Onora @ springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natalie1993

Onora @ springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:20

Hoi :wave:

Eergisteren heb ik heerlijk gesprongen met Onora :D. We rijden nog geen wedstrijd en springen ongeveer 70-80 cm.
Ik rij wel oefenparcours (bijna 1x per maand) en dat gaat gewoon super goed :)! Maar op wedstrijd gaat ze altijd heel snel (echt rennen), dus daar moeten we nog veel mee oefenen. Dit doet ze niet thuis/op oefenparcours, dus vind ik het erg moeilijk haar dan controleren.

We doen mee aan de crosstrainingen-serie van H.C. de Schalm in Renswoude. Volgende week is de eerste training al :)! We hopen hier veel te leren over crossen en natuurlijk ook over springen, zodat ik deze zomer oefencrossen kan gaan rijden :)).

Naam: Onora (v. Bernstein x Lirona)
Leeftijd: net 13 jaar
Schofthoogte: 156,5 cm (E-pony)
Niveau: 70-80cm (=BB)

Foto's zijn gemaakt door Monique met een Canon 400D.
Natuurlijk moesten we in set :D!
Let vooral niet op mijn gezicht :') (zijn momentopnames, hè :+)

Waar ik/we op moet(en) letten/aan gaan werken:
- Actiever/beter aan het been
- Meer meegaan met de sprong (schrok echt toen ik deze foto's zag :o )
- Meteen zitten na sprong (geen kans geven op te gaan rennen)
- Teugels korter/contact met de mond houden
- Handen dragen
Ik weet dat ze een beetje stijf loopt, hier werken we aan ;).

1) Eerst nog even met bijrijdster (dat koppie :+:)
Afbeelding

2) :)
Afbeelding

3) SCHIK - dat is eng :+ (mijn kop _O-)
Afbeelding

4) Deze was volgens mij erg netjes
Afbeelding

5) Veel te vroeg
Afbeelding

6) Hekje }>
Afbeelding

7) Alweer mijn kop :')
Afbeelding

8)
Afbeelding

9) De hoogste (oxer)
Afbeelding

10) Nog een keer
Afbeelding

11) En haar lieve hoofdje nog een (paar) keer
Afbeelding

12) Moe
Afbeelding

13)
Afbeelding

Wedstrijdje 80 cm
Op onderlinge wedstrijd 2 weken geleden ging het niet zo goed "=. Na de eerste sprong gevallen en gediskwalificeerd. Toen nog een h.c. parcours gereden, wat al beter ging :). Het is voor haar ook allemaal nieuw dus vond ik het nog best goed gaan!

1e parcours;
http://www.youtube.com/watch?v=hxb7M1mA ... annel_page

2e parcours;
http://www.youtube.com/watch?v=1rXovpkM ... annel_page

Daarom rijden we dus (nog) geen wedstrijden :Y) !

Bedankt voor het kijken :)!
Graag alleen opbouwend kritiek & leuke reacties (aan ander commentaar hebben we niets ;))
Edit = typfout
Laatst bijgewerkt door Natalie1993 op 14-04-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

daisy_tanja

Re: Onora @ springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:24

ik vidn het er leuk uitzien, en inderdaad aan jou en je pony's techniek meot nog het een en ander geesleuteld worden.

Betref het filmpje,
ik krijg het idee dat je een beetje bang bent,( ook de foto's) aangezien je erg afwachtend rijdt?
Als hij je uit het zadel probeert te trekken, of te bokken schop hem dan juist naar voren!!! als hij langzamer gaat heeft hij meer kans jou eraf te gooien!..

veel succes:)

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:27

leuke foto;s natalie ! :)

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:28

Bedankt voor je reactie :D!

Ik ben echter helemaal niet bang :+.
Ze trekt me wel uit het zadel door haar hals te strekken na de sprong. Als ik haar dan terug neem staat ze in een keer stil :\ (waardoor ik vaak bijna val en mijn evenwicht verlies).
Dat is dus thuis niet te oefenen, omdat ze het dan niet doet, maar we proberen er zoveel mogelijk aan te werken ;).

Wat bedoel je met afwachtend rijden?

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:35

leuke foto´s...
wat mij opvalt is dat je bij sommige foto´s steun zoekt op de hals,probeer echt vanuit je benen te gaan staan en evenwicht te vinden.

ik heb alleen je 2de filmpje bekeken, ik vind je erg onzeker rijden, de pony geeft een hupje/bokje en je ligt er naast...
probeer echt met vol overtuiging je parcours te springen!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:41

Probeer tussen de sprongen ook echt op je kont te gaan zitten, dan kan je haar beter uitzitten als ze wat doet. En dat halsstrekken als je het met een ophouding er niet uit krijgt, probeer dan eens flink been en je handen omhoog brengen. Ze mag dat gewoon niet doen!! Je laat een beetje met je sollen daar, het mag best wat strenger ;)

Dat zie ik ook in de rest van het parcours, als ze er langs gaat doe jij eigenlijk niks. Je laat haar gewoon gaan. Van mij mag je dr best eens op haar plaats zetten. Jíj bent dat parcours aan het springen, niet zij!! Jij bepaalt dus of ze hals strekt en of ze springt. Nu is dat andersom. Probeer wat sterker in je schoenen te staan ;)

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:45

Weer bedankt voor de reacties :D!

Nog even voor de duidelijkheid;
Dit was de eerste wedstrijd voor ons beide, dus (vind ik) het heel normaal dat het niet (zo) goed ging.

Lotte1990 schreef:
1) Probeer tussen de sprongen ook echt op je kont te gaan zitten, dan kan je haar beter uitzitten als ze wat doet.

2) Dat zie ik ook in de rest van het parcours, als ze er langs gaat doe jij eigenlijk niks. Je laat haar gewoon gaan.

1) Dat is idd mijn probleem, dat is niet ga zitten. Maar hier werken we aan ;).
2) Ze is er nergens langs gegaan. Lijkt misschien zo, maar ik reed voltes tussen de sprongen door, alles wat ze moest springen heeft ze ook gedaan!

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:58

Ik vind het er mooi uitzien, hoor.
En dat je af en toe moeilijk kijkt is gewoon concentratie.
Op foto 10 ben je lekker ontspannen!

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:03

Op foto 9 en 10 kun je ook heel goed zien dat je tijdens de sprong een heel stuk meer met je handen kunt meegaan en dat je de teugels dus korter kunt nemen.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:04

Lieve Natalie, ik vind het héle leuke foto's! En ik vind knor ook leuk! :+: en ik vind het leuk dat we samen gaan crossen! :D haha
Maaaarrrr.. Ik irriteer me lichtelijk aan je handen, aangezien ik wéét dat je haar niet tegenwerkt is het geen ramp. Toch zal ik (zoals je zelf al hebt vermeld) je teugels een eind korter doen en je handen naar voren doen boven de sprong, en dan komt alles goed!
Wat de wedstrijd betreft, knor is wild! Maar oefenen, oefenen, oefenen en alles komt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:23

Aaah wat een leuke foto's zeg! :D Maar probeer niet op zn hals te gaan hangen maar je handen echt mee naar voren te doen.
Voor de rest ziet het er super uit hoor! En die pacourtjes springen gaat wel goed hoor over een tijdje!

zwartpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:53

Beetje off-topic, maar .............. auto is geregeld.
Er kan gecrosst gaan worden.
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:06

Leuke foto's! :D

Ziet er al goed uit, en je weet waar je aan moet werken dus dat komt helemaal goed met jullie! :)

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:08

Met verlichte zit niet zo'n end uit het zadel komen!!!!. Dus wel buigen en naar voren, maar het is niet nodig dat je bips soms 30 centimeter uit het zadel komt. Als je dichter bij je zadel blijft kan je ook na de sprong sneller weer diep(er) gaan zitten en meer controle krijgen over je pony.
En misschien thuis toch wat meer oefenen op een paar hindernissen voordat je een heel parcours gaat springen. Dus langzaam aan steeds een hindernisje erbij?
Oefen ook buiten het springen om veel op tempowisselingen in galop. Dus middengalop/arbeidsgalop, en dan vooral goed op je zit laten terugkomen.
Dit zijn maar suggesties hoor. Misschien doe je dit al thuis.
In ieder geval zit er er wel naar uit dan je er beiden lol in hebt. (zelfs na dat bokken en die val). Met wat meer oefening gaat het vast wel beter.

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:33

goedzo natalie!
het ziet er goed uit, knor is een beeeetje snel af en toe..
weet nu uit eigen ervaring hoe hard ze kan, hahahahah!
maar je moet meer meegeven en je handen meer dragen!
verder vind ik dat je het goed doet hoor!
jullie komen er wel!

geennaam__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 13:56

ziet er leuk uit hoor;)
probeer alleen niet te vroeg zelf na voren te zitten.
en geef iets meer mee boven de sprong
(op een paar fotos geef je te weinig mee)

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:03

Ziet er leuk uit Natalie! Probeer alleen wat meer mee te geven (teugels dan wel wat korter) en wat minder uit het zadel te komen, maar komt wel goed :)

Oefening baart kunst :D

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 19:50

Het commentaar is al gegeven :)
maar het word allemaal wel beter !! :D

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:01

Leuke foto's,leuk setje ook! :D
Het commentaar is eigenlijk wel gegeven!
Vind het er al steeds beter uit zien wel!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:09

ik zou eerst je beugels 2 gaen langer doen,je zit nu veel te kort!
en de pony gaat heen waar hij heel wilt,je hebt niks te vertellen,ik zou thuis eerst gaan oefenen op controlle,en dan zou ik pas gaan springen.
succes.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 10:34

Bedankt allemaal :D!

Ik keek vanochtend eens terug naar foto's van 6 maanden geleden en die zijn pas echt erg :o... Schaam me er zo voor dat ik ze niet eens hier ga plaatsen :+.
Dus het wordt in elk geval al beter :)!

@ Knooopje - Op oefenwedstrijd is mij juist verteld mijn beugels 2 gaten langer te doen ;).

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:31

Natalie1993 schreef:
Bedankt allemaal :D!

Ik keek vanochtend eens terug naar foto's van 6 maanden geleden en die zijn pas echt erg :o... Schaam me er zo voor dat ik ze niet eens hier ga plaatsen :+.
Dus het wordt in elk geval al beter :)!

@ Knooopje - Op oefenwedstrijd is mij juist verteld mijn beugels 2 gaten langer te doen ;).

Haha, Natalie, je bedoelt zeker korter :P
Maar ziet er wel goed uit en commentaar is inderdaad al gegeven :)
Nog veel plezier van Onora en veel plezier op de crosstraining!
(en ooh ja, ik wéét dat Onora érg hard kan, haha :P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:44

Even een paar dingen:

Zoals eerder genoemd kom je tijdens de sprong vrij hoog uit het zadel. Probeer beter bij je paard te blijven en breng je handen naar voren en hou ze niet op de plaats.

Tijdens het filmpje kun je zien dat je idd niet veel op je kont zit. Dit is echter heel belangrijk voor controle, ook zo'n bokje moet eigenlijk niet kunnen als je goed op je kont zit. Na de hindernis zitten en een ophouding maken, probeer je paard niet door te laten denderen. En dan niet gaan hangen aan de teugels, maar een directe ophouding. Probeer dit thuis te oefenen. Dit kan na de sprong maar ook met inrijden; wegrijden op de lange zijde en terugrijden.

Probeer er ook rekening mee te houden dat als je je paard wegstuurt voor de hindernis, je de 'deur openzet'. Ik snap dat je hem rustig over de sprong wilt laten gaan, maar let wel op dat hij zelf niet gaat stoppen of er langs gaat.

Met de deur openzetten bedoel ik dat hij aanwent om er langs te gaan, en als ze dat eenmaal in het hoofd hebben, krijg je het er niet meer uit.

Nog even een ding waar je (in mijn ogen) goed over na moet denken:
Voordat je gaat crossen zou ik eerst gaan werken op controle, ik denk dat het voor jou en je paard dan een stuk leuker wordt.

Succes ermee!

Edit: Misschien is een martingaal geen slecht idee om te gebruiken?

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:47

leuke foto's

jullie passen wel samen ;)

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:05

O natalie.. toen onora dr van door ging.. bij de wedstrijd.
probeer dan niet te gaan hangen aan de teugels en gewoon lekker zitten..

ik snap best dat dat jou 1e reactie is.. zou ik misschien ook wel hebben gedaan..