"oliebol man, dressuurzadel, dressuurhoofdstel, geen martingaal, foto-mens... Kan niet missen, ik ben de l*l."

Chiel is een nrps van ik geloof inmiddels 16. Ik verzorg hem nu bijna een jaar. Het gaat altijd met ups en downs, 1 stap vooruit, 2 achteruit.

We zijn na een kleine pauze op het moment weer een beetje bij af. Chiel is namelijk echt een paard wat je een beetje bij moet houden, een week niets doen en dan zomaar weer wegrijden is er echt niet bij! Bovendien kun je op flink wat protest rekenen, want waarom gaan we vandaag niets leuks doen?
Ja omdat het iedere dag Michiel dag is, het is wel weer eens goed met je!

Ik weet dat mijn houding bagger is, heeft er mee te maken dat ik gewoon ontzettend intensief met Chiel bezig ben. We zijn gewoon aan het losrijden geweest, niets spannends. Als ik hem weer fijn voor mekaar heb dan komt dat wel weer. (Eigenaar heeft hem fijn voor elkaar in 20 minuten, maarja...

Wat ik doe is op de volte werken, en daar overgangen maken, soms een heel klein beetje uitschuiven, en lekker overdreven rijden. Handhouding doe ik expres. Met mijn binnenhand wijs ik als het ware waar ik hem hebben wil, af en toe vraag ik wat. Maar ik doe het voornamelijk op mijn been. Buitenteugel houd ik er gewoon netjes bij. (Voor jullie gaan roepen dat ik mijn handen vastzet ofzo..)
Want met statisch netjes zitten kom ik er gewoon niet. Ik moet echt rijden, en durven rijden.
Je ziet ook dat mijn houding op de laatste foto's alweer beter word.

Oja, spoorriempje was gebroken, dus even iets met strotouw geknutseld. Geweldig spul, waar dat al niet goed voor is!

Allereerste onderdeel van het trainingsprogramma (Ja ik heb hem al zo vaak opnieuw op moeten pakken dat er nu structuur in zit...) : Rechtsom loswerken in stap.

Dan linksom loswerken in stap. Linksom pakt hij in het begin errug graag vast. Dus nog meer als rechtsom, binnenbeen, buitenteugel, en smeken.

Nog een stukje rechtsom, teugels op maat maken maar toch, kun je zien dat ik het echt met mijn benen doe.

Oké, rechtsom gaan draven, nog niks spectaculairs.

Hij komt wel wat omhoog tijdens de overgang, maar zakt daarna toch vanzelf wel terug.

Weer wat meer zakken.

En dan komt het moeilijke gedeelte... Linksom draven.
Eerst maar rustig stappen, en als het goed voelt draven we wel een keer aan.

Weer stappen, hij vind het niet leuk... Maar even bikkelen en dan komen we er wel doorheen!

Ik ben blij met iedere centimeter die hij zakt. Is een kwestie van tijd, we komen er wel.

Oké hier is het echt dag activiteit, maar dat komt wel, nu eerst ontspannen.

En dan nu de beloning voor mijn, nee ONS!, harde werken linksom, want rechtsom gaat het dan opeens een stuk beter!

Nee maar, bespeur ik daar enige activiteit?

(Naast een streng binnenhand die paard dat over de buitenschouder wegloopt probeert te corrigeren maar dat gaat zo natuurlijk niet... Schop onder je kont Ciska, foei!)

En zelfs nog een heel klein galopje, aan meer zijn we niet echt toegekomen, het was goed, en dan moet je stoppen. 't ziet er niet uit dat weet ik, dus dat komt zondag wie weet aan de beurt.

En de fotograaf even uitstappen... Wat is het toch een schatje, zolang je maar niks van hem vraagt.

Nouja, en zoals belooft, hier de bloopers. Want dit ritje ging niet zonder slag of stoot.

Werken is stom, en degene die prikkers heeft uitgevonden moet hangen!

"JE PRIKT MUTS!"
"JA OMDAT JIJ BOKT OEN!"
http://i213.photobucket.com/albums/cc158/Cisiiie/Dressuur%203%20juli/IMG_1332.jpg
Oké, dit is weer het andere uiteinde.. Lekker met je hoofd schudden, da's leuk, maar rollkür niet hoor!
http://i213.photobucket.com/albums/cc158/Cisiiie/Dressuur%203%20juli/IMG_1340.jpg
"IK DOE HET NIET!!!!"
"Oké oké sorry hoor..."

http://i213.photobucket.com/albums/cc158/Cisiiie/Dressuur%203%20juli/IMG_1323.jpg
Gewoon wat miscommunicatie's dus, zoals iedereen wel eens heeft haha.

Bedankt voor het kijken, dat in elk geval!
Tips mogen, maar eigenlijk is dit gewoon een herhaal sessie. Heb het namelijk al vaker zo gedaan.

Maar ik sta altijd open voor voor verbetering!
Wat ik niet wil horen is wat ik allemaal fout doe. Daar heb ik niks aan.
Ik wil wel horen wat beter kan! En hoe!

Als het volgende week alweer wat beter gaat, plaats ik wie weet nog een vervolgje, laat de opbouw nog wat beter zien. Doeg doeg!

Edit: En na het harde werken... Lol met je knol: Miss_Malfoy @ [ITP] Tuigloos paardzitten, maar wel dikke lol!