Hoi

Laat ik eerst even Bijoux voorstellen:
Naam: Olympus Bijoux Oklahoma (gewoon Bijoux dus

Geboortedatum: 10-08-2010
Ras: NRPS
Geslacht: Merrie
Fokrichting: Moeder is spring, vader is dressuur
Hoogte: momenteel 1,65
Bijoux is een portret apart. Ze is dominant en tegelijkertijd heel sensibel. Ze leert snel en verveelt zich daardoor snel bij herhalingen. Echter als je iets teveel vraagt dan gaat ze werkelijk alle kanten op.
Ik heb Bijoux in oktober gekocht als 3 jarige. Toen wist ze nog niet wat een halster was. Ze is met behulp van een ander paard de weide uit gehaald en in een stal geduwd

Daarna ging het allemaal redelijk snel: binnen een week liep ze prima mee. Binnen een maand zaten alle knoppen met longeren erop, in december kon ik zadelen en in februari zat ik erop. En toen begonnen de problemen:
Ik ging naar anderen luisteren

Ik kreeg van alle kanten te horen dat ik veel te snel ging en dat het voor Bijoux beter zou zijn als ik rustiger aan ging doen. Ook zou ik veel te streng zijn naar een jong paard. Dus wat deed ik met mijn domme hoofd, ik deed 3 stappen terug. Bijoux ging zich vervelen en ging uittesten, waardoor ik de opmerking kreeg dat ik te snel was gegaan en weer een paar stappen terug deed.. Daarbij moest ik veel zachter worden volgens een aantal mensen, wat erin resulteerde dat Bijoux een gooi naar het leiderschap deed en mij begon aan te vallen. Zie ook topic: [OPG] Paard valt aan bij longeren (druk uitoefenen)
Pas halverwege dat topic kwam ik erachter wat nou eigenlijk het probleem was en waarom dat een probleem was geworden. Nu ben ik zover dat ik opnieuw alle stappen door ga lopen met het zadelmak maken en ruitermak maken. Ik hoop dat jullie het net zo interessant vinden als ik, vandaar dat ik een volgtopic open.
Bijoux kent alles dus wel, maar weet ook op welke punten ze mij kan pakken.
Bijoux een paar dagen oud:
Bijoux op de dag dat ik haar ontmoette (hier was ze dus nog heel erg mensen schuw! Ik was de eerste die in de buurt kon komen):
Bijoux op koningsdag:
(ik oefen graag met vreemde voorwerpen

Het eerste verslag, gisteren, 13-8-2014:
Gelongeerd met longeersingel gisteren

Gewoon op de poetsplaats omgedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Helaas was zij wat moeilijker te overtuigen dat dit bij grote paarden hoort

Iemand van stal er even naast gehouden. Vooral voor mijn veiligheid. Bijoux komt namelijk behoorlijk omhoog/ recht/ links.. eigenlijk alles behalve naar beneden

Singel erom; ik kreeg hem net kin het eerste gaatje. Even ontspannen, aansingelen (ik singel aan omdat de singel zo erg los zit dat het makkelijk naar achter kan schuiven). Weer ontspannen, weer aansingelen.. Net zo lang totdat de singel niet meer naar achter kan schuiven. Ze zet gigantisch haar buik uit.. Als hij vast zit zonder naar achteren te schuiven zit ik op gaatje 6

Even ontspannen en van de poetsplaats af.. Dit resulteerde in een hele harde draf, een soort vluchtpoging. Meteen haar om gedraaid en weer terug naar de poetsplaats. Ontspannen.. en weer van de poetplaats af..
Dit heb ik net zo lang vol gehouden totdat ze netjes de poetsplaats af liep. Dit duurde 4x.
Daarna de singel eraf gehaald en het hele proces herhaalt. Singel erop, onspannen, aansingelen, ontspannen.. Dit ging al een stuk sneller dan de eerste keer! Na 3x aansingelen zat ik al op gaatje 6!. Weer poetsplaats af.. nu maar 1x opnieuw naar de poetsplaats hoeven gaan.
Zelfde nog een keer herhaalt. Nu kon ik de eerste keer de singel meteen op gaatje 4 doen, zonder dat de singel haar buik raakte

Ik zag dat ze heel erg haar best deed om rustig te doen maar ben heel even met haar naar de longeerkraal gelopen zodat ze even gek kon doen. Ze heeft even gerent en daarna was het voorbij. Na 5 minuten ging ze "stofzuigen", lekker met haar neus over het zand. Dat was voor mij het teken dat ze klaar was voor vandaag.
Video van het rennen:
(ik weet dat het dekje een beetje scheef zit en dat de kwaliteit niet echt super is)
[/quote]
Tips en vragen zijn natuurlijk altijd welkom.
Als je het ergens totaal niet mee eens bent hoor ik dit graag via pb om geen negatief topic te krijgen.