Er ging nog een collega mee met twee vriendinnen dus in totaal hadden we voor een groepje van vijf de dagtocht gereserveerd. Een leuk groepje dus!
Vanochtend om 8.30 werden wij verwacht. Op internet staat dat er onder het genot van een kopje koffie of thee besproken wordt welk paard het beste bij jou past. Nu zijn mijn vriendin en ik beide wat angstig voor drukke onrustige paarden.. Wij hadden van tevoren al bedacht dit te melden omdat we wel van de natuur wilden genieten en van de rit zelf. We zaten met ons groepje aan een bakje koffie en er kwamen steeds meer mensen binnen druppelen. Uiteindelijk waren we met een groep van 12 mensen.
Na een tijdje werd er geroepen of iedereen naar de binnenbak wilde komen omdat de paarden daar gezadeld stonden.. Raar dachten wij.. Er zou toch in overleg met de ruiter een paard gekozen worden? Daar stonden we dan en het enige wat gevraagd werd was.. Ervaring? Oké, dan krijg je dat paard! Geen ervaring? Oké, dan mag je daar op!
Nou rijd ik altijd dressuur en heb alleen voor deze buitenrit twee westernlesjes genomen.. Mijn vriendin reed vroeger altijd Western maar had dit al een aantal jaren niet gedaan en neemt nu sinds kort wel weer lessen. Aan ons werd dus ook gevraagd, ervaring? Ik zeg nou ervaring..en voordat ik uitgepraat was zegt hij 'nou heb je ervaring of niet??' dus ik zeg eeh ja.. Ik kreeg niet de kans om te zeggen dat ik een wat angstige ruiter kan zijn. Hetzelfde voor mijn vriendin. Ik ben zelf 1.58 en kreeg een groot paard toegewezen.. Dit ben ik totaal niet gewend en vond het ook niet erg fijn.. Ik zei dus gelijk nou ik vind dit niet erg fijn zo groot ben dit niet gewend..maar het enigste wat ze zeiden was 'neejoh hij doet nooit wat, je moet alleen niet bij ruinen in de buurt komen'
Ook zou er ongeveer een halfuur in de bak doorgebracht worden zodat iedereen een beetje aan zijn paard kon wennen. Maar dit was niet het geval.. Zodra iedereen zat ging de eigenaar (de enigste begeleiding begeleiding van de groep) de bak uit en iedereen ging er in zijn eigen volgorde achteraan.. Ik en mijn vriendin werden achteraan gezet.. Zij zat achter mij met een hele onrustige ruin. Wat dus als gevolg had dat mijn paard alleen maar achter zich uit stond te bokken. Haar paard was ook erg onrustig en we voelden ons allebei op dat moment niet echt veilig en op ons gemak. We hadden beide het idee dat we onze paarden niet goed konden houden.
We gingen de weg over het bos in.. De eigenaar was het bos in en besloot gelijk te gaan draven. Hij had waarschijnlijk niet in de gaten dat de achterste nog op de weg reden en dus daar al met 2 onrustige paarden moesten gaan draven en ineens een scherpe onbekende bocht in moesten het bos in. Gelijk had ik al door dat ik als klein meisje dit paard niet ging houden. Mijn vriendin was er op dat moment al een paar keer kleine stukjes vandoor geschoten en zodra ze bij mij in de buurt kwam begon mijn paard te bokken en te steigeren.
Ik riep al een paar keer dat ik wilde wisselen maar collega's zeiden ook van misschien moet je je meer ontspannen en het los laten. Dit heb ik echt geprobeerd maar het werd er niet beter op.. Een dagtocht is 120 euro en voor dat geld wil ik wel lekker van de natuur en het paardrijden genieten. Ik dacht dit wordt hem niet voor mij dus ik vroeg of ze naar voren wilden roepen dat ik graag zou willen wisselen. Geïrriteerd stopte de man.. Op dat moment schiet het paard van mijn vriendin er vandoor en begint te steigeren.. Zij valt van haar paard en klapt met haar rug op een boomstronk.. Haar paard schiet het bos in en de begeleider/eigenaar schiet er achteraan wat als gevolg geeft dat mijn paard ook weer weg schiet.. Ik kon hem nog net houden en sprong eraf. Mijn paard was na een halfuur al helemaal bezweten en zijn neusgaten stonden wijd open.. Dat noem ik geen rustige paarden voor een buitenrit..
Ondertussen lag mijn vriendin op de grond en er werd door de eigenaar niet naar haar omgekeken..er werd niet gevraagd hoe het met haar ging.. Op dat moment komt er een wielrenner langsrijden die op de een of andere manier (ik was meer met mijn vriendin bezig dus heb niet precies gezien hoe dat kwam) viel.. De wielrenner vroeg of de eigenaar niet even kon uitkijken met zijn k*tpaarden... De eigenaar springt van zijn paard en rent op de man af waarna hij die man gaat staan uitschelden en hem nog bijna een klap na geeft. Naar mijn mening was het verstandiger geweest als hij even kwam kijken hoe het met mijn vriendin ging ipv van zich bezig te houden met de wielrenner.
Er kwamen twee mensen van de ranch aan om ons op te halen. De eigenaar schreeuwde nog naar iemand over mij.. 'Nou laat haar op dat paard stappen en we gaan' Ik zei dat ik niet zonder mijn vriendin mee ging hoe jammer dat ik zou vinden. Geïrriteerd reed de groep weg...
Van de twee mensen van de ranch kreeg ik nog een verwijtende blik 'En waarom ben jij van het paard afgestapt? Hier zetten we altijd kleine kinderen op..niks mis mee' waarop ik zei dat ik me helemaal niet veilig voelde en hem niet kon houden.. Ik vertelde dat ik er ook echt niet meer op ging zitten..
We mochten dan met hun auto terug naar de ranch en hun zouden op onze paarden terug gaan..
Toen ik samen met mijn vriendin de auto startte schoot mijn paard bij een van hun weer gelijk de lucht in.. Het paard van mijn vriendin was er al met de ander in volle galop vandoor..
We stonden op het erf te wachten toen ze aankwamen.. 'nou we hebben de hele weg been aan been gereden en er is niks aan de hand.. Ik denk dat jullie ze toch echt te kort hebben gehouden' hierna konden we nog 11 euro afrekenen voor onze entreekaart van de Veluwe die al betaald was en zo liep ons leuke weekendje weg met de huisartsenpost af..
We hebben er echt de hele dag flink de balen in gehad..we hadden ons hier zo op verheugd! Had ik dan moeten zeggen dat ik niet ervaren was, had ik al niet op moeten stappen toen het niet goed voelde, hadden mijn vriendin en ik al eerder met iemand anders moeten ruilen? Als we dit zus of als we dit zo .. Het veranderd niks aan vandaag en al bij al was het een flinke domper.. We hoorde van de ander dat het zo mooi en zo gaat was.
Ik had dit niet verwacht omdat er overal op internet zulke goede recensies staan dus we gingen met volle moed en met enorm veel zin...
Gelukkig valt het met mijn vriendin haar rug allemaal mee en loopt dit dus met een susser af maar ik wilde dit toch even van mij afschrijven.
sorry als er door het snelle typen op de IPad wat typefouten/spelfouten in zitten