Mezelf (en paard) zo tekort gedaan door bang te zijn...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngeK
Berichten: 877
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Mezelf (en paard) zo tekort gedaan door bang te zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:09

Wat leuk dat je de kans hebt om zoveel proeven te rijden. De uitspraak "ook doorzitten, wat ik in geen miljoen jaar heb gedaan..." komt mij echt buitenaards voor; ik denk dat gelijk; dat oefen je toch eerst een aantal weken/maanden voordat je op wedstrijd gaat? Maar bij jullie zijn de proeven blijkbaar zo laagdrempelig dat je gewoon kan zien hoe het gaat. Dan kan je enerzijds snel vooruitgang boeken, maar kan het ook zijn dat je straks een tijdje in één klasse blijft hangen als het niet meer vanzelf lukt.

Het klinkt inderdaad als super vooruitgang, maar vergeet ook niet dat paardrijden moeilijk is. Zoals Bert ten Berge zei: "Goed leren paardrijden kost net iets langer dan een mensenleven."

Kortom, dat je alle onderdelen uit de F7 "al eens" gereden hebt, wil niet zeggen dat je het gelijk voor een promotiepunt moet kunnen... Gun jezelf ook de tijd om aan de verfijning te werken, je zit, het effect van je hulpen.. Dat zijn ook allemaal dingen waar je je hele leven aan kan blijven werken.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 09:21

Goed bezig! Ik heb geen idee wat in de F proeven voorkomt (sorry ken van het Nederlands systeem alleen maar BB, B, L, M, Z en ZZ en dan nog maar half. Ben belg). Maar klinkt alsof je veel vooruitgang maakt!

@IngeK: ik denk niet dat ze echt de wedstrijd rijden maar samen in de les op een specifieke proef oefenen? Maar Misschien wil de TS na een paar trainingen wel eens op wedstrijd O:)

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 10:58

Poekkie schreef:
Goed bezig! Ik heb geen idee wat in de F proeven voorkomt (sorry ken van het Nederlands systeem alleen maar BB, B, L, M, Z en ZZ en dan nog maar half. Ben belg). Maar klinkt alsof je veel vooruitgang maakt!

@IngeK: ik denk niet dat ze echt de wedstrijd rijden maar samen in de les op een specifieke proef oefenen? Maar Misschien wil de TS na een paar trainingen wel eens op wedstrijd O:)

De F-proeven zijn de proeven van de FNRS, de koepel van Nederlandse maneges. Het systeem van BB tot ZZ is van de paardensportvereniging KNHS. Kort gezegd komt het erop neer dat het laatste systeem heel laag begint (met de simpelste figuren), maar dat van meet af aan alles moet kloppen. In het bijzonder moet je paard nageeflijk rijden, en als je paard bijvoorbeeld uit de galop valt, krijg je een onvoldoende. Bij de F-proeven wordt er zo nauw niet gekeken als je dat corrigeert. Natuurlijk wordt er wel gelet op zit, beenhulpen en andere details. Het KNHS-systeem is in principe bedoeld voor mensen met een eigen paard en dat heb ik niet, dus dat is niet aan de orde. (Hier vind je de proef die ik gisteren gereden heb.)

Ik ga (of liever: we gaan) inderdaad niet vandaag of morgen op wedstrijden, maar zolang het zo blijft gaan sta ik daar zeker voor open! We (dat wil zeggen: mijn manege) hebben er net een gehad, dus eerdat de volgende zich aandient zijn we wel wat lessen verder. Ik vertrouw op het oordeel van mijn instructrice als het gaat om welk niveau ik aankan.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 11:28

Klinkt goed!
Owww ik dacht dat alleen belgie lastig deed met twee verschillende organisaties en proeven, dus niet haha :')

Ziet er uit als een fijne proef om mee te starten, best wat overgangen en verschillende lijnen. Ik denk idd dat je van een manegepaard geen nageeflijkheid of hoge oefeningen kan verwachten dus prima als dit al goed gaat!

IngeK
Berichten: 877
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 13:10

musiqolog schreef:
De F-proeven zijn de proeven van de FNRS, de koepel van Nederlandse maneges. Het systeem van BB tot ZZ is van de paardensportvereniging KNHS. Kort gezegd komt het erop neer dat het laatste systeem heel laag begint (met de simpelste figuren), maar dat van meet af aan alles moet kloppen. In het bijzonder moet je paard nageeflijk rijden, en als je paard bijvoorbeeld uit de galop valt, krijg je een onvoldoende. Bij de F-proeven wordt er zo nauw niet gekeken als je dat corrigeert. Natuurlijk wordt er wel gelet op zit, beenhulpen en andere details. Het KNHS-systeem is in principe bedoeld voor mensen met een eigen paard en dat heb ik niet, dus dat is niet aan de orde.


Nou heb ik laatst in een BB-proef ook een 6 gekregen voor een drafonderdeel waar mijn paard letterlijk stilstond, dus zo zwart-wit is het ook weer niet, maar in grote lijnen, oké. ;-)
Ik zou het uitleggen als dat de F-proeven meer nadruk leggen op "wat doet de ruiter" (want je hebt geen tijd/gelegenheid om een paard echt te trainen met een uurtje per week manegeles) en de KNHS-proeven meer de nadruk leggen op "wat doet het paard". Hier meer info over de moderne invulling van de F-proeven: https://www.knhs.nl/helpdesk/wedstrijde ... se-1-brons

Maar ik begrijp nu dus dat jullie de proeven doorrijden in de les en niet voor promotiepunten conform de ruiteropleiding ?) Dan snap ik een beetje waar de verwarring rondom wedstrijden ("Proevendagen" noemt de KNHS het, zie ik) vandaan komt.
Overigens lijkt dat me voor jou wel leuk, als je je vooruitgang meetbaar wil maken, is juist die ruiteropleiding met ruiterpaspoort en diploma's daar de geëigende manier voor.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 18:57

IngeK schreef:
Maar ik begrijp nu dus dat jullie de proeven doorrijden in de les en niet voor promotiepunten conform de ruiteropleiding ?) Dan snap ik een beetje waar de verwarring rondom wedstrijden ("Proevendagen" noemt de KNHS het, zie ik) vandaan komt.
Overigens lijkt dat me voor jou wel leuk, als je je vooruitgang meetbaar wil maken, is juist die ruiteropleiding met ruiterpaspoort en diploma's daar de geëigende manier voor.

Dat zien we dan wel. Ik zal binnenkort eens informeren wat daar mogelijk is. Als ik wedstrijden wil rijden, moet ik dat paspoort sowieso halen.

Overigens hoef ik ook niet met alle geweld een zwart-op-witbewijs van mijn vooruitgang. Ik moet het zelf kunnen zien, dat is het belangrijkste.