Dit is dan het einde voor mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Dit is dan het einde voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:11

Eerder vandaag had ik mijn dierenarts gebeld dat Bart na een aantal maanden glucosamine voor zijn artrose nog steeds niet beter loopt. Dat hij zijn ups and downs heeft, vaker down dan up loopt, en dat hij zelfs na maanden glucosamine en gelatinaat geen verbetering of stagnatie vertoond.
hij zou nog een keertje naar de foto's kijken die begin april zijn genomen, en hij belde net terug met de vraag of hij linksachter het ergste is. Ik bevestigde dit. Hij zag dat hij in zijn spronggewricht het ergste aangetast was, en hij kon met zekerheid zeggen dat dit alleen maar erger was geworden. Hij wilde als ik me daar beter bij voelde nog een extra foto gaan maken, maar ik weet het antwoord al. Mijn vriendje is niet de gelukkige Haflinger die met supplementen hier en daar tot zijn dertigste in een weitje kan lopen zonder problemen, hij zal alleen maar erger gaan lopen en meer pijn gaan krijgen.

Begin mei heb ik gezegd dat ik alles zou proberen, alles voor hem zou kopen maar dat als hij in Augustus nog steeds geen overduidelijk verbetering vertoond of probleemloos rond loopt in de wei, dat ik hem in zou laten slapen. Augustus komt steeds dichterbij en hij is geen spat veranderd. In augustus loopt hij dan ook een jaar lang kreupel.
Ik heb van alles geprobeerd; buut, reageerde hij niet op, aangepaste training maakte het erger, alleen maar weiderust word hij ook niet beter op. Zwaardere middel wil ik niet gebruiken, dat vind ik niet reëel en uitstel van executie. Ik heb gewoon het gevoel dat dit het einde is.

Ik ga nog even op zoek naar een goede fotograaf die een laatste fotoshoot van ons beiden wil maken, ik ga hem nog een maandje vertroetelen, hij mag lekker in de wei staan en daarna bel ik de dierenarts dat hij voor de laatste keer komen mag.

Ik ken hem sinds 2001. Heb al negen jaar lang enkel op hem gereden, incidenteel een ander paardje. Sinds 2005 is hij van mij. We hebben spierbevangenheid overwonnen, hoefbevangenheid verslagen, in musicals opgetreden, eindeloze buitenritten gemaakt, dressuurwedstrijden verkloot, hij was er altijd. Wanneer ik gepest werd, wanneer hij gepest werd. Mensen snapten niet wat ik in hem zag, maar hij was mij en ik was hem. Het is altijd Bart en Anouk geweest, waar hij is, ben ik.
En ik weet dat ik de goede keuze maak, ik weet dat aan alles een eind komt, maar ik ga er helemaal kapot aan. Alleen de gedachte al dat hij er zometeen niet meer is, dat ik het belletje moet maken dat de dierenarts komt met de spuit... Ik kan er gewoon niet met mijn gedachten omheen. Ik ga er helemaal kapot aan.

Ik kan het me gewoon niet voorstellen dat mijn maatje, mijn vriendje, mijn broertje er zometeen niet meer zal zijn. Dat ik nooit meer op zijn brede rug zal zitten en me veilig zal voelen. Dat ik mijn hand niet meer over zijn vacht kan halen. Dat besef is er gewoon nog niet. Ergens blijf ik hopen dat hij spontaan beter zal lopen, dat ik overdrijf, dat de glucosamine toch aanslaat maar ik wéét gewoon dat het niet meer goed zal komen...

En het is gewoon zo verdomde moeilijk...

En hoe zeer dat mensen ook willen dat Bart weer beter wordt, alsjeblieft, spaar me en stuur geen PB'tjes met goedbedoelde tips als 'ik weet nog iemand die...' en 'heb je dit al geprobeerd.'
Ik heb het al moeilijk genoeg.

Golden Memories
They say memories are golden, well, maybe that is true.
I never wanted memories, I only wanted you.
A million times I cried.
If love alone could have saved you, you never would have died.
In life I loved you dearly, in death I love you still.
In my heart you hold a place no one else could fill.
If tears could build a stairway and heartache make a lane.
I'd walk the path to Heaven and bring you back again.
Our chain is broken, and nothing seems the same.
But I know that when I go, our chain will link again.

Afbeelding
Afbeelding
http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... 0014-2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v238/ ... 0013-2.jpg

Eerder topic:
BrittKitt @ [PP] Onbegrip rond inslapen
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 20-07-10 15:53, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie, overigen in link geplaatst.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:15

Heel veel sterkte!!
Het is erg fijn dat je zoveel van je pony houd dat je zo'n beslissing kunt nemen! Vind het erg dapper!!

Erg veel sterkte in de komende (moeilijke) tijd.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:18

Wat vreselijk Anouk, ik weet zo goed hoe je je voelt, je doet dit omdat je van hem houdt. :(:)

EngeltjeS

Re: Dit is dan het einde voor mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:20

Wat een prachtig paard, wat een zwaar besluit.
Maar onthoud: alles voor je beste vriend...
Sterkte

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:21

Ach meid, wat vreselijk... :(:)
Kan me niet eens indenken hoeveel pijn dit doet. |(

Ik wens je alle kracht toe en hoop dat jullie laatste momenten samen je wat kracht geven.

Sterkte!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:22

Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd en een van de belangrijkste beslissing ooit in je leven.

Maar het is een goede beslissing!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:28

:(:) Wat erg! Lieve leuke Bart, ik heb zo zitten gniffelen om je topic van het grote brugavontuur...
Heel veel sterkte!

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:32

Bah wat vervelend, ook ik weet hoe het voelt, het is en blijft vreselijk, heel veel sterkte !!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:33

Juut schreef:
:(:) Wat erg! Lieve leuke Bart, ik heb zo zitten gniffelen om je topic van het grote brugavontuur...
Heel veel sterkte!

Ohjaaaa! Ik probeer dat topic te vinden maar het is even zoek...

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:35

Elk afscheid is moeilijk, maar neem de beslissing met je hart en niet met jouw verstand. Met verstand genomen beslissingen blijven constant verdriet geven. Beslissingen genomen met je hart krijgen met de loop van tijd een plekje.

Heel veel sterkte ......

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:39

Meid wat dapper dat je dit zo durft te schrijven en wat dapper dat je de grens zo duidelijk hebt gemaakt voor jezelf.
Je hebt je paard een goede kans gegeven en een mooi leven, helaas zit er nu een einde aan te komen.
Dit einde zou nog even op zich kunnen wachten maar zou met veel pijn gepaard gaan, dit bespaar je hem.
Je hebt mooie herinneringen en alles gedaan wat je kon.
Geniet nog even lekker van hem en maak de beslissing die jouw het beste lijkt voor je paard.
Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:41

Toevoeging na het lezen van je vorig topic; jij kent je paardje het beste, laat je niet gek maken door anderen :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:42

Heel veel sterkte..Het is zo'n moeilijke, verdrietige beslissing maar het is wel het meest eerlijke beslissing. Probeer nog zoveel mogelijk van de tijd die jullie hebben te genieten. :(:)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 21:46

Heel veel sterkte meid.. :(:)
De beslissing die je moet maken is de vreselijkste, maar wel de beste voor je paardje.
Ik heb veel respect voor je beslissing, het laat zien dat je écht van hem houd.
Ik hoop dat je nog kan genieten van de korte tijd die jullie nog hebben.. Y;(

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 23:00

Ik had nog een vlaag van 'Misschien loopt hij vandaag beter!' :+ maar hij liep slechter, en liet met teruglopen het hoofdje hangen.
Voor mij eigenlijk alleen maar de bevestiging dat dit echt de goede keus is.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:05

Veel sterkste toegewenst. En je kent zelf je paard het beste, dus dan weet je dat jouw keus de juiste is. Het is niet het einde en de tijd zal je er bovenop helpen. Sterkte.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:10

Sterkte meid,je hebt alles voor hem gedaan.Een jaar kreupel en dan geen verbetering,dan houd het op.
Ik zit in het zelfde schuitje:ook 1 met artrose en staat nu lekker op de wei.Denk niet dat ik hem nog de winter door wil halen.
Het is moeilijk,maar het beste voor je paard. :(:)

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:12

Snap best wat je in hem ziet hoor.
Wat een leuk dier om te zien!

Heel veel sterkte, je maakt de goede beslissing

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:14

Sterkte :(:)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:22

Wat erg! Heel veel sterkte in deze moeilijk periode!

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:29

Sterkte!!!!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:33

Oh Anouk, wat erg... en wat een moedige beslissing. Hoe hard het ook is, wees blij dat jij de beslissing kan nemen om hem zijn pijn te ontnemen..ook al weet je dat hij onbereikbaar ver weg van je gaat. Maar zolang hij in je hart en in je gedachten is, leeft hij voort, en ooit kom je elkaar weer tegen.
Heeeeeeel veel sterkte de komende tijd en geniet van alle momenten die je samen hebt, huil samen, lach samen en geniet samen.

XXX Marisca

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:39

Heel veel sterkte!
Ik heb in het voorjaar voor het zelfde gestaan.
Ik heb hem de laatste weken wel pijnstillers gegeven zodat hij zo goed als pijnloos kon genieten van de laatste leuke dingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:47

wat jammer,z'on mooi paard!
Jullie hebben lief en leed samen gedeelt...de beslissing lijkt mij heel moeilijk!
Pijnstillers is geen optie?(gewoon een vraag geen tip)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 07:59

Ik vind het dapper dat je dit besluit hebt genomen, en ik denk ook dat het het enige goede besluit kan zijn....
Maar ik zit met tranen in mijn ogen je berichtje te lezen. Ik weet dat ik in de toekomst dezelfde beslissing moet maken (ook artrose spronggewricht) en daar denk ik nu al over na, ondanks dat de ups nu nog langer zijn dan de downs.

Sterkte!