Bijoux in training

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Bijoux in training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 09:22

Afbeelding
Hoi :wave:

Laat ik eerst even Bijoux voorstellen:

Naam: Olympus Bijoux Oklahoma (gewoon Bijoux dus :Y) )
Geboortedatum: 10-08-2010
Ras: NRPS
Geslacht: Merrie
Fokrichting: Moeder is spring, vader is dressuur
Hoogte: momenteel 1,65

Bijoux is een portret apart. Ze is dominant en tegelijkertijd heel sensibel. Ze leert snel en verveelt zich daardoor snel bij herhalingen. Echter als je iets teveel vraagt dan gaat ze werkelijk alle kanten op.

Ik heb Bijoux in oktober gekocht als 3 jarige. Toen wist ze nog niet wat een halster was. Ze is met behulp van een ander paard de weide uit gehaald en in een stal geduwd :') .
Daarna ging het allemaal redelijk snel: binnen een week liep ze prima mee. Binnen een maand zaten alle knoppen met longeren erop, in december kon ik zadelen en in februari zat ik erop. En toen begonnen de problemen:

Ik ging naar anderen luisteren |o
Ik kreeg van alle kanten te horen dat ik veel te snel ging en dat het voor Bijoux beter zou zijn als ik rustiger aan ging doen. Ook zou ik veel te streng zijn naar een jong paard. Dus wat deed ik met mijn domme hoofd, ik deed 3 stappen terug. Bijoux ging zich vervelen en ging uittesten, waardoor ik de opmerking kreeg dat ik te snel was gegaan en weer een paar stappen terug deed.. Daarbij moest ik veel zachter worden volgens een aantal mensen, wat erin resulteerde dat Bijoux een gooi naar het leiderschap deed en mij begon aan te vallen. Zie ook topic: [OPG] Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)
Pas halverwege dat topic kwam ik erachter wat nou eigenlijk het probleem was en waarom dat een probleem was geworden. Nu ben ik zover dat ik opnieuw alle stappen door ga lopen met het zadelmak maken en ruitermak maken. Ik hoop dat jullie het net zo interessant vinden als ik, vandaar dat ik een volgtopic open.
Bijoux kent alles dus wel, maar weet ook op welke punten ze mij kan pakken.

Bijoux een paar dagen oud:
Afbeelding

Bijoux op de dag dat ik haar ontmoette (hier was ze dus nog heel erg mensen schuw! Ik was de eerste die in de buurt kon komen):
Afbeelding

Bijoux op koningsdag:
(ik oefen graag met vreemde voorwerpen :') )
Afbeelding

Het eerste verslag, gisteren, 13-8-2014:
Gelongeerd met longeersingel gisteren *\o/*

Gewoon op de poetsplaats omgedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Helaas was zij wat moeilijker te overtuigen dat dit bij grote paarden hoort :+

Iemand van stal er even naast gehouden. Vooral voor mijn veiligheid. Bijoux komt namelijk behoorlijk omhoog/ recht/ links.. eigenlijk alles behalve naar beneden :')
Singel erom; ik kreeg hem net kin het eerste gaatje. Even ontspannen, aansingelen (ik singel aan omdat de singel zo erg los zit dat het makkelijk naar achter kan schuiven). Weer ontspannen, weer aansingelen.. Net zo lang totdat de singel niet meer naar achter kan schuiven. Ze zet gigantisch haar buik uit.. Als hij vast zit zonder naar achteren te schuiven zit ik op gaatje 6 :')

Even ontspannen en van de poetsplaats af.. Dit resulteerde in een hele harde draf, een soort vluchtpoging. Meteen haar om gedraaid en weer terug naar de poetsplaats. Ontspannen.. en weer van de poetplaats af..
Dit heb ik net zo lang vol gehouden totdat ze netjes de poetsplaats af liep. Dit duurde 4x.

Daarna de singel eraf gehaald en het hele proces herhaalt. Singel erop, onspannen, aansingelen, ontspannen.. Dit ging al een stuk sneller dan de eerste keer! Na 3x aansingelen zat ik al op gaatje 6!. Weer poetsplaats af.. nu maar 1x opnieuw naar de poetsplaats hoeven gaan.

Zelfde nog een keer herhaalt. Nu kon ik de eerste keer de singel meteen op gaatje 4 doen, zonder dat de singel haar buik raakte :') . Aansingelen en weer de poetsplaats af. Dit ging in 1x goed!

Ik zag dat ze heel erg haar best deed om rustig te doen maar ben heel even met haar naar de longeerkraal gelopen zodat ze even gek kon doen. Ze heeft even gerent en daarna was het voorbij. Na 5 minuten ging ze "stofzuigen", lekker met haar neus over het zand. Dat was voor mij het teken dat ze klaar was voor vandaag.

Video van het rennen:
(ik weet dat het dekje een beetje scheef zit en dat de kwaliteit niet echt super is)
[/quote]

Tips en vragen zijn natuurlijk altijd welkom.
Als je het ergens totaal niet mee eens bent hoor ik dit graag via pb om geen negatief topic te krijgen.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:08

Jeej een volgtopic van Bijoux! Ik volg! :) Je doet het prima op deze manier, dus ga vooral zo door!

Nyko

Re: Bijoux in training

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:13

Ooh dit gaat een interssant volgtopic worden! Zoals je nu te werk gaat vind ik het echt super.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 10:17

Dank je!

Ik ben benieuwd hoe het gaat! En het lijkt me ook leuk dit ooit eens terug te kunnen kijken :j

Nsky86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:38

je bent goed bezig< het is een dame met een sterk karakter :+

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:06

Ben heel benieuwd hoe je het gaat aanpakken en hoe het gaat verlopen. Ik ga dit zeker volgen
Heel veel succes!!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:11

Leuk paard! Ik heb dit meegemaakt met mijn haflingerruin. Inmiddels sturen we nu ruim 1,5 jaar rond! Ik ga jouw reis ook volgen!

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:18

Altijd leuk die jonge beesten.
Even als tip : mocht je bang zijn dat je longeersingel naar achter schuift en wil je niet meteen strak aan moeten singelen op de poetsplaats, neem dan even een halstertouwtje en maak dat voor de borst langs vast aan je longeersingel.
Dus klipje aan een oog aan de linkerkant en dan voor de borst langs een knoop leggen aan de rechterkant.
Dit doe ik eigenlijk altijd bij die jonge beesten om dus te voorkomen dat de singel naar achter schiet mochten ze zich heel erg opgeblazen hebben.
Bijkomend voordeel vind ik dat je niet direct heel strak hoeft aan te singelen en dus geen singelnijd in de hand werkt ;)
Dit idee en dit doe ik ook met het zadel eigenlijk.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=551385854904103&set=pb.100000980799121.-2207520000.1408015372.&type=3&theater
Succes

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 14:03

Bedankt voor de tip ajesca123! Daar heb ik wat aan en ik ga het vanavond meteen gebruiken!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 08:08

Verslag 14-08-2014:

Vandaag weer de singel om gedaan. Ik had iemand geregeld die haar reactie zou filmen. Niet alleen voor dit topic maar ook voor mezelf om terug te kijken wat er precies gebeurd.

Bijoux was gisteren alleen niet half zo explosief als dat ze woensdag was. Je ziet wel dat ze erg druk doet, maar het is al een stuk minder erg. Daarbij liep ze alleen nog maar druk heen en weer, in plaats van mij bewust klem zetten tegen de muur.
Ik heb er even over getwijfeld om dit filmpje online te zetten omdat het verre van perfect is. Ook mijn eigen reacties zijn niet altijd zoals ze in het boekje zouden staan. Maar ik wil geen topic waarin het boekje wordt gevold, ik wil een topic waarin te zien is hoe de training van Bijoux verloopt. Wees alsjeblieft lief in de reacties :o

Omdat ze niet elke dag van mij aan het werk hoeft op haar leeftijd heb ik gisteren alleen even gewandeld met haar. Normaal doe ik dit met een touwhalster, maar ik had haar normale stalhalster nog om. Vandaar ook mij wat heftige beweging als ze een stap achteruit moet doen.

Zelf ben ik trouwens wel trots op het achteruit stappen. Dit is de eerste keer met een singel om dat ze achteruit gaat. Op een of andere manier wilde ze geen stap achteruit als de singel om lag.

Mijn kledingcombinatie is trouwens niet geweldig.. I know :')

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:17

wat een cool paardje en een super mooie kleur

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 08:28

Dank je. Vind ik zelf ook :p

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:41

Via het andere topic ben ik nu hier gekomen, en ik vind het erg knap hoe je het allemaal hebt opgelost. Ik wens je veel succes verder en ik volg natuurlijk mee :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:00

Knap paard! Pittig ding.
Ik volg.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:45

Goed bezig volgens mij :) Iig nog steeds paardvriendelijk. Twee dingenwat betreft t filmpje waar je de singel om doet waar je misschien iets mee kan. Zodra jij de singel wil pakken begint ze direct te draaien en lopen, is het mogelijk dat iemand aan haar andere kant staat en de singel aangeeft? Misschien dat ze dan minder in de stress schiet?
En ook op het moment dat ze dan wel op haar plek blijft staan zou degene die haar 'vast' houdt iets meer los mogen laten in mijn ogen, zodat de druk aan haar hoofd echt wegvalt als beloning voor het stilstaan. Nu lijkt er nog redelijk wat druk op t touw te staan aan haar rechterkant.

Floorschell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:15

Ik ga je even volgen leuk!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 17:18

Het aangeven hebben we geprobeerd. Helaas is Bijoux gigantisch eenkennig en wil ze eigenlijk niemand in haar buurt die ze niet kent, zeker niet bij haar buik (en staart, en hoeven, en hoofd..) dus aangeven brengt juist meer stres mee.

En loslaten mag inderdaad sneller zodat de beloning duidelijk is.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:19

Wat een plaatje, Ik blijf je even volgen. :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:26

Worden schimmeltjes als vosje geboren? :o

Het wandelen zag er al goed uit :)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 17:39

De meeste worden zwart geboren. Sommige, net al Bijoux, als vos.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:46

Misschien ook nog een tip maar weet niet hoe ze daar op reageert de touwen waar ze aan vast staat iets korter zodat ze minder ruimte heeft om naar voren of achter te lopen. Ze lijkt nu op het filmpje vrij ruim vast te staan kan natuurlijk bewust zijn dat weet ik niet.

Groetjes genja

Margot_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:50

Wat leuk een paard van de Olymus. Heb daar zelf een tijdje gestaan. Ze ziet er mooi uit, veel plezier met haar

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 20:05

@genja ze staat bewust zo los. Dit is het meest strakke wat ze kan staan zonder dat ze kan gaan hangen. In het begin ging ze heel vaak als een idioot achteruit. Nu kan ze wel achteruit maar komt alleen haar kont tegen de achterwand. Vandaar dat er ook iemand naast staat om het touw strakker te houden, maar die kan wel loslaten als ze naar achteren schiet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:04

Ziet er goed uit.
Persoonlijk zou ik met het optuigen en aansingelen wat meer de tijd nemen. Haar wat vaker tot rust laten komen. Ze oogt erg gespannen en dat lijkt heftiger te worden zolang jij doorgaat. Toen je haar even adempauze gaf zagg je haar wat meer ontspannen worden en daarna bleef ze ook veel beter rustig toen je weer naar de singel ging. Ik denk dat je te snel wilt. Wil hier niet mee zeggen dat je een stap terug mket doen maar dat je er bijwijze van een uur voor uit trekt om haar de singel op te doen en aan te singelen. Haat continue even de gelegenheid geven de spanning van zich af te laten glijden.
Het volgen en stoppen ziet er super uit!!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:12

wat fijn dat jullie er allebei tevreden mee zijn ( paard wat gaat stofzuigen, haha, snap wat je bedoelt maar heerlijke vakterm..ahumahum)

Volg je gevoel! blijf het zeggen! :)