Problemen in de les door mankement

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 05:59

Ik had even een vraagje aan de mensen hier met name op het forum aangepast rijden.

In de les van onze rijvereniging schijnt weinig ruimte te zijn voor even rustig aan doen als je ergens last van hebt.
Zoals mijn eigen probleem: ik heb een whiplash waar ik veel last van ondervindt en dan dus regelmatig even tussendoor stap onder andere na een stukje galop om even bij te komen.

Nou maakt de instructeur daar elke keer vervelende opmerkingen over ondanks dat het meermalen is uitgelegd wat het inhoud en welke problemen zich voordoen.

Wat zouden jullie hiermee doen?
Voor mij vergalt dit iig toch wel de lol in mn les doordat je instructeur denkt dat je je aanstelt.

Praten met hem is dus iig geen optie, wat nu te doen?
Een keer boos worden?

Wie heeft een oplossing voor dit probleem of wie kampt hier ook mee?

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 06:55

Ik denk dat die instructeur niet de ernst inziet van jouw 'mankement', want je kan wel galoperen maar daarna heb je er last van. Heb je al heel goed uitgelegd wat wel en niet kan? En ja als je niet meedoet met de groep kan hij wel last van je hebben, als hij dingen wil oefenen en jij stapt op de binnenhoefslag.

BonnieSP

Berichten: 87
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 07:51

Ik vindt het niet kunnen dat hij er opmerkingen over maakt. bij ons in de les mag je altijd stappen als het niet gaat of omdat je rustig MOET doen vanwegen een 'mankement'. Ze vraagd zelfs of het gaat. Het enige wat ze dan vraagd is om wel je paard actief te laten lopen want hij hoeft geen pauze.
Mischien kan je een scherpe opmerking terug plaatsen tijdens het rijden met iedereen er bij als hij het weer doet. Hij verdiend toch aan je. Succes!

Index

Berichten: 143
Geregistreerd: 13-01-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:10

Ik vind het erg lomp van je instructeur!! Is hij de eigenaar of is hij in dienst?? Zo ja dan zou ik naar zijn werkgever stappen en het problem aan hem voorleggen. Dat je instructuer zo doet terwijl je hem het probleem hebt uitgelegd. Dan kan die hem eens op het matje roepen. Zo ga je niet met klanten om!!!!!
Zou je anders niet in een ander lesuur kunnen met een andere instructeur??

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:26

Soms helpt het als je informatie op papier kunt geven over een dergelijke aandoening. Dan kan de instructeur dat thuis eens op zijn gemak lezen en begrijpt hij er misschien iets meer van.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:33

StableEnable schreef:
Soms helpt het als je informatie op papier kunt geven over een dergelijke aandoening. Dan kan de instructeur dat thuis eens op zijn gemak lezen en begrijpt hij er misschien iets meer van.


Met andere woorden hij moet eerst een soort van bewijs hebben voor hij je op je woord geloofd?
Ik zou de volgende keer eens flink uitvallen als hij er een opmerking over maakt. Er zijn heel veel manege's in Nederland en daar zit er vast een bij die wel ingaat op een amazone die het even niet trekt.
Ik vind deze instructeur te ziek voor woorden.

Ben ik nu erg grof? Bloos

Moontje1991

Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-01-08

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:37

Ik zou zeggen probeer dit te negeeren.
Op een gegeven moment stopt hij er dan vanzelf mee.
Ik heb dit ook gehad op mijn oude stal.
Ik heb namelijk ademhalingsprobleemen.
En afentoe kon ik nouwlijks meer adem haalen.
ja dan moest ik even stappen.
En mijn instructeur zeurden dan ook altijd.
Ik heb het altijd geneheerd en op een gegeven moment stopte het gezeur vanzelf.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 17:14

In een andere les is helaas geen optie, dit omdat het gaat om een rijvereniging en ik kan niet switchen.
Ja hij zou moeten weten hoe het is aangezien ik een paar jaar terug ook stage heb gelopen bij hem.
Hij is dus zelf in dienst van de rijvereniging en heeft een beetje een houding van: my way or the highway.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:34

Ik mag voor hem dan hopen dat hij zelf niet zoiets krijgt....alhoewel Extreme duivel

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 17:54

Zou misschien idd wel goed voor hem zijn ja.
Ben iig wel blij dat meer mensen het met me eens zijn dat het niet zo zou moeten.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 00:48

Ik denk dat ik het al lang gezien had met zo'n vent. Jij bent klant van hem, dan mag hij je ook wel zo behandelen. Als je inderdaad al een paar keer aan hem hebt uitgelegd hoe de vork in de steel zit en hij blijft vervelende opmerkingen maken, dan kan je denk ik wel concluderen dat hij een enorm bord voor de kop heeft en dat zijn gedrag ook niet zal veranderen.
Je hoeft dit niet te pikken, maar ik vraag me af hoeveel hij zich ervan aantrekt als je voor jezelf opkomt. Al is het natuurlijk het proberen waard.
Zijn er niet andere rijverenigingen waar je bij zou kunnen gaan?
Een met een instructeur die wel rekening houdt met de lesklanten?

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 01:12

Nee ik kan helaas niet naar een andere vereniging.
De eigenaar rijd namelijk zelf al op donderdags en de andere rijverenigingen in de buurt rijden ook op donderdags.
Dus dat gaat helaas niet.
Vrees idd dat hij het niet zal veranderen, heb het hem nog wel duidelijk uitgelegd, zelfs toen ik op stage was bij hem.
Dus dan zou die dat moeten weten in principe.

Anoniem

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:19

Als je 't 'm al eens rustig (ff met een kop koffie, niet ff hapsnap tussendoor vanuit het zadel tijdens een drukke les) uitgelegd hebt en hij doet daar niets mee, dan zou ik 'm een keer flink op de plek zetten. Jij bent klant en hij "leverancier" dus daar mag je wat van verwachten.
Desnoods iemand van het bestuur van de vereniging deze instructeur aan laten spreken.
Slechte zaak, zulke dingen. Moet niet nodig zijn.

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:31

rij een keer over hem heen zodat hij ook een wiplash heeft? nee grapje.
Vervelende situatie zo, dat je geen respect krijgt voor de dingen die je doet. Enige wat ik kan bedenken is dit te negeren, doen wat je moet doen. Gewoon stappen dus.

Pensionnetje
Berichten: 1821
Geregistreerd: 23-07-07
Woonplaats: De mesthoop

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:35

Het kan ook zijn dat je instructeur probeert dat je je grenzen gaat verleggen.
Dat hij dus steeds zal trachten dat je een stapje verder gaat dan wat jij denkt dat mogelijk is.
Meestal is dit nl ook zo en moet je ruiters op deze wijze "aanmoedigen".

Het kan ook zijn dat hij het in het belang van het paard doet. Dat het paard niet gaat aanleren dat hij na het galloperen altijd gelijk mag stappen.

Ik zou eens goed met hem overleggen waarom hij dit doet en jou verhaal duidelijk maken dat je met fysieke problemen zit. Dan is er vast wel een tussenweg te vinden.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:39

hmz, en een keer met hem praten buiten de lessen om? rijd je in een `gewone`les? ik weet alleen dat ik in de gehandicapteles mag stappen wanneer ik wil, mits ik geen andere ruiters in de weg rijdt. ik krijg eerder rare gezichten van de mede-ruiters, maar die KUNNEN het ook niet goed begrijpen. die mankeren lichamelijk niets. alleen mentaal...

xxKayleigHxx
Berichten: 57
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: baarlo

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:01

ik heb een vriendin met een bloedziekte en daardoor heeft ze vaker last van haar buik idd ook na de galop of springen en dan kan de instructeur ook afentoe moeilijk doen.. maar zij heeft toen een keer brutaal gezegd; je weet niet wat het is om zoiets te voelen en nu zegt hij er niet meer van dus gewoon een keertje boos is misschien vreemd maar helpt bij de meeste mensen wel

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:14

@ pensionnetje: Nee hij denkt niet in belang van het paard want we draven altijd nog wel na de galop even, en daarna gaan we pas stappen.
Ikenindy: Nee ik rijd in een gewone les op een rijvereniging.
En ook buiten de les om wil hij niet luisteren (hoezo plaat beton voor zn kop).

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:15

met boos worden los je niks op. rustig een keer het precies uitleggen wel. en t klinkt heel hard, maarvaak is het zo dat als mensen niet zien dat je iets mankeerd ze sneller oordelen. kijk naar een topic dat sparky10 over mij opende. begon heel leuk, maar ik werd al snel afgekraakt omdat ik op sokken reed. leuk om te horen als je geen schoenen aan kan.

ook reed ik met 1 arm. krijg je te horen dat je beter pas kunt gaan rijden als je beter bent. leuk te horen als je een spierziekte hebt waarbij alles alleen maar erger wordt. maarja, als ik op een paard zit ziet niemand dat ik in een rolstoel zit...

een keer rustig 1 op 1 uitleggen heeft dan meer nut dan boos worden. dan is het enige wat de instructeur opvat: dat is een saggo meid, ipv, oei, ze heeft het echt moeilijk!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:16

ik vraag me toch af hoe jij het hebt geprobeert te brengen dan. en als je de lessen niet kunt volhouden en t niet meer leuk vind, is het dan geen optie te stoppenmet lessen een een verzorgpony te zoeken en daar recreatief mee te gaan rijden?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:22

vraag eens waarom hij er moeite mee heb, dat jij tussendoor even gaat stappen? Misschien dat jij hem dan beter begrijpt en zo tot een oplossing kunt komen. Zou best kunnen dat jij 'm onbewust zwaar irriteerd door iets en dan vervalt de begrip naar jou toe al snel.

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:23

Ik denk eigenlijk ook dat je hem het een keer goed duidelijk moet maken.
Het is misschien wel iets heel anders, maar mijn oude instructrice zeurde altijd over m'n kleding enzo (ik had gewoon wat uit de kast getrokken wat lekker zat, ik had wel gewoon een rijbroek aan Bloos)
Maar toen zij een keer iets aan had wat niet bij elkaar stond, heb ik dat keihard door de les geroepen: nooit meer wat gehoord over mijn kleding. Haha!

maar ik denk dus dat je hem óf een keer moet terug pakken (als hij ergens last van heeft) óf negeren óf gewoon een keer tegen hem moet uitvallen. Klant is Koning Haha!

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:24

Ehm dit is al een bijrijdpaard ze is niet van mij.
En nee recreatief is geen optie, rijd graag wedstrijden.

@ikendiny: heb het hem een paar jaar geleden al een x aantal keer uitgelegd wat de problemen zijn en waar ik tegenaan loop toen ik stage liep bij hem, toen kon ik ook al niet alles.
En nu in de les heb ik het ook al meerdere keren uitgelegd wat wel en wat niet kon.
Dus wat kan je dan nog meer als hij niet luistert?

Ja wij liggen elkaar sowieso niet echt maar goed in de les enzo doe ik normaal tegen hem.
En antwoord op waarom ik niet mag stappen is: je moet niet zeuren en gewoon doorrijden, want iedereen kan dat.
Althans volgens hem.

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:31

En wat als je nu gewoon gaat stappen op de 2de hoefslag als het niet meer gaat? Wat doet meneer de instructeur dan?

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Problemen in de les door mankement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 17:35

Ik stap ook op de binnenhoefslag of in het midden van de bak, juist omdat ik de anderen niet in de weg wil lopen.
Dan nog krijg ik commentaar: zeg ga eens galopperen je mag niet stappen.