Ik op Uckfield van Pattypaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Ik op Uckfield van Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 00:58

Wat oorspronkelijk een beetje als "geintje" bedoelt was werd plots heel erg serieus. Twee weken geleden spraken Pattypaard en ik met elkaar af. Ik zou vandaag om drie uur bij haar op de stoep staan. Drie uur werd overigens half vier door het verkeerd rijden :')

Eerste indruk van Patty? Hele leuke gezellige meid, ze stond ons op te wachten buiten zodat we wisten waar we moesten zijn en we waren al vrij snel met elkaar aan het praten. Daarna hebben we samen Uckfield gepoetst en opgezadeld. En oooh wat was ze ongedurig! Al die nieuwe mensen en een woef en Nike die kwam snuiten! Lekker ruw, net als Pretty eigenlijk, ja, ze deed me over het algemeen ontzettend aan Pretty Woman (mijn eigen merrie dus) denken! Hoe dan ook, Uckfield was vrij snel opgezadeld en we trokken richting de weide. Ik ben er heulemaal zelfstandig op geraakt! *trots!* :D Was wel effe wennen en was stiekem een klein beetje nerveus. Het is toch een stukje groter dan ik gewend ben! Normaal rijd ik Pret van 1.52 oid of ik rijd pony's bij. Heb slechts een keer op een groooot paard gezeten. Hoe dan ook, ik zat er op en heb wat rond gestapt, tijdens het stappen al mijn zit er bij genomen om te kijken of ik haar iets kon laten verruimen in stap. Uckfield was overigens heel los op de hand! (dat is ook het eerste wat ik zei tegen Patty!)

Na wat stappen een drafje er bij genomen en heb ook kort gegaloppeerd maar heb eigenlijk vnl gedraaft. Heb, voor mijn gewoonte, best veel rechte lijnen gemaakt met Uckfield en haar dan op die rechte lijnen steeds naar links en rechts gesteld. Ook heb ik haar regelmatig van houding laten veranderen (halshouding) omdat ik merkte dat ze erg graag in haar eigen houdingkje loopt. En dat ziet er op zich wel leuk uit maar daar maakt ze zich dus ook erg sterk in. Van het moment dat je haar uit die houding haalt doet ze moeilijk tot je haar weer in haar houding laat. Zij heeft dus het principe van "beloning" heel goed door en dresseert zo haar ruiter ipv andersom... Dat vond ze niet zo bijzonder leuk... Ook was het heel moeilijk om haar tempo te controleren! Op rechts was ze volledig los terwijl ik voelde dat ze op links graag haar zinnetje door dreef. Misschien fijn voor jou om te weten Patty: jouw paard is dus rechtsgebogen. :)

Mijn tips voor Pattypaard waren/zijn (heb er een paar gezegd toen ik daar was en een paar zijn gekomen toen ik op de terug weg alles een beetje aan het overdenken was):
* Werken aan de overgangen galop-draf: Het maakt in het begin niet uit waar en hoe ze ze doet, maar dat ze ze doet! Van daaruit kan je werken aan hoe en dan aan wanneer. Van hier uit zal ook meer tempocontrole komen.
*Rechtrichten: gebruik maken van schoudervoor om haar te laten aansterken aan die linkerkant en haar losser te maken! Ook dit zal meer tempocontrole mee brengen omdat ze simpelweg meer naar de hulpen zal luisteren. Ze moet meer respect krijgen voor je linkerbeen!
*Kordater zijn! Als je voelt dat ze iets van plan is, zelfs al heeft ze nog niet echt iets gedaan, meteen reageren! Uckfield is een echte merrie en die moet je, waarschijnlijk nog meer dan een ander paard, heel kordaat aanpakken! Uckfield is zeker niet gemeen dus ze is, (volgens mij) niet het type dat als je haar er op aan spreekt als ze wat mis doet, nog harder tegen je in gaat ténzij de fout niet bij haar ligt maar bij jou. Ik had haar bv niet eens moeten proberen aan te pakken op het moment dat ze bokte omdat ik per ongeluk mijn zweep tegen haar aan legde, dan had ik echt er af gelegen, daar is ze heeeel gevoelig op. Dus kordater op het juiste moment!
*Tempocontrole kan je ook doen door veel tempowisselingen te rijden. Eerst in draf, als ze dat heel goed door heeft in galop. In tegenstelling tot wat veel anderen zullen zeggen zou ik niet te veel voltes meenemen in het begin. Het onder je uit lopen is vaak een teken van niet genoeg evenwicht hebben. Van een volte zal ze dus enkel maar sneller gaan. (ook omdat je zei dat het soms leek of ze ging omvallen, daardoor vermoed ik dus dat gebrek aan evenwicht en kracht zeker meespelen!)
*Een tip voor de mensen die er in geloven van mijn kant was lavendel opspuiten. Op hals en borst. Lavendel is een aromatherapie en heeft de werking om een paard rustiger te maken, niet sloom, maar rustiger in het hoofd. Uckfield is echt heel erg druk in haar hoofd, ze bedoelt het "niet luisteren" niet verkeerd maar is zo druk in haar hoofd dat ze gewoon de helft van de tijd niet zit op te letten. Van lavendel zal ze wat meer rust krijgen. Ook van daaruit zal je veel kunnen oplossen.
*Als Uckfield iets goed doet, haar even wat langer en lager laten lopen met haar hals (zo als onderaan op de "pauze" foto te zien is) als beloning. Ook natuurlijk met stem en een aai "over de bol" belonen. Maar zeker die korte pauze en terug naar ontspanning gaan is een hele goede voor een dier als Uckfield!

Iets wat ik er zéker bij wil vermelden, is dat Patty een hele aangename ruiter is, ik heb haar nu met eigen ogen zien rijden, ze is zelfs te zacht in haar rijden ipv te hard! Als het beter weer is mag ze zeker eens langs komen om een kort lesje op Pret mee te pikken als ze dat wil. ;) Ik ben er zeker van dat ze daar veel aan zal hebben daar Pret heel erg op Uckfield lijkt alleen dan twee jaar verder... ;)

Wat mezelf betreft: Heb beslist een aantal fouten gemaakt op Uckfield en daar strafte ze me ook zeker voor af ;) Heb er best wat van geleerd. Ook kwam mijn binnenhandje weer terug en Patty was eerlijk door me daar ook op te wijzen! Waar ik haar heel dankbaar voor ben! Ben zeker niet helemaal tevreden over mezelf :o Ik hoop dus ook dat Patty er wat aan gehad heeft.... Vond het er echt heel fijn uit zien toen zij er op zat :j Er is duidelijk een band tussen die twee en als ze zo door gaan zullen ze er zonder enige twijfel komen! Patty heeft een enorm vertrouwen in Uckfield en andersom. En ondanks dat er meningsverschillen zijn kunnen ze steeds weer terug naar die enorm stevige basis die ze samen hebben opgebouwd. Ja, ik ben heel eerlijk, ik was onder de indruk van ze. :)

Voor de mensen die de merrie nog niet kennen: Uckfield is een 8 jarige Landino x Jackson. Ze is eigenlijk sinds een jaar pas weer onder het zadel, daar voor heeft ze enkel in de weide gelopen en vnl bewezen dat ze goed kon springen... (maar dus weinig dressuur) Vandaar dat mijn respect voor de combinatie nog meer gegroeit is. :)

Afbeelding
even wennen aan elkaar! Uck was echt een stukje smaller dan dat kanon dat ik op stal heb :')
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8WLENTUG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4IWF6ZJZ.jpg
Afbeelding
Afbeelding
al een beetje verder, beetje aan het verruimen en terug rijden in draf. Heel goed te zien dat Uck die linkerkant vast neemt zelfs als ze op de rechterhand loopt.
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EJ64JGXP.jpg
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb eerlijk waar geen idee wat ik hier aan het rijden ben :')
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AABQBZ3H.jpg
binnenteugel hangt volledig los := Ze hangt dus iig niet op mijn binnenteugel :') kwestie van te bewijzen dat Uckfield veel doet maar niet hangen op je handen :')
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADWMZRFC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8JOOWZGF.jpg
Afbeelding
stukje verruimen. Was ook even zoeken hoe dat moest, de eerste twee keer sprong ze gewoon in galop :')
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EONLDT37.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N34LRPVN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-74ARNPCK.jpg
we hadden ook zo onze miscommunicaties :') Op deze was ik dus niet voorbereid.
Afbeelding
Goed, komt het punt: galop. Kreeg hem absoluut niet uitgezeten omdat ze zulke grote sprongen maakte :') Zal je zeker op volgende foto's ook nog gaan zien dat ik daar helemaal krom zit en mijn rug weer hol trek :') (met gevolg dat Uck op spant)
Afbeelding
Afbeelding
en kreeg nog zo eentje :') Uck is het type paard dat bokt bij het aanzetten naar galop ;) Vandaar dat ik ze hier pas kreeg. Ik "vermoedde" dat overigens al wel. Maar toch schrok ik bij bok 1
Afbeelding
Uck al beter, ik nog steeds krom :')
Afbeelding
even laten zakken als "pauze" en "beloning" voor de fijne overgangen die ze op de rechterhand deed, op links heb ik het overigens niet klaar gekregen (ben ik ook gewoon eerlijk in.)
Afbeelding
Nog een galopje op de linkerhand
Afbeelding
Dit was dus de "Blijf verdorie met die zweep van mijn lijf als ik niets mis doe!"-bok omdat ik per ongeluk met mijn zweep tegen haar bil aanschuurde :')
En ook deze heb ik een paar keer op mijn bord gekregen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YZ4VHQQM.jpg
Alleen is daar maar een echte foto van. :')

edit: nog een filmpje! Ik schaam me die voor het feit dat ik op het foute been licht rijd :') Op de filmpjes zie je ook haar reactie op het feit dat ik haar uit die houding haal die zij zo verkiest... Daar reageerde ze echt pissed op :=
http://www.youtube.com/watch?v=rbBPhlb2D4Q
http://www.youtube.com/watch?v=km_5PmkXkQs

Uck is dus beslist geen makkelijk paard. Mijn houding in galop is om te janken. :=

Heb echt ontzettend veel lol gehad bij deze twee, heb met een smile staan kijken toen Patty weer even op Uckfield zat. :j Haar foto's zullen nog komen! Patty heeft eerst mijn foto's gedaan en de arme meid heeft er een hoop werk aan gehad! Ontzettend bedankt dat ik mocht komen Patty, ik heb er van geleerd :j

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:03

Ja het was wel een fijne dag !

Was benieuwd hoe Patty ging reageren op de rijstijl van Pharagirlke, maar viel al bij al toch mee dacht ik :=

Was wel een paardje met een handleiding; maar alle geluk is Pretty Woman er ook zo eentje !
Het zag er al bij al wel goed uit, ik ken niet super veel van dressuur enzo maar het ging wel vlot eigenlijk.

Patty en Uckfield zijn wel een mooie combi, ook Pharagirlke deed het goed vond ik.
*Opstappen en wegwezen*... en na een paar bokken liep het toch goed :)

Fijn om voor de eerste keer bij een andere bokker langs te gaan en gewoon zo nieuwe contacten te leggen !
Alleen jammer van het weer, hele tijd lichtjes regenen... ;(

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 03:08

Aan je tips heb ik zeker wat en we gaan ermee verder :j
Wat je zegt over dat aanpakken op het goede moment klopt helemaal. Als de fout niet bij haar ligt en je haar toch straft word ze alleen nog maar erger en dan ook écht kwaad en gevaarlijk als je haar dan aanpakt.
Ze laat dan ook wel goed genoeg weten wanneer ze vind dat het toch haar eigen fout is of toch echt de fout van de ruiter.
Ik kom zeker eens naar jullie toe als het beter weer is! Erg leuk dat je dat aanbied! :D Jij/jullie zijn ook altijd welkom hier! :)

Ik vond jou en Uck samen, zoals ik eigenlijk al verwachte wel goed gaan. Ik zag ook dat jij toch meer bezig bent met haar verschillende opdrachten te geven terwijl ik al snel maar wat rond blijf tuffen. Daar moet ik ook erg op letten. Dat ik bezig blijf met rijden en niet meer ga ja.. hobbelen. :+
Zoals je al zei ben je zelf net wat te snel voor Uck met het aanpakken voordat ze echt iets doet, en ik weer te afwachtend.
Ook je binnenhand viel erg op, maar ondertussen durfde je ook weer goed los te laten!
Maarja, die fouten krijg je op een vreemd paard toch weer sneller terug. ;)

Ik vond het ondanks het weer ook heel leuk, gezellig en leerzaam dat jullie gekomen zijn! Bedankt! :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 03:27

Omdat ik algemeen het idee krijg dat het paard erg gespannen is, niet los laat in de rug, zich op een kant vast bijt en bokt bij aangalopperen (achterhand eigenlijk automatisch meer onder de massa) de volgende vraag: Is het mogelijk dat dit paard rugproblemen heeft?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 03:46

Waren maar twee bokjes als reactie op het aanspringen en dat is IMO normaal bij een merrie met de juiste eigenzinnigheid. :) Het moment van aanspringen is gewoon hét moment om er een bok tussen te gooien. Nee heb je, ja kan je krijgen. :) Ik heb al opgevangen dat Patty sowieso eens een volledige check wil doen dus er word iig voor alle zekerheid naar gekeken, maar gezien ze eigenlijk maar twee keer bokte terwijl ik toch een paar overgangen van en naar galop gemaakt heb.... :)

Gespannen ben ik niet met je eens. Haar achterhand zit er idd niet 100% onder maar voor dat kan zijn er nog andere werkpunten. Maar gespannen zou ik haar niet noemen. Wel erg heet :') Ze kwam ook een paar keer in tegen het feit dat "die nieuwe haar zomaar dingen durfde te vragen" want had het idee dat Uckfield best zo iets heeft van "jij hoort niet bij mij!"
Ook in stal merkte ik echt dat ze naar Patty toe trok van "He baas... Wat mot dat met dat kind?" :') Heerlijk dat karakter!

Patty; dank voor de fijne reactie :j Hihi, we houden ze op een andere manier bezig, ik ben meer bezig met details bij het lopen waardoor ik vaak minder figuren rijd, jij rijd dan weer meer figuren :D Ik ben idd net iets te snel en idd, stom binnenhandje >;) We spreken zeker nog eens af wb Pret! Die is wel een stukje kleiner als jouw Uck he :D

Phaser: was wel een apart gevoel. Over het algemeen wen ik vrij snel aan nieuwe paarden maar had toch best een klik met deze jongedame :j Ja, vind het een leuk paard!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 03:52

En toch vind ik haar ruggebruik niet mooi...Misschien dat ze wel een beetje gespannen was door het feit dat ze zo "heet" was... Als ik me over iets opwind ben ik alles behalve ontspannen :D ;)

Voor de duidelijkheid, het is geen aanval op jou, je rijdt (weer eens...) super, eerlijk. Misschien ook omdat het de eerste keer was, dan moet je elkaar nog aanvoelen etc.

Daarom ook heel voorzichtig in een vraag geformuleerd of de mogelijkheid bestaat dat ze rugklachten heeft, omdat de vraag vooral gebaseerd is op gevoel.

Fijn dat het paard waarschijnlijk doorgecheckt wordt!
Laatst bijgewerkt door Adil op 15-03-09 03:56, in het totaal 2 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 03:53

Gaaf paard zeg!
Je bezoekje was nav problemen die patty met het paard had, phara?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 03:55

Dat klopt, haar ruggebruik is zeker nog niet 100%. Dat ben ik echt compleeeet met je eens :j Had het denk ik een beetje verkeerd begrepen in je vorige bericht! :o Excuus daar voor! Zeker toen ik de zweep er even bij nam (die heb ik ook vrij snel weg gelegd) toen kreeg ik haar echt niet meer ontspannen. Toen voelde ik haar helemaal haar rug "opdrukken". Hetgeen dat Pret doet als ze graag wil bokken maar ze weet dat ze niet mag :') Dus die heb ik snel aan Patty gegeven met de melding "zo gaat het toch niet meer lukken". Daar was ze echt ontzettend druk om. :j Maar dat was geen gevecht dat ik aan wilde gaan.... Dus het klopt wel dat ze haar rug nog wat te vast houd :j Denk dat het ook een stukje dat punt is dat ze op links wat ja, vaster zit en stijver is. Als een kant niet goed los is (op rechts is ze overigens wel los) dan kan ze onmogelijk helemaal los laten... Dus ik vermoed dat dat probleem opgelost zal raken naargelang dit paard meer rechtgericht zal worden... :)

imd: goh... Ja het was nav dat topic maar het was niet alla "we zullen het eens gaan oplossen". Het is uiteindelijk meer een fijne meeting geweest waarbij ik ook Patty's paard heb gemeet en wat tips heb gegeven (en andersom, zij ook aan mij) :D

Ga hier overigens ook de link van Pattypaard zetten:
[RIJ-ITP] Uckfield (Landino x Jackson)
Heb al een mod gepb't om hem in de beginpost te zetten gezien ik zelf niet meer kan aanpassen. :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 03:59

pharagirlke schreef:
Dat klopt, haar ruggebruik is zeker nog niet 100%. Dat ben ik echt compleeeet met je eens :j Had het denk ik een beetje verkeerd begrepen in je vorige bericht! :o Excuus daar voor! Zeker toen ik de zweep er even bij nam (die heb ik ook vrij snel weg gelegd) toen kreeg ik haar echt niet meer ontspannen. Toen voelde ik haar helemaal haar rug "opdrukken". Hetgeen dat Pret doet als ze graag wil bokken maar ze weet dat ze niet mag :') Dus die heb ik snel aan Patty gegeven met de melding "zo gaat het toch niet meer lukken". Daar was ze echt ontzettend druk om. :j Maar dat was geen gevecht dat ik aan wilde gaan.... Dus het klopt wel dat ze haar rug nog wat te vast houd :j

Nou, dat bedoelde ik dus inderdaad :)

Fijn dat de Patty kunt helpen! Altijd fijn ondersteuning te geven en te krijgen (afgelopen donderdag zelf ook nog gedaan, toch een goed gevoel mensen uit de brand te kunnen helpen :) )

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:02

Ik heb al een voorsmaakje gehad omdat ik érg benieuwd was, en ik vond het er echt netjes uitzien +:)+ Bedankt Kathleen om er even aan te denken, dat ik met smart zat te wachten

Haar staartgezwiep irriteert me nog steeds, maar als ze daadwerkelijk gecontroleerd zal worden kijk ik daar even doorheen.
Ik zie verder een merrie die niet héél erg ontspannen is maar echt spanning kan ik het ook niet noemen, rekening houdend met het feit dat jij haar niet kent en zij jou ook niet.
Ze loopt een stuk meer op haar achterhand wat een goed begin is, ze mag achteraan nog gaan zakken en vooraan een beetje stijgen maar dat komt wel goed, mits begeleiding en het niet verder te laten aanmodderen. Ik zie op de foto's in het topic geen momenten waarop ze echt naar voren duikelt dus dat is al goed
Verder had ik begrepen dat ze op een ander bitje gereden werd? Ik zie ook geen momenten waarop ze haar mond opendoet, super dat Patty heeft opengestaan voor het advies uit het vorige topic.
In de filmpjes loopt ze in een net tempo, niet snel, niet traag gewoon netjes. Als ze dit kan vasthouden zal ze meer evenwicht gaan krijgen en fijner te bewerken zijn, het lijkt me ook een goed idee om die stelling en buiging aan te houden maar niet dmv een volte, ik zie dat ze balken in de wei heeft liggen, daarmee kan ze gerust iets creatiefs doen, leg de afmeting van een standaard dressuurpiste en ga veel gebroken lijne, slangenbogen, halve cirkels enz rijden, verzin desnoods een figuur zolang je ze maar niet TE kort laat draaien, het rennerige zal er uitgaan terwijl ze er wel soepeler van zal gaan worden.

Verder vind ik de combinatie met Pharagirlke netjes, gewoon zoals ik het had verwacht.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:13

Toch zie ik persoonlijk te weinig verschil met Patty.

Phara, probeer meer rechtop te zitten , en niet zo voorover te hangen, bij een paard met balansproblemen werkt dit averechts :)

Patty ik zou de rug eens na laten kijken, paard loopt constant in dezelfde houding en ik heb het idee dat ze net achter het zadel en in de lendenpartij, en wellicht ook haar bekken, een blokkade heeft zitten waar ze duidelijk last van heeft.

Ook met een andere ruiter zie ik duidelijk tactfouten, want ook op een blokkade kan duiden.

Op de filmpjes zie je dat de stap ook echt erg kort is, en dat paard constant met de staart zwiept, wat vaak duid op pijn of ongemak.

Op het tweede filmpje vind ik het wel een stuk beter dat je vanuit het lichtrijden aangalopeerd, bij het eerste filmpje ga je eerst doorzitten, wat voor extra spanning in de rug zorgt en waardoor paard nog moeilijker aangalopeerd.
In de galop zou je meer tempo mogen maken en handen wat toe moeten staan ipv zo te gaan vechten.

Duidelijk is dat het geen makkelijk paard is, maar ik denk dat paard dit doet door pijn in de rug.

Hier op dit filmpje zie ik overigens een heel ander paard lopen :

http://www.youtube.com/watch?v=nE33P-JO ... re=related

Hier heeft ze duidelijk minder last van de rug. Ik weet niet of er hierna nog iets gebeurd is?
Maar op dit filmpje zie ik veel meer ruggebruik in elk geval :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:35

crossmonster schreef:
Toch zie ik persoonlijk te weinig verschil met Patty

Had je dan gehoopt dat Phara er gelijk een PSG ging uitschudden := Is de eerste x voor beiden, ik zie wél een verschil, ok geen wereld van verschil maar hoeft dat dan??

CM_

Re: Ik op Uckfield van Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:43

Overdrijven is ook een vak :+

Ik bedoel te zeggen dat het probleem niet zozeer bij Patty ligt, maar eerder in de rug van het paard.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:45

En ik bedoel maar dat je niet te veel eisend mag zijn, di paard is fysiek niet in orde, helaas maar het is nou zo en er wordt iets aan gedaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:52

Dan moet er geen andere ruiter komen, maar een goede osteo of fysio. Of zie ik dat dan verkeerd?

verder ga ik er geen woorden over vuil maken, ik weet dat Patty het beste voor dr beestje wil, en ik wil alleen maar zeggen dat dier echt wat mankeerd in de rug,zeker als je de filmpjes vergelijkt met de proef waarin ze hem rijd.
Daar loopt ie ook niet super, maar daar zie ik duidelijk een heel ander paard.
Verder ga ik echt niet liggen pushen, ik wil alleen dat Patty weer plezier gaat krijgen met dit paard, omdat ze een hele leuke combi vormen.
En ik hoop dat een osteo of fysio iets vind en dit kan verhelpen.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 10:59

uuuhhh jongens kom op zeg.. Het paard heeft een probleem dat kan zowel misschien medisch zijn als misschien rijtechnisch gewoon vervelend... Ik denk niet dat je meteen kan zeggen dat pharagirlke beter kan rijden... Ja het ziet op haar paarden er allemaal super uit, maar zijn die niet misschien een tikkeltje gemakkelijker?? En is ze misschien niet op de juiste net wat consequenter... Het is juist goed dat pharagirlke de juiste punten tegen komt.. In een uur kun je een paard niet veranderen, dat is iets onmogelijk.. En ook niet van 1keer in de 3 weken oid, met zo'n paard moet je een maand onafgebroken mee bezig kunnen zijn wil je er verschil in kunnen zien... Eerlijk gezegt zie ik helemaal geen verschil.. Vind het er juist drukker uit zien.. Een meisje wat erop zit wat uck afstraft op het geen wat ze fout ziet en een uck die er nog harder tegen in wil komen... En ik stoor me gigantisch aan de binnen hand van jou,, Het paard heeft zowieso moeite om aan beide zeide los te laten, op het moment dat jij vast gaat pakken, zul je hier weinig aan kunnen werken.. Ik zie liever dat je haar daar dan in afwisselde, binnenstelling, buitenstelling zou rijden.. Sorry ik vind het van de foto's er niet beter uit zien.. Maar denk dat het geen haalbaar iets is.. Ik denk dat je enkel kunt zeggen hoe patty rijdt, en misschien wat beter tips van hoe jij het op zou lossen.. En dat je eens bent dat het geen makkelijk paard is en tegen dezelfde problemen op loopt als haar.. En ik denk dat patty er goed aan doet om 1 goede instructeur/instructrice te nemen en enkel het op 1 weg eerst eens probeert.. Want de 1 zegt het zo en de ander zo.. Dat is zowel voor ruiter als voor paard erg onduidelijk en daar krijg je ook miscommunicatie door.. Want de ene keer moet je haar straffen van een ander persoon en de ander zegt dat je het gedrag moet negeren...

Oakland1990: vind jou post niet gepast.. Jij zegt dat het paard fysiek niet in orde is.. Laten we daar op wachten tot de mensen gesproken hebben die er verstand van hebben,., En roep niet in het wilde weg dat dit paard niet fysiek in orde is.. Je kunt het hele paard niet... Ooit over nagedacht dat er ook wel paarden zijn met zulk karakter??

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:02

crossmonster schreef:
Dan moet er geen andere ruiter komen, maar een goede osteo of fysio. Of zie ik dat dan verkeerd?

verder ga ik er geen woorden over vuil maken, ik weet dat Patty het beste voor dr beestje wil, en ik wil alleen maar zeggen dat dier echt wat mankeerd in de rug,zeker als je de filmpjes vergelijkt met de proef waarin ze hem rijd.
Daar loopt ie ook niet super, maar daar zie ik duidelijk een heel ander paard.
Verder ga ik echt niet liggen pushen, ik wil alleen dat Patty weer plezier gaat krijgen met dit paard, omdat ze een hele leuke combi vormen.
En ik hoop dat een osteo of fysio iets vind en dit kan verhelpen.

Okeej dan zal ik de volgende keer een filmpje maken van haar proef,, dan ziet het er weer precies hetzelfde uit als dat filmpje wat je net poste... Op het moment dat zij in de ring is, stopt patty met rijden en met haar benen er echt aan komen... Uck vind dat prima en gedraagt zich dan ook netjes.. Daarnaast is het voor uck allemaal toch erg spannend en te veel indrukken dat patty haar dan overtreft.. Thuis probeert patty echt te rijden en ook met benen te komen, en dan krijg je zulke foto's..

kellyenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:49

Ik zie een paard wat heel erg krom is, en waar de ruiter ook nog eens erg hangt aan de binnenteugel.
Vooral met het aangelopperen houdt de rruiter de binnenteugel te lang vast.
Doordat het paard zo schreef is krijg je ook tactfouten. Ik zou er indedaad eens naar laten kijken, maar ik denk dat er rijtechnisch ook veel aan te verbeteren is.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:49

'Ben het met crossmonster eens.. Bij phara loopt het paard wel wat voorwaartser, maar nog met taktfouten..
Nu CM mij het filmpje heeft laten zien van die wedstrijd, verdenk ik toch ook dat het dier niet helemaal goed zit.. of het zadel ligt niet goed, of is ooit buiten uitgegleden en zit het in haar rug niet goed.. iets in die trant.. Ik zou het zeker even nalaten kijken patty :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:59

Whisperke schreef:
Oakland1990: vind jou post niet gepast.. Jij zegt dat het paard fysiek niet in orde is.. Laten we daar op wachten tot de mensen gesproken hebben die er verstand van hebben,., En roep niet in het wilde weg dat dit paard niet fysiek in orde is.. Je kunt het hele paard niet... Ooit over nagedacht dat er ook wel paarden zijn met zulk karakter??

Mag je best vinden: maar ik ken geen enkel paard dat door zijn karakter tactfouten gaat maken, de rug vast houdt en op die manier met zijn staart gaat zwiepen! Het lijkt mij meer dan overduidelijk dat er IETS mankeerd aan Uck, ik kan natuurlijk niet zeggen wàt omdat ik geen fysio ben! Maar dat er iets is zullen meerdere mensen wel beamen. Wàt is uit te zoeken door de fysio.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 13:36

Wat lijk je nu ineens klein zeg op zo'n grote. Ik ben een heel ander beeld gewend van jou op een paard :)

Moet zeggen dat het er IMO goed uit ziet :j Voor jou is het uiteraard ook even wennen ineens een grote knol onder je.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 15:18

Oakland1990 schreef:
Ik heb al een voorsmaakje gehad omdat ik érg benieuwd was, en ik vond het er echt netjes uitzien +:)+ Bedankt Kathleen om er even aan te denken, dat ik met smart zat te wachten

Haar staartgezwiep irriteert me nog steeds, maar als ze daadwerkelijk gecontroleerd zal worden kijk ik daar even doorheen.
Ik zie verder een merrie die niet héél erg ontspannen is maar echt spanning kan ik het ook niet noemen, rekening houdend met het feit dat jij haar niet kent en zij jou ook niet.
Ze loopt een stuk meer op haar achterhand wat een goed begin is, ze mag achteraan nog gaan zakken en vooraan een beetje stijgen maar dat komt wel goed, mits begeleiding en het niet verder te laten aanmodderen. Ik zie op de foto's in het topic geen momenten waarop ze echt naar voren duikelt dus dat is al goed
Verder had ik begrepen dat ze op een ander bitje gereden werd? Ik zie ook geen momenten waarop ze haar mond opendoet, super dat Patty heeft opengestaan voor het advies uit het vorige topic.
In de filmpjes loopt ze in een net tempo, niet snel, niet traag gewoon netjes. Als ze dit kan vasthouden zal ze meer evenwicht gaan krijgen en fijner te bewerken zijn, het lijkt me ook een goed idee om die stelling en buiging aan te houden maar niet dmv een volte, ik zie dat ze balken in de wei heeft liggen, daarmee kan ze gerust iets creatiefs doen, leg de afmeting van een standaard dressuurpiste en ga veel gebroken lijne, slangenbogen, halve cirkels enz rijden, verzin desnoods een figuur zolang je ze maar niet TE kort laat draaien, het rennerige zal er uitgaan terwijl ze er wel soepeler van zal gaan worden.

Verder vind ik de combinatie met Pharagirlke netjes, gewoon zoals ik het had verwacht.

Klopt, ze moet eerst dat evenwicht vinden en dan zal ze automatisch ook wat rechter lopen waardoor ze losser zal komen, voor mij komt het er gewoon echt op neer dat het paard rechtergericht moet worden! Dat gaat echt al een hoop dingen oplossen.

magda_90 schreef:
Wat lijk je nu ineens klein zeg op zo'n grote. Ik ben een heel ander beeld gewend van jou op een paard :)

Moet zeggen dat het er IMO goed uit ziet :j Voor jou is het uiteraard ook even wennen ineens een grote knol onder je.

:') Ik zei ook al "tjeeee je ziet me niet zitten :')" Was inderdaad even wennen :j Is kwa gangen enz een heel ander paard als Pretje.

MaaikeMo schreef:
'Ben het met crossmonster eens.. Bij phara loopt het paard wel wat voorwaartser, maar nog met taktfouten..
Nu CM mij het filmpje heeft laten zien van die wedstrijd, verdenk ik toch ook dat het dier niet helemaal goed zit.. of het zadel ligt niet goed, of is ooit buiten uitgegleden en zit het in haar rug niet goed.. iets in die trant.. Ik zou het zeker even nalaten kijken patty :)

Die taktfouten voel je ook, en daar probeer je dan wat aan te doen met gevolg dat Uck er tegen in gaat omdat je haar corrigeert. Ze word inderdaad nagekeken om zeker te zijn of er niets aan de hand is.

kellyenmagic schreef:
Ik zie een paard wat heel erg krom is, en waar de ruiter ook nog eens erg hangt aan de binnenteugel.
Vooral met het aangelopperen houdt de rruiter de binnenteugel te lang vast.
Doordat het paard zo schreef is krijg je ook tactfouten. Ik zou er indedaad eens naar laten kijken, maar ik denk dat er rijtechnisch ook veel aan te verbeteren is.

Ze is ook krom :') Dat kan je ook in mijn bericht lezen. Ik ben inderdaad streng met mijn binnenhand maar er aan hangen? Neen. Dat kan je IMO met dit paard niet want dan zorgt ze wel dat je niet meer hangt. ;) Zoals ik al zei: als deze rechtgericht is, gaat er al een hoop opgelost raken.

Whisperke schreef:
uuuhhh jongens kom op zeg.. Het paard heeft een probleem dat kan zowel misschien medisch zijn als misschien rijtechnisch gewoon vervelend... Ik denk niet dat je meteen kan zeggen dat pharagirlke beter kan rijden... Ja het ziet op haar paarden er allemaal super uit, maar zijn die niet misschien een tikkeltje gemakkelijker?? En is ze misschien niet op de juiste net wat consequenter... Het is juist goed dat pharagirlke de juiste punten tegen komt.. In een uur kun je een paard niet veranderen, dat is iets onmogelijk.. En ook niet van 1keer in de 3 weken oid, met zo'n paard moet je een maand onafgebroken mee bezig kunnen zijn wil je er verschil in kunnen zien... Eerlijk gezegt zie ik helemaal geen verschil.. Vind het er juist drukker uit zien.. Een meisje wat erop zit wat uck afstraft op het geen wat ze fout ziet en een uck die er nog harder tegen in wil komen... En ik stoor me gigantisch aan de binnen hand van jou,, Het paard heeft zowieso moeite om aan beide zeide los te laten, op het moment dat jij vast gaat pakken, zul je hier weinig aan kunnen werken.. Ik zie liever dat je haar daar dan in afwisselde, binnenstelling, buitenstelling zou rijden.. Sorry ik vind het van de foto's er niet beter uit zien.. Maar denk dat het geen haalbaar iets is.. Ik denk dat je enkel kunt zeggen hoe patty rijdt, en misschien wat beter tips van hoe jij het op zou lossen.. En dat je eens bent dat het geen makkelijk paard is en tegen dezelfde problemen op loopt als haar.. En ik denk dat patty er goed aan doet om 1 goede instructeur/instructrice te nemen en enkel het op 1 weg eerst eens probeert.. Want de 1 zegt het zo en de ander zo.. Dat is zowel voor ruiter als voor paard erg onduidelijk en daar krijg je ook miscommunicatie door.. Want de ene keer moet je haar straffen van een ander persoon en de ander zegt dat je het gedrag moet negeren...

Ik zie niemand zeggen dat ik beter rijd? :') Ik heb zelf gezegd dat ik het er niet beter van af bracht maar dat ik wel dingen tegen gekomen ben die Patty wel herkende. Als het je eigen paard is dan merk je die dingen wel maar ik weet niet... Op een of andere manier word het duidelijker als een derde persoon het tegen je zegt. Dat is ook precies de reden waarom ik Patty heb uitgenodigt om Pret te rijden. Om een mening te hebben van een persoon die weet hoe ze dergelijke paarde moet rijden. Ik straf niets af. Mag je gerust aan Patty vragen dat ik helemaal niet hard in mijn hulpen ben. Ik heb echter wél gekeken hoe ze reageert als je zo'n probleem (zoals bv tactfouten en het in eigen houding willen lopen) aan pakt. Waarvoor ik dus kwam eigenlijk. Op een paard komen om gewoon vier toertjes te rijden en dan te zeggen: "zo bedankt en tot ziens" heeft de ruiter niets aan en ik al evenmin. Tuurlijk loop ik tegen dezelfde problemen als Patty, is toch logisch op een uurtje?
Overigens zou ik niet zo makkelijk gillen dat mijn merrie makkelijker is ;) Als je dat denkt mag je ook gerust een uurtje komen rijden :j Ik heb het heus niet voor niets gekregen en kan er dus ook zeer slecht tegen als mensen dat beweren. Ik heb met Patty een heel gezellige middag gehad waarvan we beide geleerd hebben en vind het zeer jammer dat jij daar hier afbreuk aan doet en doet alsof ik de combinatie af breek. Terwijl ik net vol lof ben over de combinatie en gewoon eerlijk toe geef dat ik fout heb gezeten in mijn eerdere mening over de combinatie.

crossmonster schreef:
Toch zie ik persoonlijk te weinig verschil met Patty.

Phara, probeer meer rechtop te zitten , en niet zo voorover te hangen, bij een paard met balansproblemen werkt dit averechts :)

Patty ik zou de rug eens na laten kijken, paard loopt constant in dezelfde houding en ik heb het idee dat ze net achter het zadel en in de lendenpartij, en wellicht ook haar bekken, een blokkade heeft zitten waar ze duidelijk last van heeft.

Ook met een andere ruiter zie ik duidelijk tactfouten, want ook op een blokkade kan duiden.

Op de filmpjes zie je dat de stap ook echt erg kort is, en dat paard constant met de staart zwiept, wat vaak duid op pijn of ongemak.

Op het tweede filmpje vind ik het wel een stuk beter dat je vanuit het lichtrijden aangalopeerd, bij het eerste filmpje ga je eerst doorzitten, wat voor extra spanning in de rug zorgt en waardoor paard nog moeilijker aangalopeerd.
In de galop zou je meer tempo mogen maken en handen wat toe moeten staan ipv zo te gaan vechten.

Duidelijk is dat het geen makkelijk paard is, maar ik denk dat paard dit doet door pijn in de rug.

Hier op dit filmpje zie ik overigens een heel ander paard lopen :

http://www.youtube.com/watch?v=nE33P-JO ... re=related

Hier heeft ze duidelijk minder last van de rug. Ik weet niet of er hierna nog iets gebeurd is?
Maar op dit filmpje zie ik veel meer ruggebruik in elk geval :)

Rug word nagekeken, dat had je ook kunnen lezen :j Eerst lezen en dan pas gaan gillen CM.
Het doorzitten en lichtrijden was een beetje kijken wat zij nou het liefste had, sommige paarden vinden het fijner als je doorzit, andere als je lichtrijd. Uck was dus eentje die liever lichtrijden heeft terwijl mijn merrie het fijner vind als ik een paar pasjes doorzit. :) In galop heeft deze merrie net veel te veel tempo. ;) Da's het probleem een beetje.

En nou vraag ik me toch af waar jij me, buiten de galop foto's waar ik zelf ook de opmerking maak dat ik krom zit, me voorover ziet hangen.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:33

ik vind het super leuk dat je dit zo hebt gedaan, een ander persoon ziet toch vaak andere dingen. Het is zo lastig om in je eentje te bepalen wat er met zo'n beestje is.

Ik vind alleen wel dat er erg snel conclusies worden getrokken, bokt is het er nu al over eens dat er wat mis is met het paard, of juist heel erg met de rijstijl.
Ik weet zeker dat patty alleen maar het beste wil voor d'r beestje, en dat ze al super vooruit is gegaan sinds dat ze haar heeft! Is toch juist leuk dat ze er iemand als Phara op laat?
Maar sommige mensen verwachten dat direct dat de problemen omgelost zijn. Nou al zet je er anky op dan nog zal het pas met weken/maanden komen dat zo'n paard recht gaat lopen enzo!
Overigens vind ik dat zowel Phara als Patty erg netjes (recht) op dit paard zitten, en Phara de bokken erg netjes opvangt voor zover ik kan zien.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:59

Ik vind de foto's van nu al beter, maar heb nog steeds geen fijn gevoel als ik dit paard aan het werk zie.
Op de filmpjes loopt ze er naa rmijn mening echt onderuit, iets te hard en te vlak en die tact, daar krijg ik telkens de rillingen van.
Kathleen: het valt me op dat je erg druk wordt in je armen/handen, was zij het die jou meetrok of? Verder uitkijken dat je niet enkel meelift, vond bij momenten niet duidelijk te zien of je er wel aan bleef rijden met je been.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van de check up :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:59

Goh, ik werd wel meegetrokken ja :j Normaal als ik een kneepje in mijn buitenteugel geef gecombineerd met wat terug zitten, gaat Pret terug, deze merrie dus niet :') En dat was best wennen.... Kan wel zijn dat ik daardoor inderdaad druk word in mijn handen waarop zij weer geïrriteerd reageert, beetje de allom bekende vicieuze cirkel ;)

Bedankt voor je reactie Noraly, Patty heeft inderdaad al heel veel progressie geboekt met dit paard, heb gisteren ook filmpjes gezien van hoe deze merrie was toen ze net kwam. En ik moet zeggen dat ze er al een stuk beter uit ziet :j