vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 10:19

ik vroeg mij af... zijn er potjes (gemeente, of gewoon zorgverzekering die bepaalde aanpassingen vergoeden die je nodig hebt om je sport te kunnen blijven beoefenen?

wie heeft ervaring?

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 10:41

Het lesgeld van FPG stichtingen is al veel en veel lager, dan de reguliere manegelessen voor valideruiters. In die zin kun je dit zien als 'potje', waar de overheid aan meewerkt. Waar ik me boos om maak, is het feit dat ze zoveel gezeurt wordt (dit is niet aan jou gericht TS) over de kosten van het paardrijden. Omdat mensen 'beperkt' zijn moeten allerlei instanties financieel bijspringen. Onze stichtingslessen kosten (omgerekend) nog geen € 5,00 per 3/4 uur!! Een reguliere manegeles kost zeker 2x zoveel!!

Daarnaast krijgen stichtingen subsidie/ vermogen uit fondsen om hun algehele 'bedrijfsvoering' rond te krijgen alsmede mogelijkheden om aangepaste spullen aan te schaffen. Ik ben voor onze stichting op dit moment ook bezig met het aantrekken van lokale sponsoren. Door hun bijdragen kunnen wij nu drie zadels en twee hoofdstellen aanschaffen. Een reguliere manege krijgt dit zeker niet voor elkaar!

Mag ik trouwens vragen waarom je deze vraag stelt TS?

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:41

Voor mij werden de "aanpassingen" gewoon door de manege betaald.....
De lessen zijn idd niet duur en worden bij ons gesponsord door een stichting (tjallingstichting). Uit het potje van de stichting worden aanpassingen gefinancierd.

Vond het wel genant dat er speciaal voor mij spullen werden aangeschaft. Hoefde daar zelf niets voor te betalen, maar heb toen maar een gift aan de stichting gedaan.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 12:47

het ging mij vooral om een spalk of brace ofzo voor jezelf. welke op maat moeten worden gemaakt en dus ook echt voor jou alleen is. maar dan 1 die je alleen voor het paardrijden nodig hebt of gebruikt, en niet daarbuiten...

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 12:57

Wij schaffen alleen spullen aan die écht met het paardrijden te maken hebben (speciale zadels, kleurenteugels e.d.). Andere spullen als paardrijkleding, maar bijvoorbeeld ook een brace zijn voor de kosten van de ruiter. Als je 'alles' moet aanschaffen voor de ruiter, komt er geen eind aan! Knipoog

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:04

Wat jij bedoelt lijkt me een sportvoorziening, net zoals bijvoorbeeld een tennisrolstoel. Ik zou daarover eens bij de gemeente informeren.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:42

@Tijgertje; meestal zijn er zoveel vergoedingen omdat het merendeel van gehandicapte mensen niet altijd een goed betaalde baan kan doen door de handicap en van een uitkering moet leven. Alle extraatjes zijn meestal al te duur, laat staan een dure sport als paardrijden Knipoog

De gemeente heeft als het goed is meer informatie over wat je allemaal vergoed kunt krijgen. Ook is er jaarlijks een 'eenmalige vergoeding' voor mensen met een handicap en chronisch zieken, de hoogte van deze vergoeding is in Groningen 250 euro.
Mocht er geen potje zijn voor een hulpmiddel, vraag dan eens of jou gemeente ook zo'n jaarlijkse vergoeding verstrekt en of je er voor in aanmerking komt. Dan kun je het hulpmiddel daar misschien van bekostigen Lachen

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:07

Alet schreef:
@Tijgertje; meestal zijn er zoveel vergoedingen omdat het merendeel van gehandicapte mensen niet altijd een goed betaalde baan kan doen door de handicap en van een uitkering moet leven. Alle extraatjes zijn meestal al te duur, laat staan een dure sport als paardrijden Knipoog

De gemeente heeft als het goed is meer informatie over wat je allemaal vergoed kunt krijgen. Ook is er jaarlijks een 'eenmalige vergoeding' voor mensen met een handicap en chronisch zieken, de hoogte van deze vergoeding is in Groningen 250 euro.
Mocht er geen potje zijn voor een hulpmiddel, vraag dan eens of jou gemeente ook zo'n jaarlijkse vergoeding verstrekt en of je er voor in aanmerking komt. Dan kun je het hulpmiddel daar misschien van bekostigen Lachen


Alet, dat snap ik. Toch vind ik wel dat er een lijn getrokken moet worden wat betreft de aanschaf van spullen. De gemeente/ overheid heeft 'potjes' voor de aanschaf van spullen, dat vind ik heel goed! Ik bedoel met name dat de stichtingen niet alles kunnen aanschaffen. Wij huren een bak + vijf paarden. Van de lesgelden en overige 'vaste' inkomsten kunnen we dit nog niet eens betalen. Laat staan dat we specifieke hulpmiddelen voor iedere ruiter kunnen aanschaffen, ondanks dat dit soms wel van de ruiters/ ouders/ verzorgers wordt verwacht. Ik vind het meer dan normaal, dat een ruiter zelf ook bijdraagt aan de kosten (dus lesgeld, maar ook specifieke hulpmiddelen).

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:11

zoals ik het begrijp, vraagt zij dat ook als particulier, en vraagt niet of een stichting dat voor haar aan moet schaffen.. want ik snap je punt wel, maar dat is ook haar bedoeling niet.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:13

voor een half doof lesklantje van mij, zijn de ouders bezig om zo'n headset aan te schaffen voor sporten, (en andere bezigheden) maar dat duurt al ellelang, tevens krijgt hij m niet alleen voor het paardrijden, maar meer omdat hij straks naar een gewone school gaat, en dan dit hulpmiddel echt nodig heeft. dus ik vraag me af of er wel zoiets is. maar mischien is dat voor echt lichamelijke problemen anders.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:45

Alet schreef:
@Tijgertje; meestal zijn er zoveel vergoedingen omdat het merendeel van gehandicapte mensen niet altijd een goed betaalde baan kan doen door de handicap en van een uitkering moet leven. Alle extraatjes zijn meestal al te duur, laat staan een dure sport als paardrijden Knipoog


Maar dat geld ook voor een hoop valide mensen. Voor kinderen van een bijstandsmoeder is er ook geen potje om te gaan paardrijden.....

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:48

Silkie: Mee eens! Daarom vind ik het ook raar, dat sommige invalide ruiters/ hun ouders of verzorgers (bijna) eisen dat er voor hen speciale spullen worden aangeschaft.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:18

silkie schreef:
Alet schreef:
@Tijgertje; meestal zijn er zoveel vergoedingen omdat het merendeel van gehandicapte mensen niet altijd een goed betaalde baan kan doen door de handicap en van een uitkering moet leven. Alle extraatjes zijn meestal al te duur, laat staan een dure sport als paardrijden Knipoog


Maar dat geld ook voor een hoop valide mensen. Voor kinderen van een bijstandsmoeder is er ook geen potje om te gaan paardrijden.....

ja, maar die kosten heb je als invalide ook;) ik heb het ook echt niet over rijkleding, zadel etc. maar andere aanpassingen die je echt nodig hebt omdat je gehandicapt bent, en toch je sport wilt doen. die tennisrolstoel vind ik een goede vergelijking. iemand die tennist en in een rolstoel beland betaald toch ook egwoon zijn racket en kleding zelf, maar zo`n rolstoel is duur hoor. en dat kun je niet met een gewone rolstoel doen

aand e gemeenet vragen zat ik inderdaad ook al aan te denken. nu heb ik alleen n et die vrouw daarvan aan de foon gehad. laat ze eerst mar mijn huisje aanpassen. ik heb nu trouwens ook niet iets nodig, maar ik vroeg het mij af

voor diegene die een vergelijking maken met kinderen van bijstandmoeders: daar heeft de gemeente (ik weet niet of dat elke gemeente is, maar ik weet dat ik het in gouda iig kon krijgen) ook een potje voor. als je inkomen onder een bepaalde grens ligt kon je daar een bepaald bedrag per maand krijgen om te sporten. om dat toch te stimuleren...Knipoog

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:16

@ikenindi; het was niet aanvallend naar jou bedoeld, snap jou vraag heel goed. Maar meer in het algemeen, vind dat er soms te snel gedacht word, dat iets maar vergoed moet worden als je gehandicapt bent. Gehandicaptenlessen worden vaak al flink gesponsord en het zou te gek zijn dat ze dan nog voor iedereen individuele hulpmiddelen zouden moeten aanschaffen.

Voor sportrolstoelen bestaat er volgens mij een regeling bij de gemeente dat je eens per zoveel jaar een vergoeding kunt krijgen. De rest van de kosten moet je dan zelf bij leggen.

Verder hebben een aantal gemeenten via de WMO een soort PGB (persoonsgebonden budget) voor hulpmiddelen. Men kijkt dan wat voor bedrag aan hulpmiddelen je nodig hebt, maar je mag dan zelf bepalen hoe je dat uit geeft. Misschien zou dat een mogelijkheid voor jou zijn.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:28

nee, dat krijg je alleen voor hulpmiddelen die je in het dagelijks leven nodig hebt. daar looopt al een aanvraag voor bij de gemeente;)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:50

Kan dan wel niet aanvallend bedoeld zijn maar kan me zeer goed voorstellen dat het wel zo over komt. Een bijstandsmoeder ontvangt meer dan iemand die door een handicap of chronische ziekte niet kan werken. Kan me best boos maken over de vergelijking tussen een bijstandsmoeder en iemand die gehandicapt/chronisch ziek is.

Een bijstandsmoeder heeft wel haar gezondheid kan dingen ondernemen met de kinderen die weinig tot niks hoeven te kosten. Als gehandicapte/chronisch zieke is het al moeilijk genoeg om gewoon te leven laat staan dingen ondernemen en sporten

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:54

LADPR schreef:
Als gehandicapte/chronisch zieke is het al moeilijk genoeg om gewoon te leven laat staan dingen ondernemen en sporten



Daar doe ik ook niets aan af, alleen wil dat volgens mij nog niet zeggen dat de kosten daarvan altijd uit een of ander potje betaald moeten worden.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:14

Dat zegt ook niemand.

Vlindie
Berichten: 436
Geregistreerd: 06-12-06

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:21

Alle hulpmiddelen die voor jou het leven, en dus ook het sporten, toegankelijker maken
zijn fiscaal aftrekbaar (bijzondere ziektekosten). Een potje via de Gemeente? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Idd. wel het toegankelijk(er) maken van je woning en mobiliteit (scootmobiel), maar
voor sportmogelijkheden of zulks, geen idee, nog nooit van gehoord.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:38

ik weet niet hoe moeilijk jou gemeente is, maar misschien kunnen ze de vergoeding voor een sportrolstoel iets breder zien in de zin van sportaanpassingen en zou je uit dat potje een vergoeding kunnen krijgen.

Verder meen ik uit een ander topic te hebben begrepen dat het bij jou vooral gaat om een soort aanpassing/uitbreiding van een soort spalk die je al hebt om beter recht te kunnen zitten. Volgens mij is het dan gewoon een kwestie van je orthopedisch instrumentmaker lief aankijken. Misschien kunnen jullie samen iets verzinnen en dan wordt het vast gewoon gedeclareerd bij je zorgverzekeraar als aanpassing van je spalk.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 10:43

nee ik hoef op het moment geen extra aanpassingen. ik wil het eerst zonder proberen. maar ik vroeg me dit gewoon in het algemeen af Knipoog

wat ik jammer vind is dat mensen gaan reageren over wat zij VINDEN dat zou moeten, terwijl ik gewoon om FEITEN vraag, en geen MENINGEN van mensen die er toch niets over te zeggen hebben;)

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:01

Niets over te zeggen hebben, is iets anders dan er geen mening over hebben. Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 11:02

maar ik vrioeg niet om wat mensen er van vonden;)

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:09

Informeer eens bij je ziektekostenverzekeraar en de gemeente. Bij de gemeente moet je denken richting WMO en bijzondere bijstand. De regels hiervoor verschillen per gemeente.

@silkie: niemand roept dat een stichting ook individuele hulpmiddelen moet gaan vergoeden.

En over dat paardrijden misschien een dure sport is... is het dan wel sociaal geaccepteerd als het gaat om een goedkope sport als voetballen? In feite maakt het niet uit dat het om paardrijden gaat, het gaat om een hulpmiddel bij het sporten. Punt.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: vergoeding voor aanpassingen voor alleen paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:37

volgens mij geef ik naast mijn mening ook best een aantal FEITELIJKE mogelijkheden aan om voor vergoeding in aanmerking te komen....

Volgens mij zou je het toch idd via de WMO moeten proberen. Ook al wordt er gezegd dat dat alleen is voor aanpassingen die je dagelijks nodig hebt.
De WMO is namelijk bedoelt om mensen met een handicap zoveel mogelijk aan het normale sociale leven mee te laten doen en daar hoort sporten (of het nu voetbal of paardrijden is) natuurlijk ook bij!