hoe recht zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

hoe recht zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 08:40

ik heb 1 arm die ik niet meer kan gebruiken. staat standaard in een hoek van iets meer dan 90 graden en hangt in een mitella. nu vraag ik mij af: zijn er meer die dat hebben?
kunnen jullie goed recht zitten?

iemand tips om beter recht te zitten? ik draai namelijk mijn schouder van die ene arm naar achter en zit daardoor niet recht...

ik ga straks weer naar fysio en ga daar ook eens vragen...
als iemand tips heeft hoor ik het graag!

Vlindie

Re: hoe recht zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:46

Wat ik me afvraag.....; Er zijn toch ook van die (correctie)-beugels in de 'handel' die bijv.
je onder- en bovenrug recht moeten houden. Heb zelf een heeeeeeeeeele lange tijd in een
dergelijke constructie gelegen/gelopen. Later enkel nog in een 'corset' voor m'n onderrug
en een gedeelte bovenrug. Volgens mij zou er op basis van zulk een constructie
mogelijk moeten zijn om een beugel te (laten) maken die je rechtop houdt.

Kom ik weer......; Misschien ook voor jou een ideetje om eens langs een orthopedisch instrumentenmaker
te gaan. Heb dit nl. ook aan Tinky voorgelegd ivm. haar kuit-beperking.
Wellicht overbodig om te melden, maar er is zoveel mogelijk. Misschien dat men voor jou ook
een oplossing kan bedenken?

Wens je dondersveel succes!!

Groetjes,
Vlindie

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 08:50

ja, ik kom regelmatig bij n instrumentmaker voor mijn arm. die zit namelijk in een spalk;) mijn voeten ook beide, en ik krijg straks ook aangepaste schoenen. maar ik denk niet dat ik een dergelijke constructie voor mijn rug ga krijgen. ik moet juist mijn spieren blijven gebruiken en met zo`n dng worden je spieren lui. en alleen voor het paardrijden zal ik vast niet zo`n ding krijgen...

ik zat zelf wel te denken aan een of andere constructie die mijn schouder wat meer naar voren dwingt. maar dat ga ik even vragen aan de fysio. ik moet er straks heen (10 uur) voor mijn rug, want ik krijg ook last van mijn rug door die verkeerde houding. ik ga maar eens oefeningen vragen en of er een oplossing is, want steeds losmasseren helpt maar tijdelijk, end at is wat ze nu steeds doet... heeft ook te maken met mijn kneuzingen in mijn rug. (en ja, ik weet dat ik daarmee geen paard zou mogfen rijden, maar ik heb het nu al een half jaar en kom er maar niet van af. uiteindelijk toch maar weer begonnen met rijden;))

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:56

Sja, dan wordt het moeilijk....
Maar goed, dan rijst bij mij wel de vraag hoevaak je rijdt en vooral hoelang je rijdt?
Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je deze constructie de hele dag gaat dragen, toch?
Dat zou je misschien wel zo kunnen voorleggen. Ik neem aan dat je niet iedere dag ritten van 2 uur
of meer gaat maken? Dan valt het dragen, in de zin van tijd, nog wel mee. De overige uren kun
je dan gewoon je spiertrainingen doen.

Ik weeg altijd kwantiteit met kwaliteit af. Voor jou zou een dergelijke ondersteuning de kwaliteit
van het rijden positief beïnvloeden. Da's toch best ook veel waard Haha! .

Meidje, zet 'm op!! Succes straks bij de fysio!

Groetjes,
Vlindie

Edit: Waarom niet alleen voor het paardrijden krijgen? Er zijn genoeg sporters die weet ik veel welke
aanpassingen krijgen om hun sport enigzins uit te kunnen (blijven) voeren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 09:18

nee ik rijd 2 keer in de week op indi straks is de bedoeling. en aan het begin nog geen uur.

straks (ooit) wil ik wel langere buitenritten met haar kunnen gaan maken en het liefst ook endurance...

zou zo`n ding voor die paar keer vergoed worden dan door een of andere instantie? zorgverzekering??? ik gok namelijk dat het behoorlijk duur is?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 11:45

oke, fysio adviseerde mij mijn zijbuikspieren te trainen van de kant van mijn slechte arm zodat ik daarmee kon corrigeren. dus dat ga ik maar eens proberen...

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:27

Een hele klus meid! Maar je hebt kracht, dat weten we.

Heb het elders al geschreven, zou je toch beslissen een brace aan te schaffen
(in welk een hoedanigheid dan ook) het is aftrekbaar hoor. Bijzondere ziektekosten.

Succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 09:35

ja das waar idd...

xx_bente_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:23

dat is wel lastig maar ik zou gewoon veel proberen te oefenen en als je op de trap loopt goed proberen recht op te lopen misschien helpt dat ook

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 08:44

Hihi dit is al een heel oud topic, maar zal even regeren. Ik ben rolstoelgebonden dus de trap oplopen wordt wat lastig ;) Maar ik heb mijn arm gelukkig al een tijd niet meer standaard in de hoek van 90 graden. Spasme is er uit en komt soms alleen voor `tijdelijk` terug.

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:36

ikenindi schreef:
ja, ik kom regelmatig bij n instrumentmaker voor mijn arm. die zit namelijk in een spalk;) mijn voeten ook beide, en ik krijg straks ook aangepaste schoenen. maar ik denk niet dat ik een dergelijke constructie voor mijn rug ga krijgen. ik moet juist mijn spieren blijven gebruiken en met zo`n dng worden je spieren lui. en alleen voor het paardrijden zal ik vast niet zo`n ding krijgen...

ik zat zelf wel te denken aan een of andere constructie die mijn schouder wat meer naar voren dwingt. maar dat ga ik even vragen aan de fysio. ik moet er straks heen (10 uur) voor mijn rug, want ik krijg ook last van mijn rug door die verkeerde houding. ik ga maar eens oefeningen vragen en of er een oplossing is, want steeds losmasseren helpt maar tijdelijk, end at is wat ze nu steeds doet... heeft ook te maken met mijn kneuzingen in mijn rug. (en ja, ik weet dat ik daarmee geen paard zou mogfen rijden, maar ik heb het nu al een half jaar en kom er maar niet van af. uiteindelijk toch maar weer begonnen met rijden;))

geweldig dat je door al deze uitvindingen je passie kunt voorzetten!

4ever2morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:37

echt bewondering voor jou!

Danielliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 16:27

Mijn priveinstructeur doet wel eens een bezem tussen mijn armen. En papieren onder me kont en me knieën zodat ze goed aansluiten tijdens doorzitten, wijken, passage, galopwijkend etc. Hopelijk heb je hier iets aan. Werkt erg goed, dus....!

FryskHopke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:16

Misschien kun je ook een mailen met de mensen van Stable Enable!

ellenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 11:52

KIJK VOORUIT dat maakt je al recht, tenen naar binnen schouders mooi recht ontspanne handen en het komt goed :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:10

Ontspannen!
En er niet teveel op focussen.

Zoals al eerder is gezegd is je beenhouding en recht vooruit kijken ook bepalend voor je houding :)