moet het even van me afschrijven.
arme lieve pony van me....hou vol tot je veulentje er is.
25 januari was pepper niet helemaal lekker...ze at niet meer en het snot droop uit haar neus.
heb de veearts gebeld en toen bleek dat pepper een gigantische verstopping in haar slokdarm had.
daarvoor moest ze meteen behandelt worden.
slokdarmverslappers gekregen en toen met een slangetje via de neus door de keel en door de slokdarm de verstopping naar achter naar de maag proberen te krijgen
echter was dat wat moeilijker dan verwacht want de verstopping zat nog echt in het begin in haar hals.
na een uur bezig geweest te zijn maar even laten rusten want de verslappers werkten uit en pepper kreeg wat last.
s'avonds om 10 uur kwam er weer een veearts om het opnieuw te proberen,dat lukte na een half uur met een veel te dikke slang en een totaal platgespoten drachtige merrie.
de verstopping was eindelijk weg maar het zou wel even duren tot ze weer beter zou worden,slokdarm was geirriteerd en dik door de slang dus ze kon ook erg moeilijk eten.
pepper mocht geen stro voor een paar dagen en ook geen vast voedsel,alles moest geweekt en als papje.
dat vond pepper niet leuk en staakte dus met eten.
na 4 dagen weer langzaamaan begonnen met brokjes en vast voer en dat ging wel steeds beter,ze at weer meer en ze keek ook wakkerder.
4 februari met vriendlief even op stal geweest en viel het me op dat pepper wat ingevallen was...dacht dat het kwam doordat ze minder had gegeten en heb toen de stalhoudster gevraagt hoe ze at
die avond wou ze niet echt eten...heb het die nacht even aangezien omdat ze nog altijd last kon hebben van de slokdarm.
toevallig was de veearts die als eerste bij pepper was geweest met de verstopping bij ons in de bak aan het rijden en die heeft later nog even snel gekeken
kreeg te horen dat pepper iets chronisch aan de longen kon hebben en we moesten haar maar zo veel mogelijk in een stof vrije omgeving gehouden moest worden dus dat betekende weer in een kale stal.
5 februari kwam ik op stal en pepper was toen echt nog veeeel meer ingevallen,ze had die morgen niet willen eten en die avond ook weer niet.
ze was helemaal lusteloos en sjokte maar wat achter me aan tot ze ging liggen....ze wou ook niet meer opstaan
heb haar een paar keer geduwd tot ze toch opstond en ben verder gaan lopen.
ondertussen de veearts gebeld en die was gekomen
hij had haar onderzocht,vreselijk is dat die veeartsen die de hele pony grondig onderzoeken en niks zeggen.
conclusie van het onderzoek, 40 graden koorts en flinke longontsteking
heb meteen gevraagt of hij haar wou opvoelen want ze zou 8 maanden drachtig zijn maar had totaal geen buik.
hij dat gedaan en bleek wel een veulen in te zitten,een opluchting maar wel weer een vervelende keus voor later
ze kreeg medicijnen die geen kwaad konden voor het veulen en ze moest constant onder pijnstillers staan.
2 x per dag een injectie antibiotica in de borst moeten spuiten en elke dag een zakje pijnstillers geven.
als dit niet zou werken moest ze andere medicijnen krijgen die wel zeer gevaarlijk voor het veulen waren.
gelukkig sloeg dit aan en pepper is al haast van de longontsteking af.
ze staat al een geruime tijd onder 2 dekens en ze zal ook zo blijven staan gezien het weer.
helaas ,vandaag zette ik haar samen met vriendinnetje winoa in de bak en bleek ze wat onregelmatig te stappen.
heb haar iets laten draven en toen was ze dus echt stokkreupel!
pepper moet nog 2,5 maand tot ze uitgeteld is maar ben bang dat er geen levend veulen gaat komen....buikje groeit niet maarja,pepper is ook erg mager
en heb het veulen nog nooit gevoeld of zien bewegen.
heb nu het nummer van de veulencentrale paraat staan voor het geval dat..
hier hoe pepper er normaal gesproken uitziet,dit is helemaal pepper....vrolijk,lekkere draf en racen maar,hier ook nog maar net weer drachtig,gok net geen maand

en nu....ziek van de longontsteking en 8 maanden drachtig op de foto

hoofdzaak is nu om haar weer dikker te krijgen....ze is nu nog een tikkeltje magerder dan op de foto.
denk overigens dat ze kreupel loopt omdat ze zo lang op stal moest blijven en dus nogal stijf is geworden