We kunnen weer verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samanthaaxx

We kunnen weer verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 17:50

Vorige week heb ik te horen gekregen dat mijn paardje niet meer gelongeerd mag worden voorlopig door twee losse knieschijven aan haar achterbenen.
Om haar achterhand te trainen ben ik elke dag heuvels op gaan lopen. 10 keer per dag een dijk op en af.

Als advies kreeg ik om Promise voor de kar te zetten en morgen ga ik dan ook een kar ophalen, ruim 1,5 uur rijden, maar we hebben het er voor over!
Een ander advies was cavaletti en veel rechte lijnen lopen.

Aangezien mijn conditie op de grond echt 0,0% is, heb ik de afgelopen week alleen met Promise gestapt en zo'n 4 lange zijdes per dag gedraafd, langer hield ik niet vol, erg he?!

Nu komt dus waarom ik dit topic open.

Promise heeft al een hele tijd geprotesteerd tijdens het rijden, waarvan ik nooit de oorzaak wist. Ik heb misschien wel 50 zadels op haar rug gehad, maar niets lag goed, dan achter te lang, toen achter goed maar voor te krap, enzovoort.
Nu heb ik een boomloos zadel gekocht, omdat bij een leenzadel bleek dat ze daar wel op liep. Ik heb voor dat zadel een Grandeur half-pad besteld, maar deze komt pas over 2 weken binnen.

Promise moet toch echt beweging krijgen, want haar energie loopt steeds meer op. Nu ben ik gisteren bij Divoza geweest en heb ik een halve pad gekocht met bont, echt een super dikke.
Ik dacht bij mezelf; als dit niet genoeg schokken dempt en ruggengraatvrijheid geeft weet ik het ook niet meer.

Dus ik vandaag voor het eerst sinds 2 weken weer het zadel op d'r rug gelegd met de pad eronder. Hij was lang genoeg, waar ik al helemaal happy mee was omdat mijn Barefoot London best lang is in vergelijking met Engelse zadels.
Ik liep voor het eerst dit jaar weer in de buitenbak en wonder boven alle wonderen: Promise wilde uit zichzelf aandraven. Na, serieus, maanden van protest en 'handen-in-het-haar-momenten' wilde uit zichzelf aandraven.
Het is lang geleden dat ik lachend op mijn paard gezeten heb, maar wat was ik blij en trots dat ze eindelijk wilde lopen. :D :D :D :D

ik rijd rustig aan en voornamelijk rechte lijnen met toestemming van de DA

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:23

Ik zie je verhaal nu pas. Wat fijn!

Ik had overigens ook een paard met 'losse' knieën (en daarbij op slott schietende knieschijven. Dat gaf overigens geen problemen bij het rijden. Ik denk eigenlijk dat het protest van je paard er niet mee te maken heeft.

Verder, als je gaat aanspannen, zorg dat je je paard niet overbelast, bij mijn paard is het hele knieprobleem ontstaan door ernstige overbelasting bij het aangespannen rijden (door iemand anders), maar als je het rustig opbouwt, lijkt me dat geen probleem.

Dan: toen mijn paard voor het eerst werd aangespannen is hij heel erg geschrokken toen de lijnen tussen zijn benen kwamen in plaats van ernaast. Laat je alsjeblieft begeleiden door een ervaren menner bij het aanspannen!

Mariett
Blogger

Re: We kunnen weer verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:31

Wat fijn dat dat zadel zo goed voor je werkt! Komt je paardje ooit nog van de pijnlijke knieën af?

Hoe gaat het nu?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:49

Je verhaal klinkt Me bekend in de oren . Ik zit er midden in . Merrie van mij heeft het linkse achterbeen waarvan de knie met momenten op slot schiet. Advies van chiropractor alleen maar lange rechte stukken wandelen. Bergjes , cavelettie en in water stappen . Opbouwend natuurlijk. Ben nu voor tijdelijke oplossing aan het zoeken wat een zadel betreft boomloos ..
Om rechte stukken buiten te stappen en over een tijdje ook op tempo te draven.

Wat fijn dat het beter gaat nu !

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:25

Ik zie nu pas jullie reacties, sorry voor mijn late reactie!

Ondertussen ben ik mijn menkar aan het opknappen (lees schuren en verven). Hij is bijna klaar en dan wordt het tijd dat ik Promise (inderdaad rustig aan) ga inspannen :D

Verder volg ik tegenwoordig lessen bij Mireille den Hoed. Dit gaat echt super!
Ondanks dat ze redelijk loopt voor haar doen, heb ik toch het idee dat er iets in haar lijf zit wat niet lekker zit. Woensdag gaan we naar de kliniek in Lienden om haar helemaal te laten onderzoeken.

Over dat knieschijven verhaal: De chiropracter/fysiotherapeut is erbij geweest en heeft gekeken en heeft uitgesproken dat het dikke bull**** was. Nouja, niet zo letterlijk... Maar ze kon zich niet vinden in de diagnose.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:51

wow wat een toffe ervaring moet dat voor je zijn geweest,
zo te lezen was dat het ook echt!
toppers nu er nog achter komen waarom ze toch nog net niet lekker kan lopen

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:56

Heb je een filmpje hoe die loopt.
De pony van een vriendin loopt moeilijk ik dacht ook iets met knieën dacht eerst patella luxatie ( of is dat hetzelfde als losse knieën)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:57

Ja heb wel een filmpje volgens mij.. of ik moet hem al verwijderd hebben omdat het er zo beroerd uit zag. Ik ga straks voor je op zoek!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:00

Okee fijn anders mag het via pb :)