handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:53

Hoi allemaal,
Ik ben spastisch en rij al vanaf mijn 6de jaar paard ben nu 22.
Ik heb eerst bij de gehandicapten gereden nu rij bij "gewoone"mensen super leuk. Heb ook mee gedaan aan wedstrijden amar dat kan nu niet meer want ik ben 2 2en rij nog steeds op een pony maar daar komt dit jaar als het goed is verandering in.
Ik heb meestal moeite met opstappen daarom doe ik mn beugels langer en geeft mn vader een zetje en gooit hij mn rechterbeen er over.
Ik heb een poosje met een bandje van de singel naar de beugels vast en dan kon mijn rechterbeen niet meer afsteken. Die is er nu af omdat ze niet meer zo afsteekt.
En mn rechterhand heb ik een zweepje zodat deze mn rechterbeen een beetje kan helpen.

Wat gebruiken jullie alllemaa voor hulpmiddelen??

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37273
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:49

Een aangepast zadel met extra steun of een westernzadel. Een halsriem, een hoog opstapje, een zweepje als beenhulp en soms een lopende begeleider. Maar vooral een goed meewerkend paard.

Bo0tJuH

Berichten: 24
Geregistreerd: 14-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:04

Ten eerste wil ik even zeggen: ik heb echt respect dat je gewoon doet wat je leuk vindt, ondanks je eventuele beperkingen.
Ik mis zelf mijn linkeronderarm en heb een protese. Vroeger reed ik met één hand, dat heb ik mijzelf aangeleerd want ik wilde paardrijden en dus deed ik dat op mijn eigen manier, maar naarmate ik wat verder kwam had ik hier niet genoeg aan. Bovendien was het ook niet genoeg voor mijn paard. Ik rijd nu met een jacktteugel, ook wel bekent als lussenteugel. Hiermee kan ik gewoon met twee handen rijden en mijn paard aanleuning geven. Alleen mijn moteriek is natuurlijk niet zo fijn links, dus daar moet ik altijd opletten. Verder kan ik zo prima rijden, echt een uitkomst!
Verder gebruik ik bijna altijd een opstapje omdat ik anders zo moet hangen en dat is niet goed voor de rug van mijn paard. Ik moet me met één hand optrekken en dat is best wel zwaar. Bovendien kan ik mijn pard dan ook niet goed vasthouden, in ieder geval, das een hoop gedoe, maar het kan wel.
Ach ja, als je iets wilt, dan doe je het gewoon!
Ik heb trouwens nooit bij gehandicapten gereden. Ik voel me niet zo en heb nooit bij iets speciaals gezeten door mijn gemis.

Siggislief

Berichten: 14016
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:15

Ik heb Dyspractie, ADD & PDD-NOS.
En gebruik zelf een opstapperon, en heb het liefste soms een zadelriempje Bloos
Maar eigenlijk gebruik ik alleen het opstapperon in de manege.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:34

ik heb een electrische rolstoel die omhoog kan. zo kan ik op mijn paard komen. verder eigenlijk geen hulpmiddelen. wel rijd ik liever met westernzadel ivm die knop voorop Knipoog

Anoniem

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:10

Ik heb dezelfde handicap als Bootjuh hierboven, maar ik rij zonder hulpmiddelen. Ik draai m'n teugel 1 slagje om de duim van mijn prothese en daarmee kom ik er wel uit. Ik rij ook al vanaf m'n 4e (bijna 300 jaar nu dus Haha! ) en heb ook gewoon een soort van gevoel in mijn prothese. Ik heb een redelijk fijne motoriek ermee ontwikkeld en vang ook kleine signalen van mijn paard goed op met die prothese. Vroeger reed ik dressuur (M2) en springen (Z) dus eigenlijk nooit echt gehinderd geweest door mijn handicap. Ik voel me ook niet gehandicapt.
Waar ik wel net als Bootjuh mee oppas is het opstappen; ik gebruik ook een opstapje, ook voor mijn kleinste paarden. Behalve dat ik anders best wel aan het paard hang, komt er anders ook wat teveel spanning op de bedieningskabel van mijn prothese te staan die over mijn rug loopt.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:42

hoi allemaal

ik ben vanochtend weer begonnen met paardrijden. 7 jaar geleden voor het laatst erop gezeten.
nu heb ik door een ongeluk op 4 jarige leeftijd mijn beide onderbenen ernstig verbrand en heb geen kuiten meer, een beenlengte verschil en mijn rechtervoet staat in een spits-stand.
vroeger kon ik nog op gewone rijlaarzen lopen, maar dat lukt nu echt niet meer. dus ging ik mijn (orthopedische) schoenen erop. Dat was erg wennen!
Het probleem is dat ik dus niet goed voel of ik mijn voeten nog wel in de beugels zitten, met als gevolg dat ik ze vaak verlies. Nu zouden ze voor de volgende les speciale beugels voor mij regelen. Het is een manege waar veel gehandicapten rijden, hoewel ik mezelf niet gehandicapt voel, maar ben het wel degelijk.
Het zijn kunststof beugel met een neus eraan, en er komt dan een elastiek om mijn hiel. Natuurlijk veilig, die elastiek schiet er in noodgevallen gewoon af.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:47

ps. ik heb jaren een eigen paard gehad, zelfs nog wedstrijdjes gereden bij de 'gewone' ruiters.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 20:36

wat leuk om te lezen allemaal. Rijden jullie bij de gehandicapte mensen of bij de niet gehandicapte mensen

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:45

ik ga vanaf dinsdag weer officieel les nemen.
en dan bij de niet-gehandicapte.
het scheelt denk ik wel, dat op die manege veel gehandicapten paardrijden, dus ze kijken er niet van op als ik zeg dat ik geen kuiten heb en niet kan drijven

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 09:45

ik rijd in een gehandicaptenles, maar weet niet of de rest nu lichamelijkgehandicapt is of wat anders heeft. nu heb ik ook pas 1 les tussen die mensen gehad en ben meer op mij en indi gefocussed dan op die andere 2 Knipoog

Siggislief

Berichten: 14016
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 10:22

@ kleinelinda : Ik rij in een les waar je bij de ene wel ziet dat ie wat heeft en bij de andere niet!!
Maar ik rij wel gewoon op een manege voor gehandicapten Ja

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 12:20

nu we het toch over hulpmiddeltjes hebben.
wie is er bekend met speciale beugels voor mensen die weinig of geen kracht/controle in/over de onderbenen hebben?

Anoniem

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:04

kleinelinda schreef:
wat leuk om te lezen allemaal. Rijden jullie bij de gehandicapte mensen of bij de niet gehandicapte mensen

Niet-gehandicapten. Er zijn ook wel mensen die me al jaren hebben zien rijden ed en die helemaal niet weten dat ik een prothese heb Haha!

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 22:16

hiphopje, waarom rijd je niet zonder beugels dan?
gewoon interesse hoor!
wel super dat je het rijden weer oppakt!
gebruik je een zweepje als (extra) hulp bij aandrijven etc?

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:40

waarom ik niet zonder beugels rijd?
nou, omdat het ruim 7 jaar geleden is dat ik op een paard heb gezeten. die tijd lukte het me nog om gewone rijlaarzen aan te trekken maar dat gaat nu niet meer lukken. ik heb een eigen paard gehad. en vrijdagochtend voor het eerst weer een proeflesje genomen bij een manege.
ik ben dus nog behoorlijk stijf, geen uithoudingsvermogen en heb geen vaste zit meer. maar dat komt wel weer.
vroeger had ik inderdaad een zweepje als hulpmiddel. mijn paard liep ook altijd iets scheef, omdat ik zelf ook iets scheef zit.
als ik op concours ging, werd er voor mij altijd netjes een notitie gemaakt door iemand van de ruiterclub dat ik een handicap heb en dat stond dus op dat puntenbriefje (kan even niet meer op de naam komen, hihi) Als dat er niet op stond, kreeg ik altijd opmerkingen over mijn zit, en dat mijn beugels ongelijk zijn.
Ik heb gewoon weinig kracht in mijn onderbenen, mijn rechterbeen bungelt er maar een beetje bij, hahaha.
Ik moet dus eerst mijn evenwicht weer zoeken en zorgen dat ik weer een vaste zit krijg, daarom wil ik voorlopig speciale beugels, zodat ik me op mijn zit kan concentreren en me niet druk hoef te maken of mijn voeten niet uit de beugels schieten.
snappie?

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 23:57

oke op zo'n manier.
ik begrijp hieruit dat je op een gewoon engels zadel rijd?
en rijd je in gehandicapten les, of regulier?
bij gehandicapten maneges hebben ze ook klitteband zadels, dat zijn grote (stugge Bloos ) dekjes waarop je blokken kan plakken, die de benen in de juiste positie kunnen houden.
o, ik lees terug en zie dat je op een reguliere manege lest.

beugels met toe stoppers, en (dun) elastiek achter je voeten langs kan idd een oplossing zijn,
hoewel je wel ver met je voeten in de beugels moet zitten wil je tegen de toe stoppers aan komen, maar ze kunnen er in elk geval niet doorheen schieten dan.
is het anders misschien een idee je beugels (ook) wat korter te doen, zodat je ze minder snel kwijtraakt?

of mischien is (in de toekomst) een stock zadel iets voor je?
je benen worden dan in een bepaalde houding gehouden door de vorm van het zadel.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:07

ja, ze hebben daar gewone engelse zadels.
en ze zouden voor mij die beugels regelen met elastiek achter mijn hielen, denk dat jij het over hetzelfde hebt. Knipoog
maar wat een stokckzadel is, dat weet ik niet, ga ik even googelen, hihi.
enne, zo'n aangepast met klittenband en blokken, hmm, daar voel ik met niet genoeg gehandicapt voor, Haha!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:09

oh, ik heb het al gevonden, die stockzadels lijken wel westernzadels? bedoel je die?
die hebben ze wel op de manege, maar ik weet niet of die geschikt zijn voor ieder paard.
ik wil eigenlijk gewoon net als ieder andere niet gehandicapte ruiter rondhobbelen, ik ben een beetje eigenwijs

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:14

ik had het idee van die elastieken gelezen van jou ja, heb het zelf nooit gezien verder.
het is wel begrijpelijk dat je gewoon als ieder ander wilt rijden,
aan de andere kant, het gaat om jou plezier, en eigenlijk mag je er best scheit aan hebben wat anderen denken Tong uitsteken
stockzadels lijken wel een beetje op westernzadels ja, je zit er naar verluid heel vast in.
daarom dacht ik eraan, ivm je benen.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:59

ze hebben die zadels en beugels wel op die manege, ik zal eens vragen of dat wat voor mij is. maar ik wil eerst gewoon op een engels zadel weer rijden, zoasl ik vroeger altijd deed. moet alleen nog een rijbroek regelen, ik wil geen strakke. ik zat te denken aan zo'n jodphur-model, en dan vraag ik aan mijn orthopedisch schoenmaker of hij een soort chaps voor mij kan maken.
ik ben er afgelopen vrijdag (was mijn eerste ritje sinds 7 jaar) dus afgekukeld, gewoon omdat ik niet vast zat. ik wilde in een rechtergalopje aanspringen en verloor mijn rechterbeugel. het paard waar ik opzat staat erom bekend dat hij hoog opgooit, dus moeilijk is om door te zitten, en ik stuiterde er gewoon vanaf, hahaha. eigenlijk ben ik geeneens op mijn kontje gevallen, ik stond er ineens naast. ook knap he? Haha!

xan

Berichten: 436
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Wormer

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:34

Wij zetten de voeten wel eens vast in de beugels met gewone postelastieken
Ik hoor jullie denken Wat Eng !
Dat dacht ik ook in het begin, maar die dingen gaan echt kapot als je valt en als je niet valt, (en dus gewoon rijdt) zorgen ze ervoor dat je voeten in de beugels blijven.
Je doet de postelastiek om je hak, je draait ze een slag, en haalt ze weer over je tenen heen.(dat doet een ander dus voor je want jij zit er al op)
Je voeten zitten dan dus al in de beugels. En als je ze dus een slag draait, doe je dat onder de beugel door.
Ik zou zeggen probeer het eens, een heel eenvoudig doch goede oplossing.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:43

thanks xan, ik zal dinsdag eens overleggen of dat een optie is voor mij.
ik heb er wel vreselijk veel zin in!
jaren niet naar paarden omgekeken, en toen mijn dochter vroeg of ze op paardrijles mocht was ik weer besmet, hahahaa
volgens mij gaat dat virus nooit meer over, het blijft alleen een beetje stil sluimeren in je bloed

xan

Berichten: 436
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Wormer

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 20:53

Ik zou zeggen, neem gewoon 2 van die elastieken mee en ga het uitproberen.
Eerst rustig in een stap en dan een drafje.
En doe de galop (om te beginnen) op een paard dat rustig aanspringt en niet zo hoog opgooit Haha!

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: handicap en jou hulpmiddeltjes met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-08 09:48

Wat leuk om te lezen allemaal echt zijn weer giga veel reacties bij gekomen