Opgelicht, wat moet ik nu?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upperlady
Berichten: 1140
Geregistreerd: 16-03-07

Opgelicht, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 23:20

Ben emotioneel stuk en weet niet meer wat ik moet doen. Misschien kunnen jullie mij helpen. Ik heb niks aan reacties dat ik naief was, ik vertrouwde deze man 100% en hij noemde mij altijd : zijn dochter

Ik stond op een stal in Hem, noord holland, bij een man die vrij bekent staat hier in de omgeving in de springsport. Ik noem hem even C, omdat ik weet geen namen te mogen noemen. De namen van de paarden zijn niet aangepast.
Mijn verhaal:

C had ergens een paardje op de kop getikt. Zwaar ondervoed, zat geen haar meer op door de stres, doorgezakte rug en at geen hap meer. 3 maanden drachtig van corland en hij wou het veulen graag. Daarom had hij de merry gekocht. Haar naam was Ilonka. Ik ben met dat dier aan het werk gegaan, appelmoes gevoert, voller laten worden en uieinderlijk erop. Schat van een dier en hopeloos verlieft op haar geworden. Het was geen mooi dier, verre van dat, maar ze was zo leuk. Dus we hebben haar gekocht van c. Het veulen zou van c blijven. Zogezecht zogedaan en er kwam een pracht van een veulen aan die we ciddo noemde. Roepnaam kiddo. Veulen helemaal voor hem opgevoed, zelf afgespeent en uiteinderlijk is het veulen naar de opfok gegaan.

Daarna hebben wij het rijden weer opgepakt. Ze vond het rijden heerlijk en mijn moeder, die in geen jaren gereden had, kreeg door haar het vertrouwen terug. Maar we zagen dat door alles wat ze meegemaakt had, ze het werk niet meer aan kon, geestelijk en lichamelijk. Toen is ze als weidemaatje voor een ander paard naar Urk gegaan, waar ze haar oude dag mocht genieten. Dachten we, want mevrouw was het daar niet mee eens en binnen 2 weken stond de trailer al weer voor de deur om haar terug te brengen. Geen probleem, dachten we, dan mag ze blijven.

En daar was Ulan. Een grote imposante ruin die met zijn bijdehante bekkie van de laadklep stapte en.....mijn moeders hart stal. Maar financieel waren wij niet in de mogelijkheid om 4 paarden te ondrhouden (lady, ilonka, veulen van lady en ulan dan) Dus stonden we voor een dilemma. Maar plotseling was daar de oplossing. C gaf aan dat een zorgboerderij hem gecontacteert had of hij niks had staan voor werk met kinderen met een geestelijke beperking. Hij had dit toen afgewezen maar dacht dat dit misschien iets voor ilonka was. Ze hoefte niet meer onder het zadel en alleen maar paard te zijn. We hebben dit met bijde handen aangegrepen en indien wij niet in bezit waren van een trailer heeft hij haar weggebracht. Ulan was van ons en ilonka zou een plekje hebben waar ze haar oude leven kon vergeten en door kon met haar oude dag slijten. jong, want ze was pas 14, maar lichamelijk veel ouder.

Nu was ik gister op wedstrijd en had net mijn dressuur afgerond. Ik stap vAn ulan af en draai me om. Ulan dikke kus en mijn moeder nam hem over om hem plat te zoenen. Ik keek om me heen en zag op de hoekbox rechts van mij de naam ilonka staan. He wat toevallig, dacht ik nog. Tot er een hoofdje van een bruine holsteiner uit het luikje kwam dat me had horen praten en dat begon te hinneken.

Op dat moment kon ik niet meer praten. Verder had niemand het door. Ik liet ulan voor wat hij was en schoof de box open. Het lichaam, de doorgezakte rug, Mijn lonka. Die daar nu stond. Ben panisch naar mijn moeder gaan schreeuwen en ik kan me nog herinneren dat ze heel geiriteert reageerde omdat ik zo panisch was. Ik heb me omgedraait, ben de stal uitgerend en heb huilent over het erf gelopen. uiteinderlijk terug gegaan naar ulan en wou weg daar. Zat al op mijn paard toen ik tegengehouden werdt door de staleigenaar die mij vroeg wat er aan de hand was, of ik gevallen was en of er een ambulance moest komen

We hebben haar papieren in handen gehad om er zeker van ze zijn. Een hele tijd met die mensen gepraat en ze waren heel meegaant. Zij hadden Ilonka gekocht bij een handelaar die heel toevallig dikke vriendjes was met......jaja raad eens.....goed zo ! C. En hij had ilonka gekocht van c. Ze was broodmager dat ze aankwam.

Ik voel me echt vrezelijk. Mijn advocaat al ingeschakelt maar die is bang dat we geen kans maken om er een zaak van te maken. Er staat niks op papier. Maar ondertusse ben ik kapot. Totaal kapot. Mijn meisje, nog geen 500 meter verderop. Ik mag altijd langskomen van de nieuwe eigenaren en ze heeft het daar supergoed, maar dit voelt echt als een messteek. Zit nu weer te huilen achter mijn pc. Dast hij dit heeft kunnen doen. Ik kan er niet bij. En ik weet ook niet meer wat ik nu moet. Volgens mijn advocaat is het enige wat ik kan berijken dat ze alsnog naar de zorgboerderij gaar maar dan moet ze weer ergens anders heen en dan breek ik het hart van een 10 jArig meisje dat haar 3x per week rijd.

C heeft mij zoveel pijn gedaan met alles en nu dit. dit mag tog niet zomaar. Ik weet het echt even niet meer.

Heb ulan daarna naar huis gebracht en ben terug gelopen, mijn moeder ook van slag en kon alleen maar huilen. Ik heb dat 10 jarige meisje geholpen met haar 1e bixie op mijn stoere lonka. Het voelde zo raar.

Maar het enige wat ik nu in mijn hoofd heb is dat hij dit niet zomaar moet kunnen doen maar mijn advocaat kan er ook niks mee. Wat moet ik dan?

Nou, ik stop maar weer. Morgen maar even de handelaar bellen en de dierenarts. Volgens mij staat de chip namelijk nog op mijn naam......

Ieman enig idee wat ik nog kan doen? Sorry trouwens als dit verkeert staat.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:28

jeetje wat een verhaal :oo

zo zie je maar weer wat geld doet met de mens,eens een handelaar altijd een handelaar


:(:) ik denk dat je er niets meer aan kan veranderen, gelukkig zijn de nieuwe eigenaren goed voor haar.

en niemand is te vertrouwen in de handel :n

KimD

Berichten: 20419
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:31

Vreselijk verhaal!

Ik kan je geen tips geven, alleen maar sterkte wensen. :)

upperlady
Berichten: 1140
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 23:31

nee dat blijkt maar weer. Ben ook zeker well blij dat ze goed staat maar ik kan dit tog niet ziomaar negeren, zomaar laten gaan?

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:33

Het paard heeft het nu toch goed?
Ik vraag me nog even af, is Ilonka wel haar echte stamboeknaam?
Verder zou het best kunnen, dat de handelaar haar wel heeft aangeboden aan een zorgboerderij, maar dat zij hebben geannuleerd, ja toch?

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:35

mirgino schreef:
jeetje wat een verhaal :oo

zo zie je maar weer wat geld doet met de mens,eens een handelaar altijd een handelaar


:(:) ik denk dat je er niets meer aan kan veranderen, gelukkig zijn de nieuwe eigenaren goed voor haar.

en niemand is te vertrouwen in de handel :n


Een beetje minder aanvallend naar handelaren toe, zou wel fijn zijn. Een handelaar is ook maar een mens.

upperlady
Berichten: 1140
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 23:37

bijdehandje1 schreef:
Het paard heeft het nu toch goed?
Ik vraag me nog even af, is Ilonka wel haar echte stamboeknaam?
Verder zou het best kunnen, dat de handelaar haar wel heeft aangeboden aan een zorgboerderij, maar dat zij hebben geannuleerd, ja toch?


Haar officieele stamboeknaam is ilonka III. HOezo dat dan.
Het zou in theorie kunnen, niettemin dat het helemaal geregeld was en ze anders niet weg zou gaan. We gaven haar aan de zorgboerderij, niet aan C. En hier zijn we echt wel heel duidelijk in geweest.

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Opgelicht, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:40

Wat een rot situatie zeg! :(:)
Maar ik begrijp iets niet helemaal, want waar is nu haar paspoort heen, of heeft ze die niet?

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:41

Er staat een paard op de KWPN-site met de naam Ilonka III, en die is van 1965. Dus dat zal jouw paard niet zijn. Maar als er wel een KWPN-stamboek-papier bij zit, is ze dus nu twintig jaar, en geen 14 jaar.

Jullie hadden haar toch niet rechtstreeks aan de zorgboerderij gegeven, als ik het goed lees? Maar aan de handelaar?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:41

bijdehandje1 schreef:
mirgino schreef:
jeetje wat een verhaal :oo

zo zie je maar weer wat geld doet met de mens,eens een handelaar altijd een handelaar


:(:) ik denk dat je er niets meer aan kan veranderen, gelukkig zijn de nieuwe eigenaren goed voor haar.

en niemand is te vertrouwen in de handel :n


Een beetje minder aanvallend naar handelaren toe, zou wel fijn zijn. Een handelaar is ook maar een mens.

dus?
volgens mij val ik niet aan maar constateer ik wat :j

upperlady
Berichten: 1140
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 23:44

bijdehandje1 schreef:
Er staat een paard op de KWPN-site met de naam Ilonka III, en die is van 1965. Dus dat zal jouw paard niet zijn. Maar als er wel een KWPN-stamboek-papier bij zit, is ze dus nu twintig jaar, en geen 14 jaar.

Jullie hadden haar toch niet rechtstreeks aan de zorgboerderij gegeven, als ik het goed lees? Maar aan de handelaar?


Wil je mij die link geven? Is het holsteiner stamboek iets anders dan het kwpn? Dat weet ik dus niet. Ik heb gezecht dat ik er accoort mee zou gaan als hij haar naar deze zorgboerderij zou brengen. Papieren mee gegeven. De papieren zijn bij het paard gebleven en zijn nu ook bij het paard.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:47

Jeetje meis, dat is zeker schrikken. Gelukkig heeft ze het fijn.

Wat betreft er iets mee doen, hij is zijn mondelinge afspraak niet nagekomen maar wat nu dan? Het paard terug naar jou is geen optie dus wat zou je dan willen?
Je zou ook geen aangifte kunnen doen van oplichting denk ik want jij bent er niet armer op geworden.
Tenminste, dat is wat ik denk hoor.
Het is iig erg fijn dat ze het nu goed heeft!

Sterkte ermee!

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:47

Maar als ik het goed begrijp heeft het paard in kwestie het nu goed?

Als dat het geval is, dan is er toch niets aan de hand? Wat betreft het paard dan, gewoon niets meer met die C te maken krijgen.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:48

Het zal wel aan mij liggen, maar
Citaat:
eens een handelaar, altijd een handelaar
vind ik persoonlijk een best wel nare opmerking.
Wij drijven zelf ook handel in paarden. Het is waar, dat elke paardenhandel zijn best doet, om de paarden zo goed mogelijk te verkopen. Er is geen handelaar, die er voordeel van heeft, dat een paard een slechte nieuwe eigenaar krijgt. Slechte bazen betalen ook het liefst erg weinig, dus daar is de handel ook niet mee geholpen. Maar het gebeurt elke handelaar, dat mensen toezeggen een paard te zullen kopen en dan terugkrabbelen. Als handelsstal moet je er dan wel een adres voor vinden.

upperlady
Berichten: 1140
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 23:49

Het enige wat ik wil is dat hij ondekt dat dit niet kan! Meneer met de goede naam in de paardesport kwam al met veel te veel weg.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:51

Ik denk niet dat je dat in je eentje gaat redden...

Pashon
Berichten: 5991
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Georgsdorf (Duitsland)

Re: Opgelicht, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:58

verschrikkelijk verhaal, heb je C hier al mee geconfronteerd?
de handelaar kan hier imo niks aan doen, vind het ook niet netjes als mensen hier aanvallen over gaan maken jegens de handelaar in kwestie. die heeft hoogstwaarschijnlijk gewoon het paard van C gekocht, niet met de wetendheid dat het paard naar de zorgboerderij zou gaan.

vraag me wel af waarom ben je niet mee gegaan met het paard wegbrengen naar de zorgboerderij?

holsteiner is inderdaad wat anders als kwpn, de naamgeving gaat daar ook anders als kwpn.

upperlady
Berichten: 1140
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Opgelicht, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 00:08

Ben niet meegegaan omdat ik heel veel moeite heb met afschijd nemen. Ik heb de dag van te voren afscheid genomen en dit gaf mij meer rust. Lety wel, ik vertrouwde C voor 100% /Ik wil niet dat hij dit bij een ander ook doet. C heb ik er nog niet mee geconveronteert, hier heb ik al een jaar geen contact meer mee.

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 00:15

Misschien is het een goed plan, als je die C even belt en vraagt hoe de transactie is verlopen.
Het is niet zo moeilijk om uit te vissen wie deze persoon is. En het is niet fijn voor wie dan ook, om hier (onterecht?) als oplichter neergezet te worden.

Nirvana_29

Berichten: 174
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Opgelicht, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 00:24

Jeetje bah.. Ik snap dat je pissig bent! Maar aan de andere kant, als de zorgboerderij haar weer verkocht had daar had je ook niks aan kunnen doen toch? Ik denk dat je blij moet zijn dat ze het nu goed heeft en dat ze bij je in de buurt staat..

En ik snap dat je gerechtigheid wilt, maar dan zul je toch contact met C op moeten nemen..

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 00:32

Het zou best kunnen, dat de zorgboer dit paard heeft doorverkocht. Een zorgboerderij is geen vetpot, verder kan iedereen zorgboer worden. Er zijn veel zorgboeren, die totaal geen verstand hebben van paarden, en die de paarden graag weer kwijt willen wanneer ze die eenmaal hebben.
Ik zou eerst eens grondig uitzoeken hoe deze transactie is verlopen, voor je een handelaar misschien onterecht virtueel kruisigt.
Je kunt dan wel heel pissig zijn, maar als je zekerheid had willen hebben waar het paard naartoe was gegaan, was het verstandig geweest om mee te gaan. Ik weet, dat veel mensen moeite hebben met afscheid nemen, maar moet je dan niet even je eigen gevoel en emoties vergeten, in belang van je dier?

upperlady
Berichten: 1140
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Opgelicht, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 00:36

Ik weet dat dit dier nooit de zorgboerderij van dichtbij gezien heeft!!! De handelaar heeft al aangegeven dit paard van C te hebben gekocht!

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 00:43

Pfffffffff wat breekt je hart inderdaad als je denkt dat hij op een zorgboerderij is maar dan opeens daar staat waar je het niet verwacht!
Maar mag ik vragen waarom je nooit bij de "zorgboerderij" bent gaan kijken? (ze stond er waarschijnlijk nooit dan achteraf)

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 00:49

upperlady schreef:
Ik weet dat dit dier nooit de zorgboerderij van dichtbij gezien heeft!!! De handelaar heeft al aangegeven dit paard van C te hebben gekocht!


Maar benader die zorgboerderij eens, het zou best kunnen, dat die wel actie hebben ondernomen om een paard van C te kopen.
Staar je verder niet blind op zorgboerderijen. Het is geen garantie, dat een paard het daar goed heeft.
En vind je het niet fijn, dat het paard het nu wel heel goed heeft?
Een zorgboerderij hoeft echt niet ideaal te zijn, heel veel paarden kunnen niet tegen de mensen die daar dagelijks komen, in ogen van paarden zitten te pulken, aan de manen rukken en nog erger. Die mensen kunnen het niet helpen maar lang niet elk paard kan daar tegen.

Ik zou alleen maar blij zijn, als ik mijn oude paard terug vond op een stalling waar het paard het goed heeft.

En hoe oud is dit paard nu in werkelijkheid? Vast geen veertien jaar meer, of wel?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Opgelicht, wat moet ik nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:38

Allemaal heel naar maar goed...Jij hebt dat dier niet gekocht, het was van hem en hij heeft haar wel verkocht. Jammer maar pech. Wees blij dat ze goed terecht is gekomen.
Voor de nieuwe eigenaren ook niet leuk om iemand aan de deur van je net nieuwe paard te zien jammeren ( hoe banketstaaf ik het ook vind voor je)
Je kunt er niets aan veranderen en voor de nieuwe eigenaren die er blij mee zijn ook niet leuk als iemand "hun nieuwe paardje wil hebben.

Ga af en toe kijken als je er klaar voor bent en geniet van haar goede leven. Spreek desnoods af dat ze je bellen als ze haar wegdoen maar ga verder met je leven, hoe moeilijk dat ook is op dit moment.