Goldy is een halfinger van 18 jaar oud. Iris (zit ook op bokt) is zijn verzorgster. Hij heeft eigenlijk zijn hele leven vooral buitenritjes gedaan, dus van dressuur heeft hij nog weinig kaas gegeten. Maar nu Iris in de mogelijkheid is om een bak te huren, wil ze het toch op gaan pakken. Dat gaat heel lastig worden, maar dat maakt niet uit, ze hebben alle tijd.
Deze eerste keer hebben we gewoon een beetje afgestast, gekeken waar de problemen liggen.
De problemen waar ze tegen aan lopen zijn:
Goldy is nog niet voorwaarts genoeg.
Hij heeft in galop nog te weinig evenwicht.
Zijn achterhand moet nog sterker worden.
Dus voorlopig gaan we vooral aan de basis werken, en het nog niet al te ingewikkeld maken.
Als dat in orde is hopen we aan het nageven te kunnen gaan werken.
En nog wat uitleg over de hulpmiddelen...
Ik (Ciska, op bokt Miss_Malfoy) heb dit stukje geschreven omdat Iris niet zo goed is in het rijtechnische verhaal. Iris gebruikt dat bit omdat ze altijd buitenritten rijd, ze heeft geen gewoon bit. Normaal rijd ze ook zo'n beetje aan een lang teugeltje, en ze doet dus weinig met dat bit. Maar omdat ze nu ook wil dressuren, heeft ze een gewoon bit besteld, daar wacht ze nu op. De slof... Tja dat was mijn idee. Ik kende Goldy alleen van buitenritten, ik wist niet hoe het met zijn dressuurmatig africhting zat. Het idee was: Als het iets toe kan voegen, maken we er gebruik van, en anders laten we hem gewoon voor wat het is. Idem voor de sporen. Volgende keer blijven ze af.

En cap, da's eigen keus.
[1] Goldy en Iris aan het stappen. Gewoon proberen hem voorwaarts te houden. Hiervoor ook veel overgangen gereden.

[2] In draf, proberen netjes door de bocht te gaan, niet af snijden, en ook een beetje stelling vragen.

[3] De galop. Goldy heeft nog wat moeite met de hoeken, dus achterhand sterker maken, en gewoon veel oefenen.

[4] Galop weer, helaas ontbreekt de voorhand... Wel een nette houding van Iris.

[5] Even halthouden en wat afknabbelen. Dat gaat netjes, maar om het ook in draf etc. te gaan doen moet 'ie eerst wat meer voorwaarts.

En toen mocht ik nog. De foto's die ik had gemaakt waren niet zo super, Iris is handiger met de camera.
Hoop dat jullie hier wat mee kunnen wat betreft rijtechnisch commentaar. Voor mij is het natuurlijk niet zo relevant, maar meer voor Goldy, en hoe Iris hem verder kan trainen.
Exuses voor mijn schoenen trouwens, joppers stonden nog bij m'n vzpaard.
Heb later ook met iris geruild.
[6] Ook hier weer even halthouden en afknabbelen:

[7] Overgangetje draf stap draf. Héél hard werken is dat, Goldy snapte er niks van.

[8] Schijnovergang, dat pikte hij wel goed op. Erg veel verschil was er nog niet, maar vond het voor een eerste keer erg netjes gaan.

[9] Een volte, hij valt wel naar binnen, maar ik vind hem hier al iets actiever.

[10] En de blooper van de dag... Goldy zakte in naar rechts, en ik compenseer automatisch door mijn hand naar me toe te brengen.

En dit is waar een hoop mensen in het vorige topic denk ik over vielen. Sorry, mijn fout!!!

Tips en opbouwend commentaar heel erg welkom!