Ponies al maanden in hachelijke toestand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ponies al maanden in hachelijke toestand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:25

Allereerst weet ik niet, of dit hier goed staat, dan mijn excuses alvast en dan zal er wel een mod komen om het even te verplaatsen.

Even het volgende.
Al enige maanden ben ik bezig om de aandacht te trekken van de dierenbescherming, omtrent het welzijn van een twintigtal ponies. Tot nu toe zonder soelaas, helaas....
De dieren staan met een stuk of twintig op een stukje grond van de grootte van een klein buitenbakje, midden in de rotzooi. Gras groeit er niet, verder kunnen ze, als de baas dat belieft, in een vervallen schuur komen, waar het ook een enorme vieze bende is.
De dieren zien er beroerd uit, wormenbuiken en ruggegraten die er bovenop liggen, op de ribben kun je pianospelen. Die ribben zie je overigens duidelijk door hun wintervachten heen. Ja, wintervachten en we zijn bijna juni. Is deels rasgebonden, maar gezien de temperaturen van de laatste tijd vind ik dit zelf van geen kant kloppen.
Het rantsoen bestaat uit groente-afval en kuil van zeer slechte kwaliteit, als je er langs fietst komt de zure stank je tegemoet.
Naar het schijnt krijgen de dieren twee keer per dag mondjesmaat eten en dit wordt voor het hek neergeklapt, wel zo makkelijk. De sterkste expemplaren krijgen natuurlijk het meest, die meppen de zwakkere broeders wel aan de kant.
Er zitten drachtige dieren tussen, overigens.
Tot dusver was het commentaar van de dierenbescherming dat ze jaja, niet alleen staan én gevoerd worden!!!!!
Contact met de AID is er ook, en die gaan er wel eens langs, maar hebben tot dusver verder niet ingegrepen. Ponies gaan zienderogen achteruit, maar blijkbaar moeten er eerst een paar dood neervallen voor er actie wordt ondernomen. Dit is in andere bewoordingen ook gezegd, de zaak moet eerst écht escaleren, voor er maatregelen volgen....

Tot dusver mijn niet zo vrolijke verslag, wat ik al een paar maanden eerder wou schrijven.... en het moest er nu maar van komen, omdat ik het écht niet meer voor me kan houden.
Lang leve de dierenbescherming.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:28

Foto's maken en de media inlichten. Dan maar op de harde manier. Hopelijk worden ze dan eens goed wakker geschud.

Anoniem

Re: Ponies al maanden in hachelijke toestand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:29

Ben ik al mee bezig Lous, maar de media is niet zo happig, die zijn bang dat het wordt opgevat als laster en hebben zelf niet voldoende kennis om te beoordelen of het echt zo slecht is gesteld met de dieren.....

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:32

Mogelijk kun je de wijkagent inlichten over het probleem. Daarnaast zou ik (wat Lous ook al zegt) foto's maken. Lokale pers is een optie, maar misschien ook de AID. Je kunt nooit weten. Ik wens je heel veel succes!
Laatst bijgewerkt door Tijgertje86 op 27-05-09 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:34

Tijgertje, even lezen ;)
AID is al tig keren ingeschakeld en verricht ook controles maar die doen ook niks. Verder is er geen instantie die niet is ingeschakeld. Ook de politie is op de hoogte.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:35

Tijgertje86 schreef:
Mogelijk kun je de wijkagent inlichten over hewt probleem. Daarnaast zou ik (wat Lous ook al zegt) foto's maken. Lokale pers is een optie, maar misschien ook de AID. Je kunt nooit weten. Ik wens je heel veel succes!

Volgens mij haal je het verhaal van de TS en mijn verhaal door elkaar :o .

Maar goed dan maar de lokale pers inlichten. Of andere media, misschien Hart van Nederland oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:40

Zolang er regelmatig eten wordt gebracht en water, doet er geen een instantie iets, die ervaring heb ik al jaren met zo een type hier in de buurt, iedereen roept er over, steeds op het randje en de paarden blijven er staan, worden nog steeds gefokt.

Ik heb kennissen bij de plaatselijke politie, zelf ook paardenmensen, die hebben hemel en aarde bewogen, maar staan met hun handen in het haar, het is nl steeds op het randje.

De wetgeving schiet te kort in dit soort gevallen.

Overigens kregen die paarden in de winter alleen maar brood en soms een pak verrotte bermkuil, zeer triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:42

Erg he Russel, tjonge het lijkt bijna of we het over hetzelfde geval hebben, maar gezien jouw woonplaats en de mijne is dat niet zo.
Ook hier krijgen de dieren in de winter verrotte kuil en brood....
Ik ben geen mens dat bij minste of het geringste naar de dierenbescherming holt, integendeel, maar dit is echt zo uitzichtloos voor die beesten, en daar zit je elke keer met je machteloze gevoel als je zo'n plek weer eens passeert.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:43

Lous & Suleilitha: Het verhaal is mij duidelijk. ;) Ik bedoel te zeggen, dat je gewoon aandacht moet blijven trekken. Dus: foto's sturen, bellen etc. Houd de instanties (Dierenbescherming, AID, politie etc.) wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:44

Tijgertje, ik voel me nog net niet de wekdienst van die instanties :D (sinds feb. ben ik er vijf keer in de week mee bezig)

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:46

suleilitha schreef:
Tijgertje, ik voel me nog net niet de wekdienst van die instanties :D (sinds feb. ben ik er vijf keer in de week mee bezig)

De instanties zouden eigenlijk zichzelf moeten wekken, maar ja...dat doen ze niet altijd. :roll:

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:49

Als je zulke instanties nodig hebt zijn ze er nooit. Maar voor sommige simpele gevallen zijn ze zo hun bed uit te krijgen. Wij hadden toen de politie op de stoep staan omdat de overburen zouden hebben gezien dat wij zwaantjes aan het slaan waren en ze in het water aan het gooien waren.
Wij waren een oud zwanennest aan het afbreken omdat de zwanen al maanden weg waren en het nest stonk ( rotting) :roll:

Het blijft zo rot maar aan de bel te blijven trekken en geen gehoor te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 27-05-09 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:52

Hou op, ik weet er alles van, we hadden een paar jaar terug een atactische jaarling, die uiteindelijk is afgemaakt en binnen 24 uur werden we vereerd met een bezoek van de dierenbescherming die gelijk een boete wilde uitdelen.
Verder wil je niet weten hoe ik door de DB ben afgescheept over bovenstaan geval. Ze gingen zich afvragen of ik wel verstand van paarden had, en bovendien, ze stonden niet alleen!!!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:54

Ik zou het in ieder geval niet opgeven, top van je dat je het probeert.
Je zou inderdaad de media kunnen proberen, plaatselijke krant ofzo is natuurlijk al een beginnetje!
& blijven zeuren bij de instanties, misschien komt er ooit schot in.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:55

Media wil niet meewerken, Yankeeboy.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:59

hmm, lastige situatie..
zijn ze niet te overtuigen? als ik jou zo hoor staan ze er echt beroerd bij!
Ik doe maar een gooi, maar misschien een hyves aanmaken?
Dan maak je het in elk geval bekend!
En ik denk nog even verder hoor

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:00

Misschien eens een mail/belletje doen naar de partij voor de dieren.
Misschien dat de media je dan wel serieus durft te nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:02

Helpt het misschien als meerdere mensen over deze paardjes aan de bel trekken bij de DB of AID. Ken je geen mensen in de buurt die het ook aanhangig willen maken. Hoe meer mensen zich hierover beklagen hoe beter en hoe sneller er iets gedaan wordt.

Ik heb eens gebeld over een advertentie op marktplaats, ik kende de situatie niet, had ook niet verwacht dat er iets gedaan zou worden, maar wilde ze toch op de advertentie attenderen. Bleek dat er al enorm veel mensen over hadden gebeld. Het paard was dusdanig vermagerd (lees bot met vel, een brooks hospital exemplaar leek het), dat de tranen je er spontaan van in de ogen sprongen. Het stond te koop als sportpaard, liep ZZ en hoger. Het paard was al vereerd met een bezoek. Normaliter reageren ze niet op mensen die de situatie niet hebben gezien met eigen ogen, dus daar kan bokt je waarschijnlijk niet mee verder helpen, maar misschien mensen van bokt, bij jou in de buurt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:04

Er zijn al veel meer mensen mee aan de gang, Mindim en daarom is het des te triester dat er tot op heden geen concrete stappen worden genomen. Verder is de persoon in kwestie een recidivist die al een duimendik dossier heeft liggen inzake verwaarlozing van dieren. Vandaar mijn enorme verbazing dat er nog steeds niets is veranderd en geen concrete actie is ondernomen... terwijl de dieren er niet bepaald op vooruit zijn gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:04

Mijn eerste gedacht was, neem ze mee maar ja dat kan natuurlijk ook niet. Wat je ook zou kunnen proberen is dat er meerdere mensen naar de DB gaan. Dus niet alleen jij. Probeer zo veel mogelijk mensen te krijgen die dagelijks kunnen mailen/bellen. Als er zoveel klachten zijn moeten die serieus genomen worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:06

Sorry er zijn dus al meerdere mensen mee bezig.. waar is pistolen paultje als je hem nodig hebt. maar idd ga naar partij voor de dieren of naar de SP. die zijn ook erg voor dierenwelzijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:07

Heb je al contact gehad met de gemeente? Voor zoveel paarden op zo'n klein stukje is vast de vergunning niet in orde. Misschien kan de gemeente actie ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:09

Ook al achteraan geweest Janouk en ook daar bot gevangen, er zit namelijk een agrarische bestemming op het perceel en de eigenaar houdt de dieren beroepsmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:10

Volgens moet je voor meer dan 7 paarden een vergunning hebben ivm met mest of wordt je als bedrijfsmatig gekenmerkt? Hoe het met ponies zit weet ik dan weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:10

oh lekker dan