Nare ervaring manege Grol Renesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnelover

Nare ervaring manege Grol Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:14

Ik plaats dit topic niet om mensen af te zeiken of kwaadlicht te zaaien, maar als waarschuwing. En dit is mijn ervaring en begrijp dat er mensen zijn die gelukkig misschien wel goede ervaring hebben bij deze manege. Ik hoop alleen dat je eerst nadenkt voordat je een strandrit maakt bij deze manege en evt. om je heen kijkt of je ook ergens anders kunt rijden.
Maar manege Grol voor mij NOOIT weer!!

Afgelopen donderdag een strandrit gemaakt en tijdens de reservering al afgesproken dat ik zelf, maar ook mijn vriendin geen al te gekke paarden wilden. We rijden beide al meer dan 20 jaar en zijn ook nog steeds actief in de sport. (Zelf ook werzaam in de paardensport)

Er werd niet op het terrein gekeken of we konden rijden maar een stukje van de manege af reden we een heeeeeeeel klein stukje draf en een nog kleine stukje (handgalop)
Begeleidster die mee ging was niet gediplomeerd, dit hoeft van mij ook niet hoor, maar als begeleidingspaard was haar paard echt niet geschikt. Gereden met Hackenmor en behoorlijk heet. Erg bang voor vliegers en dit lijkt me juist als je op een strand rijd er goed om dit mee te nemen door een x een schriktraining te organiseren. Zeker als er elke dag weer andere mensen op de rug van je paarden zitten. De andere paarden waren ook behoorlijk bang voor de vlieger.

De rit naar het strand hebben we een klein stukje gedraafd en de rest gestapt paard van m'n vriendin was behoorlijk aan het meppen aar het paard achter haar. en van plek veranderen had ook geen zin want die andere trapte ook.

Op het strand werd er gevraagd of we klaar waren voor de galop. Waarop m'n vriendin vroeg of we niet eerst konden draven en dan rustig met een handgalopje konden beginnen. Dit was niet mogelijk de paarden konden alleen maar stap (met moeite) of snoeihard op het strand.
Galop werd in gezet en het ging ook gelijk keihard, ja ECHT heel hard. Hier heb ik normaal gesproken geen moeite mee, als mijn paard en de rest onder controle zijn, wat deze paarden niet waren. En we zaten ook nog maar een klein half uurtje op voor ons totaal onbekende paarden. Paard van m'n vriendin ging niet in galop wilde alleen maar trappen naar het paard er achter. En na een stuk dus ongecontroleerd te hebben gegalopperd hebben ik en begeleidster onze paarden terug gekregen naar de stap. Waarop mijn vriendin en Duits meisje naar ons toe zijn gestapt. Daar nogmaals gevraagd of we niet eerst konden draven en dan rustig galopperen, maar dat was onmogelijk. Paard waarop mijn vriendin zat kon alleen maar heel hard galloperen anders kwam ie met vier benne van de grond.

Sorry, maar mijn mening is dat elk paard op wat voor een terrein of stuk van mij route (indien mogelijk) alle gangen moet kunnen rijden. Dus waar ik gisteren lekker vol gas ben gegaan wil ik vandaag ook rustig kunnen stappen of draven.

We zijn dus gelijk maar weer van het strand afgegaan en waren binnen een uur weer terug op de manege.

Bij terugkomst in hotel kon men ons ook vertellen dat er in de zomermaanden wel erg veel ongevallen gebeurde op het strand met de paarden en ruiters.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:19

Dat is inderdaad geen leuke ervaring zo nee :n Goed dat je dit op Bokt zet zodat mensen die hier eventueel een strandrit willen gaan maken, gewaarschuwd kunnen worden!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:20

Ik heb ook wel eens een strandrit gemaakt bij manege Grol in Renesse en was ook niet echt te spreken hierover..

Werd inderdaad niet gekeken of je kon rijden of niet, er reden met ons in de groep toen een aantal mensen
mee die blijkbaar weinig of geen rijervaring hadden dus moeite hadden om de paarden te rijden buiten..

Plus dat een vriendin van mij reed op een paard die 1 ijzer miste en waar er eentje half onder hing..
Een ander iemand die reed op een merrie die net een veulen had gekregen,
en deze merrie moest achteraf na onze rit nog een keer mee met de volgende strandrit, zo zielig!

En idd die begeleiding, wij hadden toen een meisje van jaar of 22 denk ik,
die werd erop uit gestuurd met zeker wel 10 mensen die er een buitenrit hadden geboekt!

Whoops1

Re: Nare ervaring manege Grol Renesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:20

PS: Manege Lisaduna in Renesse is wel aan te raden!
Hier ben ik zelf nog niet geweest maar een vriendin van mij wel..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:23

Grol is idd niet je van het. Maar het gaat binnenkort dan ook tegen de vlakte, manege stopt er mee.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:24

Ik heb wel goede ervaringen maar dat is al wel 5 jaar geleden. Goede begeleiding, kleine groep, geen gekke paarden (een paar wel maar die mensen gaven aan dat te willen, een gevorderd paard), we gingen niet meteen kei hard in rengalop. En er werd 1 iemand teruggestuurd die niet goed genoeg kon rijden.

silfer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:25

Ik ben vorige week ook bij Grol geweest. En vond het juist super. Ik wilde graag een keer in rengalop over het strand. Op een zandweg in de bossen is het toch anders.
De paarden gingen erg hard, maar daar had ik ook om gevraagd. En er waren paarden bij die langzamer gingen. Volgens mij kon je daar gewoon om vragen.
Ik ben ook wel eens bij een manege geweest waar ik om voorwaartse paarden vroeg en toen kregen we echt slome paarden mee. Dat vind ik nu balen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:28

Ik wou wel een iets gevorderde pony liefst een kleine, maar ik kreeg de sloomste van heel die manege mee, een grote dikke Fjord.. dat vond ik het enige mindere.. ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 21:40

Ik heb hier in 2008 ook een strandrit gemaakt, mijn ervaring was wisselend:

-Er werd wel naar ons rijden gekeken in de bak, een stuk draf en een stukje handgalop in verlichte zit.
-Ik werd op een braaf maar actief paard gezet waar ik ook om had gevraagd
-Het tuig zag er niet uit
-Sommige paarden stonden erg schraal en over de stallen ga ik ook maar niet beginnen
-Mijn vriendin werd halverwege het strand achtervolgd door een ander moordlustig paard die een privekwestie aan het uitvechten waren, met andere woorden 2 paarden die totaal door het lint gingen de een met opengesperde bek op de andere af en die andere maar trappen en trappen en trappen.
-Een handgalopje ging nouwelijks en in stap waren de meeste paarden gefrustreerd
-Vriendelijke begeleiding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:02

Gypsy schreef:
Grol is idd niet je van het. Maar het gaat binnenkort dan ook tegen de vlakte, manege stopt er mee.

Oh??
Goh, dan moet ik er dus nog gauw even heen om wat herineringen op te halen, voordat het te laat is.

Tja, zoals zoveel maneges moet ook Grol het hebben van het toeristenseizoen. Nu kun je Grol erop aanspreken, maar dit verhaal kan je van nagenoeg elke manege langs de kust vertellen. Zet een andere naam in hetzelfde verhaal en je krijgt ook bijval. Niks nieuws onder de zon. Ik ben er jaren over de vloer gekomen en toen was dat al zo en dat is het nog steeds, met dat verschil blijkbaar dat mijn contacten met iedereen dusdanig was dat altijd leuke paarden en gezellige begeleiding mee had.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 04:41

Ik heb al veel strandritten gemaakt bij meerdere maneges. Telkens kom ik weer tot dezelfde conclusie:
Paarden vaak schraal. Niet opgevoed. Kunnen alleen met moeite stap en weten precies waar te galoperen en alleen hard. Lastig als je dus ook echt alle soorten mensen op die paarden laat zitten met alle gevolgen van dien. Ik ben er toen ook mee gestopt. Irriteer me dood. Ga met mijn eigen paarden naar het strand, voor mij nooit meer zo'n ongecontroleerde les met iemand als begeleiding die jaren jonger is dan ik( niet perse slecht!) en geen rekening houdt met de soort ruiters die er in de groep zijn.

Gelukkig ook wel goede ritten met zeer ervaren begeleiding gehad, maar overgrootte deel wordt door pubers gedaan die in mijn ogen niet allemaal even bekwaam zijn en zeker geen papieren hebben.
Er wordt vaak te gemakkelijk gedacht over zo'n strandrit, maar heb er al zoveel zien verongelukken door eigen onkunde maar zeker ook door slechte inschatting van begeleiding.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 05:08

Dat is inderdaad een hele nare ervaring. Heb je hier nog over gesproken met de.manege? Ik zou toch zeker even gaan klagen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:09

Maar een buitenrit op het strand gaat toch altijd hard? Ik heb al vaak strandritten gemaakt, op verschillende maneges.
Meestal vragen ze van te voren of je goed genoeg kan rijden. Ik vind het inderdaad wel beter als ze de rijkunsten even controleren.
Maar dat de paarden geen handgalopje op het strand doen is volgens mij niet raar hoor.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:10

Nee hoor, er zijn ook zat maneges waarbij je wel gewoon rustig een strandrit kunt maken.
Er moeten toch ook wat meer onervaren mensen mee kunnen?
en als iemand geen galop wil doen, moet dat ook gewoon bespreekbaar zijn.
Het zou wel heel vreemd zijn als het niet anders kan.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:13

Meestal blijven ze dan in de duinen, maar misschien ben ik dan ook net op de verkeerde maneges geweest :+
Mijn dochter wil daarom ook nooit mee, want die wil nog niet zo hard.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:40

Ik ben nu al 3 keer bij de ponyhof in Aagtekerke geweest. En daar heb ik gezien dat het ook anders kan dan de verhalen die ik hier lees. Paarden staan er allemaal goed bij, goed doorvoed. En ja, ze staan als het flink regent wel een stuk in de bagger, maar ze staan wel buiten! De eerste keer ben ik in de groep meegeweest, en dat ging erg netjes en beheerst. Kon gewoon gestapt, gedraafd en rustig gegaloppeerd worden. Opstappen en inrijden gebeurde in de bak. Brave paarden, en werd zo ingedeeld dat paarden die het eventueel niet zo goed met elkaar konden vinden uit elkaars buurt bleven. De tweede keer ben ik alleen met hetzelfde paard op pad geweest. Was toen wel goed sterk, maar niet gemeen. Daarna nog een keer met een vriendin 2 paarden gehuurd, die ook super braaf en rustig waren.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:52

De meeste mensen hebben geen idee van rijden op het strand en zeker niet in groepsverband.
Mijn eigen paard of pony is in alle gangen te rijden op het strand, maar dat kun je nu eenmaal niet verwachten bij een manege paard, die zijn erop afgebakken om te doen wat men wilt op het strand, gas geven dus.....
Dat het dan te hard gaat of dat je de controle mist, zegt dan wrs meer over de eigen (overschatte) rijkunsten van de mensen, dan over een manegepaard.

Het is nu eenmaal heel anders op het strand, de ruimte, de mogelijkheden en het voorgeprogrameerde paard, die combi kan gevaarlijk zijn, als je nog nooit eens echt goed van kiet bent geweest.

Het voordeel van zo'n groot strand is juist, dat je tijd zat hebt om de boel weer onder controle te krijgen, maar als je in de stress schiet en in paniek raakt, is de ellende niet te overzien.
De paarden weten waar ze ongeveer moeten stoppen, ook dat zit erin, krijg je er wrs nooit uit, die ritten lopen ze nu eenmaal dagelijks , dus of nooit aan beginnen als je de kunst niet machtig bent, of meeliften en proberen de boel te controleren, het is geen kilometers lange galop, dus binnen een paar minuten is hij klaar.

Ik kom wekelijks op Grol, maar het is nog nooit anders geweest i.d.d, met goede en slechte ritten, maar overal aan de kust is het vergelijkbaar, mensen die met teenslippers aankomen om te kunnen rijden, moeten zich zelf maar eens afvragen, of ze wel goed bezig zijn.....

En Grol gaat de eerste 3 jaar niet dicht, kan nog wel langer duren ook......

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:54

mammaslamma, ik heb zelf jarenlang strandritten begeleid, en het kan echt wel anders.
Het is alleen een kwestie van discipline, ervaring en de paarden en ruiters op een goede manier begeleiden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 08:24

Heb er met enige regelmaat strandritten gereden, maar wel vele wisselende ervaringen.

Je vraagt een braaf paard en krijgt een gekkenhuis onder je kont. Was niet zo heel erg, want mijn zus en ik konden ze dan best wel aan, maar stel je voor dat er een minder gevorderde ruiter op gezet word.
Van verschillende paarden die wij gereden hebben, hoorden we dat ze later onder een auto gelopen waren....

Wel eens begeleiding gehad van iemand die GEEN NEDERLANDS kon, alleen duits.
En als je dan een klacht indient word het afgewimpeld.

Wel eens op een paard gezet die nog geen 7 keer op het strand geweest was. Beest was niet te houden.
De keer daarop dat we er waren, mocht hij niet meer naar het strand mee, want mensen konden hem niet de baas.
(Was ook nog eens een kasteel van een paard)

En de allerlaatste keer dat ik er heb gereden, was het voor mij echt genoeg.
We gingen meedoen aan het Strou in Ellemeet en gingen paarden huren.
Vroegen voor ons nichtje het braafste paard wat ze hadden.
We konden kiezen uit twee pony's. Eentje konden wij, die was braaf maar ging bloed hard op het strand. Tweede was bij ons niet bekend.
aan hun gevraagd welke de beste was en zij zeiden dat we de onbekende pony moesten nemen, want die was zo braaf...

Op het strand ging het helemaal mis. Pony werd ingehaald door een ander,waarop pony ging bokken en echt lang achter elkaar.
Nichtje bleef lang zitten, maar hing er tenslote toch naast en toen ging pony er volle galop vandoor.
Nichtje gevallen, twee tanden door haar lip, pony los over het strand.

Dus uiteindelijk pony gevangen en alle dieren direct teruggebracht.
Na wat gesteggel toch ons geld terug gekregen. (Dat is dan wel weer positief te noemen)

Komen we later in het dorp aan.
Word er gevraagd "Was het (naam pony)?)"
wij : "Ja hoezo?"
Hun: "Ja die staat bekend voor dat soort dingen"
Oftewel ze wisten dat het een onbetrouwbaar loeder was en sturen hem als super braaf paard mee!
Dat ging mij echt te ver en sindsdien heb ik er niet meer gereden en ga ik er ook NOOIT!! meer rijden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:02

Aaah nog drie jaar. Ben benieuwd, sorry heb er niet veel mee.
't is gewoon een slecht geregeld oud zootje.

En op zich gaat een strandrit vooral om hard gaan ja. Hoewel ik wel eens een ponykamp gaf met paardjes die ook heel braaf een drafje en handgalopje deden, stap aan de lange teugel, etc. Maar die waren dat dan ook gewoon.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:05

Ik heb nog nooit een strandrit gemaakt bij en vreemde manage puur omdat ik bang ben voor dit soort taferelen. Oud zooitje, "zo gaat dat nou eenmaal" en "die paarden kunnen ook niet anders" vind ik de weg van de minste weerstand. Ik vind dit niet kunnen en het kan wel degelijk anders. Dat er niet van tevoren in de bak wordt gekeken hoe mensen kunnen rijden vind ik levensgevaarlijk. Voor ervaren ruiters kunnen dit soort "ongecontroleerde" ritten al slecht aflopen, laat staan voor ruiters die niet kunnen rijden of niet goed kunnen rijden...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:22

Ik zeg niet dat het normaal is, verre van dat, maar zo gaat het hier nu eenmaal,er moeten centen op de plank komen en hoe dat gaat, zeker in de zomer, zijn de meningen over verdeeld......

Ik leer mijn pony het dus ook anders, zeker omdat ik vaak op het strand rij, ik hoef dus ook zo nodig niet van kiet, en als ik dat doe, op stukken die ik wil en zo hard als ik wil.
Probeer in een klein groepje te gaan, dan gaat het meestal beter, ze jutten elkaar op, zelfs mijn dochter van toen 9 heeft strandritten op manege pony;s gemaakt, dat ging goed,waren ook pony;s van Grol, maar daar lesten ze toen ook op, dan weet je hoe en wat je kan verwachten.

En Strao rijden, dat is fantastisch, maar ook daar, 1x p.j stappen sommige op een pony/paard en wat je dan soms ziet.......
Pony;s zijn mega fris en hebben niets nodig om te ontploffen, ik heb hem zelf laats ook meegereden(Burgh-Haamstede), maar mijn dochter op een shet gezet, voor de veiligheid, want zeker Noordwelle en Ellemeet hebben veel grote (trek) paarden en als je die niet onder controle kunt houden, kan het goed misgaan

Charwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:25

Zoals al opgemerkt door anderen ook is het onzin dat dat niet anders kan. Ja, op het stand rijden vraagt iets meer van je rijkunsten dan een rustig ritje door de duinen. De paarden zullen inderdaad graag hard gaan op het strand. Maar het is onzin dat dat perse uit moet lopen op een ongecontroleerde renwedstrijd, waarbij de paarden elkaar zelfs aanvallen! Alle gangen moeten gewoon mogelijk zijn op het strand. Dat ben je niet alleen verplicht aan jezelf en je klanten, maar ook aan de andere gebruikers van het strand die zeker weten niet zitten te wachten op een kudde op hol geslagen paarden!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:27

Ohh jaaa die ritten zijn geweldig. Ik heb nu 2 keer renesse gedaan op zo'n trekpaard, maar bevalt prima.
Ja afgelopen jaar viel 2 keer dezelfde doos op een tinker eraf. Er gebeurde ook niets? Paard kon zo weer gevangen worden de rest reageerde niet. Vind renesse fijn dat ze dan echt mogen gaan, laat maar lopen daarna zijn ze heel rustig. :=

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:32

Ik heb zelf buitenritten begeleid, en vind het uiterst onverantwoord hoe het er bij Manege Grol aan toe gaat!!
Hun nemen het bordje: "paardrijden op eigen risico" wel heel serieus... Ik vind dat ze de risico's moeten beperken, dus indd ook kijken wie hoe ver is, en de rit altijd aanpassen aan de minste ruiter. Of aan de wensen van de ruiter.
Vol gas op het strand vind ik erg gaaf, maar moet wel veilig en verantwoord zijn. Dat is het niet als de paarden niet ook een handgalopje op het strand kunnen...