Wie rijd er hier met een beperking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:06

Kan je voor het uit krabben niet leren dat het paard zijn hoef met de punt op de grond blijft zijn?
Ik hoop over een paar jaar weer te gaan rijden, hoe is de ervaring met western rijden ? Mijn benen doen niet helemaal wat mijn hoofd denkt. Dus drijven denk ik te doen maar doe het dan niet. Daarbij ben ik heel bang geworden .

lolpony
Berichten: 14
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:45

ik heb niks erg alleen autisme en dat heb *\o/*
ik niet zo erg :j
en hallo :9

lolpony
Berichten: 14
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:45

ik heb niks erg alleen autisme en dat heb *\o/*
ik niet zo erg :j
en hallo :9

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:22

Goedemiddag,

Ik zal mijzelf even kort voorstellen.

Sinds ik jong ben rijd ik al fanatiek paard en was het zelfs een tijdje mijn werk. Door medische sores en ik uiteindelijk in een rolstoel beland en kon heel wat jaren niet rijden. Inmiddels kan ik weer een beetje lopen.

Sinds ruim een jaar heb ik een schat van een paard. Toen ik hem kreeg bleek hij doodziek te zijn en zijn we ervoor gegaan om hem beter te krijgen. Inmiddels gaat het redelijk goed met hem, al heeft hij nog een groeiachterstand, schade aan zijn hoeven door acute bevangenheid en enorm veel angst doordat hij ernstig is mishandeld door de vorige eigenaar.

Nu ruim een jaar later gaat het veel beter met hem en heb ik zijn vertrouwen en hebben we een goede band. In de tijd dat hij ziek was heb ik een paar keer op paarden van vrienden mogen rijden om zo te kunnen wennen aan opnieuw een paard onder mijn kont. De eerste keren verkrampte ik helemaal en kon ik als ik van het paard af stapte niet meer lopen.
Inmiddels ben ik zo ver dat ik mijn paardje voor zover hij het aan kan een beetje kan rijden en zo herstellen en groeien we samen verder.
Ik rijd hem bitloos wegens angst voor het bit en zonder zadel wegens angst voor het zadel.

Omdat mijn lichaam zo scheef en ongelijk bespierd is geworden ben ik op zoek naar een aanpasbaar zadel. Zo kwam ik op het dr. Phelps Zadel. Kent iemand van jullie dit zadel en de mogelijkheden hiervan?

Verder geef ik inmiddels lessen in Natural Horsemanship, klassieke dressuur (werk aan de hand, lange lijnen, lange teugel en rijden) en rijden op gevoel en ontpanning. Ik focus met name op mensen die zich op een reguliere manege niet thuis voelen en/of om mdische redenen tegen problemen tijdens het paardrijden aanlopen. Naast lespaarden die ik tot mijn beschikking heb, geef ik ook beperkt aan huis les.

Groetjes,

Gwen

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:26

Heb geen ervaring met dat zadel. Maar is een christ fellsattle (schapenvachtzadel) niks voor jullie?

Respect trouwens voor jou, je doorzetting met jezelf EN je paard!

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:33

Hey,

Is dat zadel ook geschikt om asymetrie in bespiering op te vangen? Want dat is mijn grootste probleem. Mijn rechter been- en vooral bil is veel dunner bespierd waardoor ik standaard scheef zit als ik op een normaal recht zadel zit. Daarnaast heb ik door zenuwschade veel minder cordinatie en stabiliteit in mijn rechter been en moet dat been ook min of meer gefixeerd worden zodat het stabiel genoeg blijft liggen.

Groetjes,

Gwen

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:39

Hoi Gwen,

Hier ook top dat je samen met je paard zo ver gekomen bent!
Zelf heb ik (ook) een medische achtergrond en rijdt zelf met een Christ bontzadel. Op de manege gebruiken ze dit zadel ook bij mensen met asymmetrische bespiering. Ik vind het heerlijk om mee te rijden en wil niet meer terug naar een "gewoon" zadel.

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:40

Hey patPen,

Ik zie dat wij ongeveer bij elkaar in de buurt wonen. Naar welke manege ga je? Dan kan ik eens contact met hen opnemen en verder informeren naar de mogelijkheden.

Groetjes,

Gwen

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:02

Gwen, ik rij in Den Dolder op een gehandicaptenmanege. Máár: ik heb mijn eigen zadel! Zo te zien wonen wij inderdaad niet zo heel ver van elkaar vandaan. Dus je zou zo'n zadel ook in het echt kunnen zien als je dat zou willen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:22

Van het Phelpszadel weet ik vooral dat het erg lastig was om het goed op maat in te stellen omdat je paard een lange tijd stil moet staan. Het is daarom in elk geval niet geschikt voor maneges waar het van pasvorm veranderd moet worden, maar dat is bij jou niet aan de orde. Hoe makkelijk je hulpen doorkomen met dat zadel weet ik niet.

Wel las ik laatst iets over een nieuw zadel dat volgens mij ook veel mogelijkheden moet bieden voor mensen die aanpassingen nodig hebben: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... djust.html
Het lijkt me heel goed te doen om dat te combineren met bv een pad met ongelijke inlages, of om de zitting aan te passen, of onder de zitting (op het klittenbandstuk van de cantle) een extra verhoging te maken dat jij gelijk zit.

Wat betreft de fixatie weet ik niet precies wat je nodig hebt en of dit voldoet: er zit wel een verstelbare bovenbeenwrong bij maar niets aan de onderkant. Maar ook daarvan denk ik dat het wel te regelen is, omdat het systeem van de barefoot zo modulair is (allemaal laagjes.) Als je het bovenste laagje op jouw wensen laat maken denk ik dat je een perfect zadel kunt hebben. Er kunnen ook beugels aan, dus dat biedt ook wat steun. (Mijn advies zou zijn om wel veiligheidsbeugels te gebruiken.)

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:41

Hey,

Ik ben te groot (1.82) en daarmee te zwaar voor een Barefootzadel. Ik ken het type en het zadel is niet voldoende aan te passen aan mijn beperkingen.

Bij een aangepast zadel is ook belangrijk of het geschikt is voor mijn lengte en gewicht. Weet ene van jullie hier meer van? Hoe ik dat kan bepalen?

Groetjes,

Gwen

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 16:15

ik rij ook paard en heb een beperking.
ik heb last van spierdistrofie.
zowel in mijn bijde benen als in mijn bijde handen.
hier een stukje over hoe ik nu rij en misschien hebben jullie nog tips hoe ik het rijden voor mijn paard en mij makkelijker kan maken.

zithulpen zijn lastig te geven.
ik weet dat ik hem soms in de weg zit.
val voorover.
gelukkig kan ik door een toutje vast te houden me slechtste hand redelijk op zijn plaats houden.

ik kan nog steeds lichtrijden.
ik hoop ook dat met het blijven doen dit ook redelijk blijft.
al liggen mijn benen helaas niet altijd even stil.
het is behoorlijk lastig om zo te rijden dat geef ik toe.
maar hoe meer ik rij hoe meer ik het gevoel heb dat ik mijn spieren "los" krijg.
als een gevricht uit de kom is geweest of spieren/banden/pezen zijn opgerekt "krimpen" ze niet meer terug naar hun oude posietie.

als iejoor ineens stop of ineens heel hart gaat voelt dit echt als ik een klap en kan ik soms daarna alleen nog maar stappen omdat mijn spieren dan niet meer mee willen werken.

ik probeer ( wat inmiddels redelijk lukt in stap maar nog lang niet goed is) door middel van me gewicht te verplaatsen hem naar buiten of binnen te drukken.

als ik rechts om rijd is dit mijn sterke kant ( kwa heupen kwa been slechtste kant) links om is mijn slechtste kand ( kwa heupen been is wat beter)
mijn linkse hand doet het nog maar voor 50 % kwa kracht en mijn duim en duimgevricht niets meer doen.
rechterhand doet het nog voor 75% kwa kracht

hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:58

Sorry dat ik opeens kom binnenvallen, maar misschien is dit wel iets heel leuks voor één of een paar van jullie.
Ik heb deze meeting georganiseerd speciaal voor mensen met een beperking.
Hier is de link naar het topic: _Cowgirl @ [FM] Speciale Fotomeeting met honden/paarden.
Aanmelden gaat via de PB. :)

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:32

_Cowgirl schreef:
Sorry dat ik opeens kom binnenvallen, maar misschien is dit wel iets heel leuks voor één of een paar van jullie.
Ik heb deze meeting georganiseerd speciaal voor mensen met een beperking.
Hier is de link naar het topic: _Cowgirl @ [FM] Speciale Fotomeeting met honden/paarden.
Aanmelden gaat via de PB. :)


Ik heb mij aangemeld :D

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:34

Wat een gaaf initiatief! Het ligt een beetje aan de locatie en of ik vervoer kan regelen (ik sta wel met mijn paard aan de Heuvelrug, maar die is heel erg groot) en of het al gelukt is om een aangepast zadel te krijgen (komt in juni hopelijk rond) dus ik stuur nog even geen PB. Je mag mij wel PB-en als je nog ideeen zoekt als locatie.

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:37


Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:45

Die heb ik via de Facebook van Bokt gelezen, omdat jouw verhaal met linkje daar werd aanbevolen. Echt een fantastisch verhaal en ik ben superblij voor je dat je nu gewoon je paard kan zien!

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:46

Gwenny schreef:
Die heb ik via de Facebook van Bokt gelezen, omdat jouw verhaal met linkje daar werd aanbevolen. Echt een fantastisch verhaal en ik ben superblij voor je dat je nu gewoon je paard kan zien!


Dankjewel :D :D <3

Grooms

Berichten: 110
Geregistreerd: 13-02-08

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:10

Echt een fantastisch verhaal!

Madeira_
Berichten: 3287
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:45

Bedankt :D

Jacquelinee_

Berichten: 1508
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:10

Na heel wat ziekenhuisbezoeken een doorverwijzing en therapiebezoeken verder heb ik weer een doorverwijzing maar nu naar Maastricht. Klachten zijn de laatste tijd zo extreem geworden dat ik niet meer zonder pijnstiller de dag doorkom. Paardrijden doe ik nu al sinds augustus niet meer, heel af en toe uitstappen en een klein drafje maar merk meteen erna dat t weer meer pijn doet. Ik merk ook gewoon dat ik normale dagelijkse dingen zoals, stage, school en werk, nog maar met moeite kan, zodra ik thuis ben lig ik altijd omdat ik dan er het minste last van heb. Ik baal hier zo hard van want alle dingen die een 17jarige hoort te doen kan ik gewoon bijna niet doen, sporten is ook zo goed als onmogelijk.

Heb vandaag foto's opgehaald uit t ziekenhuis in Helmond met de foto's van November, vandaag in t Catharina ziekenhuis weer foto gemaakt om te kijken of er iets verandert is donderdag krijg ik de uitslag, maar ik krijg sowieso de doorverwijzing naar Maastricht in de hoop dat ze daar iets voor mij kunnen betekenen.
Afbeelding
Deze foto is van November.

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:15

Auw dat ziet er naar uit zeg! Morgen komt Danny Kroetch bij mij om een passing te doen. Misschien dat hij ook voor jou iets kan betekenen? Als je meer info wil, PB maar.

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:07

Danny Kroetch is geweest en hij kan zonder al te veel aan het zadel te doen mijn probleem oplossen. Wat was het gaaf om gewoon stabiel, recht, pijnloos en uitgebalanceerd op mijn paard te kunnen zitten. Ook Eran ontspande helemaal en genoot! Het was een totaal ander dier dan de dag ervoor met een ander zadel.

Eran is amper ingereden en ik ga ermee door als ik een DK zadel heb. Tot die tijd rijd ik niet om ellende bij Eran en bij mij te voorkomen.

Jacquelinee_

Berichten: 1508
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Brabant

Re: Wie rijd er hier met een beperking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:26

De paarden die ik rij/reed zijn niet mijn eigen paarden dus qua zadels kan er niks gedaan worden. Maar als ik ooit een eigen paard koop zal ik er wel eens aan denken :)
Gister de uitslag gekregen, helaas is mijn bocht groter geworden. Over 2weken krijg ik als t goed is post uit maastricht met wanneer ik daar terecht kan, ik hoop zo snel mogelijk.

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 01:18

Het zadel van Danny Kroetch is aanpasbaar voor ieder paard en wordt op jouw handicap gemaakt. Als je een vast paard rijdt is het misschien wel te overwegen om te doen. Mocht je een ander paard gaan rijden dan kan het zadel weer op dat paard passend gemaakt worden.