Weinig kracht..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeskim

Weinig kracht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 18:04

Ik vind het als eerste heel erg leuk dat er een apart deel is gemaakt voor aangepast rijden.
Ik heb het gevoel dat ik niet echt onder gehandicapt val, maar helemaal normaal gat het bij mij ook niet.

Ik heb CVS, oftewel chronisch vermoeid. Ik ben dus al heel snel moe en heb weinig kracht in mijn armen, rug en benen. Ook is het allemaal snel pijnlijk.
Ik heb twee jaar geleden in een revalidatiekliniek gezeten en sindsdien gaat het beter, maar wel langzaam.

Ik ben zelf helemaal weg van fjorden en dat is niet altijd een handige combi, hihi.. Ze zijn sterk en eigenwijs en tja..

Nu voed ik mijn fjorden streng op, maar er blijven altijd dingen die ik net niet kan en vooral tijdens het rijden heb ik daar last van..
Als ik een goede dag heb gaat het wel, maar op een slechte dag rijden lukt me eigenlijk niet..

Laatst wilde ik gaan rijden en ik was dus naar de binnenbak gegaan. Daar ga ik met de trekker en de trailer naar toe..
Fjord vastgebonden en opgezadeld. Toen kwam het eerste probleem, ik kreeg de singel niet goed vast, ik had niet zo'n goede dag en kreeg hem net vast, maar aansingelen lukte niet goed.. Naja.. Na veel gerob en gedoe toch vastgenoeg gekregen.. Toen moest ik opstijgen, dat lukte dus ook weer eens niet, had ook geen krukje bij de hand. Meisje die haar paard aan het borstelen was zag het en hielp me gelukkig. Ik had de beugelriem wat langer gemaakt zodat het makkelijker zou gaan.
Het meisje hielp me en ik zat erop.. Tja toen moest ik de beugel nog weer korter maken, wat ik dus ook niet voor elkaar kreeg, ik kon wel huilen van ellende.. Ik vind het ook zo genant om iemand te vragen.. Dus maar even gereden met ongelijke beugels.. Maar niet zolang en alleen in stap..

Maar dat ook nog niet het enige.. Aandrijven is soms lastig, vooral als mijn dame weer eens een eigenwijze dag heeft. Ook kan ze heel erg gaan hangen aan mijn hand en haar zin doordijven totdat ik wel opgeef, daar baal ik dan ook weer van..
Gelukkig heb ik een hele goede vriendin die me vaak helpt en mijn paard dan weer even doorpakt, ook heeft zij mijn paard geleerd om netjes stil te staan zodat ik er met opstapje wel op kom..

Ik vraag me af of er mensen zijn die zich in mijn verhaal herkennen.. De handicap is niet te zien en je krijgt het gevoel dat je het aan iedereen moet uitleggen zodat je niet onwijs voor schut staat..
Ik vind het echt heel erg moeilijk..

Shadow0

Re: Weinig kracht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:29

Lastig, maar het belangrijkste is denk ik om je niet te druk te maken over het hulp vragen. Jij voelt je daar waarschijnlijk vervelender onder dan anderen dat vinden (en anders hebben ze, naar mijn bescheiden mening, pech Lachen ). Ik zou het nooit een probleem vinden om iemand anders even te helpen, ik heb zelf zo vaak hulp nodig. Niet vanwege een handicap, maar gewoon omdat ik ook maar mens ben Lachen Als het voor mij te hoog wordt kan ik ook niet aansingelen en kan ik er ook niet zo op, en dan sleep ik een krukje aan, of ik vraag toch even hulp.

Meer praktisch denk ik dat een elastische singel misschien kan helpen met het aansingelen, of anders een singelspanner (bv http://www.ponyparadijs.nl/N_frame.html ... rt_29.html )

En wat betreft het rijden: je wint het van een fjord niet snel op kracht Haha! Vrijwel niemand... Bij jou is het punt dat ze door kan drammen en hangen misschien wat eerder, maar de oplossing is gelijk aan hoe je het altijd op moet lossen: NIET met kracht, niet door er tegen te gaan, maar door het op een slimme manier op te lossen. Bij het hangen dus vooral niet terughangen maar loslaten, en bij het drijven gelijk je zweep erbij als ze niet luistert... Hoe minder je daarin je kracht gebruikt, en hoe meer je op een strenge en consequente manier reageert, hoe beter dat vaak gaat.
Een instructrice die samen met jou bedenkt op welke 'slimme' manieren je haar aan kunt pakken kan waarschijnlijk veel schelen.

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 19:49

Ja hoor, heel herkenbaar.
Bij mijn 'mindere' dagen rijd ik niet. Heel erg jammer, maar het is nu eenmaal zo.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik dit bedoel als een oplossing voor jou.
Op andere dagen vraag ik veel hulp. Voor vrijwel alles. Ik kan veel zelf, maar ook veel niet.
Opstappen met krukje lukt meestal, maar soms heb ik zelfs daar nog
weer extra hulp bij nodig.

Mijn advies voor je is; Gewoon vragen, vragen, vragen.....

Houdt alsjeblieft voor ogen dat jij ook niet om deze situatie hebt gevraagd.
Ongeacht of je beperking te zien is of niet.
Jij hebt nu eenmaal hulp nodig bij bepaalde handelingen dus vraag!

Wat fijn dat je zo'n goede vriendin hebt die je paardje zo nu en dan
even goed doorrijdt!

Succes en vooral veel plezier!

Grtjes,
Vlindie

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:54

Je verhaal komt ook mij heel bekend voor.
Door een whiplash heb ik op slechte dagen krachtvermindering in mijn armen en handen en soms erg hoge spierspanning is mijn hele bovenlichaam. Alles kost dan veel moeite, doet zeer en werken naar ontspanning is dan heel lastig.

Ik snap wel wat je bedoeld met dat je het gevoel hebt het uit te moeten leggen. Je zit voor je gevoel te stuntelen en te hannesen en maakt je ook nog eens druk om wat een ander ervan zal denken, omdat er immers niks aan je te zien is. Zo kan ik op slechte dagen mijn zweep maar in 1 hand gebruiken en draag ik hem in de bak dus in de verkeerde hand. Dan zie ik ze al kijken van 'weet je niet eens in welke hand de zweep moet'.
Maar goed, bekende mensen (stalgenoten) vertel ik gewoon wat er is, zodat ik me niet meer druk maak. Onbekenden moeten zelf maar weten wat ze ervan denken. En anders, wat dan nog? Ik kan ten minste lekker te paard!
Heb ik hulp nodig, ik probeer het eerst zelf en wil het niet, nou dan vraag ik hulp. Ik heb mezelf echt moeten leren om het wat dat betreft mezelf niet meer zo moeilijk te maken. En je zult merken, mensen helpen je graag Ach gut

Het is heel fijn dat iemand zo nu en dan je paard even lekker voor je doorrijdt Lachen Ik wil ook iemand zoeken die Amber wat dingen goed aan kan leren en bevestigen, omdat het voor mij soms gewoon te lastig is om dat goed te doen.

Vooral lekker genieten van wat goed gaat, gaat het eens een keertje wat minder, dan gaat het maar eens een keer wat minder. Kijken naar wat wel lukt en wat wel goed gaat levert je uiteindelijk veel meer plezier op Lachen
Zet hem op!

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:09

Wel herkenbaar, heb ook moeten leren om hulp te vragen. Maar als ik op een slechte dag toch kan rijden met wat hulp of helemaal niet rijden kies ik er nu toch voor om hulp te vragen.
Ik heb fibromyalgie en dat zie je ook niet van de buitenkant. Heb gelukkig een maatje (en stalgenoot) die me op slechte momenten helpt en die met een wedstrijd ook voor me staat in te vlechten al voordat ik het gevraagd heb.
Zal de komende tijd wat meer hulp nodig hebben want ik heb net een heupprothese gekregen dus zal weer een weg moeten zoeken met opstappen en rijden. Weet nu al dat ik het niet alleen kan maar weet ondertussen dat er genoeg mensen zijn die me willen helpen. Daarnaast zoek ik wel naar aanpassingen om zo zelfstandig mogelijk te kunnen rijden (elastische singel, opstapje).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:55

Herkenbaar ook voor mij.
Ik heb dan geen CVS, maar zeerweinig kracht in mijn armen.
Mijn leren zadel kon ik amper tillen en al helemaal niet op de rug van een paard of pony leggen, aansingelen lukt mij niet en moet ik altijd vragen aan een ander.

Bij het paardrijden heb ik eigenlijk wat meer hulp nodig van een ander, maar ik vind het zeer vervelend om steeds iemand te vragen of ze me willen helpen. Alleen moet toch ook kunnen?

Zeker bij jouw situatie is het belangrijk om te vragen, het lukt je niet alleen, ik zou dan vooral niet zelf gaan proberen omdat je je er ook nog eens veel ellendiger door gaat voelen.

Succes en sterkte ermee Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 03:26

Ik heb ook mijn mindere dagen hoor Ja soms ben ik gewoon moe vanwege mijn moordende werktijden Tong uitsteken en soms mis ik gewoon kracht in mijn linkerbeen.Daar mankeert nu zoveel aan dat opstappen soms lastig is.
Haperende knie...rotte enkel...deels verlamde spier in de kuit....en als toetje aan de andere kant een zeurende schouderband Sigaar
Daarom ben ik ook blij dat ik een paard in sportwagen uitvoering heb Bloos ...laag bij de grond,comfortabele zit en extra versnellingen Haha!
Ook ik ben niet bang om af en toe wat hulp te vragen met opstappen hoor...op stal weten ze ervan en even mijn stijbeugel aan de andere kant vasthouden is dan ook nooit een probleem.

Als je een "off-dagje" hebt dan gewoon maling hebben en even om hulp vragen hoor...er zijn maar heel weinig ruiters die een andere ruiter niet even willen helpen Knipoog
En vooral je niet generen omdat die beugel ook nog even een gaatje korter moet....volgens mij zijn er zelfs speciale beugels in de handel waar een soort opstapje inzit die je na het opstappen gewoon op kunt klappen.Heb er verder geen ervaring mee maar misschien het proberen waard en anders willen ze je na het helpen opstappen ook je beugel nog wel even een gaatje veranderen hoor...klusje van niets en het rijd prettiger...anders moet je dat beetje energie wat je nog hebt daar ook nog aan verkwisten...zonde!!
Zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden...

Afbeelding

Asseblief Haha!
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DG
Van deze site af

Maar nogmaals...gewoon hulp vragen...we zijn allemaal maar mensen hoor en de een heeft nu eenmaal wel eens een extra handje nodig Knipoog

Groetjes,Tinky

Suus85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:10

inderdaad we zijn allemaal mensen en hebben wel eens hulp nodig, of we nu een handicap hebben of niet..
maak je niet druk over wat anderen denken en vraag hulp! (maar dat klinkt zo makkelijk in 'theorie' he!)
succes en geniet van je paardje!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:36

Ook al hebben we niet hetzelfde kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Ik heb chronische zenuwpijn en daardoor ook ontzettend weinig energie en ben ook heel snel echt kapot.

Ik heb (hoe vervelend ook) zo goed als altijd iemand mee.Hulp vragen is verschrikkelijk maar heel soms kan je simpelweg neit zonder. Ik moet alles met een hand doen en je word heel handig op die manier maar toch blijven er dingen die nouwelijks te doen zijn.

Over mensen. Ja helaas heb je altijd mensen die vervelend zijn, gaan lopen staren of over je roddelen. Ik heb alleen een polsbrace en je ziet dus verder ook niks. Ik krijg eerlijk waar soms echt rotopmerkingen dat ik me aanstel en nog grofere dingen zelfs van familie! Iedereen kan je zeggen trek je er niks van aan maar ik wet hoe moeilijk het is. Gelukkig zijn er vaak ook genoeg mensen die weten hoe het is en met wie je dan even kan praten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:07

Mischien een bijrijder zoeken die het paardje een doorrijd op de dagen dat jij niet kunt rijden, en jou in ruil daarvoor helpt met rijden op de dagen dat het wel gaat?
Dan kan zij lekker rijden, en jij ook, iedereen happy.

Ik herken overigens wel wat je bedoelt, ik heb pfeiffer gehad en in die periode was ik na een half uurtje al dooddop. Tja, en dan gaan de paarden gemene trucjes met je uithalen he. Echt zo verschrikkelijk want de rest leerde dan bv appuyeren en ik wou zo graag meedoen maar ik had geen kracht meer in mijn armen, ik kon amper de teugels nog vasthouden.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 21:59

Bedankt voor de reacties..
Het is ook niet dat ik mijn fjord met kracht moet besturen, maar bedoelde meer dat ze soms gewoon even een strengere hand nodig is dan ik haar kan geven en dan baal ik er nogal van dat ze het kan winnen.. Maar ik ben inderdaad blij dat ik een goede vriendin heb die me altijd wil helpen..

Een bijrijder lijkt me niets op dit moment.. Het klinkt misschien stom, maar ik geef haar niet zo heel graag uit handen als ik er zelf niet bij ben..

Hulp vragen vind ik echt heel moeilijk, ik voel me dan zo'n kneus..

Verder moet ik gewoon beter opletten dat ik mijn krukje meeneem, dan heb ik dat probleem al niet meer zo erg..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 22:42

Och...wat nou kneus...gewoon lekker genieten van wat gaat...wat niet gaat gewoon vragen.De echte kneuzen zijn degene die aan de kant zitten en commentaar leveren Knipoog

Je kan je paardje niet overdragen....dat noemen ze het hopeloosikkanmijnkindnietachterlatenbijiemandanders-syndroom....daar hebben er meerdere last van Knipoog Haha!

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:37

Hahahahahaha.........
Tinky, helemaal mijn idee!!

Nou Jeskim, na zulk een uitleg "het hopeloosikkanmijnkindnietachterlatenbijiemandanders-syndroom"......,
kan ik er enkel nog aan toevoegen; Geniet van wat je kunt, sámen met jouw horsje Haha! Clown !

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:45

I rest my case Bloos

Sorry Jeskim...wij zijn tot de conclusie gekomen dat je moet genieten van je paard...de raad heeft beslist...je hebt geen andere keuze Haha!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 08:55

voor het aansingelen heb je speciale hulpjes he. ki weet niet hoe je ze noemt, maar sparky10 hier op bokt had er 1. anders moet je haar even vragen.

of gewoon iemand anders laten opzadelen. moet ik ook altijd vragen;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:18

Volgens mij bedoel je een singelspanner...een hoeten gevalletje zodat je geen kracht hoeft te gebruiken,is volgens mij bij de meeste ruiterzaken wel te koop Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:21

ja klopt!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:26

Ik ga eens even in de winkel loeren geloof ik..

Kreun, dus naast het chronisch vermoeidheid syndroom heb ik ook nog eens het "hopeloosikkanmijnkindnietachterlatenbijiemandanders-syndroom" hihi..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:24

Jeskim schreef:
Ik ga eens even in de winkel loeren geloof ik..

Kreun, dus naast het chronisch vermoeidheid syndroom heb ik ook nog eens het "hopeloosikkanmijnkindnietachterlatenbijiemandanders-syndroom" hihi..

Ik vond het tot op heden eigenlijk een nutteloos apparaatje...als je dit nodig hebt om je paard aan te singelen....ik zag al een paard staan met volledig aangesnoerde singel,uitpuilende ogen en tong Nagelbijten / Gniffelen maar als je idd weinig kracht hebt zou dit wel eens het ideale simpele middel kunnen zijn.Anders weer als vanouds...al je charmes in de strijd gooien Knipoog

Met enige aanpassingen in je leven kun je wel uit de voeten met het hopeloosikkanmijnkindnietachterlatenbijiemandanders-syndroom hoor....het is een sluipend syndroom en velen willen niet eens toegeven dat ze het hebben Bloos Haha!

Ooooo...wel alleen met een singelspanner thuiskomen he...niet opeens van alles en nog wat nodig hebben voor je kind Tong uitsteken Haha!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:05

Dat laatste is wel een goede tip.. Haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:19

Jeskim schreef:
Dat laatste is wel een goede tip.. Haha!

Dag loon....dag spaargeld...dag rib uit lijf Doei! Haha!

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:36

Ik heb zelf een botafwijking waardoor mijn kracht in de handen en rug behoorlijk slecht is.
aansingellen lukt me vaak wel en opstappen is niet moeilijk omdat het een kleine pony is.

Ik heb vaak wel moeite om op grotere ponys te komen, zonder zadel is dat helemaal geen doen terwijl de meesten van mijn leeftijd zo op een paard van 1,60 springen zonder moeite Bloos

Ik heb amper tot niet gereden afgelopen anderhalf tot 2 jaar. Dit alles vanwege mijn handen en rug. als ik de teugels te lang vasthoud kan ik mijn hand niet meer openen en ook weet ik soms niet hoe ik moet afstappen omdat het gewoon ongelooflijk veel pijn doet.

Nu heb ik de mazzel dat mijn pony vrij makkelijk is, ze maakt zich vrijwel nooit sterk. toen ik haar net had was dit wel het geval mijn botafwijking speelde alleen toen nog niet zo erg. dit is mijn mazzel geweest denk ik. Ik heb haar toen nog goed kunnen doorrijden waardoor ik nu prima met haar overweg kan.

Iemand vertellen?
hmm als ze me vragen waarom ik niet zovaak reed dan leg ik uit waarom maar op de momenten zelf zou ik het niet snel zeggen denk ik. Het is niet een vorm van schaamte maar meer dat ik anderen niet met mijn probleem wil opschepen.

Ik voel me er ook erg ongemakkelijk bij maar ik zie niet echt een goede oplossing hiervoor dan het gewoon maar te accepteren zoals het is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:44

Je bent zoals je bent Cloverdale...met je goede en minder goede punten.Je hebt niets om je over te schamen.Ik loop alweer een paar jaar mee op deze aardkloot en ben de perfecte persoon nog niet tegen gekomen hoor Knipoog
Citaat:
De echte kneuzen zijn degene die aan de kant zitten en commentaar leveren Knipoog Haha!

En degene die dit niet vind mag opwaaien Bloos Knipoog Haha!

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 08:59

Ben het eens met Tinky hoor Cloverdale.
Het doet er niet toe hoe je eruit ziet, wat je wel of niet kunt. Het gaat om wie je bent, en dát
zit juist aan de binnenkant van je ikje. Dát is het belangrijkste wat telt!
Je bent ook niet verplicht uit te leggen waarom je niet zo veel rijdt, soms geeft het wel duidelijkheid.
Maar ik begrijp je 'voorzichtigheid' heel goed.

Zelf heb ik het omgekeerde meegemaakt. Ik 'loop' vreemd, mankeer het een en ander, moet eigenlijk
wéér geopereerd worden (heb afgezegd, ik durf niet meer). Volgende week wel weer het ziekenhuis
in voor een kuur. Sja, tel het bijelkaar...... Er wordt mij vaker gevraagd hoe het dan toch kan dat ik
wel paardrijd?? Maw. het valt wel mee...... Dit laatste wordt niet uitgesproken, dat wordt vaak onderling
bésproken. Haha, dan blijk ik het onderwerp van..... (vul in).... te zijn, het zij zo.....
Het spreekwoord; "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel", heb ik (jammer genoeg)
meerdere keren kunnen toepassen. Soms van mensen waar ik het wel verwacht had, maar zeker
ook van mensen bij wie ik zulk een minpunt nóóit had verwacht...... En dat doet pijn.....

Wat ik ervan geleerd heb? Ik heb een grote afstand genomen en doe vooral míjn ding. Daar waar ik
plezier aan beleef! Juist door deze houding raken me de (al dan niet rechtstreeks uitgesproken)
opmerkingen me niet meer.

En dan te weten dat ik niet eens zulk een gigagoede ruiter ben maar enkel gezellige ritjes op m'n IJsje
hobbel. Ik geniet, m'n IJsje geniet, wij samen tegen de hele wereld Clown Haha! .

Groetjes,
Vlindie

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 22:59

Wat goed dat jullie daar zo'n schijt aan kunnen hebben.. Ik vind dat echt heel moeilijk, al doe ik mezelf wel vaak voor als iemand die het niets kan schelen..