Paardrijden lichamelijk positief?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lous

Berichten: 24248
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 07:12

Ik ben niet lichamelijk gehandicapt of heb een andere aandoening, maar wel een zeer gevoelige rug. Ik heb op mijn 12-de en 22-ste een hernia gehad. Paardrijden werkt verlichtend voor mijn rug. Als ik heb gereden voelt hij helemaal lekker los, en dat was ook te voelen in de genezingsfase van mijn tweede hernia. Nu voel ik het nog na het rijden. Ik heb afgelopen zaterdag weer een spiertje in mijn rug verrekt en dat voelde maandag nog niet helemaal goed. Tijdens het paardrijden voelde ik me helemaal vrij en na het rijden lekker los en pijn vrij. Maar toen ik weer ging zitten voel je de pijn weer langzaam komen.

Dus ook voor mij heeft paardrijden zeker een positief effect op de rug. Haha!

Lynske78

Berichten: 1095
Geregistreerd: 17-12-06

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 07:41

Ik heb vaak last van een spastische darm (Prikkelbare darm). Het paardrijden heeft een gunstig effect op mijn darmen. Door het "hobbelen" heb ik minder vaak last van pijnklachten.
Op mijn paard is rijden het ook echt een sport. Na een uur hard werken samen komen de endorfinen vrij en heb ik de rest van de dag een gelukzalig gevoel.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:35

shula schreef:
Ik was vroeger (nu nog wel maar minder) heel erg verlegen en vond alles wel prima. Mocht ik een ijsje halen dan liet ik met liefde de rij achter mij voor gaan. Niet omdat ik bang was maar ik vond het gewoon prima. Ik was een beetje een droompopje. Sinds ik op mijn 9de op ponyrijles was gegaan groeide mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld enorm. Ik was één met een pony en die leerde mij te geven en te nemen. Om die reden was ik ook nooit bang (ik reed op een manege) als de paarden in de bak ineens met z'n allen begonnen te rennen. Ik wist deze pony doet dit niet voor niets en hij zal mij niet expres laten vallen. Hoe langer ik reed hoe 'beter' ik werd en kreeg ik dus ook de moeilijkere 'engere' pony's te rijden. Ik had daar geen probleem mee, een pony is een pony en we gaan samen rijden. Doordat ik deze ervaring op deed bij de pony's kon ik deze ook op school etc. gaan toepassen en werd ik wat assertiever. Later, rond mijn 15de was ik een tijdje down en hebben de paarden mij daar weer in gesteund, zij zette mij weer met mijn voeten op de grond.

jij ben precies mijn dochter Haha!
die wilde opeens, na 2 jaar judo, op paardrijles. Ikke blij, want ik ben zelf ook paardengek.
Ze rijd nu 4 maanden en ze zit al bij de gevorderden. Ze is helemaal niet bang, ze geniet er met volle teugen van. Ik zie haar stralen als ze voorbij komt gedraaft. Ze is zelfs al een stuk assertiever geworden vind ik.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:39

ik heb zelf een handicap aan mijn benen. draag orthopedische schoenen. toen ik 13 was, ging ik voor de lol ponyrijden met een klasgenootje, en vanaf het eerste moment was ik besmet. Boven op een paard voelde ik met niet gehandicapt, en ik was best goed. Later kocht ik een eigen paard, maar door de komst van kinderen en drukker worden van mijn eigen salon, had ik weinig tijd meer, dus heb ik mijn paard verkocht. Nu na 7 jaar, begint het weer te kriebelen en heb ik vanochtend mijn eerste proeflesje gehad bij de manege waar mijn dochter nu rijd.
Ik had dit veel eerder moeten doen, heerlijk.
Ik moet alleen mijn conditie weer opbouwen en iets bedenken op het uit de beugels schieten. Ik kan geen rijlaarzen meer aan en met mijn schoenen voel ik bijna niet waar mijn beugels zitten. Maar daar vinden we wel iets op.

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:35

hiphopje schreef:
shula schreef:
Ik was vroeger (nu nog wel maar minder) heel erg verlegen en vond alles wel prima. Mocht ik een ijsje halen dan liet ik met liefde de rij achter mij voor gaan. Niet omdat ik bang was maar ik vond het gewoon prima. Ik was een beetje een droompopje. Sinds ik op mijn 9de op ponyrijles was gegaan groeide mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld enorm. Ik was één met een pony en die leerde mij te geven en te nemen. Om die reden was ik ook nooit bang (ik reed op een manege) als de paarden in de bak ineens met z'n allen begonnen te rennen. Ik wist deze pony doet dit niet voor niets en hij zal mij niet expres laten vallen. Hoe langer ik reed hoe 'beter' ik werd en kreeg ik dus ook de moeilijkere 'engere' pony's te rijden. Ik had daar geen probleem mee, een pony is een pony en we gaan samen rijden. Doordat ik deze ervaring op deed bij de pony's kon ik deze ook op school etc. gaan toepassen en werd ik wat assertiever. Later, rond mijn 15de was ik een tijdje down en hebben de paarden mij daar weer in gesteund, zij zette mij weer met mijn voeten op de grond.

jij ben precies mijn dochter Haha!
die wilde opeens, na 2 jaar judo, op paardrijles. Ikke blij, want ik ben zelf ook paardengek.
Ze rijd nu 4 maanden en ze zit al bij de gevorderden. Ze is helemaal niet bang, ze geniet er met volle teugen van. Ik zie haar stralen als ze voorbij komt gedraaft. Ze is zelfs al een stuk assertiever geworden vind ik.

Fijn om te lezen! Hier heeft ze waarschijnlijk, net als ik, haar hele verdere leven wat aan. Super! Lachen

dayenxbyoux

Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: roze wereld

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:32

zelf heb ik niks, maar echt wel leuk om te lezen hoe het voor mensen is die wel wat hebben!
en dat het zo goed gaat zo, veel plezier iedereen met paardrijden! Bloos

Daphneee
Berichten: 16
Geregistreerd: 23-12-07

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:36

Ik heb zelf scoliose (bocht in wervelkolom) en mijn dokter zegt dat paardrijden zeer goed is voor mijn rug.
Maar merk er zelf niet zoveel van Tong uitsteken

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:40

Ik was scheef.. (m'n ruggegraat oid?) M'n therapeut had me geadviseerd om te gaan paardrijden, aangezien je daar wel recht moet zitten. Tot mijn verbazing heeft het écht heel erg geholpen. Dankzij rijden en wat therapie oefeningen ben ik weer recht ( Clown ) .

[edit] Ik had ook scoliose ja..

Anniiek_x
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:00

Ja absoluut.
Bij mij in de straat woont een geestelijk gehandicapt jongetje. Die zit ook op paardrijden, hij maakt dan op een een of andere manier kontakt.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 18:12

Geestelijk gehandicapte hebben vaak beter comunicatie met dieren dan met mensen, alhoewel ze niet dom zijn, wat sommige mensen weleens zeggen..

Ik heb reuma en het is inderdaad, zoals flaxy zegt, zo dat je je versterkt.
Naarmate je blijft rijden en tot je pijngrens gaat word je pijngrens steeds hoger en kan je steeds meer aan.
Je voelt je sterker en hebt minder snel last, gelukkig maar Knipoog

Deebee

Berichten: 213
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: Ankeveen

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 22:20

Als ik alleen al bij mijn paard ben vergeet ik dat ik pijn heb. Soms lastig, omdat ik dan als ik weer thuis ben ineens veel last heb.Dan heb ik dus weer teveel gedaan... Maar zo lekker om even alles te vergeten!

Alasse

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-10-06
Woonplaats: België

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 16:31

Ikzelf mankeer niets, behalve dan idiotie... Haha!
Maar mijn zusje is mentaal een beetje achter, en sinds ze paard rijdt is ze helemaal opengebloeid. Ze durfde ook eerst niets terugzeggen als ze weer eens gepest werd op school. Nu is ze soms zelfs een beetje te assertief. Haha!
Lichamelijk heeft paardrijden ook haar balans verbeterd en kan ze zich beter ontspannen. Ook heeft ze heel veel problemen met fijne motoriek, wat dus ook sterk verbeterd is.
Hoera voor de paarden dus!! Pling

fliertje6
Berichten: 727
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 01:03

Hallo, al een tijdje meegelezen hier.

Ik ben vorig jaar naar de Rainbow Ranch in Spanje geweest. Ik ben manisch depressief en kreeg via de annemartienstichting de kans om daar twee weken therapie te volgen. Vervolgens kom ik nog steeds in Garderen om daar een soort nabehandeling te doen, heerlijke buitenritten te maken en mezelf weer op te laden.

Dankzij deze ervaring is er bij mij veel veranderd, ondertussen les ik bij een prive stal en ben ik hard aan het nadenken om mijn rij paard te gaan leasen. Tuurlijk heb ik vooral zelf de bergen moeten verzetten, maar de paarden hebben mij een enorme zin in het leven terug gegeven!

Al na vier maanden lessen kwam ik bij een val lelijk terecht en, doordat mijn lichaam door alle medicatie die ik slik heel zwak is, 3 maanden thuis moest zitten met een schouder breuk (kop van bovenarm doorgescheurd). De eerste vraag aan de chirurg was dan ook "waarneer mag ik weer rijden".
Nu weer 3 lessen erop zitten en ondanks de lichte pijn en nu nog beperkte beweging in mn arm is de glimlach niet van mijn gezicht te poetsen!

Eerder was elke tegenslag bijna levensbedreigend, nu zat ik drie maanden revalidatie en een operatie uit omdat ik het vooruitzicht van het rijden weer had.
De overwinning die je voelt als je je angsten opzij kan schuiven en weer kan rijden zijn heerlijk!

Dus JA; paardrijden is zeker lichamelijk positief Haha!

Ellen__

Berichten: 1980
Geregistreerd: 29-01-08
Woonplaats: apeldoorn

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:09

ik heb altyd last van mijn benen,waarschijnlijk door een b12 tekort,misschien heb ik cvs,en ben pas weer begonnen met rijden,het is soms erg vermoeiend maar ik vind het ook erg leuk om weer met paarden bezig te zijn,ook heb ik daarbij last van mijn armen bij te zware belasting,dus met aansingelen(heb een vzh zadel) is het soms wel lastig maar ik merk wel dat ik het echt leuk vind dus daarom zet ik ook gewoon door Haha!

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:49

Paardrijden ik zeker goed voor het lichaam. Mijn rug gaat snel vast zitten, als ik een week niet gereden heb vanwege een blessure van mijn paard dan is mijn rug behoorlijk pijnlijk en zit weer helemaal vast, oefeningen maken het alleen maar erger. Als ik weer een paar keer gereden heb dan voel ik het weer losser worden en minder pijnlijk. Ik zeg dan ook altijd voor de grap dat ik eigenlijk de kosten van mijn paard bij de ziektekostenverzekering moet kunnen declareren, scheelt een hoop bezoeken aan de Fysio. Haha!
Verder ken ik ook iemand met een spierziekte die dankzij het paardrijden haar spieren nog aan het werk houdt.

wammesje

Berichten: 1456
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: klaaswaal

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:07

Ikima schreef:
Paardrijden ik zeker goed voor het lichaam. Mijn rug gaat snel vast zitten, als ik een week niet gereden heb vanwege een blessure van mijn paard dan is mijn rug behoorlijk pijnlijk en zit weer helemaal vast, oefeningen maken het alleen maar erger. Als ik weer een paar keer gereden heb dan voel ik het weer losser worden en minder pijnlijk. Ik zeg dan ook altijd voor de grap dat ik eigenlijk de kosten van mijn paard bij de ziektekostenverzekering moet kunnen declareren, scheelt een hoop bezoeken aan de Fysio. Haha!
Verder ken ik ook iemand met een spierziekte die dankzij het paardrijden haar spieren nog aan het werk houdt.

kunnen we onze paarden niet bij de belasting afschrijven ha ha Haha!
ik kan ook niet zonder hoor! blijf er ook een stuk losser bij Sigaar

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:38

nou, je zegt t zo, maar weet je dat ze bij hulphonden de hond en alle kosten betalen en zelfs het voer... daar was ik zo verbaasd over!

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:49

Bij hulphonden kan ik het wel begrijpen dat je kosten vergoed kunt krijgen, je bent van hun afhankelijk voor de gewone dagelijkse dingen, paardrijden ziet men nog steeds als een overbodige luxe ook al hebben mensen met een spierziekte er baat bij. Voor die mensen zou er een vergoeding moeten komen, niet voor mensen zoals ik die "normale" rugklachten hebben.

Laurabram

Berichten: 3379
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Papecity on the river

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:50

Ik ben gelukkig in goede gezondheid, maar wel ooit op aanraden van mijn huisarts gaan paardrijden omdat ik te korte spieren in mijn bovenbenen had (m'n hamstrings). Zwemmen en de sportschool vond ik een onaantrekkelijk keuze en toen zei ze: nou, dan ga je toch paardrijden, daar gebruik je lekker veel spieren (Had je m'n man z'n gezicht moeten zien toen ik met dat advies thuiskwam Haha! )

Sindsdien gaat het echt lekker, en nooit meer last gehad van m'n hamstrings.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:51

ik had een redelijke rug,totdat ik twee weken geleden eraf klapte...het kan dus ook omgekeerd werken....

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:53

Ik weet niet of dit filmje hier geplaatst mag worden, denk het wel want het komt uit een ander topic hier op bokt.
Voor zo'n persoon zou er een vergoeding moeten komen, ik heb enorme bewondering voor haar doorzettingsvermogen en optimisme:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... &plindex=0

wammesje

Berichten: 1456
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: klaaswaal

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:11

Ontzettend mooi om te zien, heel bewonderenswaardig!!
ik heb het met veel tranen in mijn ogen bekeken.

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 01:30

Ik kon het ook niet droog houden.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 14:34

wauw

laurahi
Berichten: 1028
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Oene

Re: Paardrijden lichamelijk positief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:03

mariz schreef:
hoi hoi,
vorig jaar begleide ik een meisje met autisme, die nam ik 2 dagen in de week mee naar me paard.
de ene dag leste ze erop en de andere dag reden we omstebeurt en gingen bijvoorbeeld zit oefeningen doen aan de longe, zodat we moesten delen die dag, dat was en is voor haar heel moeilijk, ook aan het puberen enz..
paardrijden was daarom ook erg therapeutisch, omgang met dier en ook met mens.

daarnaast heeft mijn zusje ook een beperking, achterstand en moeite met cordinatie en epilepsie.
die zit sinds kort op paardrijden, en heeft hele erge moeite om aan te drijven, ze mist de cordinatie en de kracht in de benen.
dat heeft al voor een flinke huilbui gezorgt omdat dat stomme paard niet lopen wil.. ja leg jij uit hoe dat komt? op een tactische manier, als zo'n iemand daardoor de moed verliest en er mee stopppen wil, kan je er bijna niets tegen inbrengen, maar... tromgeroffel.. ze heeft volgehouden en met een zweepje in haar hand en iets meer stem gaat het heel goed, zo trots als een pauw natuurlijk na de les Cool

ik vind dat het goed kan uitpakken, mits je er bij sommige voorzichtig mee omgaat, maar des te mooier als ze een overwinning boeken, dat geeft ze meer zelfvertrouwen en rust.


Ik zou je zusje natuurlijk laten rijden en omgaan met paarden, dat is denk ik veel beter voor haar.