Ik stop...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floridian

Ik stop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 15:06

...na bijna een jaar rijden. Ik ben in de veertig, vorig jaar begonnen voor 't allereerst. Dochtertje (10) rijdt al twee jaar. Ging leuk, leerde veel, leuke instrukteur die duidelijk is en veel uitlegd.
Maarrr....drie weken geleden flink gevallen ter hoogte van m'n stuitje (niet schuld van 't paard, schrok gewoon), na drie weken nog last van een spier.
Mijn buurmeisje vroeg of ik haar bijrijdpaard ook wilde rijden. Prima natuurlijk! Kende het paard van verhalen/zien/1x rijden, dus vond het goed. Nu wordt waarschijnlijk het paard verkocht.
Ben gaan nadenken. Als ik iets doe, ga ik volledig ervoor. Wil ik het maximale bereiken, of in iedergeval veel bereiken. Dat lukt nu niet op een manegepaard (elke 2 lessen een andere). Proefjes vind ik wel leuk, maar ja, hoe ver kom ik nog (zit nu bij F2). Eigen paard is geen optie. Werk 4 dagen van 9 tot 3, 1 dochter op BO, 1 zoon op VO. Manlief heeft drukke baan. De vijfde dag ben ik s'ochtends aan het lessen, en s'middags boodschappen. Dan nog de sociale contacten in het weekend. Ik zit niet ruim in m'n financiën, dus privélessen is ook geen optie. Heb nog een andere hobby waar ik minder tijd/geld aan kon besteden.
Misschien vind ik in de stal werken leuker dan rijden. Lekker de boel schoonhouden (ik veeg de gang als dochterlief aan het opzadelen is voor haar les) poetsen of opruimen.
Ben ik raar? Zijn er meer bokkers die dit hebben (gehad)?
:?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:09

Ik weet niet of je raar bent omdat ik zelf nog geen 40 ben, maar misschien is de optie leasen wat voor jou? Gewoon op marktplaats zoeken, of misschien doet je manege het wel. Dit kan ook samen met je dochter, zo heb je toch een beetje een eigen paard maar heb je niet alle verantwoordelijkheid en alle tijd nodig die erbij hoort ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:11

Nee hoor, je moet gewoon een afweging maken of je lol de moeite waard is. Zo niet, dan kappen met die hap. Heb ik in het verleden ook gedaan, 10 niks met paarden gedaan en nu sinds pakweg 2 jaar weer helemaal verslingerd. Rijdt nu een aantal bijrijdpaarden en western ipv engels en heb zelfs een paint veulen gekocht waar ik over 2 jaar lekker mee ga rijden. Je weet toch nooit hoe het loopt, zolang je van jezelf maar niks moet, anders gaat de lol snel weg.

EngeltjeS

Re: Ik stop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:13

stoppen is echt bijna onmogelijk...
leasen is een optie ;) of een verzorgpaard vinden :) zo ben k ook overgestapt van manege naar vaker rijden, maar geen eigen kunnen onderhouden.

*en leeftijd zegt niks toch?

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 16:40

Leasen...las ik vroeger wel eens wat over bij onze stal. Kan er nu niets meer van vinden. Zal 't eens navragen.
Western rijden had ik ook al in m'n achterhoofd, maar ja, het gevaar is net zo groot als bij dressuur? Vrijheidsdressuur of grondwerk, zou dat wat zijn? Iemand die mij hier in het kort de voor-/nadelen van kan uitleggen?

Ik ben ook een 'zweverig' typ van: als iets gebeurd, zal er een reden voor zijn. Wie weet moet ik meer met de omgang/verzorging gaan doen, dan het rijden zelf...?
Als ik in de stal ben, heb ik een lekker gevoel van..heerlijk! Tsja, misschien heb ik wel meer bij de val opgelopen - verwarde hersens? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:44

Tja ach, verzorgen is ook leuk. Soms vind ik dat ook het leukste, wil het iig niet missen. Maar rijden is ook fijn, maar ik ben een mooi weer ruiter. Als je 40 bent en valt, dan bezeer je je veel erger dan een jonkie. Beter is het om wat meer sport er bij te doen om wat soepeler te worden en je spieren wat meer te trainen. Maar na een jaar is het best wel moelijk om veel te leren, dat duurt jaren.

Misschien krijg je van de zomer weer zin of volgend jaar.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:49

Waarom dan niet 1 a 2 dagen in de week een jong dier verzorgen in de buurt. De eigenaren zoeken vaak toch liever een volwassen iemand meer verantwoordelijkheid!
Lekker wandelen, borstelen, als het paardje net wat ouder is misschien longeren.........

Of een bijrijpaard! is heel leuk en vaak ben je meer dan welkom.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:55

Mijn moeder heeft dat ook. Mijn moeder heeft dan alleen vroeger gereden, en niet meer op latere leeftijd. Maar al sinds in rijd, en een eigen paard heeft, mest zij altijd de stal uit en staat de gang te vegen.. ze vind het heerlijk om naar mij te kijken als ik aan t rijden ben. Maar zelf rijden vind ze niks meer... Dus zo raar ben je niet :+

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:03

Hoi Floridian,

Nee hoor, is helemaal niet gek!

Mijn dochter heeft sinds kort een pony. Ik reed op de manege en mijn dochter 2x. Vroeger heb ik altjd zelf paarden gehad.

Nu mijn dochter een eigen pony heeft, heb ik de lessen van de manege van mezelf opgezegd, met zoiets in mijn achterhoofd rijden wel samen op de d-pony.

Maar mijn dochter heeft in november een vreselijk ongeluk met een pony gehad. Sinds dat moment rijd ik nog wel, maar met veel minder plezier. Ben toch banger geworden.

De pony rijden krijg ik bijna de kans niet voor, mijn dochter rijdt hem altijd. Ik vind het eigenlijk wel goed zo, ben zelf 43.

Ik geef mijn dochter nu les, zij gaat 1x in de week naar ponyclub en 1x in de week prive-les. De punten waar zij die week moet op oefenen, ga ik op door.

En rijden, ach het doet mij niet zoveel meer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:09

Floridian schreef:
Western rijden had ik ook al in m'n achterhoofd, maar ja, het gevaar is net zo groot als bij dressuur?

Tja ook bij western klim je op een paard dus in dat opzicht is het gevaar even groot, wel zijn westernpaarden doorgaans een stuk koeler in hun hoofd dan het gemiddelde dressuur paard maar ook dan zitten er altijd draken tussen..

Als ik jou was zou ik gewoon mijn gevoel volgen. Heb je geen zin meer dan lekker gaan verzorgen of idd vrijheids dressuur (lijkt me ook super leuk!). Nooit iets doen omdat anderen vinden dat het moet..

MeganCB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 17:11

Natuurlijk is dat niet raar. Er zullen vast mensen die dat ook hebben

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:50

Dit is meer iets voor VVDD.
Daarom van RT-->VVDD.

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:02

Mijn moeder en ik "delen" onze fries, maar mijn moeder is 45 jaar dus je kan wel voorstellen dat ik ook wel wat actiever rij. :P Maar je kan misschien toch gewoon wat manegelessen nemen? Stoppen lijkt me een beetje 'overdreven'. Gewoon 1 uurtje per week of gewoon af en toe kan toch geen kwaad? :o

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:19

Niks geks aan hoor!Ik vind zelf het verzorgen en grondwerk ook het leukste om te doen.Soms vind ik een buitenritje met mijn dochter heerlijk en kan ik ook erg van genieten.
Is het een idee om bijv voor 1 dag per week een paard te leasen?Heb je een vaste dag die je voor jezelf kunt inplannen en ff lekker ontspannen.En anders kom je bij ons maar onze tinkers verzorgen,ha,ha.Ben trouwens zelf 42 en de angst om te vallen is idd wat groter dan 'vroeger'.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 20:44

Revanches schreef:
Dit is meer iets voor VVDD.
Daarom van RT-->VVDD.

Ehm...daar zie ik de logica niet van in. Het is niet een verslag van de dag dat ik viel, maar meer van mijn probleem daardoor (angst).. :?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:53

Ik snap je heel goed....Ik ben een jaar geleden van mijn paard gevallen. Niets geen gemenigheid want mijn paard is doodsbraaf. Ik was al nooit een held maar nu vind ik het helemaal spannend. Inmiddels is mijn paard met pensioen dus ik heb ook niets meer te rijden op het moment. Ik ben trouwens van jouw leeftijd.

Mijn zoon rijdt fanatiek met 2 pony´s en daar ben ik al druk genoeg mee.

Ik mis het rijden ook niet echt, alleen het buitenrijden mis ik wel.

Ik heb nog een 3 jarige staan die binnenkort onder het zadel gaat maar of ik daar ooit op ga durven. :o
Misschien dat ik de pony van zoonlief voor de kar laat beleren als hij er te groot voor wordt. Dan ga ik weer mennen, dat durf ik dan weer wel.

Dus dat je niet meer wilt rijden snap ik heel goed.
Ik moet er trouwens niet aan denken dat ik niet meer elke dag bij de paarden zou zijn. De paarden zijn wel mijn lust en mijn leven.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:41

nee hoor, zo raar is dat niet. je kunt nog zoveel plezier aan paarden beleven zonder dat je er op rijd. Vanaf de grond kun ook leuke dingen doen, grondwerk, vrijheidsdressur, werk aan de lange lijnen; keuze genoeg!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 10:45

Ik heb het ook, en ben 17. Ik vind rijden nog steeds heerlijk hoor, en ben dol op mijn verzorgpaarden. Maar gewoon hangen op stal zelf, beetje opruimen, knuffelen, grondwerken vind ik ook zooo heerlijk :) .

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 19:05

Ik weet nu waar het een beetje aan ligt. Ik krijg het benauwd als ik met 8 paarden samen in de bak moet. Zit constant om me heen te kijken of er niet een op die van mij af gaat. Is afgelopen les gebeurd. Ik was druk bezig het paardje in draf te krijgen (had geen zin en nam een loopje met me..) toen ineens de dominanste van de stal mijn paard een dauw gaf...ik kreeg het helemaal te kwaad. Afgestapt en naar stal gegaan. Ik kon niet eens uitleggen wat er was, werd te emotioneel. Nu nog als ik het erover heb. Ik stop nu. Het is genoeg. Eén setje heb ik al in de verkoop. Wedstrijdkleding gaat morgen in de verkoop. Een set, joppers, cap en chaps hou ik nog. Ik blijf wel op bokt kijken, staat veel wat ook voor m'n dochtertje (10) handig kan zijn. Bovendien volg ik Jill & Joy en andere topics. 't Is jammer, had me er meer van voorgesteld, ook niet gedacht dat ik zo paniekerig zou zijn...

anjaenrene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:11

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een bijrijdpaardje! Via marktplaats of bokt is dat wel te doen! Je helpt een eigenaar met weinig tijd en je vindt vast een lief beestje waar je een band mee opbouwt en rustig op je eigen tempo van je angst af komt! Ik heb al bijn 3.5 jaar via marktplaats een vreselijk leuk bijrijdpaard en door lekker op mijn eigen tempo alles te doen ben ik van mijn galopangst (Na een val!) afgekomen. Op de dagen dat ik echt de bibbers had voor ik opstapte kon ik longeren of gewoon lekker met hem wandelen. Zijn eigenaresse heeft 2 banen dus we hebben eigenlijk elkaar geholpen zeg maar!

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:56

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het eng vindt met zoveel paarden om je heen. Als je de verantwoordelijkheid hebt voor kinderen ben je ook zuiniger op jezelf.
Tip: Haal een boek uit de bilbiotheek over grondwerk. Het is zo'n mooie ontdekking dat paarden die boekjes ook gelezen hebben! Als je dan een verzorgpaard kunt vinden waar je lekker mee om kunt tuttelen, komt mogelijk vanzelf het plezier in rijiden weer.
Ik ben 56 en toen mijn dochter stopte, dacht ik dat ik ook wilde stoppen. Maar ons paard was zo'n superbetrouwbaar type. Ik ben daar lekker mee doorgegaan en heb genoten van de buitenritjes en heb zelfs wedstrijden met hem gedaan.
Met veel pijn in mijn hart heb ik hem naar een vroeg-pensioen-plekje laten gaan vanwege artrose. En nu ben ik op zoek naar een nieuw paard. Dat had ik van tevoren toch echt niet van mezelf gedacht.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:12

vanmeekeren schreef:
Ik kan me heel goed voorstellen dat je het eng vindt met zoveel paarden om je heen. Als je de verantwoordelijkheid hebt voor kinderen ben je ook zuiniger op jezelf.
Tip: Haal een boek uit de bilbiotheek over grondwerk. Het is zo'n mooie ontdekking dat paarden die boekjes ook gelezen hebben!

Een collega van m'n werk wil mij wel met haar paard grondwerk laten doen. Ze gaat mij de grondbeginselen bijbrengen, samen met mijn dochter. Die is nl. nogal schrikkerig.
Ik wist niet dat paarden ook konden lezen? :D

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:17

ik vind het persoonlijk leuk om te lezen dat je wel iets met paarden wil blijven doen, misschien dat je ooit weer het vertouwen krijgt om erop te kruipen en zo niet ook goed. dan hoop ik dat je veel voldoening gaat krijgen uit wat je dan ook met de beestjes doet!!

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 07:10

Leuk dat je met het paard van je collega bezig kunt!
Ik was ook verbaasd dat paarden die boekjes gelezen hadden, maar ze deden echt precies wat er in beschreven stond. Dan is er toch geen andere verklaring mogelijk?
Het is wel belangrijk dat je de signalen duidelijk geeft, anders krijgen ze door dat het nep is. Maar daar helpt je collega je dan wel mee.
Op de site www.horsefeelings.nl staat een leuk filmpje van grondwerk. Dat is wel een gevorderd persoon, maar het geeft een prachtig beeld.

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 16:42

Dank je voor de link. Leuk om te zien, en die witte Lusitano (?) heeft er nog plezier in ook!