Vertrouwen door dik en dun

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tesssaaa

Vertrouwen door dik en dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:07

Hoi mensen

Het is nu ongeveer 5,5jaar geleden dat ik mijn super leuke lieve pony Napoleon kreeg, op dat moment was niet zo lief eigelijk. hij bokte we er altijd af vriendjes waren we eigelijk niet, ja we waren vriendjes buiten het rijden om.. ik het meisje van 10 krijgt haar eigenpony maar kon er niet op rijden.. Maar gelukkig veranderde dit na veel vallen en opstaan kwam het besef van hem dat ik hem geen kwaad wouw doen en dat het niet hoefde dat gebok, na veel geoefen kon ik dat zelfde jaar medoen aan een onderling wedstrijdje op het land, het ging natuurlijk niet je van het maar oke punten totaal van 177 netjes voor de eerste x. Na die wedstrijdjes begon het wel te kriebelen en heb ik een startkaart aan gevraagd zonder eenig doel van veder komen er achter, wedstrijdjes rijden ging wel leuk ja af en toe viel hij terug is zijn oude patroon het bokken (waren inmiddels een jaar veder) na 2 jaar mocht ik dan L1 starten.. na alle ups en downs, ik heb nog 4 wedtrijdjes in het L1 mogen starten en 3 wp gehaald. Ook deed ik veel andere gekke dingen met hem spring wedstrijdjes Crossen door het weiland en nog veel meer leuke dingen Afbeelding me 1ste wedstrijdje Afbeeldinguit wedstrijdjeAfbeelding

Maar toen gebeurde er iets wat de relatie tussen mij en me pony nog sterker maakte
In maart 2009 werd er scoliose bij mij ondekt een soort vergroeing in de wervel colom, het ging allemaal heel snel binnen 2 maanden stond ik zo goed als scheef.. Vervolgens toen ik in het ziekenhuis kwam vertelde de Orthopeet dat ik geopereed moest worden, dus zo gezegd zo gedaan nou niet zo gezegt zo gedaan.. Ik heb heel erg lopen pikeren over mijn kleine engeltje.. Wat moest er met hem gebeuren, als ik half jaar niet mocht rijden! Ik heb toen is heel goed nagedacht en bedacht me opeens als ik hem nou is voor de kar zou zetten misschien dat ik dan wel kon doorrijden, voor gelegd bij de orthopeede en die vond het een goed iedee mits het karretje goed geveerd was, dus ik een karretje in bruikleen gevonden die bij ons op stal stond.Afbeeldingde 2e keer voor de kar

16 november 2009 de dag dat ik naar het zieken huis moest ben ik 1e bij mijn pony geweest een heel lang staan knuffelen..
Dat was een heel zwaar moment, toen ben ik 18 november geoppeereerd heel rustig verlopen en mijn hoekje hing vol met mooie foto's van mij en nap, mij werd verteld dat ik een 6 weken lang mijn pony op afstond kon bewonderen en niet mocht in contact met hem komen.. Ook kreeg ik een corset om die 3maanden gedragen moest worden dus je moet gewoon 3 maanden in het gips

Na een week mocht ik er uit en ben ik langs me pony gegaan.. Ik kwam de bak binnen want daar had me verzorger hem los gegooid ik liep de bak binnen.. de deur was nog amper dicht en dat koppie ging omhoog oortjes na voren en toen kwam hij aan gegaloppeerd hinnikend met oortjes na voor.. Dat was zooo mooi dat moment tranen van blijdschap dat ik hem weer zag..
Alleen ik mocht hem niet aanraken, ik stond achter de bakrand te kijken hoe hij bij me wilde komen.. Moeilijk hoe je je allesie achter een deur moet bewonderen.
Die tijd ging langzaam aan mij voorbij hij was ook niet tegenieten en iedereen kende de vrolijke lieve napoleon niet terug het was een pony geworden die achter in zijn stal stond met zijn koppie hangend naar benenenden

Maar na 6 weken mocht ik in een rustige stap op de kar zitten en nog niet zelf optuigen .aaien en poetsen mocht wel maar hij mocht niet tegen me aan stoten.. na 2 maanden ben ik lesjes gaan volgen met hem alleen er moest altijd iemand mee rijden zo als hij er vandoor ging dat iemand de leidsels snel kon overnemen die genen had wel altijd het einde vast.. Anne heeft dit altijd gedaan daar ben ik haar ook heel dankbaar voor.
Maar hij liep altijd heel braaf ik kreeg het idee dat hij het door had.. Buiten het mennen om ben ik heel veel Vrijheids dresuur gaan doen Natraul horsemanship.En vooral veel knuffelen.
Na 5 maanden heb ik rondjes op me paard gestapt en de feeling weer terug te krijgen.(heel illegaal)

een maand later werd mij vertelt dat ik weer mocht rijden, het 1ste wat ik gedaan heb is hem opgezadeld en heerlijk gaan rijden stap draf en galop zo blij als een kind dat ik was...
Zo lief en rustig hij reageerde, vetrouwen in hem en in mijn nieuwe rug groeide

Ik ben alles weer met hem gaan doen waar we zo van hielde springen crossen en allerlei andere gekke dingen, maar er zijn zelfs wat meer dingen Vreiheids dressuur en Horsemanship
Die periode van mijn leven heeft me aandenken gezet en veel rond gekeken hoe het er aan toe ging op stal, ik ben gaan beseffen dat er veel meer is dan dat eindeloze dressuur en die proefjes.. De vriendschap tussen het paard en jij, de minder leuke periodes en dan blijft de band zo bijzonder nog sterker zelfs, ik was bang dat ik hem kwijt zou raken maar dit was niet het geval.

De band tussen mij en mijn pony was al sterk , maar ik denk dat hij alleen maar sterker geworden is..

Het is nu allemaal 1,5jaar geleden me operatie ik voel me prima en zit weer lekker in me rug velletje het is nog wel een beetje zichtbaar.
Eind goed al goed :o Dit verhaal moetst ik gewoon nog even kwijt op bokt (: ik denk dat er meer jongen meiden als mij in deze positie zitten met operatie of brace
en met een eigen paardje/ verzorg pony
AfbeeldingAfbeeldinghet is nog een beetje zichtbaar zoals op deze foto

AfbeeldingMen marathon
Laatst bijgewerkt door Tesssaaa op 30-06-11 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Chay_Flame

Re: Vertrouwen door dik en dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:17

Mooi verhaal Tessa! <3
En blij dat Nap zo voorzichtig met je omging en dat jullie toch nog zo'n geweldige band hebben gekregen!

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:31

Wat een super mooi verhaal! <3
Zo te zien horen jij en Napoleon echt bij elkaar :+:

febee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:53

wat eeen super mooi verhaal! <3
en ik ben egt blij voor je ddat de band met je paard nog sterker is geworden.
ik hoop dat je met hem nog veel geluk hebt. :o
het is trouwens wel een super mooi pony ;)

ReginaDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:03

Hee ,
supper mooi verhaal , ik heb ook zo'n soort verhaal maar is niet zo mooi afgelopen :(
ik ree altijd al wel bij mensen maar niet vast , ik ging dus na een tijdje een beetje rondzoeken bij mensen bij mij in het dorp of die ook een pony of paard had die ik dan mocht verzorgen , was toen een meisje van net 13 en had 6 jaar rijevaring .
op den duur kwam ik bij een boer uit samen met een vriendin , hij had een haflinger (parel) en een kwpner (Elozia) mijn vriendin dee toen parel en ik elozia .
parel stond al een tijdje in binnen omdat ze hoefbevangen was er werd nooit echt naar haar omgekeken net zo min als naar elozia ,, mijn vriendin was altijd bij parel was echt een supper haflinger , elozia daarintegen was echt niet leuk :S als je bij haar in het land kwam rende ze op je af en begon te drijgen , van mijn opa heb ik altijd geleerd nooit jezelf snel laten bangmaken probeer altijd even te blijven staan behalve als je het echt niet vertrouwd , ik dacht ik blijf staan .. ze rende langs me heen en probeerde het elke keer weer .
mijn opa deed zelf wel aan natural horsemanship .. en heeft me verschillende dingen geleerd , zoals geduld dat is echt een tovermiddeltje ! ;) en je stem gebruiken tegen haar gaan praten .
Elozia rende rondjes door het land en ik liep er rustig achter aan en praate tegen haar het was toen midden zomer nou dan weet je het wel met die muggen :S dus zei af en toen vervelend he die muggen of je kunt wel gaan rennen maar je maakt jezelf alleen maar moe , na denk iets van 3 uur achter haar aan te hebben gelopen had ik het wel even voor gezien ik draaide me om en liep weg , ik hoorde wel wat achter me maar dacht t zal wel , wou bijna onder het draad door en kwam erachter dat ze achter me aan liep . ik liep erheen zei een klein stukje achteruit ging op me hurken zitten wachten tot er een nieuwschierig neusje langs mijn hand en arm kwam snuffelen , ik aaide haar zachtjes over het hoofd en stond heel voorzichtig op ze bleef stilstaan had ik nooit verwacht !:) ik probeerde haar te aaien over het helelichaam en dat wou ook :) ik liep weg en elozia liep achter me aan , de dagen erna gingen ook supper goed , ze stapte draafde achter me aan , ik probeerde erop te rijden en eindelijk lukte het om op haar te kunnen stappen , mijn vriendin probeerde ook en toen ging ze ervandoor , ik viel achterover en mijn vriendin op de grond :( ik ben die middag niet meer geweest de dag erna weer ,. gelukkig dee ze nog het zelfde als anders .. maar ik heb maar 6 dagen geluk met haar gehad ,. ze moest ingeslapen worden door een vrezelijk ongeluk waar ik zelf bij was ik mocht geen afscheid nemen van haar , sindsdien ben ik niet echt meer bezig met kwpners . heb nu zelf een haflinger margot en 2 verzorg daisy en iris ik rij daar heel af en toe op maar ben meer bezig met vrijheidsdressuur en hun zo'n goed mogelijk leven te geven en niet zoals elozia de eerste paar jaar had bij die boer .. ze is over leden door een trekker die overschoot dus je hoorde een knal, die boer had geen hek en normaal stond ze los en toen stond er een ijzeren paal ik zette haar eraan vast en was aan het poetsen . er kwam een trekker langs maar dat was wel vaker maar toen kwam er een knal ze schrok trok de paal mee uit de grond rende ermee weg en de paal bleef haken en schoot terug in haar buik , en dan kun je wel nagaan wat er gebeurd ,, ik gaf mezelf zo de schuld dat ik een jaar ben gestopt met pony's ..

sorry moest dit verhaal ook even kwijt :$

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:15

Heel mooi verhaal Tessaaa. En wat goed van jou dat je bent gaan mennen, dat doen niet veel meiden van jouw leeftijd (terwijl het hartstikke leuk is, ook voor het paard).

En je hebt een superleuke pony!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:55

Mooi neergezet zo Tess. De periode dat jij er niet meer was voor hem, was hij inderdaad niet meer de Nap hoe iedereen hem kende. Hij was sip, had geen prethoofd meer (wat Nap altijd heeft) en stond triest in zijn stal. Jullie zijn zeker een toffe combinatie & hopen dat het nog lang zo mag blijven! :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:04

Tesssaaa ik krijg altijd een brok in me keel van dit soort verhalen..

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:35

Ik vind het echt een heel erg mooi verhaal!
Van zeg maar nul vertrouwen, tot verdrietig zijn als je er niet meer voor hem bent.
Echt heel mooi.
Ik vind het ook leuk dat je vd bent gaan doen, krijg je ook veel vertrouwen van!

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:14

je hebt het verhaal heel mooi verwoord knap +:)+
ik vind het ook een heel mooi verhaal

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 08:06

Wat een geweldig positief verhaal! Heel erg leuk om te lezen. Fijn dat het weer goed met je gaat!

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:15

dankje jullie wel :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 11:35

Fijn dat het nu weer goed met je gaat!
Mooie filmpjes! :)