handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Srika
Berichten: 185
Geregistreerd: 04-09-06

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:13

Ik ben spastisch. Ik rijd op een gehandicapten manege, maar niet echt in een gehandicapten les.
Ik vind een bokriempje fijn, dat geeft een veilig gevoel, sinds een aantal maanden heb ik hem niet meer nodig!

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 23:14

wat is een bokriempje?

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:17

Ik ben ook licht spastisch en heb een evenwichtsstoornis. Heb nooit bij gehandicapten in de les gereden. Begonnen op een gewone manege en heb inmiddels al een aantal jaren een eigen pony die ik met goede hulp vanaf de grond zelf beleerd en ingereden heb. Dat is met vallen en opstaan gegaan, maar ik heb er een wereldpony aan die ik heel goed ken en hij mij...Hoewel ik niet zo'n held ben en ook wel momenten heb dat ik gewoon echt bang ben, zeker als ik er weer eens goed hard vanaf gevallen ben ofzo, maargoed dat heeft iedereen wel is denk ik. Hij "red" mij ook regelmatig als ik per ongeluk uit balans ben of een tijd geleden gingen we in galop een heuvel op tijdens een Endurancewedstrijd... Ging opeens de heuvel steil naar beneden wat ik niet optijd gezien had. Ik lag op Levi's hals, teugels flapperde los (Ik had ze nog wel vast, maar geen contact meer) en zei alleen maar zachtjes hooo Levi en hij kwam rustig terug in tempo en ging stappen. Lovers

Ik rijd ook wedstrijden dus Endurance en Dressuur...Dat laatste tussen de paarden, want ik ben al 18 geweest, maar toch echt niet van plan om Levi daarom te verkopen. Ik vind pony's veel te leuk! Bovendien kom ik niet eens op een paard, veel te hoog. Ik stap op Levi met een opstapje of een "pootje" van iemand anders, omdat ik er anders niet zelf opkom.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 26-02-08 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33134
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:19

kleinelinda schreef:
wat is een bokriempje?

Dat is een riempje wat je voor aan je zadel hebt aan de 2 "oogjes". Dat riempje kan je vastpakken als je paard bokt, of als je op een andere manier je balans verliest. Dit in plaats van (per onngeluk) aan de teugels te gaan hangen om in het zadel te blijven.

xan

Berichten: 436
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Wormer

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:35

hiphopje schreef:
thanks xan, ik zal dinsdag eens overleggen of dat een optie is voor mij.
ik heb er wel vreselijk veel zin in!
jaren niet naar paarden omgekeken, en toen mijn dochter vroeg of ze op paardrijles mocht was ik weer besmet, hahahaa
volgens mij gaat dat virus nooit meer over, het blijft alleen een beetje stil sluimeren in je bloed

Ben heel benieuwd of je de elastieken al hebt uitgeprobeerd ???
Laat je me het nog weten ?

xan

Berichten: 436
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Wormer

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:38

@Ineke2: Gaat super lekker met jou zo te lezen.
Fantastisch lijkt me dat zo'n pony (of paard) waar je echt op kunt vertrouwen. Ga nu zelf voorzichtig op zoek naar (misschien) een eigen paard waar ook onze dochter op kan rijden. Moet vanwege haar beperkingen ook super betrouwbaar zijn.

Vlindie
Berichten: 436
Geregistreerd: 06-12-06

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 08:51

Ik gebruik een opstapkrukje (soms ook nog met extra hulp van een begeleider)
en een dressuurzweepje, deze neemt de taak van m'n
linkerbeen over. Mijn paardje kan wijken als de beste door enkel m'n been iets
te verleggen en het zweepje tegen z'n schouderblad aan te leggen.
En dan ben ik zoooooooooooooo trots Bloos ......

Verder rijd ik met geen speciale hulpen in de zin van materialen, maar rijd ik
voornamelijk met hulpen middels m'n zit en stem. Vooral het laatste gaat onwijs goed.
We zijn nu bezig om lInks af en rEchts af erin te krijgen. Gelukkig leert hij snel
dus ook dat gaat best naar wens.

Twee korte 'rukjes' aan mijn teugels geven aan dat ik zachter wil of wil stoppen,
onder vermelding van; hóóó, hó, hó. Stopteken is; hált!
Eigenlijk zoals bij ieder ander. Toch weet en voel ik dat Trostan er wel erg goed
op reageert. Ik heb nl. ook niet zoveel kracht in mijn armen en handen, niet dat dat een
must is bij het paardrijden, maar een voordeel is wel dat m'n paardje erg goed reageert
op mijn commando's.

Sja, ff denken..... over m'n schoenen heb ik elders al geschreven..... Ook daar red ik
me best mee.

Ik zou zeggen; een fijne dag iedereen!

Bo0tJuH

Berichten: 24
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:27

Ineke2 schreef:
Ik ben ook licht spastisch en heb een evenwichtsstoornis. Heb nooit bij gehandicapten in de les gereden. Begonnen op een gewone manege en heb inmiddels al een aantal jaren een eigen pony die ik met goede hulp vanaf de grond zelf beleerd en ingereden heb. Dat is met vallen en opstaan gegaan, maar ik heb er een wereldpony aan die ik heel goed ken en hij mij...Hoewel ik niet zo'n held ben en ook wel momenten heb dat ik gewoon echt bang ben, zeker als ik er weer eens goed hard vanaf gevallen ben ofzo, maargoed dat heeft iedereen wel is denk ik. Hij "red" mij ook regelmatig als ik per ongeluk uit balans ben of een tijd geleden gingen we in galop een heuvel op tijdens een Endurancewedstrijd... Ging opeens de heuvel steil naar beneden wat ik niet optijd gezien had. Ik lag op Levi's hals, teugels flapperde los (Ik had ze nog wel vast, maar geen contact meer) en zei alleen maar zachtjes hooo Levi en hij kwam rustig terug in tempo en ging stappen. Lovers

Ik rijd ook wedstrijden dus Endurance en Dressuur...Dat laatste tussen de paarden, want ik ben al 18 geweest, maar toch echt niet van plan om Levi daarom te verkopen. Ik vind pony's veel te leuk! Bovendien kom ik niet eens op een paard, veel te hoog. Ik stap op Levi met een opstapje of een "pootje" van iemand anders, omdat ik er anders niet zelf opkom.

Oh, dit vind ik zo gaaf! Echt dikke respect!
Ikzelf ben ook wel wat sneller uit balans door mijn arm-prothese, maar mijn paard reageert ook heel goed op mijn stemhulpen. Want toen ik hem kreeg kon hij niks en moest het via de longe en met stemhulpen de normale hulpen verfijnen.
Ik vind het zo leuk om te lezen dat jij (en de rest hier) het gewoon allemaal maar doet! Je doet gewoon mee aan de endurance en dressuurwedstrijden!
Heb ook zo het gevoel dat jullie het gewoon snappen, dat ook al heb je een beperking je gewoon net als de rest bent en niet zielig ofzo.
Echt zo leuk om te lezen allemaal:D.

Sietara
Berichten: 336
Geregistreerd: 09-06-08

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:05

Hoi, ik gebruik een zweepje om als hulpmiddel en me beugels doe ik op ze langst als ik moet opstappen. Verder geen hulpmiddelen.
Komt mischien later nog als het nodig is... maar gelukkig reageerd mijn paard erg goed op me stem.

Elgar
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-06-08

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:41

Zo dan Haha!

Echt respect voor de mensen die inderdaad dingen als paardrijden ondernemen,ook al hebben zij een handicap...

Chewany

Berichten: 254
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: leeuwarden

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 00:48

ik heb rheuma en dan in de zware vorm, sinds 15 febr dit jaar een knieprothese, ben weer lekker aan t rijden en heb mn 1e wedstrijd gereden en ben lange tijd opgestapt met een krukje maar die kan ik zo nu en dan eens aan de kant zetten als ik een goede dag heb. Verder nog geen aanpassingen maar ben wel van plan om een soort van beugels op mijn (western) zadel te laten zetten omdat ik niet zoveel evenwichts gevoel heb waardoor ik niet al te stevig in t zadel zit.
Door weer te gaan rijden voel ik me stukken beter Lachen