3 paarden uitgebroken op een wel heel speciale manier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Re: 3 paarden uitgebroken op een wel heel speciale manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:35

Wat moet je, je machteloos hebben gevoeld. Gelukkig is het met een sisser afgelopen, je moet er maar niet teveel aan denken wat er had kunnen gebeuren.
Hopelijk gaat de eigenaar van de andere paarden iets aan zijn/haar omheining doen want dan kunnen jullie nog zo goed de boel voor mekaar hebben, een stel paarden dat in blinde paniek aan de kletter gaat wordt door niets of niemand tegengehouden.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 18:52

Jeetje wat een verhaal en wat een wonder dat er geen gewonden zijn gevallen of andere ernstige dingen gebeurd zijn. Die hadden wel echt engeltjes mee!

Vind het ook gek dat ze zo geschrokken zouden zijn van die andere paarden, maar in de schemer of donker zien ze die natuurlijk niet en horen ze geritsel en dergelijke. Voor een paard wel iets om te schrikken.
Maar goed je weet in deze wereld ook nooit meer wat voor malloten er rondlopen en wellicht de paarden op een andere manier hebben laten schrikken?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 19:10

Even een algemene reactie
Op de rest reageer ik later uitgebreider

Er kan geen kwaad opzet zijn
Er lag een dik pak verse sneeuw, ik was de eerste van de eigenaars dat toekwam met de auto en ik ben ook altijd de eerste de rest komt rond 9u of later meestal
Ik rij het baantje op en zag al hoefsporen in de sneeuw richting het straat vanwaar ik kwam.. dit was al heel bizar en ik ree door tot mijn wei
En daar waren allemaal hoefsporen bij elkaar, doorelkaar, wel 50hoeven naar alle kanten
Ook waren er nergens voetsporen van mensen
Enkel hoeven, 1 fietsspoor zonder dat die ergens is afgestapt en het spoor van mijn auto thats it

Wij moeten praten met de wijkagent, die gaat daarop met de eigenaar van die paarden pratenen als hij dan niets wilt veranderen dan moeten we verdere stappen nemen
Dit is hoe de politie ons zei wat we moeten/mogen doen

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:43

Hoe kwam dat slot los dan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:33

Er was ook geen verse sneeuw meer gevallen die nacht/ochtend?

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:46

Amai Evy moet zo schrikken geweest zijn! Is echt de nachtmerrie van elke paardeneigenaar om je paarden te gaan voeren en vast te stellen dat ze er niet staan... En dan nog op de A12! :oo
Ik wist trouwens niet dat je paarden aan de Eikse Amer staan nu, niet meer aan het spoor? Is niet ver van mijn deur ;-)

Sammy_1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:44

Zo wat een verhaal! Gelukkig goed afgelopen!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:53

Wauw, wat een geluk dat er niets ernstigs is gebeurd. Wat een nachtmerrie.

Het enige wat ik niet begrijp is hoe je zo zeker weet dat ze zo van die andere paarden geschrokken zijn? Hoe weet je dan dat die niet veel later ontsnapt zijn of wat dan ook. :)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 20:08

Het slot hing vast met een ketting aan de poort en de poort staat vast aan bilzen
De paarden zullen er hun kracht op gezet hebben en dat slot stond onder grote spanning, ik heb het terug gevonde in de beek aan de overkant.. ruim 5m verder
Zal zien dat ik morgen fotos plaats van de poort en dergelijke,..

Ook zou het gek zijn als mensen onze paarden willen loslaten omdat ze veel moeite moeten doen --> poort met cijferslot en dan nog 20m lopen tot aan de paarden terwijl alle andere weides geen sloten hebben en enkel maar draadje opengezet moet worden
Ook zijn onze paarden niet zo waardevol als anderen in de omgeving denkik :+

Emmy/ dorien: weet even niet wie wie is op bokt :p haha jaa deze wei heb ik zelf gekocht, is niet groot maar ideaal voor in de winter
Super droog en kan er nog op rijden enzo
De wei aan het spoor ben ik kwijt.. dit word weer een bos, tis spijtig maar tis niet anders :)
Nu staan ze inderdaad heel dicht bij jullie :D

Ik ben er 99% zeker van dat dit door de andere paarden van buurman kwam..
Waarom ?
- die paarden breken heel geregeld uit..
Toen mijn wei nog niet omheind was maar wel het gras afgedaan om hooi te maken stonden er op 1 dag 6 paarden op! Al het hooi moeten weggooien.. diezelfde avond stond er weer een paard terwijl ze een halfuur ervoor ze allemaal terug gezet hadden
Elke week breken er wel 2-3 paarden uit
Nu is er een paard in de stal gezet dat het meeste uitbrak en das ook wel sneu ;/
Als ze uitbreken reageren mijn paarden er amper op.. ze zijn het ook al gewoon ? Op een klein stuk kunnen ze ook neuzen met het paard dat los loopt maar dat doen ze ook niet en ze lopen niet mee heen en weer
Ik zie ze ook zelf geregeld uitbreken en dat is puur uit verveling en/ of omdat ze niet gereden/ zadelmak zijn
Ze springen los door de planken, door de draad of gaan er gewoon over (ong 1m40 hoog)
En dan lopen ze gewoon op het domein of in het slaveld aan de andere kant..
- de electriciteit is zeeer weinig voor de hoeveelheid paarden, paddocks en omheining dus dit houd hun ook niet tegen
- ze staan per 2 in paddocks van 20x 20 zoiets
Met schuilstal, hooiruif/ stolp en water
Ze hebben alles wat ze moeten hebben enkel staan ze daar al een heel jaar op
Terwijl ze normaal in de zomer naar een grote weide gaan 4-5hectare en nu zijn ze een heel jaar al op deze kleine stukjes
Volgens mij vervelen ze zoch gewoon en ja ze worden niet gereden, niet gepoetst, aan de hand wandelen, de meeste zijn 5-6jaar of ouder en de meeste zijn niet zadelmak en /of in de omgang gevaarlijk --> heeft iemand eens een gebroken neus gegeven toen deze persoon dat paard aan het halster nam om weer op de wei te zetten..
enkel eten en water geven thats it
- de eigenaar kijkt niet om naar de paarden hij heeft er zelfs bang van
Er is 1 persoon dat de paarden in zijn opdracht verzorgt maar ook hij moet maar roeien met de riemen dat hij heeft, springt er een paard door de planken--> palet er tegen timmeren en het is weer even gefixed

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 20:23

Zo, dat is nogal een avontuur geweest ja. Ik kan me je schrik heel goed voorstellen. Zo zie je maar, als er echt paniek is reageren paarden nergens op, niet op voer niet op mensen, behalve op wat de kudde doet.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:05

Heftig zeg! Wat fijn dat het goed gekomen is voor jullie..

En 15 km is ver hoor!! Een engeltje op je schouder dat ze niet geraakt zijn ofzo..

Heel toevallig reden 2 vriendinnen ook naar huis van een verjaardag 's nachts die zaterdag en daar rende ook een paard op de weg, gewoon zo'n 80 km p/u weg tussen twee dorpen. Hun hebben ook de politie gebeld maar het paard was ergens afgedraaid en hun hebben gewacht op de politie en zijn gegaan, nergens meer wat van gehoord :=

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:18

Wat een schrik. Hoe is het nu met de paarden?
En is de rust weer terug? Situatie met de buurman lijkt me niet eenvoudig op te lossen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 13:28

Paarden doen weer zoals normaal
Ze zijn ook niet onrustiger ofzo als voordien.. wel is er nog niets veranderd momenteel
Ik heb een paar fotos genomen
Dit was wel smorgens rond 8u dus toen nog vrij donker maar om een beeld te hebben

Ingang naar de wei
Waar de bils (rechts) staat daar begint het straatje

Je ziet dus ook rechts van de wei het bos, dit loopt helemaal door tot vanachter de wei dus toch een dik 175m lang en maar een 10m breed ongeveer
Afbeelding

Dan een dik 20m voorbij de poort kom je bij de paarden
Afbeelding

Vanaan het stuk bij de paarden gezien richting in-uitgang
Afbeelding

Het straatje
Dit is dus nog een dik 200m stappen naar de grote baan, helemaal rechts staat een huis en vanaf daar kun je die baan op
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:14

De twee bielzen naast het hek zouden voor het mooie iets dichter naar elkaar toe moeten zodat het hek meer tegen de biels aan valt dan kunnen ze hem niet zo gemakkelijk open duwen. Eventueel nog een stroomdraadje voor/boven het hek langs

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 14:19

We hebben heel de afsluiting laten doen door een vakman dus dat zou normaal allemaal goed moeten zijn
Er hing ook een draadje boven de poort, maar die was mee kapot toen ze erdoor gingen en moet er nog een nieuwe boven zetten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:26

Een hek van deze lengte buigt iets door als ze er tegen aan duwen waardoor het hek de ruimte heeft om tussen de twee bielzen door te kunnen. Heeft jouw vakman ook verstand van paarden? Het eerste stoomdraadje heeft waarschijnlijk op de grond gelegen waardoor de rest van het draad amper stroom had?

Ginger7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:38

:(:)

xxKristy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 18:40

Pff kan begrijpen dat de schrik er goed inzat !
Fijn dat ze gevangen zijn _/-\o_