Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:52

marleenr schreef:
Misschien ook wel een leuk om te weten: In Noorwegen ( heb ik gehoord) kunnen mensen een soort vergoeding krijgen als ze willen paarddrijden.
Daar is men ervan overtuigd dat paardrijden om diverse redenen erg goed is voor je gezondheid !!!

Het zou heeeeeeel erg leuk zijn als de nederlandse overheid er ook zo overdacht !


dit gebeurt in Nederland ook al Knipoog
de meeste clienten die binnen het bedrijf komen waar ik werk, krijgen dit gewoon door de verzekering of door instanties 100% vergoed.

leuke tip voor mensen die meer over Equi-Therapie willen weten, op de Wiki heb ik er een intressant stuk over geschreven Ja

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:13

Ik volg momenteel de postgraduaatopleiding rond EAT (hippotherapie) aan de Arthevelde Hogeschool in Gent vanuit de Pegasusopleiding.
Deze is qua kostprijs nog haalbaar (1500euro) en duurt dus 2 jaren. Ik heb deze opleiding ook gecombineerd met een voltijdse job, best zwaar maar het lukt wel.
Verder is het erg boeiend en de moeite waard. Er mogen zo'n 24 deelnemers per opleidingsjaar starten (of om de 2 jaren beter gezegd) dus als je echt interesse hebt zou ik me ruim op voorhand eens informeren. Ik heb dat toen ook gedaan en dan weet je ook of je voldoet aan de toelatingsvoorwaarden etc.
Voor meer info mag je me altijd pb'en. Groetjes Kristel

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:50

Oeh, dit wil ik nou ook gaan doen!
Ik weet alleen niet of ik het direct na mijn studie Psychologie wil gaan doen, gezien de hoge kosten Lachen

Avonturier

Berichten: 1085
Geregistreerd: 29-04-06

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:56

Ik vind het echt vreselijk interessant klinken Haha! Wil eigenlijk graag psychologie studeren, maar ik zie mezelf eigenlijk niet als een psycholoog. Met paarden lijkt het me echt geweldig!

Maar is er wel werk te vinden in equitherapie?
Ik ga even het wikistuk lezen.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:01

uhm smoske, heb je voor mij nog adres van waar ik info op kan vragen?? Jij doet t naast je full time job, hoeveel ur moet je naar school, overdag of savonds??

groetjes kIm

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:13

kim1207 schreef:
uhm smoske, heb je voor mij nog adres van waar ik info op kan vragen?? Jij doet t naast je full time job, hoeveel ur moet je naar school, overdag of savonds??

groetjes kIm

Hoi, je moet om de zoveel weken op vrijdag of op zaterdag. Je kan hier educatief verlof voor krijgen. (is niet voor mensen die in het onderwijs staan maar ik heb het kunnen regelen toen met mijn directie)
En het is dan van half 9 tot 5 ongeveer en een aantal keren is het een weekend.

Op de site van Pegasus vind je alle info en de nodige telefoonnummers. Godi De Vos is de verantwoordelijke van de opleiding dus als je haar contacteert weet je meteen meer.

Het is een leuke opleiding maar het vraagt natuurlijk wel tijd en energie omdat je naast de lesdagen ook op stage moet, evaluaties moet maken, casus uitwerken,eindwerk etc.
Succes alvast!

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:11

thanx heb reeds diverse keren email contact met haar gehad!!!

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 17:12

wat voor een brevet moet je laten zien dat je een basis omgaan met paarden en longeren hebt????

amillia

Berichten: 1407
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Rhauderfehn

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:58

weet een van jullie mischien of dit bestaat voor asperger? daar wordt in nl binnenkort op getest

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:19

Volgens mij is Asperger één van de beste therapiemogelijkheden Lachen

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:06

amillia schreef:
weet een van jullie mischien of dit bestaat voor asperger? daar wordt in nl binnenkort op getest


In mijn ogen bestaat deze therapie voor iedereen eigenlijk, maar het bestaat ook voor autisme, asperger is een onderdeel van het autistisch spectrum dus ook daarvoor.

Vind het wel leuk te zien dat er ook andere mogelijkheden zijn.
De opleiding in belgie is financieel toch heel wat beter te behappen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:08

paarden zijn meer dan gemiddeld in staat om heel subtiel mensen te wijzen op hun eigen tekortkomingen .............

Paarden kunnen bovengemiddeld een mens op een voetstuk plaatsen zodat deze zich beter voelt.....

paarden zijn enorm spirituele wezens..........

Ajooh
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-10-08

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:14

net als dolfijnen Haha!
ik ben me er ook in gaan verdiepen, dat equi therapie, en wil voor mijn opleiding graag een stage daar in volgen. maar ik moet nog wel een bedrijf vinden die me aan wil nemen....

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:55

er zijn in nederland maar heel weinig Equi-Therapie bedrijven Nagelbijten / Gniffelen
en de meesten werken op basis van afspraken, dus niet dat je bv 6 tot 8 uur per dag stage kan lopen.
bij mij was het het geval dat ik kon stage lopen omdat ik elke dag beschikbaar was en gewoon kon komen op tijden dat er clienten kwamen.

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:42

Er bestaan Equitherapeuten in Nederland en mogelijkheden tot vergoeding middels het PGB.

Op de PGB (AWBZ-zorg) gaat bezuinigd worden en niet zo'n beetje ook. Ik denk dat dit wel terecht is want de tarieven van de dienstverleners zijn de afgelopen jaren enorm gestegen.

Een budgethouder zou equitherapie kunnen laten vergoeden als "activerende begeleiding". De therapeut moet dan wel behandeldoelen opstellen en deze evalueren. Ook die individuele rapportages schrijven kost veel tijd...

Dus als je dit wilt gaan doen als therapeut, verdiep je goed in de financieringsmogelijkheden van je eventuele klanten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18043
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:04

De equitherapie die ik volg, valt gewoon onder de eerstelijns psychologie. Hiervan worden 8 behandelinge vergoed door de basisverzekering, en 4 door mijn aanvullende verzekering. Daarnaast is het mogelijk een DBC code te krijgen, waardoor je meer behandelingen vergoed krijgt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om een verwijzing van je GGZ te krijgen, waardoor dit (omdat het wel onder eerstelijnspsychologie valt) onder de GGZ zorg valt, die weer meer vergoed word.
Ik weet niet helemaal wat er volgend jaar qua verzekering gebeurt met eerstelijns psychologie, maar kan me niet voorstellen dat dat helemaal gaat verdwijnen.
Verder is het mogelijk om met bepaalde inkomens, hier bijzondere bijstand voor te krijgen.

Er zijn dus wel mogelijkheden, maar je moet er inderdaad wel bekend mee zijn.

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 15:04

Lalidan schreef:
De equitherapie die ik volg, valt gewoon onder de eerstelijns psychologie. Hiervan worden 8 behandelinge vergoed door de basisverzekering, en 4 door mijn aanvullende verzekering. Daarnaast is het mogelijk een DBC code te krijgen, waardoor je meer behandelingen vergoed krijgt. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om een verwijzing van je GGZ te krijgen, waardoor dit (omdat het wel onder eerstelijnspsychologie valt) onder de GGZ zorg valt, die weer meer vergoed word.


Goh, dit is helemaal nieuw voor me, leuk dat je dit meldt. Je hoeft het uiteraard niet te melden als je geen zin hebt dit op het internet te zetten maar wat doe je concreet tijdens de sessies en wat was de indicatiegrond voor jou? Werden er eisen gesteld waar je je therapie zou volgen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18043
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:21

Wat ik concreet tijdens sessies doe wisselt erg. Soms gaan we domweg rijden en hebben we het over dagelijkse problemen waar ik tegenaanloop. De therapeut is dan vooral een klankbord, en het paard zorgt er ten eerste voor dat ik niet kan verkrampen en blijven zitten in mijn verdriet, en daarnaast voor veiligheid en steun.
Soms doen we heel gerichte oefeningen. Zo heb ik een keer erop gezeten zonder zadel en teugels, waarbij de therapeut het paard dus leidt. Dat is voor mij vele malen moeilijken dan zelf de teugels in handen nemen.
Soms is het ook een kwestie van bij een paard zijn, veiligheid ervaren, gedragen worden, niet alleen zijn. Want juist mijn gevoel van veiligheid ontbreekt volledig. Door de setting met het paard, worden dingen makkelijker.
Het wisselt dus sterk wat we doen, maar de basis blijft dat ik bij mijn gevoel moet blijven, en dat ik ervaar wat veiligheid is (en dan niet het soort veiligheid van uitkijken voor je oversteekt, maar emotionele veiligheid). Mijn gevoel is niet goed of fout, het is. En het mag er zijn. Een paard 'veroordeelt' alleen toneelspel, door niet of anders op je te reageren, of door op je echte gevoel te reageren. Echt gevoel zal een paard ten alle tijden accepteren.

De indicatiegrond was een volledig, volslagen vastlopen, tot het punt dat het leven van mij niet meer hoefde. Via huisarts doorverwezen naar GGZ, maar eigenlijk wisten ze daar niet goed wat voor mij geschikt zou zijn. Gesprekstherapie helpt niet, door alle jaren van therapie die ik al gehad heb, weet ik precies wat ik zeggen moet en hoe ik me voelen moet enz. Alleen, mijn echte gevoel bleef daarbij volledig buiten beschouwing, ook omdat ik me nooit veilig voelde, hoe goed de klik met een therapeut ook was. Daarnaast verkrampte ik erg tijdens de sessies. Ik kwam er vaak beroerder weg dan ik er naar toe ging.
Verder heb ik, van jongs af aan, de nodige traumatische en dramatische dingen meegemaakt. Degene die de intake met me deed van het GGZ zei op een gegeven moment: "Jij hebt geen therapie nodig, jij hebt een arm om je heen nodig, en het word tijd dat het leven eens wat vriendlijker voor je is!".

Via iemand hier op Bokt kwam ik bij hpb veluwe terecht. De reden dat ik voor hun koos, was dat het een samenwerkingsverband is met een erkende psychologen praktijk, en geacrediteerd door het NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen). Op dat moment wist ik ook nog niet of dat wel of niet voor vergoeding in aanmerking zou komen, maar na het lezen van oa het boek "de Tao van Equus" van Linda Kohanov wist ik wel dat dit soort therapie erg goed werkt bij mijn problemen. Bovendien, er moest íets gebeuren, en het GGZ had eigenlijk ook geen idee. Dus een intake bij hun gedaan, en zij verwachtten inderdaad iets voor mij te kunnen betekenen. Echter, de problematiek was wel dusdanig, dat ze me graag naar hun ranch in spanje wouden hebben.
Daar ben ik een week geweest, en wat ik daar ervaren heb is met geen pen te beschrijven. Die week heeft me zo ontzettend goed gedaan, al heb ik nog steeds sessies op de veluwe, om terugval te voorkomen.

Voor wat betreft eisen: ik heb dit zelf gezocht en uitgekozen. Of ik het vergoed kreeg wist ik niet eens. Wel is het zo dat ze geen contract met de friesland blijken te hebben, waardoor ik slechts 80% van 80 euro -10 euro eigenbijdrage (=54 euro) vergoed krijg, terwijl ze 95 declareren. Ik moet dus zelf bijbetalen. Daar krijg ik bijzondere bijstand voor, en nu krijg ik een DBC code waardoor ik straks als het goed is alleen die 10 euro eigen bijdrage hoef te betalen. Maar dat zou dus een eis van je verzekering kunnen zijn.
Daarnaast geld de regel dat het onder eerstelijns psychologie valt uiteraard alleen als er word samengewerkt met eerstelijns psychologen. Ik heb namelijk ook wel sites gezien waar dit soort therapie werd aangeboden door bijvoorbeeld maatschappelijk werkers, of zelfs mensen die alleen leerlingconsulent oid zijn geweest. Dan valt het natuurlijk niet onder eerstelijns psychologie.

Zo, een heel verhaal, waarvan een gedeelte misschien offtopic, maar hopelijk is het zo duidelijk. Wie meer wil weten mag altijd vragen, ook via pb!

Lidwien_Walf
Berichten: 295
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:25

Ik vind het een geweldig relaas, in plaats van op de sofa ga je op de paardenrug.

Ik weet hoeveel tijd het kost om zo'n lange reactie te schrijven.

Heel verhelderend, dank je wel.

Enne, sterkte en moed toegewenst met alles wat je op je pad nog tegen gaat komen. Ik hoop voor je dat je therapie hiervoor effect heeft.

dennisje

Berichten: 4613
Geregistreerd: 18-03-08

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:27

ik heb deze therapie gehad en was er supper blij mee.
vragen er over kunnen via pb ga niet alles op bokt zetten haha.
maar ik vind het echt positief

Alytuiere

Berichten: 1164
Geregistreerd: 09-02-05

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:01

Lalidan mooi Haha! Geweldig dat het zoveel voor je heeft gedaan en doet!

RoseK
Berichten: 1281
Geregistreerd: 14-02-07

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:20

Hebben jullie het stuk over equi therapie in het AD gelezen?
http://www.ad.nl/diagnose/2810765/Paard ... apeut.html

Als je doorklikt onderaan de pagina kun je een stukje lezen over een nieuwe studie aan de hogeschool van Utrecht.
Ik studeer nu pedagogiek maar het is niet helemaal wat ik zoek vandaar dat ik ook opzoek ben gegaan naar info over de equi therapie.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18043
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:31

Super dat er meer bekendheid over komt. Alleen jammer dat er dan niet vermeld word dat er ook plekken zijn waar je het wel (gedeeltelijk) vergoed kan krijgen. Maar dat het aandacht krijgt vind ik alleen maar mooi.

Overigens staat er op de cd "wit licht" van Marco Borsato het nummer "Voor één lach", die wel aardig weergeeft wat therapie met paarden met mij doet. Als je 'pak mijn hand' even verander in iets anders tenminste, want een paard heeft geen hand om vast te pakken Knipoog Maar dit is het gevoel wat de paarden mij geven.


Citaat:
Pak mijn hand
Kijk me aan
Je hoeft niet meer bang te zijn
Geef maar hier
Dat gewicht
Van nu af aan is het van mij

Zie de zon
Lacht naar jou
Laat je verblinden
Laat je gedachten maar stelen
Voorgoed van een ander zijn
Jij bent nu veilig bij mij

Dans maar mee
Met de wind
Jij bent niet meer alleen
De muziek tilt je op
En zij brengt je overal heen

Droom maar fijn
Vlieg maar weg
Ik zal je volgen van boven de wolken
Waar jij al je zorgen ver achterlaat
Jij bent nu veilig bij mij

En voor een lach
Zal ik alles doen
Voor die ene seconde
Die blik
Dat je even weer weet wie je bent

Ja voor een lach
Zal ik alles doen
Want wat lijkt op een enkel moment
Is de deur naar het leven
Dat jij ooit als kind hebt gekend

Oohooh
Klim op m’n rug
Geef je angsten aan mij
Ik weet het is moeilijk
Maar geef je maar over
Want geloof mij
Je bent vrij
Veilig bij mij

En voor een lach
Zal ik alles doen
Want wat lijkt op een enkel moment
Is de deur naar het leven
Dat jij ooit als kind hebt gekend

Pak mijn hand
Kijk me aan
Jij bent nu veilig


Marco, bedankt!!!

Ruth_

Berichten: 204
Geregistreerd: 18-01-08

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 12:54

Echt geweldig dit, dit is leuke combinatie van psychologie en paardrijden/paarden! Misschien wat voor mij later! Ik weet niet:P

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:55

Goh Lalidan, die had mij ook wel even!
Dat geeft inderdaad wel heel mooi weer wat het doet.
Klim op mn rug', geef je angsten aan mij.
Altijd geweldig om te zien wat er gebeurt met die kinderen / mensen als ze op een paard klimmen!


Ben trouwens inmiddels voor een stageplek aan het zoeken.
Moet een 160 urige stage nog lopen dit jaar.
Het liefst dus in deze richting..maar makkeljik is anders.