afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 00:23

Tja, als paardeneigenaar kom je eens voor de keus te staan... En bij mij is de keus inmiddels gemaakt. Mijn oudje is echt op. Haar benen willen niet meer. De artrose heeft haar gewrichten helemaal kapot gemaakt. Ze loopt met de dag slechter. Maar dan moet je nog de telefoon oppakken om die afspraak te maken... en ik wil het niet |( .

Ze is al twaalf jaar mijn maatje. Ze volgt me als een hondje, en ik hoef niet eens na te denken als ik met haar bezig ben. Ik weet precies wat ze doet en hoe ze reageert.
Maar mijn vrolijke meissie is zichzelf niet meer. Ze staat maar een beetje te hangen en te suffen en ze is vooral heel moe. Vorige week heeft ze van de dierenarts pijnstillers gehad, en ze is weer helemaal opgefleurd. Krijgt weer praatjes, durft weer bij de rest van de groep te staan eten. Maar dat bewijst alleen maar hoeveel pijn ze zonder die medicijnen heeft.

Eind deze week ga ik haar in laten slapen. Dat betekend dat ik morgen moet bellen voor een afspraak. Dat ik moet gaan uitzoeken waar en hoe.
Maar hoe kun je een afspraak maken om je beste vriendinnetje dood te laten maken? Ik weet dat het moet. Ik doe het voor haar, en niet voor mezelf. Maar ik kan het niet.

En toch ga ik het doen.
Voor Flappie

Afbeelding

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:25

ik ken totaal je gevoel en machteloosheid. Heb mijn mannetje na 10 jaar samen zijn vorig jaar september laten inslapen. Mijn eigen hart gebroken, maar het beste voor hem.

Ik weet zeker dat je het beste voor haar doet. sterkte.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:25

Sterkte :(:)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:26

Sterkte :(:)
Ookal is het nog zo nodig, verstandig en tijd, dat maakt het gewoon nooit makkelijker. Ik hoop dat je troost kunt halen uit het feit dat je haar een mooi en rijk leven en waardig einde hebt gegeven.

patjuh87
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:26

Jeetje! Geen woorden voor! Ik vind het ontzettend dapper van je! Heel veel sterkte met dit zware besluit en verlies!

anneeep
Berichten: 309
Geregistreerd: 10-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:27

Jeetje, sterkte!!!
Erg moeilijk maar dapper besluit! :(:)

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:28

Alvast heel starkte gewenst, het is denk ik zo in deze situatie de beste beslissing, hoe moellijk ook.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 00:37

Bedankt voor alle lieve berichtjes. Ik hoop dat ik morgen kan bellen zonder in huilen uit barsten... Gelukkig wordt op mijn stal verder alles geregeld met de rendac, dus daar hoef ik me verder niet druk om te maken.
Ik weet dat het het beste is.
Maar om die telefoon op te pakken is zo verschrikkelijk moeilijk...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:38

Heel veel sterkte. Tis de meest verschrikkelijke beslissing in een paardenleven die je moet gaan nemen. Ik heb het al meerdere keren moeten doen. Het is en blijft niet leuk. Maar wel het beste voor je paardje. Je gunt dr geen pijn, en je bent niet egoistisch om haar toch langer te laten lopen in de wetenschap dat ze pijn heeft.

Als twee lieve bruine ogen vragen
Help me, ik voel me niet fijn
Mag je dan omdat je voelt dit is het einde
Egoistisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort
Dit komt nooit meer goed
En hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan omdat je hem niet kan missen
Egoistisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed
En je zonder hem naar huis toe moet
Met een halster in je hand
En je hart vol pijn
Dan probeer je jezelf te overtuigen
Ik mocht niet egoistisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren
Is hij zelf niet één keer
Egoistisch geweest...

Nogmaals heel veel sterkte morgen :(:)

laResidence
Berichten: 447
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:47

Petra_O schreef:
Maar om die telefoon op te pakken is zo verschrikkelijk moeilijk...

Dat is het offer dat wij mensen moet brengen voor onze dieren die ons álles gegeven hebben.
Heel veel sterkte gewenst.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 00:54

@ rina: Voor mij is dit de eerste keer... mijn eerste paardje, was tevens ook mijn eerste en enige verzorgpaardje. Ik weet dat er een nieuw paard gaat komen, heel snel al misschien, en ik ban nu al bang voor de dag dat ik het opnieuw moet doen...

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 00:58

Het nieuwe paardje kan nooit je merrie vervangen, en dat weet je.
Heel veel sterkte!

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 01:10

Dat zeker niet. Flappie, met al haar kwalen en eigenaardigheden, is echt one of a kind. Een nieuw paardje word ook een heel ander paardje. Ik ga bewust niet op zoek naar een haflinger. Ik wil een heel ander paardje om weer helemaal opnieuw mee te kunnen beginnen. Opnieuw een band mee op te bouwen. Het zal nooit een Flappie worden, en dat wil ik ook niet.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:19

Voor de rendac moet je meestal wel zelf bellen
ze behandelen je wel respectvol aan de de telefoon ze vroegen aan mij nog en hoe heet het paardje?
Mijn paardje die daar lag in gras had nog steeds een naampje ja ;( en het was nog steeds een merrie de mooiste en liefste die ik ooit heb gehad /3

Ik heb de dierenarts gebelt en geprobeerd heel zakelijk te zeggen ik wil morgen mijn pony in laten slapen want ze zit er doorheen
ze vroegen niet veel aan de tel en zei ok de afspraak staat eenmaal aangekomen zei de da ja had in de computer al dit en dat gelezen en ja vind het een goede keuze van je...... Ik had nog zo graag willen horen dat het wel meeviel en dat ik met een of ander poedertje er nog wel tegen aan kon en dit en dat maar het was gewoon klaar
en zo accepteerde ik de situeatie helemaal ter plekke... Heb uiteraard wel de ogen uit mn kop gejankt maar ze krijgen een spuitje een roesje en daarna een prik waardoor ze onder narcose gaan net alsof ze een operatie in gaan. Ik hoorde mijn kleine mooie zo hard snurken en dat vond ik zo bijzonder eingelijk de ultieme rust zonder pijn of zorgen ;( En tja vanaf daar kon ik alleen maar zeggen hoe braaf ze was en huilen huilen

Liesbeth1994

Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-12-11
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:23

Jeetje wat naar zeg. ik denk,heb er zelf nog geen ervaring mee,dat het een verstandige keuze is om al snel een ander paardje te nemen.deze zal inderdaad zoals hiervoor al gezegd jouw lieverd niet kunnen vervangen maar misschien is het wel goed voor een beetje afleiding de komende tijd.

Ik wens je in ieder geval veel sterkte met dit moeilijke besluit.

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:27

ik was zo blij dat ik mijn DA kon smsen, bellen lukte mij niet..dus ik begrijp wat je bedoelt.
moet zeggen dat mijn da bij beide keren inslapen enorm meelevend en geruststellend was.
werd mij ook op het hart gedrukt dat het de juiste keuze was.

het is idd fijn om na een paar maand een nieuw paard te nemen, verzachtte voor mij de pijn, nam de focus weg en liet mij richten op t feit dat alles doorgaat.

heel veel sterkte

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:32

Ik leef met je mee, heel veel sterkte ;(

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:51

Hoi, mijn vreetzakje aka paard :') wordt morgen ook ingeslapen, ik heb er heel lang over gedaan om het te verwerken maar als ik nu aan hem denk moet ik lachen, ipv huilen. Hij was gewoonweg zo geweldig! Heeft een prachtig leven gehad bij mij en dit is het beste voor hem, want hij heeft een tumor die kwaadaardig is en de neiging heeft om razendsnel door te woekeren in zijn lichaam. Ik weet hoe je je nu moet voelen en het klinkt mss heel cliché, maar denk aan alle goeie momenten samen! Al de flaters en blunders waar je zo om hebt gelachen! Knip een plukje manen af en stop dat in een doosje, ik deed dat ook en het helpt echt om je paard toch nog op een bepaalde manier bij je te hebben... Ik ruik er steeds maar aan, het ruikt ook zo heerlijk naar mijn beestje <3 Veel sterkt iig, als je erover wilt praten met iemand die in hetzelfde schuitje zit, twijfel dan niet om me even een PB'tje te sturen hoor ;)

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:51

Oh meid wat erg, ik wil je heel veel kracht toe wensen en bedenk dat ze je dankbaar zal zijn, ik lees mee

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 02:00

@ shilady: Mijn stalhouder regelt dat voor me. Ik ben heel blij dat ik dat telefoontje niet zelf hoef te plegen... Mijn Da is vorige week al geweest en die heeft me voor een week pijnstillers meegegeven met de boodschap 'denk er even over na'. Eigenlijk was mijn beslissing toen al genomen...
Wat mooi dat jou lieverd zo vredig is gegaan. Ik hoop dat die van mij ook zo rustig in slaap valt.

@ lies1994: Het voelt heel raar om nu al naar een nieuw paardje te kijken, maar het is wel een mooie afleiding. Ik heb er al een op het oog en het is echt een schat. Ik wilde al heel lang een jong paardje erbij, maar dat het zo moet is heel naar... Ik had ze liever allebei gehad. Waarschijnlijk komt ze op 1 oktober, exact zes jaar nadat ik Flap heb gekocht...

@Pelryo: SMSen gaat helaas niet... ik moet echt bellen. Ik hoop dat ik er een beetje doorkom, zit nu alweer met tranen in mijn ogen als ik eraan denk...

@Heleenn: Heel veel sterkte morgen! Je paardje is pas echt weg als je hem vergeten bent, en dat zal nooit gebeuren. Ik heb vorige week een fotoshoot laten doen, en er komt er een op canvas aan de muur.

Bedankt iedereen voor alle lieve reacties! Ik ga zo mijn best doen om te slapen. Morgen ga ik het echt doen... en dan ga ik de hele dag nog van mijn lieve meisje genieten nu het nog kan.

Bo_Cassey

Berichten: 1011
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: edam

Re: afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 02:48

Wat vreselijk.... meis ik wens je heel veel sterkte.

Heleennn, jij ook!!!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:25

Ik heb bijna precies 7 jaar geleden mijn shet in laten slapen.
Ze was 35 jaar, tanden vielen uit haar mond, benen waren heel slecht, ontstoken ogen, cushing enz.
We kwakkelden al een paar weekjes, maar niks leek te helpen.
Ik ging twee keer per dag zelf voeren op de wei en die avond had ik al zo mijn twijfels.
Ik zag dat ze de hele dag niet uit haar stalletje was geweest.
EEn stalletje waar ze normaal alleen in stond met eten en zelf in en uit kon.
In die stal stond ook een 15/20 liter emmer water, die had ze helemaal leeg op die dag.
De stal was zeiknat die heb ik schoongemaakt.
Langzaam wist ik dat de tijd aangebroken was en dat het afscheid niet ver weg meer was.
De volgende morgen trof ik haar leunend tegen de muur aan, weer de emmer leeg en weer niet uit de stal geweest.
Nog voor ik kon voeren heb ik de telefoon gepakt en de afspraak gemaakt om diezelfde dag in te slapen.
Ze had hele donkere urine en waarschijnlijk hadden de nieren het begeven.
Om 15.00 werd ze ingeslapen, meteen de rendac gebeld en de volgende morgen is ze al opgehaald.

Het was vreselijk toen ze echt defenitief weg was, maar ze had een mooi leven gehad en het was echt op daar was geen twijfel meer over.
De da vond het knap hoe ik zo van de een op het andere moment deze keuze kon maken en ik ben blij met mezelf dat ik in staat was dit zo te doen.

Ts, heel veel sterkte de komende dagen, je maakt een dappere beslissing.
De afspraak maken is niet leuk, maar je moet maar denken: Sommige mensen zouden blij zijn als ze met zoveel pijn en ongemak ook een spuit konden krijgen en van de ellende af waren.
Gelukkig kun jij je paard wel uit dit lijden verlossen, al is deze gedachte natuurlijk een schrale troost.

dancer_

Berichten: 16571
Geregistreerd: 28-03-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:28

Wat heftig en erg voor je zeg.. Bij de laatste 2 zinnen kreeg ik echt de rillingen over mn rug lopen, goed dat je voor je paard kiest, en uiteindelijk is het beter zo hoe moeilijk het ook is :j
Heel erg veel sterkte ermee! :(:)

barrymuis

Berichten: 916
Geregistreerd: 29-01-12
Woonplaats: oirsbeek (limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:56

Hoi meid,

ik weet hoe het voelt en ik kon ook niet bellen iedere keer als ik probeerde te bellen en de telefoon ging over duwde ik hem weg.
Ik ben toen in de auto gestapt en naar de DA gereden en heb het aan de balie gezegd dat ik daar voor kwam toen is mijn DA meteen naar buiten gekomen en heeft persoonlijk een afspraak met me gemaakt en kreeg toen ook bevestigd dat mijn keuze 100% goed was.
Misschien kun je dat doen en als je het niet alleen kan neem iemand mee en laat die dan in de auto of wachtkamer op je wachten.
Het is en blijft een moeilijke keuze maar houden van betekend ook los laten.

Wens je heel veel sterkte de komende tijd. :(:)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: afspraak maken om mijn pony in te laten slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:03

ik heb vorig jaar ook gebeld voor overleg om in te laten slapen.. wat heb ik gehuild aan de telefoon en wat was mijn dierenarts meelevend.. echt geweldig.
Tranen zijn niet erg, je hebt een verdriet om en dat zijn ze echt wel gewend, hoe rot het voor jezelf ook is.
Heel veel sterkte..