Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:21

kim1207 schreef:
ik ben corset gaan dragen op advies van mijn fysio, maar ik mocht hem alleen aan op het paard, inmiddels ben ik van fysio veranderd en deze zei gelijk uit met dat ding, je rug trainen (spieren trainen) en dat corset zorgt er juist voor dat je spieren niets doen.


Het is idd een beetje dubbel, eigenlijk hebben beide fysio's gelijk. Als je een korset draagt nemen die de functie van je spieren (gedeeltelijk) over waardoor ze in spierkracht achteruit (kunnen) gaan. Maar als je moet kiezen tussen geen korset en niet rijden of wel een korset en wel rijden kies ik toch voor het laatste. Natuurlijk moet je ook goed je spieren trainen. Dus je zou ervoor kunnen kiezen om in de 'opbouw'fase wel met korset te rijden en daarnaast spieren gaan trainen. Als je op een gegeven moment zover bent dat je zonder korset kunt rijden moet je dat ook zeker gaan doen!
Laatst bijgewerkt door Figaro op 11-02-08 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:22


kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:24

Lianne84 schreef:
kim1207 schreef:
ik ben corset gaan dragen op advies van mijn fysio, maar ik mocht hem alleen aan op het paard, inmiddels ben ik van fysio veranderd en deze zei gelijk uit met dat ding, je rug trainen (spieren trainen) en dat corset zorgt er juist voor dat je spieren niets doen.


Het is idd een beetje dubbel, eigenlijk hebben beide fysio's gelijk. Als je een korset draagt nemen die de functie van je spieren (gedeeltelijk) over waardoor ze in spierkracht achteruit (kunnen) gaan. Maar als je moet kiezen tussen geen korset en niet rijden of wel een korset en wel rijden kies ik toch voor het laatste. Natuurlijk moet je ook goed je spieren trainen. Dus je zou ervoor kunnen kiezen om in de 'opbouw'fase wel met korset te rijden en daarnaast spieren gaan trainen. Als je op een gegeven moment zover bent dat je zonder korset kunt rijden moet je dat ook zeker gaan doen!


dat hebik dus inderdaad gedaan en ik heb al 1 1/2 jaar geen corset meer nodig, maar moet wel mijn oefeningen blijven doen, als ik een week of twee verslof dan merk ik dat gelijk (nu dus ook) Clown

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:41

Dit ken ik!
Ongeveer anderhalf jaar terug ben ik met een noodgang van een paard gelanceert, en heb daarbij 2 wervels ingedeukt. (Net als colablikjes waar je op gaat staan, kraakbeen kon de klap niet goed opvangen.) Nu heb ik na het rijden vaak zo'n zeurderige pijn...

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:50

BibiSmurf schreef:
Je hebt voor de motorcross een bekken of niergordel. (een van de twee) Deze geeft ook erg veel stevigheid bij sporten. Het ontlast je spieren. Ik heb hem een poosje gebruikt toen ik last van mijn rug had. Het verslapt je spieren wel. Ik zou eens met je dokter overleggen of dit een optie is voor je.
Succes erg lastig als je last van je rug hebt.


OK dan! dit wou ik net gaan zeggen Tong uitsteken

Ik heb ivm hypermobiliteit van mijn onderste ruggenwerfels ook een periode gereden met een niergordel.
zoals deze:
Afbeelding

Vond het ideaal, maar je moet er idd wel rekening mee houden dat het je spieren verslapt.

inge_aryn
Berichten: 231
Geregistreerd: 21-09-05

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 01:05

Ik heb ook al jaren last van mijn onderrug na een paar keer van een paard te zijn gevallen. Ik heb ook al veel verschillende therapieën gehad. Wat mij het beste heeft geholpen is de orthomanueel arts en de Mensendieck. De orthomanueel arts heeft mijn bekken en de rest naar boven weer allemaal op zijn plaats gezet. Bij Mensendieck krijg je dan oefeningen om je buik en rugspieren te versterken en soepel te houden. Ik doe deze oefeningen twee keer op een dag. Sommige oefeningen doe ik voordat ik opstap en nadat ik heb gereden nog eens extra. In het begin deed ik de oefeningen niet wanneer ik pijn had, maar nu merk ik dat de pijn minder wordt als ik de oefeningen toch doe.

Ik heb ook weleens gedacht aan een corset, maar de arts raadde mij dit af. Hij zei dat ik zelf mijn spiercorset moest opbouwen. Ik zou het dus overleggen met je arts. Ik kan me namelijk best voorstellen dat het in bepaalde gevallen wel noodzakelijk is.

goldiejack
Berichten: 55
Geregistreerd: 15-02-08

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 11:55

ik ben 18 en vanaf mn 16de heb ik enorm veel last van mn rug,. mijn ouders vonden dat ik me aanstelden totdat ik in december dit jaar een mri liet maken en bleek dat ik in mn onderste wervel geen kraakbeen heb waardoor het werveltje naar beneden zakt,. ik heb dan ook een zware operatie nodig waarbij ze pinnen en schroeven in mijn ruggewervel moeten plaatsen.. maar het is een risico-volle operatie en lig dan 7 maanden plat, bovendien kan ik dan nog maar 60 % van mn rug bewegen en dat is ook geen pretje op je 18e... Boos!
nou hebben we ervoor gekozen om zo lang mogelijk vol te houden aangezien de operatie toch ooit eens moet gebeuren maar ik wil proberen dit uit te stellen (mischien hebben ze over een aantal jaar wel weer nieuwe technieken)..ik draag nu een corset die ik 4 maanden moet omhouden en alleen mag afdoen met slapen.. ik rij hier ook mee op mn pony en gaat prima.. zo is je houding hellemaal recht en heb ik minder pijn na t rijden..
Knipoog

Lotse
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-02-08

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 21:21

Ik heb ook heel erg veel last van mijn rug met paardrijden. Ik kan er verder niks aan doen, en volgens de doktor staan mijn bekken gewoon een beetje te ver uit elkaar, en mijn paard trekt tijdens het rijden heel erg aan de rechterteugel, dus moet ik hem in evenwicht houden. Hierdoor bleek dus ook mijn rechterrugspier meer ontwikkeld te zijn dan mijn linkerrugspier waardoor mijn rug dus scheef is gaan groeien, je ziet er verder niks van, maar het is niet bepaald leuk ..
Ikzou zelf niet weten als een korset helpt, misschien eens een maandje proberen en het resultaat afwachten?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:00

bestaat zoiets ook voor je bovenrug? ik heb last van mijn onder en boven rug... eigenlijk heb ik meer iets nodig dat mijn houding corrigeert...

Timba
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-02-08

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:22

Op deze webiste kun je meer informatie vinden over korsetten, http://orthocor.nl/ ik weet niet of ze ook specifiek korsetten voor ruiters maken, maar alles is in ieder geval op maat.

laurahi
Berichten: 1028
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Oene

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 15:10

Amanda_T schreef:
Ik heb sinds ik een aantal jaren geleden een ongeluk heb gehad met rijden, helaas, de eigenaar van een slechte rug..Het kan maanden goed gaan, maar het kan ook 2x in de week verkeerd gaan, waardoor de pijn er weer terug in schiet..

Nu ga ik binnenkort weer rijden met een jong paard. En toen ik gisteren in het ziekenhuis was, zag ik een heel stel korsetten op de foto..Ze zagen eruit alsof ze speciaal voor tijdens het sporten waren. Ik weet niet of iemand hiermee ervaring heeft? Want ik heb dus regelmatig na het rijden last van mij rug, of dat mijn rug gewoon ontzettend vermoeid aanvoelt..
Ik weet dat ik hiermee niks oplos, maar ik heb al fysiotherapie gehad en dat haalde niks uit..Het enige wat tot nu toe geholpen heeft is het kraken van mijn rug..Maar dan nog blijft de pijn na het rijden...Ook iets anders doen tijdens het rijden werkt niet, heb er ook al jaren last van...

Heeft er iemand ervaring met die korsetten? Want ik wil toch wel fijn en lekker kunnen rijden, zonder erna pijn te hebben Lachen


Ik kan je natuurlijk rijden ook aanbevelen.
Ik denk dat natuurlijk paardrijden wel kan maar engels niet goed is.
Met natuurlijk rijden ga je mee in de bewegingen en plof je niet steeds weer terug in het zadel.
Ook word het bekken gemasseerd en is het niet zo erg slecht voor de rug.
Als je interesse hebt in natuurlijk paardrijden stuur me dan een pb dan kan ik je tips geven.

sherrie

Berichten: 71
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Zuid holland

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:56

Ik wil dit topic graag blijven volgen omdat ik sinds twee a 3 maanden ook last van me rug heb na het paardrijden.
De meningen zijn duidelijk verschillend over het wel en niet rijden met een korset en ben dan ook benieuwd naar wat meerdere bokkers gedaan hebben of ook last van hun rug hebben.
Ik wou zelf ook een niergordel gaan halen ,maar er zit ook wel weer wat in dat je rugspieren hier ook duidelijk in verslappen.
Wanneer hebben jullie het meeste last of is het gewoon met periode?

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:21

Ik heb ook rugklachten (hernia operatie 10 jaar geleden, bekken/SI gewricht blokkade in april 2006), nu sinds oktober 2007 weer klachten. Afgelopen maand 2 x door mijn rug gegaan, waarbij de laatste keer flink. En eind april heb ik een afspraak bij de orthopeed.

Als ik rij, rij ik met deze rugband om. Er zit achterop een verdikt stuk wat stevigheid geeft en wat je rug warm houdt. Ik denk dat er iets van gel in zit. Ik heb de band meegenomen naar mijn fysiotherapeut en die vond hem beter dan de banden waar hij aan kon komen.

Hij is niet goedkoop (89 euro), maar ik vind deze band z'n geld waard. Ik heb hem trouwens gewoon in Nederland gekocht.

http://www.profchoice.com/htmldocs/prd/ ... pcx0x.html

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 08:49

ziet er opzich ook goed uit. mijn engels is alleen bagger...

wat is nu precies de werking van zo`n band?

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:59

Het komt er op neer dat deze band je spieren warm houdt, en dat hij makkelijk en goed verstelbaar is. En dat hij fijn is als je last hebt van je rug door b.v. zwaar tillen, lang zitten of rijden.

Ik heb hem wel eens omgehad toen ik door mijn rug gegaan was, en dat gaf een beter gevoel. Ik vind dat hij mijn rug stabieler houdt. Maar ja, ik mag hem in principe alleen maar gebruiken tijdens het paardrijden, omdat ik anders een z.g. "luie" rug krijg. Maar als ik hem om heb, wil ik hem eigenlijk niet meer afdoen, zo prettig vind ik het gevoel dat mijn rug stabieler aanvoelt.

wammesje

Berichten: 1456
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: klaaswaal

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 08:56

OneDesire schreef:
Ik heb ook rugklachten (hernia operatie 10 jaar geleden, bekken/SI gewricht blokkade in april 2006), nu sinds oktober 2007 weer klachten. Afgelopen maand 2 x door mijn rug gegaan, waarbij de laatste keer flink. En eind april heb ik een afspraak bij de orthopeed.

Als ik rij, rij ik met deze rugband om. Er zit achterop een verdikt stuk wat stevigheid geeft en wat je rug warm houdt. Ik denk dat er iets van gel in zit. Ik heb de band meegenomen naar mijn fysiotherapeut en die vond hem beter dan de banden waar hij aan kon komen.


http://wwwHij is niet goedkoop (89 euro), maar ik vind deze band z'n geld waard. Ik heb hem trouwens gewoon in Nederland gekocht.
.profchoice.com/htmldocs/prd/ortho/prd/pcx0x.html


mag ik vragen waar je het gekocht hebt, of heb je het via de site besteld?
groetjes mariel

OneDesire
Berichten: 1032
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:57

@mariel: ja hoor, ik heb hem gekocht bij Arthur's Westernstore in Vorstenbosch. Ik geloof dat ze ook versturen, maar ja, dan moet je natuurlijk wel weten welke maat je moet hebben Clown .

domo
Berichten: 29
Geregistreerd: 27-03-08
Woonplaats: almere =)

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:00

Precies wat de mensen zeggen, effe naar een speciale arts gaan voor je rug! Dat is niet te harden als je dat steeds moet doen!

wammesje

Berichten: 1456
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: klaaswaal

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:07

OneDesire , bedankt!! Haha!

incognitwo
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-08-06

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:35

Hallo allemaal, hier meld zich nog een rugprobleem Knipoog
Als het een beetje meezit wil ik over een maand of 2 het rijden ook weer oppakken.
Loop nu al jaren te klooie met me rug, en heb ook een brace gehad.
Nu ja die heb ik nog, maar draag hem nooit meer, gelukkig.
Ik las jullie stuk, en zag ze speciaal voor het rijden.
Lijkt mij idd goed, die van mij hielp wel wat met rijden maar schoof steeds omhoog.
Nu was ik dus aan t google naar een andere.
Dus ben ik erg nieuwsgierig hoe jullie ervaringen zijn.
Ik denk wel dat zo'n brace toch ook wat de klappen opvangt.
Zodat je iets minder last krijgt.
Kortom ik ben erg nieuwsgierig.

Anouskaa
Berichten: 1512
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: Leiden

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:10

OneDesire schreef:
@mariel: ja hoor, ik heb hem gekocht bij Arthur's Westernstore in Vorstenbosch. Ik geloof dat ze ook versturen, maar ja, dan moet je natuurlijk wel weten welke maat je moet hebben Clown .

Weet je misschien waar hij ergens staat bij de online shop? Kan het echt niet vinden

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:30

Na een ongeluk met een paard heb ik vanwege ongelooflijke rugpijn een corset aangemeten gekregen.
Toen mijn fysiotherapeut dat zag was hij werkelijk des duivels. Hij zei toen letterlijk tegen mij: "Je bent nu 25 en hebt dit corset. Wil je straks als je 50 jaar bent in een leren corset rondlopen ? Uit dat ding Boos! ". Hij heeft mij toen buik-en rugspieroefeningen gegeven, hele simpele en makkelijke omdat ik vanwege de pijn bijna niks kon en binnen 3 maanden was ik verlost van de pijn en kon ik alles weer. Daarvoor heb ik echt jaren als een invalide met rugpijn rondgestrompeld. Ik kon echt helemaal niks meer.
Ik wil niet beweren dat iedereen op deze manier van zijn rugpijn afkomt, maar sterke spieren is wel heel cruciaal bij rugpijn. Als je rug- en buikspieren sterk zijn, dan kan je daarmee een heleboel opvangen.

Anouskaa
Berichten: 1512
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: Leiden

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:35

Het is lijkt me dan ook bij iedereen anders waar de rugpijn aan ligt. Ik heb bijvoorbeeld mijn wervels helemaal verkeerd staan waardoor mijn spieren altijd strak gespannen staan om mijn rug recht te houden (normaal gesproken valt mijn rug dus door de stand van de wervels naar voren).
Ik ben nu een half jaar gestopt met paardrijden en sinds een maand ben ik gaan zwemmen wat al superveel helpt en dus ook echt aan te raden is! En ik denk dat ik nu zo snel mogelijk weer ga beginnen met rijden en dan lijkt zo'n rugband met gel me wel echt superfijn, had er nog nooit van gehoord

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:37

het kan wel bij iedereen anders zijn, maar het is een feit dat sterke buikspieren een hoop rugklachten kunnen compenseren...

Anouskaa
Berichten: 1512
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: Leiden

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:39

Ja dat klopt maar ik mag bijvoorbeel absoluut geen buikspieroefeningen doen