Samen in set op sondag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caeruleus

Samen in set op sondag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 20:33

Mooi hea, alliteratie :D

Anyway, wat leuke plaatjes van gister met Zen (Sandringham B :+) en mij samen een beetje aan het werk. We rijden gewoon een beetje dressuurmatig in de 'achtertuin', geen wedstrijden etc maar lekker samen trainen en proberen allebei het 'perfecte' plaatje na te streven. Dat lukt natuurlijk niet, maar er zitten toch hele fijne stukken tussen waar ik bijzonder trots op ben :D

We zijn gister veel bezig geweest met lekker 'los' rijden, niet te veel vragen om netjes af te bouwen naar zijn dagje vrij (vandaag dus :+). Mijn lichtrijden is echt vrij dramatisch zo nu en dan en om dat te verbeteren doe ik oefeningen tijdens oa verlichte zit (buikspieren aanspannen en dan weer heel langzaam rechtop zitten, wervel voor wervel). Zelf vind ik dat mijn houding wel veel beter is geworden, zeker nu ik weer een dressuurzadel heb.

Maar genoeg geklets, geniet van de mooie foto's gemaakt door RianneH (nogmaals bedankt!)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

Ik heb mijn foto op sommige foto's 'verkeerd' vast, dat doe ik bewust. Zo kan ik door hele kleine bewegingen te maken Zen weer actief krijgen, voor meer info pb ik wil niet dat het halve topic hier weer over gaat ;)

Maartje1990

Re: Samen in set op sondag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:38

je hebt je foto op sommige foto's verkeerd vast? of bedoel je soms teugel :+ (tip: edit :') ) bedoel je met verkeerd trouwens heel breed of je vuisten niet rechtop?

Misschien trouwens je beugels gewoon een stuk langer doen? Dan kún je ook gewoon niet hoog gaan staan. Daarbij lichtrijden is eigenlijk niet goed voor je paard omdat de druk dan op 1 bepaalde plek komt. Dus je kunt beter gewoon doorzitten ;)

En óf iemand heeft de camera gigantisch scheef gehouden of jij zit gewoon onwijs naar voren. Had je trouwens geen rode frontriem? :P

Mooi paardje verder, mooi wit! van zichzelf zo mooi wit of is daar toch nog wat poets en schrobwerk aan van te pas moeten komen?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:42

zen ziet er echt heel goed uit hoor :D
leuke set ;)

een heel verschil dan met vorig jaar ( denkend aan westernzadel tijd? :P )

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:44

Ik vind het goed dat je zo met hem bezig bent, maar probeer zelf echt rechtop te blijven zitten! En kijk uit dat hij niet te veel op de voorhand valt.
Mag ik vragen waarom je je zweep zo houdt? mss handig om hier neer te zetten zodat iedereen het weet :)
Tis een leuk paard, hoe groot istie?

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:46

ziet er goed uit hoor!
ik geef een cometaar
leuke 'achtertuin' heb je hoor :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:48

Owwwh bedoelt ze met foto haar zweep? die zag ik niet eens :+

Hou in dat geval je handen wat dichter bij elkaar ( 5 cm ruimte tussen je ene en je andere hand is al voldoende!)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:18

Hhaha, ik houd de camera vast Judith :P

Wat ze bedoeld is idd het vasthouden van de zweep en vragen daarover dus graag via pb :P

Ik vind het naar voren zitten heel erg meevallen trouwens, je ziet het alleen op de foto's waar je het bewust doet.
Ik vond het er erg ontspannen en soepel uitzien en jullie gaan zeker met sprongen vooruit. Nu idd die nagevelijkheid behouden tijdens de verzameling en ik mag echt gaan groomen :P

Zen ziet er super uit en ik ga nog zeker heel veel vaker op jullie oefenen met mn camera. Gelukkig ziet hij er een stuk witter uit op de foto dan in het echt :+

@Maartje, 5cm is wel heel weinig hoor ;) Sommige paarden hebben een net iets bredere hand nodig om de juiste steun te vinden. Zolang je hand daarin vriendelijk blijft zie ik dat liever dan een perfecte plaatsing van je hand en een slechte hoofd-hals houding :)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:21

Erg mooi setje :j Half verliefd op de kleuren :D
Verder valt mij de rare houding van je armen/handen ook op.
Over de zweep heb je pb, ik ben nu wel nieuwsgierig :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:49

RianneH schreef:
@Maartje, 5cm is wel heel weinig hoor ;) Sommige paarden hebben een net iets bredere hand nodig om de juiste steun te vinden. Zolang je hand daarin vriendelijk blijft zie ik dat liever dan een perfecte plaatsing van je hand en een slechte hoofd-hals houding :)

niet te hard roepen. Ik citeer even uit het theorieboekje van de FNRS (gedeelte rijtechniek van de F6)

Citaat:
5. De bovenarmen natuurlijk afhangend. De onderarmen, afhankelijk van de bouv van de ruiter, min of meer horizontaal en even vrij van het lichaam. De ellebogen ontspannen gebogen. De handen laag, even boven de schoft van het paard en 1 á 2 cm uit elkaar, midden voor het lichaam van de ruiter.

5 cm te weinig? of te veel?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 05:50

Mooi paard :) Jullie zijn een leuke combinatie.

Ik heb het idee dat je nog meer in je bekken mag kantelen, zodat je een minder holle rug maakt. Handen breed vind ik ook niet zo erg, al moet het natuurlijk niet té breed worden. Wel vind ik dat je je handen vrij hoog hebt, waardoor de lijn bit-teugel-pols-onderarm-elleboog volledig verbroken wordt ter hoogte van je pols.

Wat me wel opvalt is je linkerhand, die heb je heel consequent hoger of juist meer naar achteren geplaatst. Waarom?

RianneH schreef:
Ik vind het naar voren zitten heel erg meevallen trouwens, je ziet het alleen op de foto's waar je het bewust doet.

Waarom zou je bewust voorover gaan zitten?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 06:24

Wat een leuke combi zijn jullie, maar wat verschrikkelijk zonde van je houding (zowel zit- als been- als handhouding).
Mijn tip: ga eens een tijdje zonder beugels/zadel rijden en ga bewust op je houding letten.
Probeer zó te zitten dat je je zitbeenknobbels voelt. Handen rechtop en meer bij elkaar zodat je hem niet zo in de weg zit met je brede handhouding.
Veel succes!

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-09 10:51

Euh, ik bedoelde de zweep ja :o

Handen 1-2 cm uit elkaar? Dat is echt heel weinig hoor, dan zou ik Zen's hele hals open schuren die is namelijk wel wat dikker dan 2 cm ;) Ik heb geleerd mijn handen ongeveer even breed te houden als het paard zijn hals, maar om steun te bieden ze soms iets meer uit elkaar te zetten. Nou vind ik zelf ook dat ik ze ondertussen wel weer dichter bij elkaar mag brengen, maar daar moet ik nog wat op oefenen, idem met de hoogte :) Ik heb inderdaad ook een te strenge linkerhand, daar probeer ik aan te werken maar het is lastig. Zodra ik op iets anders let schiet hij gelijk terug naar zijn oude positie :o

Ik zit zo ver voorover omdat ik dus half richting verlichte zit ga. Zo moet ik mijn bekken meer kantelen en een bolle onderrug maken, als ik dat heb dan ga ik weer langzaam rechtop zitten. Dan heb ik het over foto's 8, 9 en 13, vinden jullie dat ik op de overige foto's ook te ver voorover zit? Voor mijn idee zit ik daar netjes recht op, maar misschien zie ik dat fout? Ik zal wel eens proberen met een gaatje langer te rijden, kijken of dat helpt :j Ik kom zo ver uit het zadel omdat Zen nogal hoog opgooit en ik mezelf heb aangeleerd daar (te veel) in mee te gaan omdat het zo lekkerder zit :D Zonder zadel rijden heb ik al gigantisch veel gedaan, mijn houding is echt al heel veel beter geworden (vind ik, foto van mei ter vergelijking.).
Bedankt voor alle tips, ik ga er zeker mee aan de slag :j

Moet inderdaad nog wel op zoek naar een mooie rood-bruine frontriem :P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:19

Ik zie een paard wat heerlijk ontspannen over de rug wordt gereden. Daar zouden veel mensen hier op bokt een voorbeeld aan kunnen nemen! Ik vind het er heel fijn uitzien allemaal. Jouw houding is idd niet perfect maar absoluut niet storend, en je bent er bewust mee bezig om je houding te verbeteren.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:25

Leuke combi met relaxte instelling. Vooral de beenhouding en het bekken vallen me op. Je hebt naar mijn idee structureel je been te ver naar achteren en je staat veel op je tenen in de buegels. Misschien is een poos zonder beugels rijden een optie voor je? Hierdoor komt je bekken namelijk ook makkelijker in de goede positie, je moet in dit geval wel je been helemaal af laten hangen. Een goede instructie heeft hier nuttige tips en trucs voor.....

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:28

moet je wel zorgen dat paardjelief een rode frontriem heeft hé. :P

Zen ziet er behoorlijk groot uit (ik ben pony's gewend, vandaar :) ).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:33

Leuk paard heb je daar onder je kont, ziet er ontspannen en als of jullie veel plezier hebben! Probeer idd op dat rechtop zitten te letten en je onderbenen op de juiste plaats te houden (zie de galopfoto) dan ga je automatisch rechter op zitten. (Klinkt heel makkelijk maar ik doe het zelf ook niet, haha)
Veel plezier met je leuke paard! :)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:36

Dat naar voren zitten doe ik ook wel eens hoor. Dit om de rug te laten ontspannen en dan lekker nagevelijk over de rug te gaan rijden. Zo kunnen ze hun rugspieren lekker los laten en even oprekken. Ik merk bij mijn paard dat dit altijd wel even lekker is.

Foto's zijn lekker ontspannen en netjes. Ik zie het graag zo, maar de meningen zijn altijd verdeeld uiteraard

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:43

ZENNIIIIEEE!!!!!!!!! :+:
echt elke keer als ik een topic van jullie zie geniet ik weer. hij ziet er zo verschrikkelijk blij uit bij jou! je kan echt zien dat hij het naar zijn zin heeft :D

probeer hem idd wel achter nog iets meer erbij te halen. is moeilijk, en vind hij vooral ook erg moeilijk, maar het ziet er al een heeeeel stuk beter uit dan een jaar geleden :D.
je beenligging. tsja... ik ken de bewegingen van zen maar al te goed. dat kost heel veel oefening om daar je benen recht bij te houden (echt lieve bokkers, nog nooit hebben jullie op een paard gezeten wat zó inmens hoog opgooit. en dat overdrijf ik echt niet! :P). dat is gewoon een en al geslinger en gezwiep. maar wat ik bij jou belangrijker vind dan je beenligging is dat je hem weer actief hebt gekregen met weinig schoppen. is mij nooit gelukt :P
je hebt idd qua houding nog aardig wat om aan te werken, maar bij zen is het vooral belangrijk dat híj goed loopt, en jij komt daarna wel. gelukkig weet je dat maar al te goed, en hebben jullie ook al enorm veel resultaat geboekt :)

RianneH schreef:
en ik ga nog zeker heel veel vaker op jullie oefenen met mn camera.

dat kom ik binnenkort lekker ook een keer doen. concurrentie :Y)

ik kom écht binnenkort weer een keer langs. maak je dan weer worteltjestaart? :=

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:44

Ik vind het er goed uitzien Judith, je houding is inderdaad al stukken vooruit gegaan met de laatste keren dat ik je foto's zag. Leuk stel!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:53

jammer van je handen, en da je zo naar voor hangt, en waar gaan die benen toch naar toe ?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 05:49

@Caeruleus: wat is de reden dat je handen hoog staan waardoor de mond-teugel-hand-elleboog verbinding (bewust?) verbroken wordt?

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 06:33

waar zie jij dat de handen te hoog zijn? naar mijn idee staan ze precies hoog genoeg boven de hals. volgens 'het boekje' horen je handen toch zo'n stuk omhoog?
ik vind juist dat je je armen heel netjes houdt, judith ;). handen mogen wel gesloten blijven, maar verder zijn ze volgens mij goed...

Jobbeltje ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt. volgens datzelfde 'boekje' hoort er een rechte lijn te lopen van de mond naar de elleboog. maar je hoort ook weer je handen te dragen. en dat is vaak niet echt te combineren.
maargoed dat is weer een hele andere discussie denk ik...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 06:42

Niet zo bescheiden, want ik vind dat je paard lekker soepel loopt en ook fijn over zij'n rug, voor zover ik dat van een foto kan beoordelen.

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 09:59

Wauw Judith! Ziet er goed uit!!!! Ik zie een ontspannen paard en ruiter :) Inderdaad is je beenligging nog niet ideaal, maar zoals je al zei wordt daar aan gewerkt.. Ook heb je kopstokjes, je benen zijn erg naar buiten gedraait.. maar daar heb ik zelf ook erg last van ;) Het is een joekel van een paard en lijkt me voor jou inderdaad lastig om echt goed op te zitten. Op sommige fotos zijn de handen inderdaad weer net wat te breed, maar ik vind de 'offiële' 1-2 cm echt te nauw.. Ik merk zelf dat het rijden met bredere handen veel beter gaat, dan krijg je naar mijn idee makkelijker het contact en anders gaat het contact via de hals. Naar mijn idee wordt dan de rechte lijn te veel doorbroken door de bredere hals er tussen in.. je moet ook weer niet je teugels zo breed doen dat ze de hals helemaal niet meer raken, maar uit ervaring merk ik een wat bredere handhouding veel positieve kanten heeft. En net wat je zegt Judith, op den duur kan je het weer wat meer bij elkaar brengen :) Dat kost tijd en ligt er maar net aan hoe het met jou en het paard gaat :) Ik vind het het er super uitzien! Jullie gaan steeds meer vooruit :)

Wel nog een vraagje: Vanwaar weer de switch naar dressuurzadel? :)

lauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:40

ik heb het gevoel met de foto's dat het paard heel erg in je teugels hangt?, of licht dat aan mij?..