spellen voor mensen met een handicap tijdens het paardrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

el1986

spellen voor mensen met een handicap tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 14:47

Ik doe vrijwilligerswerk op een manege waar mensen met een beperking kunnen huifbed rijden, maar ook gewoon zittend kunnen rijden. De avond dat ik vrijwilligerswerk doe wordt er zittend gereden, dit wil zeggen dat de deelnemers zelfstandig op het paard kunnen zitten, of dat er duozit gereden wordt dit is dus dat de deelnemer voor een vrijwilliger zit. ( met zijn 2en op het paard )

Maar mijn vraag is eigenlijk of er hier op bokt nog mensen zijn die spellen weten die wij op deze avond kunnen doen met onze deelnemers.het niveau van de deelnemers verschilt nogal. we hebben deelnemers met een hoog niveau maar ook deelnemers met vrij laag niveau.

Wij willen het voor al deze deelnemers leuker maken door met hen op het paard, simpele spellen te doen.
Dus als er iemand tips heeft dan hoor ik ze graag Lachen

el1986

Re: spellen voor mensen met een handicap tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 14:48

als dit topic hier fout staat dan zie ik het wel, maar wist niet waar ik hem anders moest plaatsen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 14:58

je hebt in de bak bij de letters van die plaatjes, hond, molen enz.
je kan spullen meenemen, die bij de plaatjes horen, en de ruiters die spullen naar het juiste plaatje laten brengen.
bijvoorbeeld, je geeft ze een plak brood, en dat mogen ze brengen naar de eend.
of een banaan om te brengen naar de aap.
kan je best ook wel plastic voorwerpen voor gebruiken, die kan je bewaren en dit dus vaker doen.
(en de paarden eten je het brood enzo niet op Knipoog )

er is een boekje, spelletjes met pony's, die schijnt erg leuk te zijn, veel leuke ideeën.
ik heb m zelf niet.
het is net zo'n boeke als 'versier je pony' , die heb ik weer wel.

je kan ook een bekertje water geven, die ze dan ergens moeten leeggooien in een emmer,
of een parcoursje uitzetten, om de pilaar heen (spring staander),
een kruispunt maken van springbalken,
pionnetjes van de ene springstaander af pakken en op een andere weer neerzetten.

etc etc etc..

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:53

parcoursje rijden gemaakt van balken, pionnen e.d.
Een hele grote dobbelsteen, bij elk nummer hoort iets wat je vantevoren met de ruiters hebt afgesproken. bijvoorbeeld, jij gooit dobbelsteen en bij vier hoort van hand veranderen of rondje draven, oefeningen met de armen of wat ze ook maar kunnen.
'Stoelendans' bij stoppen geluid (muziek ofzo) zo snel mogelijk naar een pion o.i.d. rijden.

Katia_harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:16

- Parcoursjes zijn altijd heel leuk!
- Voor mensen die mentaal en lichamelijk niet sterk zijn: liedjes zingen en laten uitbeelden werkt ook heel fijn (de krokodil; hoofd, schouders, knie en teen; de Nederlandse Amerikaan; de kikkertjes...)
- met balken een 'kruispunt' maken en agent spelen. Oefenen op halthouden, sturen.
- Met balletjes kan je leuke dingen doen: in een ring gooien, rond je lichaam draaien, omhoog steken,...
- tikkertje spelen. Je gaat zelf enkele meters van het paard staan en je laat de ruiter de neus van het paard ja hand raken.
- allerlei gymnastiekoefeningen te paard: kleine oefeningen per lichaalsdeel (kleine rondjes draaien, grote rondjes maken, van je paard wegsteken, opheffen,...)
- ...

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:23

Ik help ook als vrijwilligster met paardrijden voor gehandicapten. Wij doen ook wel eens paardenvoetbal met een hele grote soort van skippybal. Of een wedstrijdje wie er het eerst aan de overkant is. Ook maken we wel eens een sprongetje of zetten pionetjes neer.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 09:39

Wat grappig, ik wou net voetbal gaan voorstellen!
Wel zeker van zijn dat de paarden gewend zijn aan het fenomeen.

Je zou ook annemaria koekkoek kunnen spelen, of pitzakjes in hoepels gooien. Slalommen om pionnen, balkjes stappen, daar heb ik bij ons heel veel succes mee gehad Clown

Een kleine quiz. Je laat de ruiters op hun paard naast elkaar op de korte zijde staan. Je vraagt ze hele simpele dingen zoals "Hoe heet het ding wat een paard in z'n mond heeft", en als ze die goed beantwoorden mogen ze afhankelijk van de moeilijkheid van de vraag een aantal stappen voorwaarst gaan. Je moet ze dus de keus geven tussen een moeilijke en een makkelijke vraag. Voor een makkelijke vraag zou je bijvoorbeeld 3 stappen naar voren mogen doen en bij een moeilijke vraag 6 stappen.
De gene die het eerst aan de overkant (of de B-E lijn) is heeft gewonnen.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 13:25

@Trice: klopt niet elk paard/ pony vind zo'n voetbal leuk maar er zijn er bij ons ook bij die het helemaal geweldig vinden

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 21:07

Het ligt natuurlijk heel erg aan het nivo wat je kunt doen.
Bij een laag nivo doen wij wel eens het spelletje: bontje pakken.
Je hebt een bontje van een singel en die stopt één ruiter in de band van zijn/haar broek. En een ander moet die afpakken.
In ons geval is het dan zo dat (vooral de kinderen) zo opgaan in dit spelletje dat ze dan wat ontspannender gaan rijden. Ze letten meer op het bontje dan op zichzelf en de pony.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 22:14

xan schreef:
Het ligt natuurlijk heel erg aan het nivo wat je kunt doen.
Bij een laag nivo doen wij wel eens het spelletje: bontje pakken.
Je hebt een bontje van een singel en die stopt één ruiter in de band van zijn/haar broek. En een ander moet die afpakken.
In ons geval is het dan zo dat (vooral de kinderen) zo opgaan in dit spelletje dat ze dan wat ontspannender gaan rijden. Ze letten meer op het bontje dan op zichzelf en de pony.

de echt lag nivo kinderen kunnen dit volgens mij echt niet..
ze moeten in nivo dan denk ik wel minimaal 2 jaar zijn ofzo (denk ik ongeveer)

ik heb zelf het idee dat spelletjes in gemengde groepen voor elke ruiter op een andere manier goed kunnen zijn.
bijvoorbeeld: 'rood licht; stop',
voor een hoog nivo ruiter is het een oefening in het in de hand hebben van de pony,
voor de lager nivo ruiters is het, ook al doen ze zelf niet actief mee met de opdracht, wel weer een goede oefening voor (romp) balans, door het stoppen en weer gaan lopen van de pony!

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:56

oké heel erg bedankt voor deze tips en ideeën Lachen denk dat we hier wel wat mee kunnen.
Hou er alleen wel rekening mee dat de cliënten niet zelfstandig kunnen sturen. er loopt dus altijd iemand naast.
Als er nog meer ideeën/ tips zijn dan hoor ik ze graag Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:04

el1986 schreef:
Hou er alleen wel rekening mee dat de cliënten niet zelfstandig kunnen sturen. er loopt dus altijd iemand naast.

Kunnen ze helemaal niet sturen of vooral gewoon niet zo goed? Veel ruiters bij ons hebben wel een begeleider, maar worden zoveel mogelijk aangemoedigd om toch zelf te sturen, en kunnen dat ook wel een beetje. De begeleiders zijn er dan vooral voor extra ondersteuning en veiligheid, maar het zijn de ruiters die zo veel mogelijk het initiatief nemen. En dat is vaak goed te doen.

Tikkertje is dan misschien wat lastig, maar de andere stuurdingen kunnen dan hele goede en leuke oefeningen zijn.

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 18:41

@shadow0: Ja zo gaat dat bij ons ook wel. maar er zijn er ook een aantal die echt niet kunnen sturen. diegene die dit 'voor zover mogelijk' wel kunnen die mogen dit dan ook zelf doen. Maar er loopt altijd minimaal één man begeleiding bij.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:53

er zijn natuurlijk verschillende types mensen die niet kunnen sturen..
ze kunnen mentaal niet zo ver zijn, en zich dus vasthouden aan een beugel terwijl ze rond gereden worden, (of met backriding etc)
of ze kunnen door een lichamelijke beperking niet sturen, maar wel opdrachten begrijpen.
de tweede groep zou je in de goede richting kunnen laten kijken, laten meedenken, dat soort dingen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 19:09

Een paar spelletjes die wij doen en die volgens mij ook heel goed te doen zijn met ruiters die in principe vooral zitten zijn Annemaria Koekoek en stoelendans.
Annemaria Koekoek: over de lengte van de bak. De instructeur draait met z'n rug naar de ruiters, roept "Annemaria .... Koekoek" en draait zich om. Op het moment dat hij omdraait moet iedereen stilstaan. Goed om overgangen te oefenen maar ook een heel leuk spelletje voor de ruiters.
Stoelendans doen wij met pionnetjes op de volte, als de instructeur fluit moet iedereen naar een pionnetje, en dan steeds 1 weghalen. Maar je kunt het ook met de muziek doen, zoals het eigenlijke spel.

Verder doen we wel eens estafettetjes. Bijvoorbeeld 2 evenwijdige lijnen met pionnetjes en dan slalom. Als je door de slalom bent en weer terug, mag de volgende.

Voordeel van deze dingen is dat vooral de kinderen het leuk vinden om wedstrijdjes te winnen. (Verliezen is wat minder populair, maar als je het een beetje stuurt kan iedereen een keertje winnen Lachen ). Ook kun je heel makkelijk als begeleider ongemerkt helpen en zo de verschillen wat minimaliseren... ruiters die het kunnen moeten zelf het initiatief nemen (bv het wegstappen na het stilstaan, al is het maar door stemcommando), ruiters die het niet kunnen worden geholpen, en sommige zijn in staat om het helemaal zelf te doen. Belangrijkste vind ik zelf dat ze ervaren dat zijzelf zo veel mogelijk de controle krijgen, ervaren dat zij niet willoos worden meegetroond maar de zelf initiatief tonen om iets van het paard gedaan te krijgen. Dat hoeft niet veel te zijn, stemcommando of meekijken in de richting kan best genoeg zijn, maar dat de ruiters het idee krijgen dat zij de controle hebben.

Voor de ruiters die hun armen redelijk tot goed kunnen bewegen zijn jeu-de-boules-varianten ook leuk: balletjes naar een pion of ring in het midden gooien en wie het dichts bij de pion komt heeft gewonnen. (Grappig hierbij is dat als je dit in draf doet, sommige ruiters ineens vergeten dat ze hun singel of zadel niet durven los te laten. Lachen )
In niet-wedstrijdvariant zijn ringen om pionnen of hindernispalen, of ballen in een emmer, ook leuk.

Andere niet-wedstrijd oefeningen zijn idd de parcoursjes, en je kunt ook eens kijken bij trail-oefeningen.

Voor de ruiters met wat hoger niveau zijn sommige spelletjes wat kinderachtig (hoewel de meesten het veel leuker vinden dan ze willen toegeven Lachen ) en dan wordt er langzamerhand meer overgegaan op echtere figuren, voor de ruiters met echt laag niveau is het soms alleen al genoeg om regelmatig bochtjes en overgangen te ervaren.

Goeie oefeningen voor de zit (dus vermoedelijk ook mensen met vooral motorische problemen) zijn met je ogen dicht, eventueel ook met een boel bochtjes.

Als ruiters wel motorisch beperkt zijn maar waar je goed mee kunt praten, zou ik ze zeker ook zelf vragen wat ze leuk vinden en ze inspraak geven.

el1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 22:03

echt super bedankt dat iedereen zo fijn met me meedenkt Lachen ik ga al jullie tips en ideeen zeker een keer voorleggen aan de leiding van die avond.
vind het echt erg leuk dat ik zoveel reacties krijg.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:05

je kan veel verschillende dingen doen,
denk aan annamaria koekkoek,
of aan de stoelendans, dan zeg je emmers in de bak en moet de begelijder daar de voet op zetten, en rijden ze zonder begeleider moeten ze er gewoon nast gaan staan,

verder kan je dingen doen als de oren van het paard aantikken, of de staart, je eigen tenen, je handen op je hoofd, of op je knieen, en vliegtuigje, dan ze met de armen wijd gaan.

ikzelf werk ook op een manege met gehandicapte mensen en die vinden dit al heel leuk, maar ze hebben ook al lol als je leuke liedjes met ze zingt etc.

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:22

Bij mijn oude stage hadden ze een voltige team en een stichting voor paardrijden met gehandicapten dus daar werd ook wel eens voltige voor de gehandicapten op het programma gezet. Het is natuurlijk een beetje improviseren wat ze wel en niet kunnen, maar ze vonden het daar helemaal geweldig.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:44

Ik had laatste een leuk idee gehoord van iemand.

Als je een ruiterpad in de buurt hebt van de manege is het heel leuk een soort spoorzoekertje te doen. Ze moeten dan bijvoorbleed linten in de boom volgen. En zo eens in de zoveel tijd plak je een gelamineerde poster op een boom. Bijvoorbeeld met een tekening van een hond met de vraag daaronder, "wat voor geluid maakt dit dier?" of "wat eet dit dier?"