Een verhaal over liefde tussen ruiter en pony :D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan_bobar

Een verhaal over liefde tussen ruiter en pony :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 00:36

Hoi hoi,

Na lang wikken en wegen toch een jaar lang in the picture van Boobs en mij.
Ons verhaal is vooral een verhaal van liefde tussen ruiter en pony.

Ik kwam Boobs tegen op een ranch in Markelo en was verkocht. Dat heerlijke bekkie. Helaas was meneer behoorlijk eenkennig en niet makkelijk te rijden en toen ik over een eigen paard aan het nadenken was, kreeg ik de kans om deze aap te kopen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is Bobar, paint ruin van nu alweer 14 jaar.
Ik reed hem voornamelijk in de bossen in Twente, totdat ik ging verhuizen naar Apeldoorn. Hier kwam hij weer heerlijk 24/7 in de wei te lopen. Aan de rand van Beekbergen, genoten we van de ruimte en vrijheid om te rijden. Lange ritten om te genieten.

6 juni 2009 reden we onze endurance wedstrijd. Ik heb ervan genoten en Boobsie ook. Hij was niet kapot te krijgen en we hadden lol. We kwamen allebei heel fit over de finish :D Ik was zo trots om mijn vent!

Afbeelding

Ondertussen werd Boobs wel steeds lastiger met rijden. Soms zo erg dat ik met lood in de benen op mijn aap stapte. Het zadel was te klein geworden. Zo gingen we van een western zadel:

Afbeelding

Naar een boomlooszadel:

Afbeelding

Helaas na een aantal ritten kreeg hij hele opgezetten rugspieren en heb ik dit zadel er nooit meer opgelegt. Na een rust periode zijn we weer terug gegaan op een engels zadel.
Daarbij heb ik hulp ingeschakelt van Steffi van der Laarse. Boobs leek heeel hard op te knappen. Hij had heel veel oud zeer in zijn rug zitten. Dit was niet van het afgelopen jaar, maar zit er al veel langer.
Het leek beter te gaan, helaas bleek dit niet het geval.
Iedere keer als ik had gereden en hij was braaf, was het de volgende dag een verschrikking om hem te rijden. Een explosie waar je U tegen zei. Dat is niet goed. Ik was naief en dacht dat het een probleem van Boobs was. Zijn rug was immers goed nu toch??
Ik heb hem meegenomen naar een clinic dag van het Balingehof, waar ik het verschrikkelijkste advies ooit kreeg,... Stop met rijden, je pony heeft zo verschrikkelijk veel pijn,.... Een Penny droom die in duigen viel,.... Ik heb weer contact gezocht met Steffi en heb het hele verhaal gedaan,... Van het rijden tot de explosies, tot zijn onverklaarbare gedrag. Ook zei had dezelfde conclussie. Ze heeft mij in het begin al gewaarschuwt dat ze niet kon garanderen dat het goed zou komen, maar je krijgt toch hoop als het weer beter lijkt te gaan,....

Afbeelding

Ik besloot voor hem te kiezen,... Boobs is meer dan mijn eerste eigen pony, het is mijn maatje! Samen met Steffi kunnen we hem zowiezo een pijnvrij leven in de wei bezorgen, wat natuurlijk veel te vroeg is op 14 jarige leeftijd,....

Afbeelding

We hebben nog een optie om te gaan mennen. Ik ga in 2010 mijn koetsiersbewijs halen en ik laat Boobs beleren voor de kar. Zijn uiting voor pijn zal heel duidelijk zijn en mocht blijken dat hij toch pijn krijgt, dat mag hij met de VUT en anders gaan we verder met het boscrossen, alleen op een andere manier :D
Ik heb goeie hoop en Steffi ook, trekken is een hele andere belasting dan dragen, we gaan er samen voor,...

Want zeg nu zelf, zo´n bekkie verkoop je toch niet meer??
Afbeelding

Bedankt voor het lezen over ons welbewogen jaar, we hopen nog lang van elkaar te genieten als we gaan mennen en lange teugelen. Boobs en ik zijn maatjes voor het leven :D

Kaaaren

Re: Een verhaal over liefde tussen ruiter en pony :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:40

Wat een leuk verslag! Wens jullie samen nog heel veel plezier! Hoop dat het gaat lukken met het mennen! Heel veel succes!! :D

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:41

echte maatjes!!

lief hoor!

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:42

wat een heerlijk paardje zeg :D erg aansprekend koppie :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 00:43

Lieve schat, Boobs hééft een lekker bekkie :j
En ik weet wat voor pijn dit besluit je heeft gedaan.
En de complimenten uit het diepst van mijn hart dat je voor Boobs hebt gekozen.

Jullie gaan ook mennend absoluut een leuke tijd krijgen.
Ik wens je heel veel plezier daarmee de komende tijd.

En wil je een keer op een paard..
even wachten tot de lente, gaan we met Lan en Wiz of Lan en Sev naar buiten. Kun jij op Lan :j

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 00:45

Voorlopig heb ik het rijden even afgezworen,... Er is een stuk vertrouwen weg in het rijden en ik mis Boobs echt ontzettend op het moment. Het rijden betekende alles voor mij.

Vind je aanbod heel lief en wie weet staat de pet anders bij mij in het voorjaar en dan maak ik graag gebruik van je aanbod :D Lan is ook erg leuk en geeft een vertrouwt gevoel :j
Thanks!!

De rest ook bedankt voor de lieve berichtjes!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:14

Jeetje, wat zo mooi begon heeft wel een cru en heftig vervolg gekregen zeg!
Hopelijk is mennen inderdaad de oplossing voor jullie!
Succes!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 01:27

Het lucht wel op om zo eens het hele verhaal op papier te zetten ;) We verliezen de moed nog niet en we hopen nog lang van elkaar te genieten :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 06:32

Hier kan ik alleen maar respect voor hebben, kiezen voor je paard! +:)+

Hopelijk kan je hem voor de wagen zetten, dat zou voor jullie beide natuurlijk genieten kunnen zijn ;) Ik wens jullie succes!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 08:57

Thanks Ods, het is fijn om bevestigt te hebben dat de keuze goed is voor mijn pony, alles voor hem natuurlijk ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:58

wat is het toch een knappe jongen :+:

een hele moeilijke beslissing maar het toont de echte liefde naar je paard

heel veel plezier met het mennen!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:00

Ik hoop van harte voor je dat het mennen met hem zal lukken :)
Het zou toch wel heel leuk zijn om samen nog lekker aan het werk te kunnen

Succes ermee!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:15

Hey Suzan, super verslag. De liefde tussen jou en Boobs spat gewoon van het scherm af.

Ik weet dat je het er erg moeilijk mee hebt maar vind het erg knap van je dat je toch door gaat en naar andere manieren zoekt om samen plezier te hebben.

Hoop echt dat het mennen gaat bevallen en kan bijna niet wachten op foto's van die knappe Boobs voor de kar.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:26

Wat een schrik als je paard zoeits heeft...
Maar wat super dat hij gewoon bij je blijven mag, mooi!

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:30

Wat heftit voor jullie en wat mooi dat hij bij je mag blijven.
Heb je enig idee waarom hij na het rijden zo'n pijn heeft? Is dat diep in zijn lijf (skelet) of meer spiertechnisch?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:32

Kan me voorstellen dat je hele droom in duigen valt met zo'n bericht. Misschien vind je het mennen zo geweldig dat het alles weer goed maakt. Succes.

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 09:57

He Suus, een moeilijke keus, maar je hebt wel de juiste keuze gemaakt! Hoop dat het mennen heerlijk voor jullie uit gaat pakken en dat je nog lang van Boobs mag genieten!!! Succes!!!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:01

Zo meid wat een verhaal! Wat hebben jullie al veel mee moeten maken dit jaar! Ik hoop dat het mennen lukt, en nog veel plezier met deze kanjer :) Ik vind dat je voor hem echt fijne keuzes hebt gemaakt.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:28

:(:) Suus, wat een bijzonder mooi verslag.
Ik hoop dat je nog jááááren van Boobs mag genieten en hopen dat het voor de kar wel goed gaat, anders boscrossen :)) (jij op de mountainbike toch?)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:41

Wat heb je het allemaal mooi en eerlijk omschreven Suzan!
Ik vind dit ontzettend moedig van je. En je hebt gelijk, boobs is een heerlijk paardje. Ik vond het heel leuk om hem te ontmoeten. Wat dat betreft zijn jullie samen ook gewoon een geweldig stel.

Ik hoop dat jullie echt wat in het mennen kunnen vinden!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 10:47

@ Maragh, het is zoals het mooi gezegt is "oud" zeer. Het schijnt dat Boobs niet zo'n goed leven heeft gehad voordat ik hem kreeg. Hij heeft bij mensen gestaan die niet zoveel met hem hebben gedaan. Zo zou hij goed zadelmak zijn, maar dit bleek op 11 jarige leeftijd niet het geval. Hij was bang voor een ander paard etc etc. Dit alles zorgt ervoor dat hij is zoals hij is.

Steffi schrok de eerste keer enorm van hem. Ze vertelde dat al het beenmerg in zijn rug verkort was en samengetrokken. Wanneer je dus op hem gaat zitten krijgt hij verschrikkelijke druk op zijn buik (kom ff niet op de juiste woorden sorry) Dit lost hij op door een enorme bok salvo te geven, of door weg te rennen of te stijgeren. Na een explosie is het beenmerg los en is hij te berijden,.... Als hij rust heeft gehad kan hij met die basis pijn overweg, maar wil je de dag ernaar weer rijden is het hem teveel en komt er weer een explosie. Ik heb hem niet om hem te pijnigen,... Hij is mijn vriend,... Ik wil dat we samen kunnen genieten van het rijden of dat we dan niet meer rijden. Helaas is dus nu nadat we langzaam zijn begonnen met opbouwen gebleken dat de pijnen iedere keer terug komen,.... en kies ik dus voor hem. Ik hoop dat het trekken goed gaat komen en anders ga ik zeker nog foto's laten maken van zijn rug om te kijken wat er precies mis is. Dat hij pijn heeft is duidelijk na het rijden. In de wei heeft hij nergens meer last van dankzij Steffi. Eerder kon ik hem niet eens meer poetsen zonder dat hij zijn rug weg drukte, nu kan ik hem zelfs al rossen zonder dat hij reageert (uiteraard blijf ik dit met beleid doen)

@ Kaatje, jeps ik fiets heel veel met die aap. Samen crossen we dan heel hard en als hij te hard gaat grijp ik me gewoon ff aan zijn manen vast en remt hij af :D Als je die aap dan ziet lig je helemaal in een deuk. Iedereen moet ook altijd lachen als ze ons tegen komen. Twee komieken bij elkaar :D

@ Aukelizzy, ja, zo is er een Pennydroom die uit komt en kan je geluk niet op en zo valt alles in duigen,... Hopelijk komt het geluk weer terug op een andere manier. Toen ik Boobs kocht heb ik hem belooft hem niet te verkopen, dit gaat dus ook onder geen beding gebeuren :D Hij blijft totdat hij niet meer pijnvrij kan leven of overlijd door ouderdom,... Dus dat is in dat geval nog HEEEEEEEL lang :D

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 10:47

@ Wendy, wie weet kom ik nog een keer met de kar langs met hem, dan kunnen we een keer samen een rondje buiten doen ;)

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:53

Suuz ik denk dat het een hele goede keuze is om toch nog iets met hem te gaan doen, en hem niet meteen al met pensioen te sturen. Ik ken Boobs niet heel goed, maar ik schat hem in als een pony die zich de pleuris gaat vervelen. Ik wens jullie heel erg veel plezier met elkaar. En zoals je al zegt, het is natuurlijk heel heel erg jammer dat jullie niet meer te zadel een bosrit kunnen maken, maar jullie liefde en vriendschap gaat verder dan dat.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:20

Suuz, Boobs had geen beter maatje kunnen treffen, jullie zijn soulmates !

krissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:35

jeetje wat een mooi verslag, jullie zijn maatjes voor leven!
Ik hoop dat het mennen wat voor jullie beide is :)