Beau de l'Air @ Hectisch Springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

Beau de l'Air @ Hectisch Springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 02:14

hallo lieve bokkertjes :wave:

Deze week gingen Marahorse en ik springen toen Alizeetje en Helliepel allebei aankwamen lopen met hun fototoestel }>

Beau is een draver van 11 jaar oud en in één woord te omschrijven als "hectisch", wat van de foto's afstraalt :')
(blooper inside :D )

Springtechnisch zijn we nu vooral bezig om hem te laten landen in galop en om er wat rust in te krijgen, wat beide nog niet heel erg goed lukt. Ik ben al heel blij dat hij er eindelijk plezier in begint te krijgen.

Ik heb het heel erg moeilijk om mijn houding op hem te verzorgen, hij springt nogal "apart", daarom probeer ik vooral hem niet te hinderen maar ik weet dat mij dat niet altijd lukt.

wat mij vooral opviel :
*niet te vroeg naar voor gaan
*mijn benen zijn soms heel ongelijken gaan vaak nogal de foute kant op
*ik moet nog veel meer leren te controleren waar hij gaat afzetten, maar het zou helpen als ik eens door zou hebben in wat voor een zelf uitgevonden gang hij soms springt

nuja, genoeg geklets : meet Beau (foto's staan niet op volgorde)

Afbeelding
tussendoor wat draven : Beau blijft de vrolijke chaos zelve

Afbeelding
oxertje, Beau neemt géén risico's :7

Afbeelding
:o wat een schatje

tussen een dubbelsprong, oortjes erop

Afbeelding
Op en top Beau, in de weer met zijn lipjes

Afbeelding
vrij netjes zou je denken...

maar Beau, sja, die dacht daar een miliseconde later nét iets anders over :

Afbeelding
...
:+
Afbeelding
béétje lomp, maar iets rustiger

Afbeelding
:D

Afbeelding
zijn voetjes gaan weer alle kanten op :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Even een serietje op de dubbel :

STAP 1
Afzetten, mooi voor je kijken
STAP 2
landingsgestel zo hoog mogelijk intrekken en vóóral niet naar beneden kijken!
STAP 3
landingsgestel op goed geluk ergens neerpoten, die achterbenen volgen wel
STAP 4
iets doen wat op galoperen lijkt om Baasje tevreden te stellen, volgorde waarin je je benen neerzet is totaal onbelangrijk
STAP 5
gas geven, ondertussen zorgen maken over nummer 2 en daarbij bedrukt kijken
STAP 6
weer afzetten, extra punten als je het op 1 achterbeen probeert
STAP 7
landingsgestel weer even snel intrekken, als je nu niet opnieuw een hindernis voor je neus ziet staan kan je vanaf hier freestylen, baasjes landen altijd zacht als het misgaat

en om af te sluiten : Beau zijn heerlijke karakterkopje :+:
Afbeelding

tips & trics are welcome!

:evaw:

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:54

ziet er vrij goed uit. Probeer bij een dubbelsprong na de 1e landing meteen terug recht te zitten, dan ga je meer controle krijgen.
(het bontje op de neus zorgt er wel voor dat je paard ruimere passen gaat nemen, misschien eens zonder proberen?)

Even off-topic: ben je tevreden over je hoofdstel? zoek me er ook zo eentje aan te schaffen.

Oliebollie

Re: Beau de l'Air @ Hectisch Springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:58

Ik vind het er eigenlijk ook wel goed uitzien!
Wat leuk dat je bitloos rijd! Ben daar altijd wel beetje jaloers op, mijn pony accepteerd dat niet!

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:01

Wauw, wat een mooi koppie heeft ie !
Ik vind het er leuk uitzien,hij heft z'n voetjes zo grappig op alsof hij 2 seconden vliegt :P

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:05

Ziet er leuk uit man! :D

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 10:32

Fiorini schreef:
ziet er vrij goed uit. Probeer bij een dubbelsprong na de 1e landing meteen terug recht te zitten, dan ga je meer controle krijgen.
(het bontje op de neus zorgt er wel voor dat je paard ruimere passen gaat nemen, misschien eens zonder proberen?)

Even off-topic: ben je tevreden over je hoofdstel? zoek me er ook zo eentje aan te schaffen.

het bontje op de neus zorgt er net voor dat het hoofdstel vriendelijk blijft, dit is een behoorlijk goedkope crosslink, maar met een heel smalle neusriem, waar ik dus geen fan van was, vandaar het bontje, en ik denk niet dat dat zijn bizarre gang tussen twee hindernissen kan verklaren hoor ;) de dag dat neusbontjes zorgen voor ruimere passen of net niet lijkt mij onbestaande ;)

ik weet dat ik recht zou moeten zitten, maar hij is zoooo hectisch na zijn landing en geeft heel vaak een bokje, dat ik liever nog even verlicht blijf zitten... ook in de dubbel zie je dat zijn voetjes in de knoop slaan, dat is écht niet uit te zitten :') er is nog veel werk aan vrees ik :D

verder is het hoofdstel toppie voor ons :j hij reageert er heel goed op

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:51

Mooie foto's!
Ik vind het absoluut niet zo hectisch overkomen als je zelf zegt.
Volgens mij heeft hij er ook plezier in!
Hij heeft inderdaad zijn eigen manier van springen, apart maar leuk, 't enige dat jij nog beetje moet oefenen is hem iets meer aanvoelen.
Maar k zeg het, da's miniem hoor, k denk dat je al best héél fier op jezelf en hem mag zijn hoor!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:56

ik vind het er niet zo fijn uit zien. Paard drukt vreselijk zijn rug weg..zowel tijdens het draven als op de sprong! Ik zou hier toch mee aan het werk gaan..

Ik zou nog even helemaal niet springen maar het houden bij balken en hem tijdens het gewone werk te leren ontspannen en door zijn lijf te laten lopen..lekker met de neus over de grond en vanuit daar een keer een balkje meenemen! Maar eerst ontspannen en rust in de hele combinatie..dat bereik je niet door maar gewoon te gaan springen op deze manier!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:00

Hij is wel ontzettend fanatiek zeg :D Tsja, rijtechnisch ziet het er niet zo mooi uit, maar hij lijkt er wel ontzettend veel plezier in te hebben. Ik heb je andere rijfoto's ook wel gezien, dat je bezig bent hem ronder te krijgen, maar ik weet dat dat bij sommige paarden niet zo makkelijk is :+

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:10

idd ik ben het met je eens hij springt leuk maar er zijn nog veel dingen te verbeteren

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 14:51

Jeanine84 schreef:
ik vind het er niet zo fijn uit zien. Paard drukt vreselijk zijn rug weg..zowel tijdens het draven als op de sprong! Ik zou hier toch mee aan het werk gaan..

Ik zou nog even helemaal niet springen maar het houden bij balken en hem tijdens het gewone werk te leren ontspannen en door zijn lijf te laten lopen..lekker met de neus over de grond en vanuit daar een keer een balkje meenemen! Maar eerst ontspannen en rust in de hele combinatie..dat bereik je niet door maar gewoon te gaan springen op deze manier!

ik nodig je uit... ;)

Beau en ontspannen dat is echt een combi die maar heel zelden voorkomt, het is nu eenmaal een paard met enorm veel bloed die zichzelf heel snel opdraait.
De draffoto die je hier ziet is een typische houding voor Beau, hij is er voor geboren zeg maar ;) Ik weet dat dit niet goed is en als ik dressuur met hem rij dan loopt hij mooi vw-nw :j

"gewoon te gaan springen op deze manier" ik weet niet wat je daarmee bedoelt maar ik ben heel nieuwsgierig : ik ben al 3 jaar bezig met springen met Beau, heel zelden spring ik deze hoogte, de laatste tijd iets vaker omdat hij het leuk begint te vinden. het is niet mijn doel er een springpaard eerste klas van te gaan maken, gewoon samen leuke dingen kunnen doen.

correct springen met een paard die niet eens over de rug kan galoperen is inderdaad niet mogelijk, maar mijn doel met Beau is nu gewoon veel afwisseling te bieden zodat hij kan tonen wat hij leuk vindt. We springen ook vaak technische lijntjes enzo, veel in-uitjes, maar nu was het oefenen op parcoursjes.

hmm, ik dacht wel al dat ik zo een commentaar zou krijgen, maar ik overdoe hem in geen geval, Beau laat het echt heel duidelijk merken als hij iets niet aankan of wil. Vroeger kon hij staan steigeren en steigeren voor een onnozel kruisje van 20cm hoog, nu springt hij dit met zijn oortjes naar voor, dat is voor mij veels belangrijker.

Sofie : thx :o hectisch is het vooral na de landing, het eerste deel van de sprong valt allemaal nog wel mee, maar daarna gaat het de mist in :') ogja, zolang hij maar langzaamaan betert en het leuk blijft vinden ben ik al lang tevreden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 14:58

Citaat:
het bontje op de neus zorgt er net voor dat het hoofdstel vriendelijk blijft, dit is een behoorlijk goedkope crosslink, maar met een heel smalle neusriem, waar ik dus geen fan van was, vandaar het bontje, en ik denk niet dat dat zijn bizarre gang tussen twee hindernissen kan verklaren hoor de dag dat neusbontjes zorgen voor ruimere passen of net niet lijkt mij onbestaande

Maar dit neusbontje zorgt er wel voor dat hij niet goed kan zien waar hij land ;) = waarschijnlijk extra hectisch..Deze bontjes
worden ook wel gebruikt voor paarden die bodemschuw zijn, en problemen hebben met verschillende kleuren en dieptes in
de bodem.

Verder hebben jullie er wel flink lol in zo te zien :Y)

edit:
die tekst bij de blooper, verwoord precies wat ik bedoel met het effect van zon bontje.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 15:07

randie : hij springt echt áltijd zo hoor, bontje of geen bontje, vroeger sprong ik hem met bit en daar geen probleem.
Ga het toch eens testen, maar ik heb het bontje echt nodig, de neusriem is veel te scherp anders.

dit heb ik trouwens nog nooit gehoord :') ga het eens proberen testen, maar het kan er écht niet af :n
ohja : de blooper bedoelde ik die met het beentje? bedoel jij het stappenplan dan?

lol hebben we zeker :D als hij wil tenminste, af en toe is er kortsluiting :')

edit : http://www.youtube.com/watch?v=aDIFYoxYABk hier nog met bit en dus zonder bontje, ik zie een nog veel slechtere techniek vrees ik :=
Laatst bijgewerkt door SofieBeau op 28-03-09 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:22

Het ziet er vrij goed uit. Commetaar geef je zelf al. :)
Wat een geweldig paard, ben verliefd geloof ik. :o

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:40

Ziet er goed uit, je paardje is erg enthousiast he? :D

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:29

Ik vind dat je het goed aanpakt!
Maar ik zou eens probere hem "de volledige" vrijheid te geven eerst enkel bove de sprong en dan iets uitbouwen tot ook voor de sprong.
Het ziet eruit alsof je paardje het graag doet maar niet goed weet hoe hij het moet aanpakken.
Daardoor is het goed dat je hem eerst helpt en zegt hoe hij moet springen en de afstanden leren ect...
Maar nu je zegt dat je al een tijdje met hem aan het springen bent zou ik eens probere (eerst op iets lagere sprongen) hem volledig los te laten boven de sprong zodat hij weet dat hij de ruimte heeft zich te bewegen.
Ook met de dressuur zorgen dat hij op je gewicht reageert en dan tijdens het springen eens een minimum aan contact vragen enkel de mond voelen niet corrigeren (aangenzien je zonder bit rijd gwn licht teugel contact)
Als hij gaat lopen gwn rustig blijven zitten hemzelf het tempo laten bepalen gwn met je gewicht uitnodigen om te vertragen en doordat hij ruimte krijgt voor en boven de sprong zal hij eerst twijfelen maar een hij het snapt waarschijnlijk zijn rug en lichaam beter gaan gebruiken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:57

Een heel verhaal! Helemaal eruit krijgen zul je het wel niet..en zag in je profiel wel een foto waarvan ik dacht 'fijn beeld' wat je kunt oefenen is veel overgangen en schijnovergangen rijden..lang en laag longeren! En ik zou galopbalken gaan oefenen..en in-uitjes springen ipv 'losse' hindernissen! Ik snap ook wel dat het bij sommige paarden moeilijker is hoor..mijn reactie was misschien wat lomp en kort de bocht, sorry zo bedoelde ik hem niet! Maar misschien is dit iets om mee te nemen in je training!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 21:24

jeanine : veel overgangen en schijnovergangen is normaal ook mijn bijbel, jammer genoeg wordt Beau daar enorm heet van, dus ben dat nog heel langzaam aan het opbouwen en ik vraag het alleen als hij fijn vw-nw is, hij doet anders het "huppeltje" ;)
galopbalken zijn nog veel te moeilijk, hij heeft een balkjesprobleem :') zelf als ik in stap over een enkel balkje stap neemt hij vaak een giga-sprong.
in-uitjes doe ik ook heel vaak hoor :j nu was het tijd voor parcourstraining. Begrijp je reactie wel hoor, ik ben nogal snel op mijn tenen getrapt over Beau :o voor mij lijkt het allemaal zo veel beter als voor een buitenstaander omdat hij van zo ver komt. ;)

M__ : ik heb heel veel moeite om mee te zijn met hem, laat staan dat het mij lukt om hem vanvoor de vrijheid te geven. ( ik kom heel vaak achter op zijn beweging, daarom ook dat ik te vroeg meega, wat ik dus moet vermijden.)
ik zal de volgende keer eens kijken wat hij daarop doet, maar gezien hij bij het vrijspringen zo mogelijk nóg zwakker springt als onder zadel... nuja, het is het proberen zéker waard :j

Sodeletuut : :+ enthousiast is het woord wel ja :P jammer genoeg gaat het ook af en toe mis. 20 minuten voor deze foto's had hij weer een hele steigersessie afgewerkt voor een behoorlijk lage hindernis :+ nuja, zo zal hij altijd wel blijven

Ambrasoft : thx :o

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:05

Ik vind het een leuk paard en z'on slechte springtechniek heeft hij niet hoor, ik heb er wel ergere gezien (zoals gisteren :o ) . Hij ziet er inderdaad z'on paard uit dat je moeilijk rond krijgt en heel erg heet wordt, zoals ook op de foto's te zien is word hij over-enthousiast als hij mag springen maar hij vind het wel erg leuk als ik hem zo zie :+ .
Ik lees ook dat Beau een balkjesprobleem heeft, misschien moet je daar mee gaan oefenen, dus eerst een reeks drafbalkjes en als dat lukt dan pas proberen met galopbalken. Door te oefenen met de balken zullen de afstanden tijdens het springen gemakkelijker worden, wat ook heel goed helpt is eerst een galopbalk, daarna een sprong weer een galopbalk en weer een sprong, dus eigenlijk een in-uitje met 3 balken ;) Maar dan moet je ook eerst weer oefenen met balken, gisteren was er ook iemand aan het springen maar het wou echt niet lukken met de in-uitjes en dus hebben we die balken erbij gelegd en daarna was het een heel stuk beter :) misschien het proberen waard bij Beau? Als hij gecontroleerder leert springen ben jij ook beter mee met de sprong en kun je hem de vrijheid geven om netjes te springen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:50

Mooi paardje!

btw: was jij dat die vroeg op cross heusden: '' is dat gerald? ""

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:53

wat een komische techniek heet dat paard:D leuke fotos!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 22:03

florence123 schreef:
Mooi paardje!

btw: was jij dat die vroeg op cross heusden: '' is dat gerald? ""

ja ze :D da ben ik, heb mijn eerste pony nog aan jullie verkocht, die valke d-pony, paljas

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:23

Even vergeten reageren!

Wou nog eens zeggen: ik vind hem ook wel zn best doen, hij springt wel leuk, mss ja de landing soms wat hectisch :D

Ik zou mss ook proberen hem rustig over drafbalkjes te krijgen. Voor de rest denk ik dat je met Beau altijd overdreven rustig moet zijn, echt helemaal zennnnn :D Mss wordt hij dan extra rustig :D

Nu, jammer van het gesteiger op jumping maar ik vond hem voorbeeldig in de inrijpiste, en erg rustig springen niet? Gewoon blijven doordoen, dan lukt het buiten ook wel :-)

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:47

Hoi

Ziet er leuk uit, Heel mooi paard!
Ik vind het eenfijn beeld geven dat je bitloos rijdt heel knap!

Groetjes:)

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:50

Goed dat je bitloos rijd!
Het ziet er leuk uit zo..!
Je moet natuurlijk nog wel extra werken, maar ik denk dat dit helemaal goed gaat komen..