Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mila11
Berichten: 1003
Geregistreerd: 20-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:24

Heb jullie topic ook gevolg, heb geen advies voor je, maar ik hoop niet op het ergste....

Heel veel strekte, Luck betekend te veel voor menig Bokker om hem in te laten slapen nu...

Boetjewoor

Berichten: 991
Geregistreerd: 25-12-08

Re: Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:29

Ook hier een volger (fan) van jouw topics van lucky, poow & jesse en sinds kort mellow.
Ik wil toch even melden dat ik als ik jou was hier goed te tijd voor nam om over na te denken.
Kijk naar je topic van 2 dagen geleden! Zie je daar een paard dat niet meer wil?

In ieder geval ontzettend veel sterkte. Leef met jullie mee. Uiteindelijk ken jij zelf je paard het best.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:33

Misschien heb ik het mis, maar heeft hij geen (rug)pijn? Paarden met pijn kunnen echt ineens een rotkarakter krijgen, maar dat is gewoon door de pijn. Ik dacht zelf aan rugpijn omdat hij met poetsen extreem reageert en ook omdat hij slaat. Dat is iets wat ik vaak terug zie komen bij paarden met rugpijn. Misschien kan de DA een pijnstiller voorschrijven. Als zijn karakter dan verandert, weet je waar de oorzaak misschien zou kunnen liggen.

Heeft hij het met zijn COPD niet heel erg benauwd?

Edit: al eens er aan gedacht om een keer een cameraatje op te hangen? Dan kan je zien wat hij doet als jij er niet bent. Misschien gedraagt 'ie zich dan wel heel anders.
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 05-11-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:33

Lieve Calice...
Wat moeilijk joh. Helaas weet ik als geen ander wat je nu doormaakt, hetzij mijn paard een ander probleem had.
Bij zo gedragsverandering zou t voor mij klaar zijn . Imo kent een paard geen jaloezie.
Een paard zal zijn zwak zijn niet snel tonen, hij zal vechten... Laat Luck dat niet zo zien nu.
Meis... Als hij zo problemen heeft met zn gezondheid, dan ben je niet te vroeg om m al te laten gaan.
Luck zal niet beseffen dat hij nog een dag, week, maand langer had kunnen leven...

Sterkte meid...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:49

Jeetje wat een moeilijke situatie! Maar om heel eerlijk te zijn: je klinkt alsof de keus al wel is gemaakt maar je durft het nog niet toe te geven....en je verhaal klinkt alsof laten gaan nu de eerlijkste optie is. Zo te horen heb je alles uit de kast getrokken om hem nog gelukkig te laten zijn.

Ik heb zelf een kapot paard op pensioen staan (tiwan, miss herinner je hem nog uit het huiskamertopic van jaaaaren geleden?) en ben blij met elke dag die hij nog heeft. Ik ken je twijfels en wanhoop heel goed, want ik heb meerdere malen op het punt gestaan hem te laten hemelen. En wat is dat allemachtig zwaar! Bij hem moet ik sowieso afgaan op zn humeur, dat zegt het meeste. Hij is van zichzelf relaxed en vriendelijk en is goede vriendjes met Rock. Op slechte dagen mag zelfs rock niet in zn buurt komen en is hij echt chago. Die gedragsverandering zegt bij hem heel erg veel.
Wat mij in die tijden veel houvast geeft, is een deadline stellen. Klinkt heel grof want het gaat tenslotte om een levend dier, maar in zulke tijden verlies je snel uit het oog hoe slecht het werkelijk is. Het is heel menselijk om vast te houden aan de goede momentjes die hij nog heeft. Je hart houd daar aan vast, terwijl je verstand misschien wel heel iets anders zegt. Ik heb voor tiwan de algemene regel dat hij meer goede dagen moet hebben dan slechte, maar dat is natuurlijk wel vaag en rekbaar. Dipjes door aanwijsbare reden vind ik nog ok (verharing, iets te enthousiast gedaan in de wei etc) maar moeten geen weken duren. Laatst had hij een hoefzweer, die pas na twee weken te vinden was. Ik had toen net de keuze gemaakt, als er geen zweer te vinden is, is dit het einde. Godzijdank was het wel een zweer, maar zo is het elke keer wel weer wat. Ik word er knettergek van om continu zo te twijfelen en te stressen, daarom heb ik dus vaste regels opgesteld voor wat ik nog eerlijk vind in zijn situatie.
Ik weet niet of jij hier iets aan hebt, maar mij geeft het veel rust bij deze vreselijke beslissingen.
En bedenk je ook: je dieren altijd een kans geven, betekent ook dat je hem de kans geeft rust te krijgen als het genoeg is geweest...

Blacky

Berichten: 4147
Geregistreerd: 25-10-09

Re: Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:57

Jeetje wat moet dit moeilijk zijn.. Ik weet verder even niks te zeggen dan sterkte en volg je hart! :(:)

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:04

Ik zal heel eerlijk tegen je zijn en je vertellen wat ik in zo'n situatie zou doen. Je hebt een klein kindje rondlopen, dus het moet vooral veilig blijven. Als je zelf al vindt dat het een "gevaar" aan het worden is en je paardje is zo ziek, waarbij je ook nog eens weet dat het alleen nog maar erger gaat worden en niet/nooit meer beter, dan is er voor mij maar 1 keuze en dat is, hoe moeilijk ook, inslapen. Als ik je verhaal zo lees, doe je je paard er echt geen plezier mee om maar door te blijven proberen om het nog een beetje draaglijk voor hem te maken. Hopelijk krijg ik nu niet heel Bokt over me heen, maar ik vind, dat je/we wel realistisch moet(en) blijven in zulke situaties. We proberen vaak veel te lang om onze geliefde dieren bij ons te houden, omdat we het zelf heel erg moeilijk vinden om die beslissing te nemen, terwijl het dier eigenlijk al lang aangeeft dat het klaar is. Maar wat je ook gaat beslissen, ik wens je heel veel sterkte toe.

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:12

Iedereen adviseert meteen inslapen, maar kan er niet beter onderzocht worden waar die gedragsverandering vandaan komt?

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:14

Niet iedereen, zijn genoeg die wat anders vinden. Iedereen zijn eigen mening toch, lijkt me niet het topic voor zo'n discussie :).

StableDoor

Berichten: 1683
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:20

Esmeej333 schreef:
Niet iedereen, zijn genoeg die wat anders vinden. Iedereen zijn eigen mening toch, lijkt me niet het topic voor zo'n discussie :).

Ik stelde een (retorische) vraag, zeker niet met de intentie om een discussie te starten. Ook ik probeer TS te helpen.

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:22

Mijn vriendin (rina@bokt) heeft een merrie van 27 die 3 jaar geleden ook stik en stikchagerijnig werd en gewoon niet in haar hum leek te zijn. Nadat ze eindelijk de knoop had doorgehakt om haar in te laten slapen ging ze met haar naar de kliniek. Daar aangekomen werd mevrouw ineens wakker, bleek een goede saturatie te hebben (merrie is dampig) en was ineens weer alert en aardig. Ze miste gewoon de aandacht van het vrouwtje. Toen is ze haar weer gaan "rijden" (aangepaste werkjes ivm de dampigheid en een peesblessure) en ze leefte weer helemaal op. Ze heeft haar toen nog een paar keer meegenomen naar kleine wedstrijdjes puur om Daisy een plezier te doen. Ze bloeide echt weer helemaal op, staat te hinniken als ze de trailer ziet. Inmiddels is mevrouw zo goed als blind dus ze heeft zich nu wel berust in haar pensioen.

Mondy

Berichten: 11839
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:24

Lieve Calice , hoe goed bedoeld ieder zijn/haar reacties ook zijn. Ik denk dat jij alleen de beste keuze kunt maken. Ik heb je topics gevolgd en zie dat je heel goed weet wanneer je naar je gevoel en dat van je lieverds moet luisteren. Wil je doorgaan ga er dan voor en blijf naar je gevoel luisteren. (pas wel op aub :(:) Hoeven die om de oren vliegen zijn nooit leuk). Is het genoeg geweest en wil je hem rust geven, dan is dat ook een goede keus. Hij heeft een super leven bij jou gehad en heeft miss al langer geleefd als bij een ander.
Het is een keus die jij alleen kan maken, als je naar hem kijkt wat denk je dan ? Wat een knokker ben je en hier kom je wel weer uit of het is goed zo je mag gaan.

Welke keus dan ook, je doet het super !! :(:)

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:36

Heb je andere topic gevolgd en gelezen.. Schrok van de titel toen ik die voorbij zag komen en dacht nee toch niet die Lucky... maar helaas toch wel :(

Ik kan je alleen maar veel sterkte wensen in de keuze die je maakt :(:)
Weet dat Lucky je dankbaar zal zijn voor alles wat je al voor hem hebt gedaan!

GUSTIxBILL

Berichten: 1995
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:06

Hier ook een stille lezer van je topics die even uit de schaduw komt.
Ook wij (mijn moeder en ik) hebben vorige week de keuze moeten maken (andere omstandigheden), of laten inslapen of door blijven vechten. Onze merrie was gewoon op. En ik ben blij dat we toen de juiste keuze hebben gemaakt, hoe zeer het ook doet.

Ik geloof niet dat de veranderingen komen door minder aandacht of liefde, daar lijk je me niet de persoon toe. Dus al wat ik kan zeggen is: volg je gevoel. Als JIJ (en alleen JIJ) denkt dat er nog iets aan te doen is, grijp deze kans. Maar ook als JIJ denkt dat hij zeer heeft, dat hij op is en zelf niet meer wilt vechten, laat hem dan ook niet onnodig lijden.

Het is jou keuze, jou beslissing, en kan je hier alleen maar sterkte mee wensen.

fourseasons

Berichten: 4788
Geregistreerd: 07-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:11

-O-
Enige wat ik kan zeggen als ''advies'' misschien nog eventjes aankijken hoe hij de winter door komt? Maar voor zijn gedrag weet ik ook niets... Als ik dit zo lees zou je de oude Lucky bijna niet meer herkennen... Ik weet in ieder geval dat je de goede keuze gaat maken en ik denk dat heel bokt achter je staat. Jij kent Lucky het beste en dus kan alleen jij de goede keuze maken! En weet ook dat je echt alles hebt gedaan, Lucky heeft echt een top leven dus daarover moet je je geen zorgen maken.

KimD

Berichten: 20431
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:13

Even zo een berichtje om straks te volgen, kan mobiel geen stipje plaatsen...

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:16

calice schreef:
M
Lucky sjokte in de tussentijd wat rond, at zijn hapje, terroriseerde Poow en was nog steeds aardig kribbig en vind het eigenlijk maar teveel als ik hem poets.
Mellow staat er nu sinds 2 weken bij maar Lucky word van kwaad tot erger, even voeren is bijna gevaarlijk aan het worden omdat hij het liefst eerst alles plat maait wat op zijn pad komt (incl mijzelf als ik niet uit kijk). Toen ik Luck van het weekend stond te poetsen toen moest ik uitkijken dat ik geen benen in mijn nek zou krijgen, ik negeer dit verder en poets dan gewoon door maar even lekker poetsen is er niet meer bij.
Jesse durf ik inmiddels niet meer bij de paarden te laten als Luck en los bij loopt.


Mag ik vragen waarom je het slechte gedrag negeert?

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:20

Mijn eerste ingeving is pijn, wellicht een keer een osteopaat erbij halen? De 2e ingeving is jaloezie.. Paarden merken het heus als je ineens wel wat met je nieuwe paardje gaat doen in plaats van met hun. Wat CrazyCactus al noemt, paarden kunnen enorm opleven als je ze weer een beetje bezig houdt, niet alle paarden willen met pensioen :D

Wat ik trouwens merk met dit vochtige weer, als astmapatiënt, is dat het op dit moment erger is.. Wellicht is dat met COPD ook zo en is hij daarom zo kribbig?

Veel succes!

_KaWi_

Berichten: 911
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:24

Ten eerste,wat een vervelende situatie.

Maar ik zou niet meteen al aan inslapen denken eigenlijk.
Tuurlijk snap ik dat je hem verdere pijn wilt besparen maar luck heeft heel wat meegemaakt dit jaar.

In korte tijd van heel erg ziek, naar een andere wei met andere paarden. Nu weer terug op zijn vertrouwde plekje, waar hij gewend is alleen met poow te staan, met een nieuw paardje.

Ik weet niet of ze 's nachts op de paddock staan maar deze is ook niet heel erg groot natuurlijk.
Misschien is het gewoon wat te druk en teveel voor lucky.

Ook met de herfst en winter in aantocht zou ik het allemaal niet zo gek vinden dat hij nu slecht in zijn vel zit.

Wat ook al genoemd wordt is dat je natuurlijk een leuk nieuw vriendje hebt om te rijden en hij misschien gewoon jaloers is.

Maar dat is natuurlijk mijn mening en jij kent je paard het beste.
Succes.

joey2010

Berichten: 4352
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:37

Ik las de titel en dacht : O nee he, toch niet Lucky.
En jawel, de Lucky van de topics met Jesse en poown en Mellow.

Ik schrik ervan.
Zou het niet zo zijn dat hij zo gedraagd omdat hij door het vochtige weer minder lucht binnen krijgt.
Waneer je moeite hebt om goed te kunnen ademen wordt je ook heel moe van.

Het is inderdaad oppassen nu met Jesse in de wei.

Ik zeg volg je gevoel, jij kent hem het beste.
Misschien geeft hij wel aan van : "baas het is genoeg geweest , ik ben moe gestreden"

Heel veel sterkte met je beslissing.

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Re: Lucky, geen "rozengeur en manenschijn" meer....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:42

Pfff jeetje meid wat krijg jij veel voor je kiezen met Lucky de laatste tijd..
Jij kent hem het beste... De keuzes die jij maakt zijn vast en zeker de beste voor hem!
Veel wijsheid en sterkte!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:46

Alles meegelezen en zo te horen heb je gevoelsmatig je beslissing al genomen. In hoeverre is het een optie om de angel eruit te halen, uit het vuur. Sinds Mellow erbij gekomen is, is zijn gedrag ''erger'' geworden. Misschien lees ik niet goed. Ook al heb je Mellow net een paar weken bij jullie staan, kan je die voor 2 of 3 weken niet elders neerzetten om te kijken hoe Lucky zich in die periode gedraagt en/of dat het lichamelijk alleen maar slechter met hem gaat? Dan kan je jezelf geen verwijten maken dat het door verandering van samenkomt van de paarden is. Je bent voor Lucky door het vuur gegaan, hij heeft alle aandacht afgelopen tijden gehad en moet dit nu delen of er is in elk geval iets veranderd. Of dat aan de COPD ligt vraag ik mij af. Zoek het anders eens in het alternatieve circuit, misschien is er iemand die een 'reading' voor Lucky en jou kan doen. Dan sluit je voor je gevoel mooi af en bevestig je daarmee het gevoel dat je ergens in je hart al genomen hebt. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:14

Homiafortuna schreef:
Ik zal heel eerlijk tegen je zijn en je vertellen wat ik in zo'n situatie zou doen. Je hebt een klein kindje rondlopen, dus het moet vooral veilig blijven. Als je zelf al vindt dat het een "gevaar" aan het worden is en je paardje is zo ziek, waarbij je ook nog eens weet dat het alleen nog maar erger gaat worden en niet/nooit meer beter, dan is er voor mij maar 1 keuze en dat is, hoe moeilijk ook, inslapen. Als ik je verhaal zo lees, doe je je paard er echt geen plezier mee om maar door te blijven proberen om het nog een beetje draaglijk voor hem te maken. Hopelijk krijg ik nu niet heel Bokt over me heen, maar ik vind, dat je/we wel realistisch moet(en) blijven in zulke situaties. We proberen vaak veel te lang om onze geliefde dieren bij ons te houden, omdat we het zelf heel erg moeilijk vinden om die beslissing te nemen, terwijl het dier eigenlijk al lang aangeeft dat het klaar is. Maar wat je ook gaat beslissen, ik wens je heel veel sterkte toe.

Afgezien of het paard oke is of niet, kleine kinderen horen sowieso niet in een wei en al zeker niet los. Aan de ouders de boel zo te beveiligen dat een kind niet ongezien bij de paarden kan komen.

Cchanny

Berichten: 8848
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:17

Pff wat een vreselijk verhaal.
Ik heb de hele gebeurtenis in stilte gevolgd.

Maar wat vervelend dat je maatje zo veranderd is.
Ik geloof, wat je ook beslist, het de beste keuze is die je maakt.
Je hebt echt wel het goede met hem voor. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:17

Sok schreef:
Mijn eerste ingeving is pijn, wellicht een keer een osteopaat erbij halen? De 2e ingeving is jaloezie.. Paarden merken het heus als je ineens wel wat met je nieuwe paardje gaat doen in plaats van met hun. Wat CrazyCactus al noemt, paarden kunnen enorm opleven als je ze weer een beetje bezig houdt, niet alle paarden willen met pensioen :D

Wat ik trouwens merk met dit vochtige weer, als astmapatiënt, is dat het op dit moment erger is.. Wellicht is dat met COPD ook zo en is hij daarom zo kribbig?

Veel succes!

Met copd is het idd ook erger met dit weer, gedragsverandering kan ik zo 123 niet zo zeer aan de copd linken. Als de copd dusdanig gevorderd is, dan hebben ze het wel heel erg benauwd hoor en knijpen ze niet enkel wat.