Rivelinohoeve.......11 shets<33

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivelinos

Rivelinohoeve.......11 shets<33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 22:11

hallo iedereen
ik wil graag op Bokt.nl een dagboek bijhouden over mijn
verzorgshetlanders.
ik vind het leuk om te vertellen wat we allemaal doen en ik
zou graag tips willen krijgen :D
eerst even wat over de shets het zijn 11 lieve shets op de rivelinohoeve!
hun namen zijn
Akke,Bente,Brechtje,Pepe,Patty,Raisa,Rianne,Rina,Uniek,Viola,Yentle<33
we verzorgen er met zn 3en samara daphne en ik:D
zaterdag hebben we het stalletje die nooit word gebruikt
omgebouwd tot een soort ponyhok,we hebben een paar hooibalen
neergelegt met kleden erover heen zodat het bankjes waren, we hebben foto's
opgehangen en de halsters met allemaal een naambordje. we hebben ook een muur waar
we de ponys aanvast kunnen zetten:D
het was een hele lange dag....maandag ga ik er weer heen dan vertel ik nog meer.
ik wil graag horen wat jullie ervan vinden dat ik dit dagboek bijhoud!?

groetjes
Sandra :Y)

JoyCiej007

Re: Rivelinohoeve.......11 shets<33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:28

nou, ik ben benieuwd, steek van wal zou ik zeggen :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:29

*voelt jeugdherinneringen opkomen*

wat een leuk idee, lijkt wel een soort clubhuis zo!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:31

Topic verplaatst van SMP naar VP. Voor verzorgpaarden en pony's ;)

Wanneer het topic te lang wordt, verhuis ik het naar de HK :)

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:55

Wildgirl schreef:
*voelt jeugdherinneringen opkomen*

wat een leuk idee, lijkt wel een soort clubhuis zo!

Helemaal met je eens......

Rivelinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:03

haaii iedereen
bedankt voor jullie leuke reacties ;)
ik ben vandaag en gister geweest
ik ben gister met daphne geweest we hebben
Raisa en Viola gepoetst...
en even met ze gewandeld
we mogen van de boer en de boerin niet te veel poetsen omdat ze
buiten staan en ze het dan koud krijgen :P
vandaag heb ik even met Raisa gelongeerd ze is volgens mij Drachtig maar ik weet
het niet zeker ik zie namelijk wel haar buikje dikker worden maar d'r uiers zijn niet
echt groter ofzo...
ik ga er vrijdag weer heen:D

doeg
groetjes Sandra :Y)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:06

Leuk hoor, in Ermelo toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:06

Rivelinos schreef:
haaii iedereen
bedankt voor jullie leuke reacties ;)
ik ben vandaag en gister geweest
ik ben gister met daphne geweest we hebben
Raisa en Viola gepoetst...
en even met ze gewandeld
we mogen van de boer en de boerin niet te veel poetsen omdat ze
buiten staan en ze het dan koud krijgen :P
vandaag heb ik even met Raisa gelongeerd ze is volgens mij Drachtig maar ik weet
het niet zeker ik zie namelijk wel haar buikje dikker worden maar d'r uiers zijn niet
echt groter ofzo...
ik ga er vrijdag weer heen:D

doeg
groetjes Sandra :Y)

is ze gedekt ;D

Rivelinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:10

ja ze is wel gedekt er stond een hengst Taccar!
maar die is hellaas overleden:'(
en ja de Rivelinohoeve is in ermelo:D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 00:48

Wat leuk zeg :)
Eigenaren hebben inderdaad gelijk; af en toe poetsen kan echt geen kwaad, maar houd het zo beperkt mogelijk, dan kunnen ze zichzelf nog lekker warm houden met hun dikke vacht als ze altijd buiten staan :)

Misschien kun je aan de eigenaren vragen of ze drachtig is? en misschien is ze wel (drachtig) gescand?

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:07

Leuk voor je.
Wel lachen dat clubhuis. Manman, het zijn wel veel shetties zeg!!
Hebben ze geen schuilplaats s`nachts?

Rivelinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 18:44

ja ik zou eens vragen of ze drachtig is!goed idee!

en ze staan met zn allen in de wei en hebben geen schuilstal.....ik denk ook dat ze het wel lekker vinden om lekker buiten te staan!:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:47

Rivelinos schreef:
ja ik zou eens vragen of ze drachtig is!goed idee!

en ze staan met zn allen in de wei en hebben geen schuilstal.....ik denk ook dat ze het wel lekker vinden om lekker buiten te staan!:)

:)* Vragen kan nooit kwaad natuurlijk.
't is wel handig om te weten of ze wel of niet drachtig is, als ze vrij ver is is kun je er beter niet meer te zwaar werk mee doen, dus geen vrijspringen en dat soort dingen ;)

Officieel is een schuilstal wel verplicht, en ook Shetten hebben beschutting nodig tegen, snap dat jij daar niets aan kan doen, zie hier in de omgeving ook veel boeren met shetten zonder schuilstal, is wel beetje jammer.
In je beginpost heb je het over een stalletje dat nooit gebruikt wordt en wat je nu hebt omgetoverd tot soort van 'clubhuis'; kunnen ze daar vanuit de wei niet in en uit lopen?

Bedenk dat het wel handig is om wel een (afsluitbaar) stalletje te hebben als er bijv. 1 ziek wordt.

Hier hebben ze wel een schuilstal, is ook afsluitbaar, met dit weer staat hij altijd open zodat ze in en uit kunnen lopen. Ze gaan er weinig in maar af en toe zie je ze nog wel eens schuilen voor harde wind, sneeuw enzo.
Is wel handig, heb er al een paar keer 1 met koliekachtige verschijnselen of koorts gehad, dan kun je ze even op stal zetten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:03

Sinds wanneer is een schuilstal verplicht? Ze hebben het daar prima voor elkaar en hebben heus wel de mogelijkheid om een zieke binnen te zetten ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:46

LADPR schreef:
Sinds wanneer is een schuilstal verplicht? Ze hebben het daar prima voor elkaar en hebben heus wel de mogelijkheid om een zieke binnen te zetten ;)

Nou, ik kan het zo even niet vinden, maar volgens mij is het sinds niet al te lange tijd verplicht gesteld door de DB.
Het was ook geen aanval; zo héel erg nodig is een schuilstal nou ook weer niet, maar het is wel een stuk fijner als je er wél 1 hebt, zo bedoelde ik het een beetje ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 16:49

Ik zie het ook niet als een aanval, alleen is een schuilstal nog echt niet verplicht, in ieder geval 2009 nog niet.

Rivelinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 20:07

Dat stalletje wat we zegmaar hebben omgebouwd is zegmaar niet echt een heel goed stalletje maar als het echt nodig is kunnen we het zo weer leegmaken en er een pony inzetten ;)
en vanuit het weiland kunnen ze niet het stalletje inlopen want het is zegmaar een boerderij met veel koeien en bij de koeien is dat stalletje toen de hengst er nog was stond die er vaak in omdat het heel koud was...en hij was door oudheid nogal dun....

Rivelinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 18:56

heeii
vandaag ben ik eventjes met samara geweest:D
we hebben wouwden eerst Raisa en Uniek pakken maar toen konden we opeens pepe ook pakken (die krijg je bijna nooit) dus even met Raisa en Pepe gewandeld en beetje poetsen
toen hebben we pepe terug gezet en op Raisa en Uniek even gestapt.
We hebben ook aan die vrouw gevraagt welke pony's er drachtig waren....ze wist het niet...maarja...morgen gaan we waarschijnlijk weer:D

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:25

Leuk zo! :D

Rivelinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 18:31

vandaag bn ik er heel eventjes geweest....
want ik moest smiddags naar een verjaardag...
ik heb bijna alle ponys geknuffeld....en eventjes gepoetst...

Rivelinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:25

hallo,

ik zit nu samen met sandra op deze acount.
ik ben dus samara die er ook verzorgd.

alvast bedankt voor de tips ;)
we zijn vandaag met zn 2e geweest en een vriendin van mij.
we hebben dus het hok (stalletje ) een beetje veranderd.
hij is nu helemaal af met een mega, supervette hangbank.
voor de rest waren we ff de ponys knuffelen en zagen we dat 1 van onze shetlanders allemaal plekken had waar de haren weg waren . we dachten dat ze gewoon een beetje jeuk had of dat ze gevochten hadden maar toen zijn we op internet verder gaan zoeken over schuurplekken enzo. we kwamen uit bij mijt ofzo en schurft. toen we bij de andere ponys gingen kijken had een ander het ook. we zijn even naar geurtje ( de boerin) gegaan en hebben het laten zien. ze zei dat het schurft moest zijn.is het erg en wat stelt het voor? en ik het besmettelijk? hebben jullie nog tips die wij kunnen doen om te helpen rond de boer die er een zalfje voor heeft ?

xSamara

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:42

Wat leuk zeg zo'n grote hangbank! helemaal met dit weer; eerst lekker tutten met de pony's en daarna met een kop hete choco gezellig nakletsen in 't hok op de bank ;)

Voor wat betreft die plekjes; alleen een dierenarts (DA) kan uitsluitsel geven over wat de plekjes precies zijn en waar dit door komt. Schurft, rainrot (regen-rot), schimmel, gewone schuurplekken, mijt of luis, dat kun je zelf niet zomaar met 100% zekerheid vaststellen.

Helemaal als de andere het ook heeft zou ik zeker even de DA laten komen; dat hoeft niet gigantisch veel te kosten, maar dat zorgt er wel voor dat het allemaal niet straks heel erg uit de hand gaat lopen. Schurft is best erg ja, daar kunnen ze lelijke wonden van krijgen, gigantische jeuk en uiteindelijk helemaal kaal met etterende wonden. Schurft is ook besmettelijk.

Het zou ook goed regenrot kunnen zijn, soms zijn ze daar wat gevoeliger voor en dat zou een mogelijk gevolg kunnen zijn van het niet hebben van een droge schuilplaats.

Conclusie: niet zomaar zelf gaan smeren of zelf beoordelen wat het precies is, maar ga naar de boerin en adviseer haar om er toch even een DA naar te laten kijken. Als de DA twijfelt kunnen ze zelfs nog mbv een afschraapseltje onder de microscoop kijken wat het precies is, en daarvoor een passend middel voorschrijven. Dan ben je er ook zeker van wat het is en dat het goed wordt behandeld; anders ga je met iets smeren wat misschien niet werkt en heb je binnen de kortste keren misschien alle pony's wel onder kale plekken en wonden zitten.

Daarbij kunnen DA's 'agressieve' middelen voorschrijven met bijv. antibiotica er in die goed werken, daar kun je vaak zelf niet zomaar aan komen dus zullen het milde zalfjes zijn die met echte huidproblemen vaak niet werken.

Edit:
p.s. ik raad jullie trouwens wel aan om ieders een eigen naam en account aan te maken op bokt; 2 tellen werk, helemaal niet moeilijk en voorkomt veel problemen. Het samen delen van 1 account is nl. niet toegestaan op bokt, dat resulteert vaak in een ban.

Rivelinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 20:59

ja en we nemen dan elke keer eten mee enzo. =)

ja nou de ponys staan dag en nacht buiten zelfs bij onweer enzo.
dus het zou denk ik niet aan regen-rot liggen.

maar die mensen doen ook zelf de hoeven enzo.
dus ik denk dat ze er wel wat vanaf weten.
de ponys leven eigelijk in een soort van kudde, daarom hebben we de 2 die die plekken hebben ik een apart wei-tje gezet,
totdat we weten wat het is en wanneer het over is.

en wij kunnen denk ik niet zomaar de da laten komen want we verzorgen er.
maar we kunnen het wel die mensen vertellen erover enzo.
maar het ligt eigelijk aan die mensen.

maar dankjewel voor de tips :D :D

xxxxS&S

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:02

het hoeft niet regen-rot te zijn,
maar dat bedoel ik dus te zeggen;
júist als ze altijd dag en nacht buiten staan (zonder droge schuilmogelijkheid) kunnen ze dus júist regen-rot krijgen.

Zelf de hoeven doen.... tsja ben ik ook geen voorstander van maargoed.
Het is wel goed dat jullie ze apart hebben gezet.
En natuurlijk kun je niet zomaar zelf de DA bellen, maar je kan het die mensen wel zeggen/vragen/vertellen.

Ze weten er ongetwijfeld vast veel vanaf, maar nogmaals; álleen een DA kan met zekerheid zeggen wat het is, daar is meer voor nodig dan er 'alleen veel vanaf weten'; daar heb je medische kennis voor nodig. Helemaal bij huidproblemen want dat is gewoon heel lastig te herkennen wat het is.
Boer en boerin kunnen dus niet met zekerheid zeggen wat het is, hoe graag ze dat ook zouden willen.

En natuurlijk brengt het houden van pony's ook met zich mee dat je af en toe wat geld kwijt bent aan DA en hoefsmid e.d. ;)

Oh en nog een tip: inderdaad lekker wat te snoepen mee nemen, als je er een stopcontact in de buurt hebt kun je er zelfs een oud klein waterkokertje neerzetten (nieuw kosten die hooguit 5 a 7 euro), je legt er wat plastic bekertjes neer, zakjes cup-a-soup, thee en zakjes met poeder voor warme choco, en zo kun je ook heerlijk even wat warms drinken :)
Deed ik 'vroeger' ook altijd bij de boer waar ik de paarden deed.

Rivelinos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 21:08

toen we de boerin erbij haalden zei ze gelijk al dat het schurft was....mishien heeft ze het vaker meegemaakt ofzoo maar we zouden de volgende keer als we weer gaan het wel ff zeggen;)

nu ff iets heel anders...
want we willen graag pony's voor de kar beleren er zijn er wel een paar die dat in het verleden wel een gedaan hebben maar we weten niet zo goed hoe we moeten beginnen en we zijn bang dat als we gewoon iets doen dat ze dan mischien verpest worden en dan nooit meer voor de kar durfen....heeft iemand mischien tips?

xx Sandra en Samara