Dilemma

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
newt

Berichten: 2044
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 16:00

Ik zit in een kleine luxe positie, dus heb absoluut geen klagen, maar heb wel een dilemma waar ik graag ongezoute meningen voor zou willen.

Wij fokken klein schalig maaaaaaaaarrrr kleine paarden worden groot en moeten getraind worden en verkocht.
Vorig jaar een erg goede 3 jarige dressuur gefokte getraind beleerd en is voorlopig keur PROK geworden. IBOP niet aan toe gekomen omdat we hebben besloten haar drachtig te krijgen omdat ze nog een jeugdige merrie was.
Dit jaar hebben we weer 2 erg goede paarden, de ene is Ster geworden en gaat de springsport in (word niet verkocht)
Het doel was om de dressuur gerichte te trainen beleren mogelijk verkopen of mogelijk IBOP Ster en dan verkopen.
Nu ben ik bijna dagelijks in training met de 3 jarige dressuur, de 4jarige word weer opgepakt na dat het veulen er bij weg is en ze weer wat kilo's aangkomen is wat het veulentje weg drinkt ;)

De 3 jarige is echt een heel fijn paard om te rijden en trainen. We worden al een combi en qua combi sta ik beter bij haar dan bij de 4 jarige. Ze heeft heel veel kracht en swung en beloofd wat om daar mee verder te gaan.
De 4 jarige is ook een topper heerlijk om te rijden, iets sterker in de mond dan de 3 jarige. Maar de 4 jarige heeft een mega fok papier.

Nu moet ik een keuze maken tussen die 2.
1 van de 2 moet weg want er zijn voor volgend seizoen geen stallen over. Ook het voer moet natuurlijk gespekt worden ;)

Bij beide heb ik een big smile als ik de training begin. Ik zit me stukken te denken wie moet. Heb gelukkig nog wel even, zal niet eerder dan de winder maanden zijn..


Hoe moet ik nu kiezen?. Ik weeg alles al af, en probeer me niet te laten beinvloeden.
De 4 jarige is mijn trots, en de 3 jarige is een paard wat goed bij me past qua karakter, de 4 jarige is iets gestester..

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:58

Ik zou beiden te koop aanbieden en waar het eerst op gehapt wordt, die gaat weg.

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:48

Ik zou voor de eerste gaan. Je zegt al dat je meer bij paard 1 past. Waarom verder gaan met een paard waar je niet bij past?

KimD

Berichten: 20438
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:53

Ik ben het eigenlijk wel met Gini eens, beide hebben plus en minpunten die evenwichtig tegen elkaar opwegen als ik het goed begrijp uit je verhaal. Echter weet je de keuze niet te maken, laat de koper dan de keuze maken, wie het eerst komt wie het eerst maalt. Beetje rare uitspraak maar min of meer klopt ie toch wel. :j

Aan de andere kant als je (volgens mij) echt je hart zou volgen kom je uit bij paard 1, daar heb je meer mee.

newt

Berichten: 2044
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 23:28

Dankje Allemaal..
Stiekem gaat nu qua rijden en combi echt mijn idee uit naar de 3 jarige.
Maar de 4 Jarige is ook zo een topper en heb bij Dayaan echt het idee dat het "Mijn" paard is (zijn ze ook), ik kan er mee lezen en schrijven, zelf beleerd alle voorafgaande trainingen mee gedaan voor de keuring e.d en boven verwachting ontzettend fijne eerste wedstrijden gereden voor ze op rust kwam..
Ben ontzettend wijs met beide.. Klinkt een beetje egoistisch zo maar kan gewoon niet kiezen ook al moet dat wel binnen nu en april/mei 2013. Klinkt ver weg maar dat is het zo haha. Ik wil graag wat verder komen dan het Z en beide hebben daar de potentie voor maar helaas kunnen we niet alles houden en nu baal ik daar ontzettend van.

Met passen bedoel ik meer qua bouw van de paarden de 4jarige is een rank slank paard de 3 jarige is een iets zwaarder typje dessuur paard. Qua karakter enz passen ze beide prima en heb ik met beide een erg goede klik.

Als ik ze beide in de verkoop zet weet ik al wie het snelst verkocht is.
De 4jr is Rontgen 100% PROK + sport/fok papier dan inmiddels zelf Elite (hoop ik)
de 3jarige een chipje en een iets minder fok papier.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:34

Foktechnisch is de 4 jarige de beste optie om te houden als ik het zo lees. En qua passen de 3 jarige. Vraag is dus waar je prioriteit ligt. Wil je blijven fokken dan moet je de beste aanhouden. Aangezien de 3 jarige zo mooi loopt is lease geen optie?

Anoniem

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 00:29

3 jarige verleasen of verkopen en met 4 jarige verder gaan wedstrijden en later gaan fokken om daar ook voor jezelf weer een topper uit te halen.
Ik wist het wel ik hield de 4 jarige absoluut!!

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:16

newt schreef:
Als ik ze beide in de verkoop zet weet ik al wie het snelst verkocht is.
De 4jr is Rontgen 100% PROK + sport/fok papier dan inmiddels zelf Elite (hoop ik)
de 3jarige een chipje en een iets minder fok papier.


Oei oei, een chipje is in deze huidige paardenmarkt -jammer genoeg- echt een crime.
Ik zou de driejarige laten opereren. Op het begin denk je misschien wat duur, maar met chip is een paard gewoon veel minder waard. Op een merrie uit de hogere prijsklasse (10.000+) werd gerust 1000 euro geboden toen bleek dat ze een klein chipje had.

Anoniem

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:03

Bedoelt ze chip , chip.. of chip ocd?

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:00

Ik heb het in ieder geval over OCD ;)

newt

Berichten: 2044
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 18:28

Ocd-tje heeft ze, zit vast, geen belemmering voor sport. Wel voor export ;). Doel is ook opereren hoor. Na ibop in oktober.
Kost een paar centen maar dan is t wel klaar en zal ze na de rust periode weer opgepakt worden en langzaam aan trainen.voor een dressuur proefje.
De 4jr is reeds 3x meegeweest op wedstrijd. 2x wp

Anoniem

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:30

Heb je al een keuze kunnen maken? ik denk dat het verstandig is om de 4jr te houden.
Tenminste wel voor de toekomst.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:16

Sta je op een pension stal? Vraag anders zo nu en dan eens rond aan de mensen in je omgeving, welk paard zij het beste bij je vinden passen. Jij houd van allebei de beestjes en dat beinvloed je keuze. Vraag eens aan een random persoon wie zij voor je zouden uitkiezen. Mensen die jou met je paarden aan de slag hebben gezien. Ik denk dat die beter kunnen beoordelen wat het beste oogt, en waar je het best op rijd.. Ik denk niet dat er op bokt veel mensen zijn die je hier ECHT in kunnen helpen...

newt

Berichten: 2044
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 08:03

Nee, sta niet op een stal. Ja mijn eigen. Heb samen met mijn ouders 8 paarden. 7 daarvan zijn van 0 tot 4 jr. De andere is 15 en fokmerrie. We zijn lkkr hobby matig, en ik ben echt geen ster ruiter. Zij hebben het voor mijn opgebouwd zodat ik er mee verder kan. Heb het ontzettend getroffen en investeer al jaren erg veel in de paarden. Rijk word je er toch niet van Haha, maar als ik dan t land overzie en ze staan lekker te grazen ben ik gelukkig :)

Dat is het hem nou ook. Je hebt helemaal gelijk hoor loveuggs, maar je ei ook ren beetje kwijt kunnen aan mensen die t snappen is ook wel fijn.
Hier word mijn plan dus in de war geschopt.
De 4jr is altijd echt mijn dier geweest, ja ik pas niet goed op haar ben te lang en te brede bouw. Dayaan is nog zo'n tenger dier daarom ook laten uitdeien door een dracht en lekker bijna een jaar stil. Ze zijn nog zo jong en ik heb alle tijd. Ze worden hier niet kapot getraind.
Nu ik met de 3jr winnie aan de slag ben is alles wat mijn instructrice en mijn moeder zeggen dat ik beter pas op winnie dan op dayaan. Winnie is iets grover, wat meer body. Qua bewegen heeft winnie meer swung, waar dayaan meer kracht en expressiviteit toont.
Vind het heel lastig, heeeel erg!!. Vanavond heb ik weer les en gaat mijn beste vriendin mee. Ze kent beide paarden alleen heeft winnie nog niet onder t zadel zien lopen. Ik hoef me nog niet druk te maken gelukkig maar t knaagt wel.
Vind t allemaal maar niks. bah..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:04

Ik zou absoluut de 4 jarige houden, die groeit nog wel wat uit en moet je misschien wat meer moeite doen om een combinatie te worden, maar uiteindelijk hou je er een topfokmerrie aan over en je zegt dat ze beide Z potentie hebben en je beide met plezier traint.

De driejarige zou ik (als het mogelijk is) zo snel mogelijk laten opereren aan die OCD en dan verkopen.

Succes met kiezen. :)

xSwanHeart

Berichten: 4423
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:13

Als ik het goed begrijp is het ene paard springgefokt en de ander dressuur? Misschien moet je dan kijken naar welke richting van de sport je op wil. Wat ligt jou beter?
En wil je het dier houden voor de sport, of voor de fokkerij? Indien het voor de fokkerij is, zou ik de 4jarige houden en de 3jarige verkopen. Houd je het paard voor jezelf, voor je plezier, dan zou ik het paard nemen waar je de beste combinatie mee vormt en waar je hart bij ligt.

Succes met je keuze!

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:17

Kun je niet samen met je ouders nog een stalletje erbij bouwen? :)

Ik denk dat als de tijd daar is je zelf wel een keuze kunt maken, jij hebt er zelf het gevoel bij.
Maar kies geen paard omdat je hier beter op staat, daar heb je op de langere duur niets aan. Kies het paard waar jij het meeste mee hebt, de grootste klik, en waar je qua karakter het beste bij past.