Een riddershow maar dan anders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Een riddershow maar dan anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 11:18

De laatste tijd gebeuren er veel supertoffe dingen, en afgelopen weekend is een hoop voorbereiding en training ook weer beloond met iets moois.

Het begon eigenlijk begin vorig jaar. Ik had een kleine demonstratie boogschieten te paard gegeven op de nieuwjaarsborrel van een rijvereniging bij onze paarden in de straat.

Niet lang daarna werd ik gebeld door Damien Madiot van https://damadhorseshow.com/, die zijn trainingsstal naast de rijvereniging heeft. "Do you want to be a ridder?", vroeg hij met zijn mooie Franse accent. Voor een show in België had hij een extra ridder nodig en dus gingen we aan de slag met het trainen van mij en het trainen van onze tinkerkruising Barrie. Toen al zei Damien dat hij ervan droomt zelf een team uit de regio samen te stellen waar hij regelmatig mee kan oefenen om een écht mooie show neer te zetten.

We gaven enkele shows in België en dat ging supergoed. Iedereen tevreden, mooi! Deze show gaven we in samenwerking met andere bedrijven en dat maakt het moeilijk om het vaker te doen. Het is als het ware geen 'kant en klaar' pakket.

Maar Damien heeft heel wat contacten in de trickriding wereld en kent een hoop in Nederland woonachtige Franse stuntmannen die bij hem lessen. Dus gingen we met twee stuntmannen aan de slag om een supershow in elkaar te zetten. Wij hebben er inmiddels een megapaard bij genaamd Karel de Grote. Hem hebben we ook hiervoor getraind en hij pakt het supergoed op. Dus konden we met twee paarden van Damien en twee paarden van ons aan de slag. Omdat we vlakbij elkaar wonen, konden we ook vaker oefenen op het 'gevecht' op de grond.

Damien had een helder idee van wat hij voor ogen had: geen 'historisch correcte' demonstratie, maar een show met een duidelijke good guy en een duidelijke bad guy, met stunts, grappen en spectaculaire gevechten. En bovenal: een snelle doorlop. Als de een een proef heeft gedaan, moet de volgende al klaarstaan om te laten zien wat hij kan. Dat vraagt ook een goede coördinatie van de helpers op de grond die razendsnel de juiste wapens moeten aangeven.

Tijdens de gevechten vallen we van het paard af, dus een loodzwaar harnas is dan niet handig als je zonder al te veel kans op botbreuken wilt neerkomen.

Ik heb een paar jaar middeleeuwse krijgskunsten beoefend en dan krijg je al snel door dat een 'realistisch' zwaardgevecht nooit minutenlang duurt zoals je in de films ziet. Met een paar voor het doorsnee publiek nauwelijks waarneembare bewegingen is het vaak al gebeurd. Tijdens een demonstratie is er geen slowmotion beeld om terug te zien wat er nu precies is gebeurd dus dat moest ook anders: spektakel boven realisme.

We hebben nog even moeten zoeken naar wat de juiste 'moves' voor mij zijn. Damien is een superlenige behendige kleine Franse stuntman. Ik ben vooral... groot. Wel lenig, maar lang niet zo behendig en snel als Damien. In het begin van de training deed ik vooral na wat hij deed, maar dan wat klungeliger en minder elegant. En Damien wilde natuurlijk 4 ridders met ieder hun eigen stijl hebben. Na een tijd vonden we de juiste stijl voor ons: Damien als David en ik als Goliath. Damien kan allerlei trucjes met zijn zwaard (al galopperend een zwaard opgooien en weer vangen), ik kan mooi lomp zijn :D

Dus ik mocht eindelijk de bad guy zijn. Toen we daaruit waren heeft Damien een gevecht gechoreografeerd dat we hier en daar hebben bijgeschaafd tot we er tevreden over waren. Dit hebben vervolgens tot in den treure geoefend zodat het veilig kon en vloeiend door kon gaan. Ook bij het oefenen ging weleens wat mis: zo heb ik een keer zijn schouder vol tegen mijn strottenhoofd gehad waardoor ik een paar dagen met een heel zacht piepstemmetje praatte (niet handig als je les moet geven). Maar het was de moeite waard!

Het resultaat hebben we laten zien tijdens de Kaatsheuvelse Paarden Dagen. We hebben nog tal van ideeën om het verder uit te breiden. Maar voor nu was het het belangrijkste dat de basis erin zat.

En dan nu waar het om gaat, de video met het resultaat!


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Een riddershow maar dan anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:48

Wat ontzettend gaaf. Tegen franse trickriders kun je niet op maar je staat je lompe grote mannetje wel.

Karel de grote wat is ie precies shire/keuising tinker/drumhorse? En hoe groot is hij?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Een riddershow maar dan anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 11:53

Hartstikke leuk!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-18 11:58

karuna schreef:
Wat ontzettend gaaf. Tegen franse trickriders kun je niet op maar je staat je lompe grote mannetje wel.

Karel de grote wat is ie precies shire/keuising tinker/drumhorse? En hoe groot is hij?


Dank je :D

Karel is een kruising van een Vlaams trekpaard en een Comtois. Hij is niet eens megagroot, ongeveer 1.70 schatten we.