Een engeltje op onze schouder... paard ging de straat op!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Een engeltje op onze schouder... paard ging de straat op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 13:55

Hallo bokkers,

Gisteren ging ik naar de dressuurles gaan met Evita, mijn 5 jarige BWP merrie, ik maak rond 18u50 alles klaar, materiaal in de auto, trailer aanhaken,... haal Evita van de weide en maak deken los (aan de trailer). Als alles los is, haal ik deken af. Maar de bilsingels zaten vast in haar staart. Ik probeer die los te maken, maar Evita verschiet waardoor het deken van haar valt en een ritselend geluid maakt op de grond. Ze begint te flippen, rondjes draaien, springt naar de overkant van ons straatje (zo'n pleintje) en zet aan. Ik struikel en laat los... Paard koerst over de plantage van de buurman en loopt via hun oprit de Brusselse steenweg op. Ik begin te flippen, mijn broer komt buiten, mama belt meteen de politie, ik neem de fiets en begin te fietsen als een gek naar de Brusselse steenweg (drukke 4 vaksbaan waar 70km per uur mag gereden worden). Daar stonden al een aantal auto's op kant die ook de politie aan het bellen waren en mij verder verwezen richting stad. Aan de lichten gekomen (druk kruispunt, kruising tussen een viervaksbaan en een twee vaksbaan), hoor ik dat ze links gegaan is, de Merelbeke straat (2 vaksbaan) in, richting spoorwegbrug. Daar gekomen hoor ik dat ze in de tuinstraat (rustige straat) loopt. Onderweg passeer ik massa's mensen met de telefoon in hun hand, bellend naar de politie. Ik was volledig aan't flippen, aan't wenen op mijn fiets. Dan belt mijn mama. Ze hebben haar gevangen op de Brusselse steenweg (weer die drukke 4vaksbaan) waar de tuinstaat uitkomt... Mama was aan't wenen maar zei dat Evita niets had. Toen ik daar aankwam stonden er 2 combi's 4 agenten, een 10 tal buurtbewoners, mijn mama, mijn vriendje die in alle haast in zijn hemdje in z'n auto was gesprongen... Evita was volledig bezweet, het deken hing nog steeds aan haar (klote kwaliteit van Bucas, da gaat NIET kapot hé). Haar staart 1 grote knoop. K heb stuk uit de staart geknipt en zweet deken opgelegd dat in de auto klaar lag voor de les. Mijn mama is terug naar huis gereden (wat amper 500m is) om de trailer, onder politie begeleiding ben ik overgestoken naar een rustigere straat en daar hebben we Evita opgeladen.

Vol paniek en nog niet goed wetende wat te doen, heb ik naar de dressuurlesvrouw gebeld. Ik kon niet kijken of Evita al dan niet volledig ongedeerd was aangezien thuis alles bevroren ligt en er amper licht is. Haar volledig opgefokt op de weide gooien leek mij ook niet zo ideaal. Ik ben dus naar les gereden, Evita binnen gezet en buiten een klein wondje achteraan op haar kogel was er niets te zien. Opgezadeld en rustig beginnen rond stappen. Longeren was uiteraard niet meer nodig na haar 2km (in)loop match op de Brusselse steenweg... Maar ze was dus gelukkig correct, in stap, draf én galop. Ik heb rustig het lesje meegereden en daarna naar huis gegaan. Ze was het hele gedoe al weer vergeten (maar ik nog lang niet).

Ik heb zo ongelooflijk veel geluk gehad. Iedereen weet hoe druk de Brusselse steenweg & het kruispunt is. Ze heeft nergens iets vernield, geen accidenten veroorzaakt, zij zelf heeft niets... Ik heb zo'n geluk gehad! Naar't schijnt heeft mijn mama ze gevangen. Evita kwam aan gegaloppeerd en mijn mama is beginnen roepen: 'Evita Evita' en Evita is recht naar haar gelopen. Ik ben zeker dat ze dus haar naam herkende en dat dat voor haar een veilige oplossing was om naar die persoon te lopen (want Evita kent mijn moeder niet).
Voor Evita zelf moet dat zo beangstigend geweest zijn. Dat paard is amper verkeersmak (ze is 4x buitengeweest) en dan de drukste baan kiezen om haar avondwandeling te maken was waarschijnlijk een hele misrekening.
Ik snap ook niet waarom ze niet terug naar de andere paarden op de weide liep ipv recht naar de drukke baan...

Ik dank het engeltje op mijn en op Evita's schouder...

Pien_1

Re: Een engeltje op onze schouder... paard ging de straat op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:58

Jemig meid wat een geluk hebben jullie gehad!
Gelukkig heeft Evita verder niets.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:59

Wat een verhaal... Gelukkig is het allemaal goed gegaan...
Het is altijd schrikken als je paard de verkeerde kant op gaat...
Gelukkig had ze een goed beschermengeltje ;) wees die maar dankbaar

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:01

zoooo dat is schrikken zeg! :oo en wat een geluk hebben jullie gehad!

hing de deken achter haar benen?

ik zou ook in doodsangst gezeten hebben.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:02

Zo! Je mag echt van geluk spreken dat ze er zo goed vanaf is gekomen!
Het had veel erger kunnen zijn! Een ongeluk zit in een klein hoekje.. ;)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:03

Jeetje, wat een avontuur! Waarschijnlijk was ze zo geschrokken dat vluchten belangrijker was dan naar een vertrouwde plek gaan. Nou, maar even bijkomen en gauw vergeten! Misschien even kijken of en hoe je het kan voorkomen... Maar ik heb ook weleens dat de musketon van de bilriem blijft hangen in de staart, dat gebeurt af en toe. Je kunt ze ook bij losmaken weer meteen vastmaken aan de ring. Brrr wat een verhaal!

chocobroodje

Hoeveel geluk kun je hebben zeg :o Ben blij dat alles goed is afgelopen.

Rody01

Wat heb jij een mazzel!
Mijn Evita had minder geluk ;(

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:04

Je hebt vreselijk veel geluk gehad!!!!!!
Blij dat alles goed afgelopen is en verder geen schade was!

Gekke Evita!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:06

Jou Evita lijkt ook nog eens sprekend op die van mij!

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:22

Das dan wel een hele grote engel geweest!!! Je hebt echt heel veel geluk gehad en je paardje ook!!
Hoop dat ze nu geen trailer/deken trauma heeft...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:45

Jij en je paard hebben echt heel erg geluk gehad. Je wil er toch niet aan denken wat er allemaal had kunnen gebeuren. Super ook dat iedereen je de goede kant op wees en meteen de politie belden enzo.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 14:49

Da's een goede tip, Stefje. De bilriemen hingen in een knoop vast in haar staart, blijkbaar. Nu ga ik zeker meer dan 1x checken of alles goed los is.

Mirgino: het deken hing inderdaad de hele rit vast achter haar benen. Dat maakte zo'n ritselend geluid waardoor ze nog meer panikeerde en uiteraard bleef lopen.

Charlie_206: ze is inderdaad bang van het deken :\ momenteel...

Rody01: wat is er gebeurd met jouw Evita? Klinkt als een héle slechte ervaring :(:)

Dank jullie allemaal voor de reacties.
Ik ben ook héél erg geschrokken, stond helemaal te bibberen en te beven. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat ik ze ergens aangereden zou aantreffen... 2km drukke baan is echt niet niets. Ook voor het verkeer was het héél gevaarlijk, zo'n donkerbruin paard valt amper op eenmaal het donker is. Gelukkig is er niets gebeurd. Ik kan het engeltje niet genoeg danken!
Ook de buurtbewoners en de politie hebben aardig geholpen.

Voor de rest is Evita ondertussen helemaal bekomen en staat ze rustig met haar vriendje & vriendinnetjes op de weide te genieten van het hooi...

K hoop nu maar dat ze niet angstig zal zijn op straat, als we willen gaan wandelen...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:17

Mijn veulen is ook los gebroken en aangereden...
Heb het gehoord, en was helemaal in shock toen ik het wist, en heb er nog een trauma aan over gehouden.
Kan nauwelijks meer slapen en nu ik jou Evita op foto zie herken ik haar er helemaal in...

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:34

Rody01, dat is vreselijk! :(:) Ik kan begrijpen dat dat voor jou een trauma is.
Mijn Evita heeft het er levend en wel vanaf gebracht én dan nog ben ik in shok!
Zo iets erg! Veel sterkte nog, ik lees in je onderschrift dat het nog maar pas gebeurd is...
Zo'n akelig toeval dat onze paarden beide Evita heten...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:58

Jee Is idd niet de ideale plaats om een avondwandeling te maken. Kan me wel voorstellen dat je in shock bent. Gelukkig heeft ze het er zonder brokken maken goed vanaf gebracht. Ze zal ook wel flink geschrokken zijn. Ja dekens zijn ondingen, heb het ook al gehad dat die bilkoorden nog vastzaten en daar sta je dan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:32

Je moet met het loshalen van een deken ook altijd van achteren naar voren werken...
Gelukkig is alles goed afgelopen en heeft niemand er wat aan overgehouden!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:02

jeetje jullie hadden echt een engeltje op jullie schouder!
hopen dat het noooit meer gebeurt!

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:02

Ik ben ook van de streek en ken die buurt waar jouw paard los liep. Ik kan je verzekeren, je hebt veel geluk gehad.
Gelukkig is het goed afgelopen!!!
Heb ook al zulke toeren meegemaakt en ik weet hoe je je voelt.

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:05

Wow! Ik zat hier in spanning en met m'n neus tegen het scherm van mijn computer het verhaal te volgen^^ :oo
Jullie hebben idd écht geluk gehad! Wat goed dat jullie zo snel reageerde! Veel geluk met haar! :D

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:10

Zo dat is wel heel heftig zeg! :oo
Wat een mazzel heb je gehad, en veel 'hulp' van de medemens! +:)+
Gelukkig is het goed afgelopen. Gelukkig mankeert ze niks, en de deken is dus ook nog echt helemaal heel?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:21

Dat is idd een engel op je schouder hebben, ben blij
dat ze er niets aan heeft overgehouden.
Kan me echt voorstellen hoe erg je geschrokken bent.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:08

Je hebt heel veel geluk gehad inderdaad.. Ben blij voor je dat het allemaal goed is afgelopen! Het is altijd eng als je paard er vandoor gaat dichtbij een drukke weg. Evita's engeltje heeft waarschijnlijk overuren gedraaid!

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 11:23

Henrieke schreef:
en de deken is dus ook nog echt helemaal heel?

Inderdaad :P hélemaal heel :) Onbegrijpelijk: 2km achter een paardenkont op de beton en er is zelf geen schrammetje aan.

Evita was de dag na haar 'wandeling' ook niet stijf en ondertussen hebben we van de politie vernomen dat er inderdaad geen enkele melding is binnen gekomen van vernieling of schade.

We komen er dus héél goed vanaf.

Maar ik zal in elk geval dubbel zo voorzichtig zijn in het vervolg. K had het gewoon ook nooit verwacht.
Ik heb ooit al eens een ontsnapt paardje gehad, maar dat liep ipv naar de drukke baan, gewoon naar de andere kant richting weides en stond lekker aan de zomer weide te grazen. Ook de paarden van de buren lopen altijd richting weide als die uitbreken. (Al onze paarden staan thuis in de winter maar achter onze straat ligt een doodlopende wegel waar onze 'zomerweides' liggen.)

Bedankt voor alle fijne reacties. De grootste schrik & shock is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor enorme opluchting!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:44

Véél geluk gehad! Ik ken de baan en het is een mirakel dat er niets gebeurd is. Ik ben eens hetzelfde tegengekomen met de paarden van mijn vriend. Maar dat was wel tijdens de dag.
Ik zag de vrachtwagens komen aanrijden en zijn paard stond gewoon in het midden van de baan.
Er is niets gebeurd, ze waren met 2 en zijn tenslotte in een weide beland waar we ze konden vangen.