"Dag dromen.. Vaarwel".

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

"Dag dromen.. Vaarwel".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 17:38

Zijn mijn dromen even een uurtje geleden in duizend stukjes gevallen zeg!

Al sinds dat ik Tinkerbell heb roep ik: "Deze zomer gaat ze voor de kar!"
Maar puntje bij paaltje dan weer geen kar of geen tijd ect.

Nu had ik alles op alles gezet om ze dus toch zomer 2009 voor de kar te krijgen.
Heb een prachtig roestvrijstaal karretje gekocht, tuigje erbij. Het enige wat nog miste was iemand die haar voor mij zou beleren, want ik ben helemaal groen.
Aangezien Tinkerbell een pittige tante is durfde ik het zelf niet aan. Ik deed wel wekelijks met haar droogmennen en dat ging goed zolang ik maar niet teveel druk gaf. Als ik teveel druk gaf ging ze stijgeren ect.
Sinds een half jaartje ben ik van stal verhuisd, de man waarbij ik sta is proffesioneel beleerder. Hij heeft al vele paarden voor de kar gekregen.
Nu heb ik voor mijn verjaardag als kadootje gehad dat hij mijn pony ging beleren.

Sinds vorige week zijn we elke dag bezig met droogmennen, longeren ect.
Vandaag wilde hij haar toch voor de kar zetten want dat zou geen problemen geven.

Ingespannen was ze super braaf mee, rondjes over het erf. Hardstikke braaf maar wel vlugterig, maar dat zou de nieuwigheid wel zijn geweest. Toen gingen we met de kar het erf af, ik achterop. Hardstikke leuk! Eindelijk stond ze voor de kar! Ik had een smile van oor tot oor.

Opeens schrikt ze ergens van en ging stijgeren, stijgeren, stijgeren! Uiteindelijk hebben we haar rustig gekregen en het weer opgepakt. Weer was ze lief.
Toen we op het erf aan kwamen had ze een schuimbekkie gemengd met bloed. Ik schrok daar van, maar volgens de man zou ze zich wel bezeerd hebben met het stijgeren.

Pony afgetuigd en de man wilde even in haar mond kijken, weer kwam ze omhoog.
Uiteindelijk toch in der mond gekeken (koste de lieve man nog zijn nagel, die heeft Tinkerbell als hapje op). heeft ze een hele grote oude litteken op der tong!!
De man heeft gelijk de dierenarts gebeld met hoe en wat. Aan de tong kan niets meer gedaan worden..

Ik aan de man gevraagt of het wel zo eerlijk was om door te gaan met mennen, want schijnbaar heeft ze een trauma opgelopen. Vandaar dat ze altijd zo fell is als je een bit in doet, vaak omhoog komt, het bit vastpakt met longeren en rijden.

Het mennen is me nu dus afgeraden, het is te gevaarlijk om het te proberen.. |(

Ik ga vanavond alles op de foto zetten en alle bitten gaan de kast uit.
Wij gaan vanaf vandaag bitloos rijden!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:43

Och wat naar voor je! Maar verlies niet te snel de hoop: je kan ook bitloos mennen :j als je pony verder braaf is zou ik dat toch eens proberen :) Onder begeleiding of course, en eerst in het weiland of de bak (als die ruim genoeg is).

Maar wel vervelend zeg voor jullie beide, sterkte :(:)

Kitsolu

Re: "Dag dromen.. Vaarwel".

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:46

Wat erg! Voor je pony ook natuurlijk. Maar je kan inderdaad ook bitloos mennen, wie weet dat ze dat wel oké vind.

Ben je nooit met haar bij de tandarts geweest dat het nooit opgemerkt is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:46

Wat vervelend zeg!
Hopelijk kun je nog bitloos mennen inderdaad.

Is dat litteken nog nooit eerder opgevallen dan?

Ik zie op foto's dat je al wel vaker met een slee achter haar bent geweest, waarom reageerde ze nu zo heftig? Bit is dus wel bekend.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-06-09 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:48

Gelukkig is alles goed afgelopen. Dan maar bitloos, kan je ook heel leuk mee rijden. Als dat goed gaat, waarom niet bitloos mennen? Misschien wordt Tinkerbell hier wel rustiger van en was haar pittige gedrag wel een gevolg van het bit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:48

lieffie........... bitloos gaat lukken, OOK bitloos mennen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:50

echt enorm balen... arme tink!!

heel veel sterkte meid, hopelijk kan je iets leuks bitloos vinden :(:)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:55

Jeetje wat vervelend! Hopelijk gaat alles goed als je bitloos gaat rijden en kan je je mendroom daarmee toch door laten gaan.. :)

Reflection

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:00

Wat naar voor je. Maar niet opgeven hoor, misschien is bitloos inderdaad wel een goede oplossing. :(:)

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:03

Dat is wel heel vervelend ja!!

Bitloos rijden zou voor jullie een goede oplossing kunnen zijn.
Succes ermee!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:13

Bitloos rijden vind ik oke.
Maar bitloos mennen nee, daar begin ik niet aan.

Tink heeft waarschijnlijk een trauma en ik wil niet het risico lopen dat als ik met haar ga mennen en het knopje gaat weer om, dat ik onnodig mensen, auto's, pony of mezelf beschadigd.

En idd de slee erachter het was prachtig, ik vond het echt leuk!
Maar Tinkerbell heeft haar buien, de ene dag pikt ze alles, de andere dag pikt ze niets.

Het verklaard een hele hoop, want met het rijden met de meisjes pakt ze ook het bit opeens vast en loopt ze haar eigen rondje. Dus hun gaan ook bitloos rijden, maar ik ben bang dat Tink daar te sterk voor is en dat ze aan de kletter gaat.
Anders worden het aan de hand leuke buitenritjes :)

Ik heb net alles op de foto gezet, tuig, kar en hoofdstellen gaan allemaal weg.
Ik heb vanmiddag vreselijk hard lopen janken (niemand iets gehoord? :P ) maar ik wil wel eerlijk blijven tegen de pony.

De tandarts is nooit geweest bij Tinkerbell.
Ik heb zowieso nooit naar der tong gekeken, wel naar de tanden. Maar zelfs als ik naar der tanden wil kijken word ze neidig en gaat ze kop schudden..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:14

Ik ben zelf erg benieuwd naar je ervaringen bitloos. Ook voor Tinkerbell. Er moet toch voor haar een (pijnloze) rij-wereld voor haar opengaan zeg zonder bit in de mond!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:16

ach weetje meid, geef het de tijd. Kijken hou ze zicht nu ontwikkeld en hoe ze bitloos onder het zadel oppakt. Misschien zou je lange lijnen/grondwerk/VD met haar kunnen doen, opties genoeg :) Uiteindelijk vind je wel een weg, en je moet maar eens kijken hoe de tong zich nu ontwikkeld. Heeft de DA ook persoonlijk gekeken? (lees ik zo niet duidelijk in je verhaal).

Sterkte :(:)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:18

En ik heb haar al drie jaar.
Dacht altijd wel dat ze vroeger hard (of ietjes te hard) was behandelt. Heeft me lang geduurt haar vertrouwen te winnen.
Ze deed altijd kopschudden met het bid in, maarja ik dacht eigenlijk altijd dat het nieuwigheid was. Want het longeren ging de ene keer super de andere keer niet.

We gaan lekker alles bitloos doen, weg met die ijzeren dingen!
En ik hoop dat het in het gedrag van Tinkerbell goed vooruit gaat :)

Iedereen bedankt voor de berichtjes en medeleven, erg lief!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:19

Dierenarts is wel gebelt MLoeser, maar zei als het een oud litteken is dat er niets meer aan te doen is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:20

Als ik dat zo lees moet dat haast wel! Succes en laat het ons weten he!

Heeft DA of die stalhouder enig idee waar het litteken van is? verkeerd bit? iets anders?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:22

Waarschijnlijk is het litteken van een pantykousje.

Als een pony niet voor de kar wilt, gebeurt het soms onder dwang. Dus door een pantykousje om der tong heen te knopen! Zodat de pony rustiger word ofzo :?
De stalhouder heeft dit al vaker mee gemaakt dat hij een haflinger ging beleren en dat ging ook telkens fout. Keken ze in de mond was de tong vol littekens door geknoopte pantykousjes. Paard kon daardoor ook niet voor de kar.

Ik word er helemaal misselijk van dat dit paarden overkomt!

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:24

:(:) aaah meis

jeetje
dit vind ik zooo sneu voor zowel jij als voor Tinkie!

Ik hoop dat je alsnog iets leuks kan vinden wat je met haar kan gaan doen,
zonder dat poown pijn in haar tong krijgt!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:25

Dat is idd wel heel erg jammer :(:) .
Arme pony, ook :(:) .

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:27

Jezusmina sommige mensen gaan wel ver zeg om hun ding voor elkaar te krijgen. Pantykousjes om een tong! Wat fijn dat Tinkerbell bij jou is en dat je haar met respect behandeld.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:27

Meis wat zul je geschrokken zijn! Geniet nog lekker van je paardje en heb nog ontzettend veel plezier met haar zonder bit!

Ik wil je ook even laten weten dat ik het bewonder en waardeer hoe je je beslissing neemt om geen bit meer in te doen! In mijn ogen echt een kanjer van een baasje

Met pantykousjes wordt idd wel vaker de tong vastgebonden zodat ze die niet over het bit kunnen gooien

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:28

Voel me wel schuldig dat ik daar pas na drie jaar achter kom..
Maar nu krijgt ze een prachtig leven zonder bit!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:30

Beter te laat dan nooit! En zij gaat nog jaren mee, dus kan nog jaren genieten van een bitloos mondje.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:32

pantykousjes om de tong? mensen kinderen waar zijn "we" mee bezig! :n

Tinker32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:33

Nassie schreef:
Voel me wel schuldig dat ik daar pas na drie jaar achter kom..
Maar nu krijgt ze een prachtig leven zonder bit!

Precies, je paardje zo eigenlijk blij moeten zijn. Misschien had ze heel veel pijn met rijden enz. En nu hoeft ze geen bitje meer in! Sterkte, en hopelijk kan je snel proberen met haar bitloos te mennen!