Opleiding instructeur FPG

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moose

Opleiding instructeur FPG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 14:06

Wie heeft niet al te lang geleden de opleiding instructeur FPG gedaan en wil mij hier wat meer info over geven?

Ik ben van plan deze opleiding te gaan doen en wil graag iets meer weten over de inhoud van de opleiding en de stages. De informatie in de cursusbrochure van de KNHS en op de website van de vereniging FPG heb ik gelezen.

Stuur even een PBtje als je wat info kwijt wilt. Alvast bedankt!

Mies7

Re: Opleiding instructeur FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:12

Ik ben net geslaagd voor deze opleiding (afgelopen maandag diploma-uitreiking gehad) en wil je wel info verstrekken. Wat wil je weten?

Kimmy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:35

juist ik heb oook even een vraag.
begreep dat je met je paard die opleiding moet doen wat zijn de eisen dan voor het paard wat je meeneemt?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:27

@Kimmy19:
tijdens de IPG heb je geen eigen paard nodig. Je hebt wel een vooropleiding nodig (commandantencursus, orun of deurne) en dan heb je wel een paard nodig. De eisen verschillen per instructeursopleiding. Op de site van de knhs vind je meer info, ook over de IPG.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 10:38

Voor mijn werk zijn we ook aan het uitzoeken geweest wat nodig is om dit papiertje te halen.
Je hebt idd een vooropleiding nodig, de kortste was commadantencursus. Daarvoor moet je een toelatingsproefje rijden met je eigen paard, plus met paard van medecursist (er wordt dus een keer geruild) Paard (of pony, minimale stokmaat 1.50) moet L lopen. Daarna is je eigen paardje niet meer nodig voor de opleiding, wat wij toen begrepen.
Op de site van FPG staat een telefoon nr en emailadres, ze doen niet moeilijk over vragen beantwoorden Knipoog Ook leuk is om gewoon een keer af te spreken op een manege om te kijken en vragen te stellen. FPG maneges staan ook op de site vermeld.

Lizette89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:41

Ik heb dit jaar de opleiding FPG-commandanten cursus gevolgt.
Voor praktijk ben ik geslaagd met allemaal 7's alleen voor theorie ben ik
2x voor gezakt! In september moet ik het nog een keer over doen.
Als ik dat heb gehaald, mag ik verder met de FPG-cursus...
Dus ben benieuwd,,

Liefs Lizette89

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:26

Graag zou ik het volgende weten van de gene die de opleiding al heeft gevolgd voor de commandanten opleiding.
Ik begrijp dus goed dat je bij de toelating ook op een paard van een ander moet rijden?
Hoe is jullie ervaring met de toelating, veel afvallers, en hoe verliep het gesprek. Heb nl. begrepen dat je ook een motivatiegesprek krijgt?
En is de toelatingsdag ook toe doen met een Fries, weet dat dit bij de ORUN niet gebruikelijk is.
En hoeveel x moet je tijdens de opleiding het paard meenemen?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:28

Ik denk dat je daarvoor het beste contact op kunt nemen met de FPG. Ik heb eerst Deurne gedaan en geen commandantencursus.

Lizette89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 20:27

Hallo Bonnelover

Ik heb vorig jaar commandanten opleiding gedaan.
Met toelatingsexamen moet je idd naar ongeveer 20min. op iemand anders paard rijden. Mijn ervaring daarop is, dat inderdaad niet alle paarden het zelfde zijn, maar als jij er op zit, gaat het juist om dat jij er wat mee gaat doen!!
Kijken wat van knopjes er op zit of wat juist niet, ook wat je kunt veranderen aan het paard (natuurlijk lukt dat niet, omdat je te weinig tijd enzoo heb)
Je moet ook laten zien, dat je kunt wijken, en doorzitten!
Eigenlijk zijn ze helemaal niet zo streng, altans vond ik, maar je moet natuurlijk wel kunnen rijden!!

Je heb ook nog een gesprek, daar zitten dan 2 Vrouwen (bij mij dan)
Je moet zelf gaan vertellen waarom je deze cursus wilt gaan volgen... Wat je motivatie daar van is!!

Een toelatingsexamen kun je wel met een fries doen, maar ligt eraan wat je met een fries kunt!!
Dat weet ik dus niet,,
Hoeveel je een paard mee moet nemen naar de cursus, is verschillend! Ligt eraan hoeveel luitjes dit jaar de cursus doen!!

LIefs mij

Lizette89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:56

Vandaag had ik mijn HerExamen Theorie voor FPG-commandanten cursus,,
Dit keer ben ik geslaagd Haha! Haha! 3x scheepsrecht zeggen ze hé Bloos
Voor degene die vandaag toelatingsexamen hebben,, allemaal succes en laat het hiero even weten!!
Ben wel benieuwd,, wie het gaat volgen

Liefs

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:24

Lizette gefeliciteerd!
Ik wil graag wat meer weten van de commandantencursus. Op de site van de KNHS staat dat je regelmatig een paard mee moet nemen. En het is in Harskamp? Ligt dat niet midden op de Veluwe? Hoe vaak moest jij je paard meenemen? Op welke manege wordt de cursus gegeven? Kan je je paard daar ook stallen gedurende de cursus, of kan je een paard lenen op de manege waar het gegeven wordt?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 13:48

Ik zit er ook aan te denken om FPG te gaan doen dus ik volg het topic even. Het kan in Zwolle heb ik begrepen... Wie heeft het daar gedaan of is er daar mee bezig?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 14:24

Ja de IPG-opleiding is tegenwoordig in Zwolle. Ik heb de IPG afgelopen jaar gedaan (en ben geslaagd Haha!)

Lizette89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:20

He Hallo,,

Dit jaar word de FPG-cursus in Arnehem gegeven,, afgelopen jaar in Zwolle!!
Omdat ik nou mijn FPG-commandanten cursus heb behaald mag ik door:D!
Ik ben zoo blij,,,

Met de commandanten cursus moest je idd een paard meenemen, afgelopen jaar konden wij daar ook een paard huren,, maar dat moet je overleggen met Heleen!
Ligt eraan hoeveel mensen die cursus volgen,, want wij moesten het elke keer verdelen,, dus het is verschillend.

Wie gaan dit jaar nog meer de FPG-cursus doen??
Ik ben benieuwd,, 10 oktober moet ik naar Arnhem 9.30u dus ik zie het wel

Liefs

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:30

Heeft de cursus ook echt meerwaarde gegeven voor jullie? En zo ja, op welke manier dan? En wat voor soort les krijg je?

Lizette89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:41

Hoe bedoel je Vonnie,,??
Ik snap je vraag niet sorry Bloos

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:53

Wie is Heleen en waar in Harskamp wordt de cursus gegeven?

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:09

Heleen Comello is de instructrice die de commandantencursus geeft en grotendeels verantwoordelijk voor de begeleiding en beoordeling van de praktijklessen die je als cursist geeft tijdens de IPG-opleiding aan gehandicapte ruiters.
Voor mij had de IPG-opleiding zeker een meerwaarde. Ik kom zelf niet uit ´de zorg´ maar ben een beetje per toeval in het gehandicapten rijden beland. Mijn medische kennis is nu veel groter, en ik ben nu veel beter in staat om te bepalen wat ik van een gehandicapte ruiter kan vragen, afhankelijk van zijn/haar diagnose. Bovendien had ik dit diploma gewoon nodig ivm mijn werk bij verschillende FPG-maneges (denk bijv. aan de verzekering).
Tijdens de cursusdagen bestond de ochtend uit theorie en ´s middags moesten enkele cursisten lesgeven aan gehandicapte ruiters. Ik vond met name de theorie over de verschillende diagnoses erg interessant, de rest was voor mij niet echt nieuw. Sommige docenten geven op nogal kleuterachtige wijze les, maar ja daar moet je maar even doorheen proberen te kijken... Soms zul je wel eens het gevoel hebben totaal niet serieus genomen te worden.
Je moet gedurende de opleiding enkele (behoorlijk grote) opdrachten uitwerken, voor een cijfer. Hier gaat echt erg veel tijd in zitten. Daarnaast ben je verplicht om minstens op 2 FPG-maneges stage te lopen, maar niet alle FPG-maneges komen hiervoor in aanmerking.
Ben trouwens blij dat ik de cursus in Zwolle heb kunnen doen, Arnhem is voor mij veeeeel verder weg Haha!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:40

Dank je!
Maar hoe kom ik met Heleen in contact en ik wil ook nog graag weten welke manege het is in Harskamp. Zonder leenpaard gaat het mij niet lukken de commandanten cursus te doen denk ik..Dan kan ik vast wat gaan informeren voor volgend jaar.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 13:03

Ik denk dat je het beste met de FPG contact op kunt nemen (Dieuwke Papma). Zie site www.verenigingfpg.nl

Lizette89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:15

Wie o Wie gaat dit jaar ook de FPG cursus volgen in Arnhem???
IK ben benieuwd Bloos Ik altans wel,,

Liefs