wat ik heb meegemaakt vandaag...............

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Calvin07

wat ik heb meegemaakt vandaag...............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 21:48

Ik ben niet gauw bang maar wat mijn hengst vanmorgen deed zette mij het angstzweet letterlijk overal.

Ik zal bij het begin beginnen...

een half jaar geleden heb ik hem van Groot-Ammers naar Oud Ade gebracht.Hij kon niet in Groot-Ammers in de opfok blijven ivm merries die te dichtbij staan.....dus Stal Zwetsloot gebeld en jawel ze hadden nog een plekje.
samen met een vriendje(al vanaf geboorte)naar zwetsloot.Calvin is een mak dier en loopt dan ook zo de trailer op.Cupido hadden we wat strubbelingen maar het ging.
we waren nog niet koud weg of we horen vanuit de trailer een hoop kabaal.op mijn aanraden is de eigenaar van Cupido doorgereden.het werd ook eigenlijk meteen stil in de trailer en verder geen herrie meer.aangekomen in Oud-Ade bleek mijn brave hengst omgedraaid te zijn en stond dus met zijn hoofd naar de laadklep.hij stond dus wel vast maar had het touwtje kapot getrokken.

Vandaag ging ik hem dus weer ophalen om hem naar huis te halen.Omdat Cupido naar Oene moest en ik naar Sliedrecht hadden we besloten met 2 trailers te gaan.Omdat ik goed omga met Calvin zijn fokker mocht ik zijn 1-paardstrailer lenen.
goed,Calvin opgeladen,Cupido in zijn eigen trailer en gaan.we zijn nog niet koud aan het rijden en Calvin gaat vreselijk tekeer in de trailer.maar goed ze staan te gillen naar mekaar dus ja das niet gek.
Nu komt het..................
op de rotonde richting de afslag om de rijksweg op te draaien gaat de trailer werkelijk aan alle kanten vreselijk heen en weer en op en neer.Ik dacht echt dattie eruit zou komen.maar goed.door de bocht heen en op de afslag gekomen word het rustig.pfieuw denk ik.
Ja te vroeg gejuicht...............mijn god we voegen in en Calvin maakt weer een vreselijk kabaal en heel de trailer gaat heen een weer en tot overmaat van ramp begint hij te slingeren.nou mijn hart zat in mijn keel.ik zag ons al gaan.mijn vriend is vrachtwagenchauffeur geweest en heeft veel meegemaakt en hij raakte dan ook niet meteen in paniek.hij stuurde heel rustig en behendig(met een slingerende trailer)richting vangrail met de gedachte dat alstie gaat hij niet meteen omkan.op het moment dat hij de auto geleidelijk schuin richting de vangrail laat gaan trekt de trailer recht en is er niets meer aan de hand.Calvin staat stil.
Mijn hart zit vreselijk in mijn keel en heel de weg zit ik stijf van angst,maar het blijft rustig.
Dan komt de Fly-over bij overschie.mijn god wat was ik bang.als hij daar weer tekeer zou gaan gaan we naar beneden.maar gelukkig hij doet niks.stukje bij beetje komen we in de buurt van de eindbestemming.
In sliedrecht aangekomen hebben we stoplichten en bochten.ook dan blijft het rustig.de laatste rotonde naar stal gaat ook heel goed,ik hoor hem alleen verstappen voor zijn balans.
op het terrein ren ik meteen naar de staleigenaar en hij komt even helpen.wonder boven wonder heb ik hem meteen gevonden.

ik doe heel voorzichtig het voordeurtje open om de schade aan mijn paard te bekijken.nou er viel weinig te bekijken want ik keek recht tegen een kont aan ipv zijn hoofd.
Heeftie zich WEER omgedraaid in de trailer.dit keer stond hij aan de ketting en heeft dus heel zijn (nieuwe) halster gemold.niks meer van over.
je zou denken dattie onder het angstzweet staat en gemest heeft van de stress.
Welnee,mijn hengst is de rustigheid zelve en als de laadklep naar beneden gaat staatie vrolijk over de stang heen te kijken.
als ik hem uitlaat is er geen spoortje van paniek of stress te vinden.ik zet hem op aanraden van Kees even in de binnenbak waar meneer prinsheerlijk gaat liggen rollen.............. O:) ik heb hem op stal gezet en hij ging meteen eten.

Blijkbaar doet hij het dus niet uit angst.zou het kunnen dat hij het prettiger vinden achterstevoren vervoerd te worden??

de eerstvolgende keer gaat hij OF meteen achterstevoren op de trailer OF ik huur een vrachtwagen waar hij overdwars of idd zelfs achterstevoren in kan.

ik ben niet gauw bang maar dit was niet grappig.heb zelfs overwogen om meteen de DA te laten komen om hem te castreren maar ik heb nu niet het idee dat hij het doet om echt uit de trailer te breken gezien het feit dat hij verder helemaal niet in paniek was en ook de verdere reis geen kabaal meer gemaakt heeft toen hij eenmaal omgedraaid stond.
schiet mij maar lek hoor,ik zit al vrij lang in de paarden en heb een hoop meegemaakt maar dit.............................

echt heel bizar.

sorry voor het lange verhaal maar moest het echt even kwijt.ik sta echt gewoon voor een raadsel.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:52

Wat een avontuur zeg.

Het kan inderdaad zijn dat hij liever achterste voren reist. Vinden veel paarden fijner schijnbaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:24

Nou, die boodschap lijkt me duidelijk: vrachtwagen kopen waar ie achtersevoren op kan staan.....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:28

Inderdaad vinden veel paarden het prettiger om achteruit te rijden, al vind ik het vrij heftig dat ie gewoon met donder en geweld omdraait.
Ik zou hem zn zin maar geven (zeg ik niet vaak... :D )
Volgens mij is het mogelijk om een trailer hierop in te richten, al weet ik niet hoe. Mss is een trailer met een voorlaadklep wel zo handig.
Maar misschien weet iemand anders meer?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:30

Hoi hoi,

Ik denk ook dat er iets is waardoor hij liever achterstevoren staat. Mijn pony heeft zichzelf ook een keer losgemaakt en is achterstevoren gaan staan- maarja, die was toen 1.10 m en dat hebben we niet eens gemerkt. In Amerika werden de paarden waar ik mee werkte allemaal achterstevoren vervoerd in een vrachtwagentje en dat beviel ze echt prima had ik het idee. Met remmen kunnen ze een beetje op de kont leunen en dat leken ze wel fijn te vinden. Moeilijk geval voor jou, maar ik denk dat ik met ikke eens ben....vrachtwagentje :)

Blij voor je dat hij er niets aan overgehouden heeft deze rit, behalve een niet zo heel halster meer.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:38

Dat je toch nog doorgereden bent := . Bij het minste geringste sommeer ik de bestuurder de eerste afslag naar een stopplek te pakken of toch even te checken of ze nog op 4 beentjes staat. Sterker nog, ik rij er het liefst zelf met een extra auto achteraan zodat ik haar de hele weg in de gaten kan houden en voorkomen dat vrachtwagens gaan kleven. Maar goed ze heeft in haar hele 13 jarige leven pas 2x in een trailer gestaan. Binnenkort op vakantie naar de veluwe :=

Maar ik zou in geval van jouw paard inderdaad achterstevoren laden. Het is nu elke keer goed gegaan maar je zou het niet op je geweten willen hebben als hij zich een keer in zijn draai gruwelijk verwond of op zijn rug komt te liggen.

gitje65

Re: wat ik heb meegemaakt vandaag...............

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:46

Ik ken een dekhengst die zorgde er zelf voor dat hij achterstevoren in de trailer stond; tot grote hilariteit van andere chauffeurs, die toeterden omdat er een paardenhoofd over de klep naar buiten keek!

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-09 07:40

ik denk inderdaad dat er niks naders opzit dan mijn hengst achterstevoren te vervoeren. ik kan me heel goed voorstellen dat ze inderdaad met remmen dan een beetje tegen de stang kunnen leunen in tegengestelde richting.

@juliette,ik durfde niet te stoppen omdat ik bang was dat hij er dan echt uit zou komen.niet wetende dat hij alleen maar om wilde draaien.nu weet ik dat.als ik dat meteen door had gehad had ik wel gestopt om te kijken offie goed stond.ze zeggen altijd dat je door moet rijden omdat ze dan over het algemeen rustiger gaan worden.dat was ook het geval NADAT hij was omgedraaid.kan er nu ook wel een beetje om lachen hoor om die idioot.gisteren stond het huilen me nader dan het lachen echt waar.nu ben ik bekomen van de schrik en vind ik het ergens nog wel hilarisch ook.ik heb wat dat angaat nooit geen normale dingen dus waarom zou dit wel normaal gaan hahaha.

maar ik heb wel 1 ding geleerd...............

een vrachtwagen kopen ipv een trailer en mijn hengst andersom vervoeren.

en nu ik erover nadenk............de jonge paarden van de man waar ik voor rijd gaan naar Alexadra van de Peijl om te beleren en zij vervoert ze over het algemeen ook achterstevoren op de wagen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 11:59

Hij kent het 'truckje' en heeft 'gewonnen' de eerste keer, want je touw brak.
Nu brak je halster en ja wel weer gewonnen.
Het is zijn beloning dat het hem lukt, daarom zal hij het zeker nog een keer (of vaker) weer proberen, als je weer eens op pad zult gaan.
De reden waarom hij het doet is in deze minder belangrijk.
Hij wil iets, en krijgt zijn zin, dus zal hij het vaker en meer gaan doen.
Het is maar net wat jij nu wilt gaan doen.
Pas je je aan aan je paard, dus geef je hem zijn zin door hem anders te gaan laden, ander vervoersmiddel te gaan kopen?
Of zorg je er voor dat het een volgende keer niet kan gebeuren?
Dus zo danig vastzetten dat er niets kapot kan gaan, niet het touw/ketting, nog een halster of iets anders.
Dan een klein eindje gaan rijden, desnoods op het erf zelf, hij zal het toch gaan proberen, dan kun je gelijk ingrijpen, timing is eesentieel.
Het is maar net wat je zelf wil.
Ik zou echt hem niet anders gaan laden, nog een ander vervoermiddel gaan kopen, ik zou hem gaan aanpakken.
Dit zou ik al gelijk de tweede keer gedaan hebben, ik zou dan hebben voorkomen dat er iets los zou kunnen gaan, zodat hij niet opnieuw zou 'winnen'. Er zijn hele sterkte halsters te koop, al dan niet 2 omdoen, of in combinatie met een band om zijn hals, er zijn zo veel mogelijkheden..................., kort vastzetten, aan beide kanten vastzetten..................
Wat ga je doen als hij andere 'truckjes' leerd, die jou niet aan staan, pas je dan ook maar alles aan omdat hij dat wenst?
Ik durf te wedden van niet, dan zou ik het nu ook niet doen, even afgezien van alle extra kosten.
Dit is simpel op te lossen en te voorkomen.
Succes met je keuze!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:03

Jeetje, wat een enge rit is dat voor jullie geweest zeg!

En wat een bijzonder paard.. ik heb hem gisteren nog staan bewonderen op stal, daar was hij de rust zelve!

Die vrachtwagen lijkt me inderdaad een goede oplossing.. mits je daar wel het geld voor hebt!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:06

Tjee, wat een verhaal. En dat hij er niks aan over gehouden heeft. Een ander vervoersmiddel is een oplossing, maar ook wel een dure oplossing denk ik. Wat Josie zegt, zit ook wel wat in. Moeilijk hoor. Wel grappig om te lezen dat een paard zich om draait. Die van mij doet gelukkig niks. Die gaat alleen stampen als het hem te lang duurt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:08

josie schreef:
Hij kent het 'truckje' en heeft 'gewonnen' de eerste keer, want je touw brak.
Nu brak je halster en ja wel weer gewonnen.
Het is zijn beloning dat het hem lukt, daarom zal hij het zeker nog een keer (of vaker) weer proberen, als je weer eens op pad zult gaan.
De reden waarom hij het doet is in deze minder belangrijk.
Hij wil iets, en krijgt zijn zin, dus zal hij het vaker en meer gaan doen.
Het is maar net wat jij nu wilt gaan doen.
Pas je je aan aan je paard, dus geef je hem zijn zin door hem anders te gaan laden, ander vervoersmiddel te gaan kopen?
Of zorg je er voor dat het een volgende keer niet kan gebeuren?
Dus zo danig vastzetten dat er niets kapot kan gaan, niet het touw/ketting, nog een halster of iets anders.
Dan een klein eindje gaan rijden, desnoods op het erf zelf, hij zal het toch gaan proberen, dan kun je gelijk ingrijpen, timing is eesentieel.
Het is maar net wat je zelf wil.
Ik zou echt hem niet anders gaan laden, nog een ander vervoermiddel gaan kopen, ik zou hem gaan aanpakken.
Dit zou ik al gelijk de tweede keer gedaan hebben, ik zou dan hebben voorkomen dat er iets los zou kunnen gaan, zodat hij niet opnieuw zou 'winnen'. Er zijn hele sterkte halsters te koop, al dan niet 2 omdoen, of in combinatie met een band om zijn hals, er zijn zo veel mogelijkheden..................., kort vastzetten, aan beide kanten vastzetten..................
Wat ga je doen als hij andere 'truckjes' leerd, die jou niet aan staan, pas je dan ook maar alles aan omdat hij dat wenst?
Ik durf te wedden van niet, dan zou ik het nu ook niet doen, even afgezien van alle extra kosten.
Dit is simpel op te lossen en te voorkomen.
Succes met je keuze!

en een atactisch paard met een halswervelbeschadiging eraan over houden omdat hij zo tekeer gaat met transport dat hij zichzelf kapot maakt zoals ik nu heb? >;) transport is vind ik al een risicovolle onderneming, als je paard zelf aangeeft dat hij liever achterstevoren vervoerd wordt en daar is een mogelijkheid toe, zou ik dat gewoon doen.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:08

Jeetje is dat ff schrikken!

Wel fijn dat hij er goed vanaf is gekomen!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:11

Zo dat is schrikken!! Gelukkig dat er geen ongelukken zijn gebeurd of wat dan ook! :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:12

Ik snap dat dwingen/vastbinden/aanpakken ook niet goed hoor Josie. Het dier maakt iets duidelijk. Ik bedoel, hij maakt iets duidelijk met hoofdletters, duidelijker dan dit kunnen paarden niet praten.

Hij wilt andersom.

Nou en? Als dat geregeld kan worden, dan luister je toch gewoon, en ga je daarin mee? Je gaat het dier toch niet dwingen om vooruit te reizen? Waarom in hemelsnaam? Omdat dat zo hoort (hier ja, maar de wereld is groter dan NL) Omdat je hem anders 'zijn zin geeft'? So what?

Het gaat er toch om dat het dier veilig en comfortabel van A naar B gaat? En als dat dan andersom is, nou, so be it.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:17

Ik vind het alleen wel raar dat je na de eerste keer met de 2paardstrailer, hem nu in een 1 paardstrailer zet. Een 1 paardstrailer is zoiezo al minder stabiel dan een 2 paardstrailer. Voortaan inderdaad of een vrachtwagen of achteruit reizen. Ik vrees dat je hem dit niet meer zonder gevaar gaat afleren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 12:19

TAO --> VVDD

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:04

@Jade: een paard heeft dat niet zo maar, daar moet meer voor gebeuren dan alleen maar 'omdraaien', als je dat op de juiste wijze voorkomt, krijgt hij niet wat jij beschrijft.
@Abeltje: het dier maakt iets duidelijk, dus als je met je dier loopt en wenst te gaan grazen, door met zijn hoofd naar beneden te gaan, doet dit twee keer, dan stem je daar ook in toe? Hij maakt het dan ook heel duidelijk dat hij wil eten en niet met jou mee wil gaan.
Of als je dier weigert op de trailer te gaan, dan stem je daar ook in toe, omdat hij /zij er niet op wil?
Als je een paard gaat beleren bokken ze als het zadel er voor een eerste keer op gaat, met singel vast (uitzonderingen daar gelaten), nog zonder ruiter, dit doen ze zeker wel meer dan 2 x, geef je dan ook toe en dan maar niet beleren, want het paard geeft toch heel duidelijk aan dat hij dit (zadel) niet wil?
Zo werkt het helaas niet in de praktijk.
Dit voorbeeld (van TS) laat goed zien hoe een paard leerd, hoe handig ze daarin zijn om te zorgen dat dit positief voor hen zelf uitwerkt. Ieder dier zal dit doen, in meer of mindere mate.
Dan heb je de keuze: of je accepteerd dit en je past, in dit geval, het vervoersmiddel aan, of je accepteerd dit gedrag niet en dan zorg je er voor dat het nooit weer kan gebeuren.
Als iedereen gaat doen wat zijn of haar paard wil, dan zijn er heel veel die nergens komen en daardoor heel veel onhandelbare paarden/pony's.
Of je nu op NH manier doet of andere keuzes daarin maakt.
De manieren kunnen prima zonder je paard te beschadigen of iets met geweld te doen en toch te bereiken wat je zelf graag wil.
Dan is het aan de TS om hier een oplossing(en) voor te zoeken en evt. iets met de tips te gaan doen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:13

@josie: mijn jaarling zat vast, heeft gesteigerd en is daarbij achter gaan zitten; er hoeft dus niet perse heel veel voor te gebeuren, een ongeluk zit gewoon in een klein hoekje.
Het feit dat je je in dit geval aanpast aan de wensen van je paard betekent mijns inziens niet dat je dat in elk geval hoeft te doen en er direct een onhandelbaar paard van maakt. Naar mijn idee is het een afweging van de risico's die je neemt met het afleren van dit ongewenste gedrag, en voor mij zou dit een duidelijk geval zijn waarin ik het het risico niet waard vind als de mogelijkheid aanwezig is om het vervoer aan te passen.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 13:20

Wow wat een verhaal, zie je een kont terwijl je een hoofd verwacht. Gelukkig is er verder niets gebeurd. Wel grappig dat hij het nog onthouden had van de vorige keer, dat hij om moet draaien en dat het dan beter voor hem aanvoelt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:09

Ik zie niet in waarom je een paard niet af en toe z'n zin zou geven. Hij geeft inderdaad aan dat hij achterstevoren vervoerd wil worden, wat is daar dan mis mee? Wat is er mis met af en toe naar je paard luisteren? Als je verder consequent bent niets. Bovendien, op de trailer tijdens het rijden ben jij er niet bij, jij zit als het goed is ervoor in de auto, of mischien in een volgauto erachter. Paard moet het dus alleen doen. Waarom dan niet zo comfortabel mogelijk maken? Bovendien, hoe wil je hem zo vastzetten dat ie zich echt niet meer om kan draaien? Hoofd in een ijzeren halster dat vastzit aan het frame of zo stoppen? Weet je in elk geval zeker dat ie daarna nooit meer een trailer op gaat.

Je luistert toch ook naar je paard als die aangeeft moe te zijn en erdoorheen te zitten? Je luistert toch ook als je paard aangeeft dat je teveel wilt op dat moment? Of is het bij jou zo van "ik beslis en paard heeft niets te willen. We stoppen wanneer IK daar zin in heb en niet als paardlief bijna omkiepert van vermoeidheid"? Natuurlijk zijn er regels, bij ons ook. Ik ga voor, ik bepaal de richting en het tempo en dat er onderweg niet gegeten word, de logische dingen. Paard mag echter gerust aangeven dat ze zin heeft in bijvoorbeeld springen, een buitenrit of wat dan ook. Geluisterd word er dan wel, of er ook wat mee gedaan word is een heel ander verhaal.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 23:49

Wel een verdomd lenig paard dat ie in een trailer om kan draaien :D En wat zullen de aoto's achter jullie een uitzicht gehad hebben _O-
Fijn dat het allemaal goed afgelopen is! Verder heb ik ook wel eens gehoord van paarden die achterstevoren geladen werden. Ik zou het persoonlijk een beetje eng vinden; stel dat ie over de klep gaat?

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 16:54

bedankt allemaal voor de reakties.ik was dit topic helemaal vergeten. :o

er werd gevraagd waarom ik hem ineens in een 1-paardstrailer zette ipv in een 2-paards.nou dit kwam omdat de 2-paards naar gelderland moest vanuit de opfok en ik terug naar sliedrecht.de fokker van mijn paard heeft een 1-paards en die mocht ik lenen.

ik heb hem in maart naar de lingehoeve moeten vervoeren en heb toen een paardentaxi gebeld die in het bezit was van een hele grote trailer ivm shires die de man zelf heeft.
ik heb hem normaal opgeladen met het hoofd in de rijrichting maar had hem wel gesedeerd.de rit is goedgegaan,ook omdat mijn paard heel ziek was.
terug was hij kiplekker en niet gesedeerd(na 1,5 week op de kliniemk gestaan te hebben)en ook die rit ging goed.ik hoop dattie nu snapt dat vervoeren in de rijrichting niet eng is.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:59

Mocht je beslissen hem gewoon achterste voren te laden, let dan op dat hij niet over de klep probeert te springen. Ik ken verhalen waarbij eigenaren niet tegen de kont of kop aankeken toen ze wilden uitladen, maar die een lege trailer bleken te hebben!

Calvin07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 18:47

Babel schreef:
Mocht je beslissen hem gewoon achterste voren te laden, let dan op dat hij niet over de klep probeert te springen. Ik ken verhalen waarbij eigenaren niet tegen de kont of kop aankeken toen ze wilden uitladen, maar die een lege trailer bleken te hebben!

ik doe de trailer altijd dicht aan de bovenkant.heb er 1 gezien die eroverheen kwam aan de achterkant.daar pas ik voor.
voorlopig staat ie nu "normaal" in de rijrichting en gaat goed dus duimen dattie het zo blijft doen.