ben het echt helemaal zat!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

ben het echt helemaal zat!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 22:34

laatste weken zijn echt even heel erg en frusterend geweest...
moet het even van me afschrijven.

arme lieve pony van me....hou vol tot je veulentje er is.

25 januari was pepper niet helemaal lekker...ze at niet meer en het snot droop uit haar neus.
heb de veearts gebeld en toen bleek dat pepper een gigantische verstopping in haar slokdarm had.
daarvoor moest ze meteen behandelt worden.

slokdarmverslappers gekregen en toen met een slangetje via de neus door de keel en door de slokdarm de verstopping naar achter naar de maag proberen te krijgen
echter was dat wat moeilijker dan verwacht want de verstopping zat nog echt in het begin in haar hals.

na een uur bezig geweest te zijn maar even laten rusten want de verslappers werkten uit en pepper kreeg wat last.

s'avonds om 10 uur kwam er weer een veearts om het opnieuw te proberen,dat lukte na een half uur met een veel te dikke slang en een totaal platgespoten drachtige merrie.

de verstopping was eindelijk weg maar het zou wel even duren tot ze weer beter zou worden,slokdarm was geirriteerd en dik door de slang dus ze kon ook erg moeilijk eten.

pepper mocht geen stro voor een paar dagen en ook geen vast voedsel,alles moest geweekt en als papje.
dat vond pepper niet leuk en staakte dus met eten.

na 4 dagen weer langzaamaan begonnen met brokjes en vast voer en dat ging wel steeds beter,ze at weer meer en ze keek ook wakkerder.

4 februari met vriendlief even op stal geweest en viel het me op dat pepper wat ingevallen was...dacht dat het kwam doordat ze minder had gegeten en heb toen de stalhoudster gevraagt hoe ze at
die avond wou ze niet echt eten...heb het die nacht even aangezien omdat ze nog altijd last kon hebben van de slokdarm.

toevallig was de veearts die als eerste bij pepper was geweest met de verstopping bij ons in de bak aan het rijden en die heeft later nog even snel gekeken

kreeg te horen dat pepper iets chronisch aan de longen kon hebben en we moesten haar maar zo veel mogelijk in een stof vrije omgeving gehouden moest worden dus dat betekende weer in een kale stal.

5 februari kwam ik op stal en pepper was toen echt nog veeeel meer ingevallen,ze had die morgen niet willen eten en die avond ook weer niet.
ze was helemaal lusteloos en sjokte maar wat achter me aan tot ze ging liggen....ze wou ook niet meer opstaan
heb haar een paar keer geduwd tot ze toch opstond en ben verder gaan lopen.

ondertussen de veearts gebeld en die was gekomen
hij had haar onderzocht,vreselijk is dat die veeartsen die de hele pony grondig onderzoeken en niks zeggen.

conclusie van het onderzoek, 40 graden koorts en flinke longontsteking
heb meteen gevraagt of hij haar wou opvoelen want ze zou 8 maanden drachtig zijn maar had totaal geen buik.

hij dat gedaan en bleek wel een veulen in te zitten,een opluchting maar wel weer een vervelende keus voor later
ze kreeg medicijnen die geen kwaad konden voor het veulen en ze moest constant onder pijnstillers staan.

2 x per dag een injectie antibiotica in de borst moeten spuiten en elke dag een zakje pijnstillers geven.
als dit niet zou werken moest ze andere medicijnen krijgen die wel zeer gevaarlijk voor het veulen waren.

gelukkig sloeg dit aan en pepper is al haast van de longontsteking af.
ze staat al een geruime tijd onder 2 dekens en ze zal ook zo blijven staan gezien het weer.

helaas ,vandaag zette ik haar samen met vriendinnetje winoa in de bak en bleek ze wat onregelmatig te stappen.
heb haar iets laten draven en toen was ze dus echt stokkreupel!

pepper moet nog 2,5 maand tot ze uitgeteld is maar ben bang dat er geen levend veulen gaat komen....buikje groeit niet maarja,pepper is ook erg mager
en heb het veulen nog nooit gevoeld of zien bewegen.

heb nu het nummer van de veulencentrale paraat staan voor het geval dat..

hier hoe pepper er normaal gesproken uitziet,dit is helemaal pepper....vrolijk,lekkere draf en racen maar,hier ook nog maar net weer drachtig,gok net geen maand
Afbeelding

en nu....ziek van de longontsteking en 8 maanden drachtig op de foto
Afbeelding

hoofdzaak is nu om haar weer dikker te krijgen....ze is nu nog een tikkeltje magerder dan op de foto.
denk overigens dat ze kreupel loopt omdat ze zo lang op stal moest blijven en dus nogal stijf is geworden
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 22-02-10 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dwyne

Re: ben het echt helemaal zat!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:02

Balen dat het nog niet beter gaat met Pepper! Kan de DA niet zien of het nog goed zit met het veulen? Buikscan ofzo?
Gaat het eindelijk beter met de longontsteking, is je lieverdje kreupel...hoop dat er wat op gevonden wordt en je meisje snel weer de oude is!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 23:05

hij zei toen dat alles oke was maar ik twijfel of er misschien niet toch ondertussen iets gebeurt is..

misschien houd ik mezelf ook wel voor de gek omdat ze gewoon echt geen buik heeft

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:06

Laten we maar hopen dat het veulen zich goed verstopt houdt... mama heeft immers niet zo'n dikke vetlaag meer waar ie warm achter kan verstoppen...dan maar meer in de buik ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:09

jee wat een pech voor jullie, eet ze nu wel weer goed?
ik heb veel aan slobber bijvoeren gehad toen mijn merrie moest aansterken na haar miskraam.
Ik hoop van harte voor je dat zowel moeder als veulen er goed gezond uitkomen.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:13

Inowa, net je verhaal gelezen, wat `n pech weer voor je, blijf wel positief he, ik wil je altijd helpen dat weet je......... komt allemaal goed geduld hebben.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:17

Ik volg je verhaal in het DBT, wat ontzettend zuur dat deze prachtige merrie zoveel tegenslagen te verduren krijgt. Het is best eng om te realiseren dat zo'n dunne merrie al 8 maanden drachtig is, maar aan de andere kant zijn er ook vele andere merries die heel erg dun blijven de gehele dracht. Bij sommige weet je echt niet waar ze het laten, dus er is nog hoop!
Wat jammer dat ze nu ook nog eens kreupel is, hopelijk is het niet ernstiger dan een 'simpele' verstuiking. Mag ze nu wel weer alles eten? Anders zou je haar misschien alvast een kleine hoeveelheid merriebrok in combinatie met muesli kunnen geven voor de nodige voedingsstoffen? Of kan dat niet samen?
Het is nu natuurlijk ontzettend belangrijk dat Pepper beter wordt, maar wat zou het toch fijn zijn als ze weer zo'n prachtig veulen als vorig jaar naast zich zou kunnen hebben deze zomer. Ik duim voor je! Sterkte!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:28

He bah, wat een zorgen! Ik weet ook niet wat ze mag en wil eten, maar misschien kun je haar in elk geval alvast een supplement geven. Wij geven onze drachtige merries Podo Supply van Pavo, dat hoeft maar in een kleine hoeveelheid te worden gevoerd, dus misschien is dat een idee voor je. Nou, sterkte ermee, ik hoop hard op een mooi Kraamstal-topic als het zo ver is.
Edit: als ze wel gewoon alles mag eten zou ik haar op de volle dosis merriebrok zetten, omdat dat niet alleen goed is voor het veulen, maar omdat ze daar vaak ook van aankomen.
En nog 'n edit: Is er verband tussen die slokdarmverstopping en die longontsteking? Heeft ze zich verslikt? Kauwt ze wel goed? Is haar gebit ok?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:48

Veel sterkte met je merrie en je veulen.
Ik hoop dat het goed komt met beiden.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:19

:(:) ik duim voor pepper hoor! dat ze zich gauw beter mag voelen!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:05

Ik hoop dat peppertje er snel bovenop komt.
Wat een tegenslagen zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:12

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 10:29

Inowa,wat verschrikkelijk vervelend voor jullie.Arme merrie.....Ze ziet er zo triest uit.
Ik hoop dat alles goed gaat komen :(:)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:37

Arme pepper

Vreselijk ik hoop dat ze er snel bovenop komt en dat er ook nog een levend veulentje uitkomt dat zou helemaal top zijn natuurlijk

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:19

Sterkte en arme pepper..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 17:52

Sientje schreef:
He bah, wat een zorgen! Ik weet ook niet wat ze mag en wil eten, maar misschien kun je haar in elk geval alvast een supplement geven. Wij geven onze drachtige merries Podo Supply van Pavo, dat hoeft maar in een kleine hoeveelheid te worden gevoerd, dus misschien is dat een idee voor je. Nou, sterkte ermee, ik hoop hard op een mooi Kraamstal-topic als het zo ver is.
Edit: als ze wel gewoon alles mag eten zou ik haar op de volle dosis merriebrok zetten, omdat dat niet alleen goed is voor het veulen, maar omdat ze daar vaak ook van aankomen.
En nog 'n edit: Is er verband tussen die slokdarmverstopping en die longontsteking? Heeft ze zich verslikt? Kauwt ze wel goed? Is haar gebit ok?

pepper krijgt nu weer 2 x daags een halve schep merriebrok en deze week ergens ook speciale meusli die besteld is.
haar gebit is wel oke.

en er is wel een verband ja tussen dit alles..

met het behandelen van de slokdarmverstopping is er wat water en resten voer in haar longen terecht gekomen waardoor ze longontsteking heeft gekregen....en omdat het zo verschrikkelijk koud was en ik een magere,verharende merrie is ze niet naar buiten gegaan.
dus omdat ze zo lang op stal heeft moeten staan denk ik dat ze gewoon verschrikkelijk stijf is

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:49

Jeetje inowa, hoop echt dat Pepper snel de oude is!!
En natuurlijk een gezond veulentje op de wereld zet!!
Jouw pech mag ook wel eens klaar zijn!!

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:11

Wat een naar verhaal, veel succes en geluk gewenst!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:14

He bah, pepper ziet er idd niet echt happy uit. Hopelijk voelt ze zich snel beter (en jij daardoor ook). Sterkte!
ps hoe gaat het vandaag met d'r?

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:17

Jeetje wat een verhaal, hopelijk knapt ze snel weer helemaal op.
Klopt dat die longontsteking van de behandeling is, bij ons is een pony ook een keer behandeld met de slang voor een verstopping, toen werden wij ook direct gewaarschuwd de pony goed in de gaten te houden, omdat er een kans op longontsteking was. Gelukkig heeft die het niet gehad.

Sterkte.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:21

mij hebben ze dat dus niet verteld...ook geen medicijnen naderhand gegeven.
voor de longontsteking wel medicijnen gehad

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:07

Wat een narigheid voor jou en Pepper!! Hopelijk komt alles goed!
Soms dan denk ik wel eens: konden onze lieve paardjes maar praten, dan was alles een stuk gemakkelijker in zulke gevallen.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:53

Hey meis,hoe gaat het vandaag met jullie??

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:56

He, arme Pepper. Ik hoop zo, dat alles goed gaat, ook met het veulen. Sterkte Inowa.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 18:46

dank jullie allemaal

pepper gaat goed vandaag,ondanks de kreupelheid gaat ze toch met winoa in de bak omdat ik vermoed dat het puur komt door het op stal staan....

ze eet goed,heel hongerig maarja moet rustig opgebouwd worden.
ze is wel nog steeds erg mager.

zal kijken of ik vrijdag foto,s kan maken voor jullie...pepper zit inmiddels bijna op 9 maanden dracht dus nog 2 maanden te gaan om haar dikker te krijgen