gehandicapt kind wordt niet toegelaten met eigen pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lique

gehandicapt kind wordt niet toegelaten met eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 21:39

ik weet niet of het hier goed staat anders verplaatsen graag...

mijn dochter is 6 en heeft inmiddels een eigen pony,
omdat mn dochter geboren is met spina bifida komt zij in aanmerking om op een aangepaste manege te gaan rijden,nou dachten wij handig ,krijg ze dr eigen pony ,die we zo kunnen trainen dat ze samen groeien zeg maar na zelfstandigheid,
dus na lang zoeken de perfecte shetlander gevonden!!
de pony is 5 jaar en super braaf en het gaat harstikke goed,luistert goed na stemhulpen,(mn dochter haar benen zijn gedeeltelijk verlamt en kan dus geen been geven),
maar nu komt het.....wij kunnen geen gehandicapte manege vinden die het toestaat om met eigen pony te komen,stuk voor stuk worden wij afgewezen,en ik baal dr gigantish van,
daarbij de paarden die de maneges gebruiken voor de kinderen zijn veel te groot voor mn dochter ,mn dochter is 111 cm hoog,
kijk ik rij zelf al 20 jaar dat ik mn dochter wel de basis kan leren ,maar ze wil zo graag in een groepje met kinderen en juf,op normale maneges wordt ze niet toegelaten omdat ze gehandicapt is,we vallen dus tussen schip en wal,
we moeten het nu 50 km verder op gaan zoeken,
zijn hier mensen op bokt die ervaring hebben met gehandicapte lessen?
sorry maar moest mn verhaal echt even kwijt,groetjes angelique

Coconut

Re: gehandicapt kind wordt niet toegelaten met eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:41

Hey Angelique,

sjee wat rot! Heb je eindelijk zo'n leuke merrie gevonden en dan wordt je niet toegelaten Nagelbijten / Gniffelen Kun je ook geen prive instructrice vinden die les komt geven op je locatie?

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:42

sorry kzou het niet weten ik vind het echt raar dat ze niet gewoon ergens mag meerijden.
Ik wil je echt super veel succes wensen met het vinden voor een leuk plaatsje voor haar.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 21:43

ja dat zou fijn zijn ,maar zie dr maar eens 1 te vinden ,in principe zou dat wel kunnen,we hebben gewoon een pgb dus die persoon zou zo bij ons op de loonlijst kunnen komen ,maargoed de mensen die les geven die zitten al bij een manege en hebben vaak niet tijd om priveles te geven ,

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:44

Ik weet dat bij ons in de buurt een manege zit waar ook een pensionstal bijzit.. is dat geen optie?
En anders idd misschien privéles?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 21:46

schijndel ? sorry maar ik zit in steenwijk,dat ligt in de kop van overijssel,beetje te ver weg dus...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:47

Dat is niet waar er zijn genoeg mensen die een ORUN cursus hebben gedaan en niet bij een manege les geven. Ik zou eigenlijk zelf eerder zoeken naar iemand die fysiotherapie/bewegingswetenschappen o.i.d. (die kunnen misschien beter inschatten wat je dochter fysiek aankan) heeft gedaan en een passie voor paarden heeft (liefst ook met papiertje, maar voor 6 jarige is leuk belangrijker dan perfecte rijles).

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:47

He bah dat is best vervelend ja. Ookal kan ik me er wel wat bij voorstellen; die mensen kennen de pony niet en het is natuurlijk riskant hoe paarden op elkaar reageren > dat kan de kinderen in gevaar brengen (you never know..). Ik hoop dat je wat kan vinden, ik ben niet zo thuis in dat soort zaken dus ik kan je helaas ook niet helpen.

Wel heel fijn dat ze een eigen pony heeft. Lachen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:48

Evelijn schreef:
Dat is niet waar er zijn genoeg mensen die een ORUN cursus hebben gedaan en niet bij een manege les geven. Ik zou eigenlijk zelf eerder zoeken naar iemand die fysiotherapie/bewegingswetenschappen o.i.d. (die kunnen misschien beter inschatten wat je dochter fysiek aankan) heeft gedaan en een passie voor paarden heeft (liefst ook met papiertje, maar voor 6 jarige is leuk belangrijker dan perfecte rijles).

Dat papiertje is ook belangrijk voor andere dingen; verzekering bvb. Lachen

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 21:50

*dubbel post*
Laatst bijgewerkt door lique op 08-11-07 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 21:54

Evelijn schreef:

zo iemand bedoel ik ook ,aangezien het paadrijden soort van fysioterapie is ,maar die mensen zijn wel degelijk schaars

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:55

misschien de kortste klap om hetgeen je hier tegenkomt rechtstreeks aan de fpg http://www.fpg.nl door te mailen?
wellicht kunnen ze je daar verder helpen.

ik begrijp wel dat men geen vreemde pony in de les kan toelaten,
maar je zit idd tussen wal en schip..
succes, ik hoop dat je iets vind!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:56

Heb je al eens contact gehad met de FPG, misschien kunnen zij je helpen? Danwel door bemiddelen met een manege, danwel door een lijst met instructeurs?
Overigens kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ze niet met een eigen pony mag komen, een vreemde pony tussen de groep manegeponies kan toch onrust geven. Is les nemen op een manegepony en thuis oefenen met haar eigen pony onder jouw toezicht geen optie? Of loop je dan echt tegen de schofthoogte aan?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:57

het is niet dicht in de buurt, maar ik zou haast zeggen: ga bij de shetlander- club 'Het Westerkwartier' rijden in Tolbert. Iedereen is daar welkom met zijn of haar shetlander, jong en oud , onder het zadel en voor de kar.
Ik ken geen vereniging die zo positief omgaat met shetlanders en hun berijders!! De sfeer is daar gewoon super en iedereen is gelijkwaardig. Ik verwacht dat jullie daar zeker met open armen worden ontvangen!
De ruiters lessen in kleine groepjes, 1 keer in de 14 dagen.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:00

ik ga idd de fpg eens bellen,das een goeie tip,

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 23:24

Het blijft toch het nadeel van maneges (en ach, de paardenwereld in het algemeen), het moet meestal op hun voorwaarden, flexibiliteit is niet het eerste woord wat in me opkomt Lachen
Toch kan ik het wel begrijpen van de gehandicaptenmaneges. Ik help als vrijwilliger bij lessen voor gehandicapten, en daar lopen een paar zeer dominante dames mee. Volkomen betrouwbaar naar hun ruiters, maar niet direct vriendelijk tegen onbekende pony's.

Wat je zou kunnen doen, is zelf een groepje ruiters bij elkaar proberen te brengen. Het is voor kinderen van een jaar of 6 natuurlijk hartstikke leuk om een spelletjesles te doen in een klein groepje, en wie weet zijn er wel meer ouders die een plekje zoeken waar hun kind met eigen pony kan rijden maar dan op een leuke manier in een groepje, en niet prestatiegericht of in grote manegelessen. Als je 3 of 4 medestanders kunt vinden kun je al best een leuk groepje hebben, en om er dan een instructeur bij te zoeken is denk ik eenvoudiger, zeker als je kunt aangeven dat jullie als ouders gewoon beschikbaar zijn om te helpen met de dingen.

De FPG bellen/mailen is overigens zeker een goed idee! Zij mogen beslist nadenken over dit soort dingen en wie weet hebben ze goeie ideeen.

Verder is het gewoon jammer dat men vaak toch weinig open staat voor dit soort dingen. Heel veel succes!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 01:07

www.manegedeboerskotten.nl
dat is een gehandicapten manege waar mijn zusjes en ik een jaar hebben meegelopen. Het ligt bij jullie te ver vandaan. Maar misschien kun je contact met ze opzoeken en misschien weten zij wel iets. Wij hadden daar lessen voor mensen met allerlei verschillende handicaps. EN er waren verschillende levels.Zodat ze ook konden groeien in hun rijden. De onderlinge wedstrijden waren altijd erg gezellig. Ik hoop dat zij je misschien verder kunnen helpen.

in ieder geval heel veel succes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 09:11

Ik weet niet of het een mogelijkheid is, maar wat vind de manege ervan als de pony bij hun in pension komt en gewoon met de manege pony's het land in gaat enzo???
Ik denk namelijk dat het inderdaad om de vreemde pony gaat, die risico's met zich mee brengt om 1 keer in de week tussen de andere pony's te lopen, maar dat probleem zou je hiermee oplossen. Maar ik weet niet of dat tot de mogelijkheden behoort, het was zomaar een idee.

Anders zou je ook eens contact op kunnen nemen met de Tjallingstichting (http://www.detjallingstichting.nl/). Laat je niet afschrikken door de grote fries op hun homepage, dat komt omdat de stichting naar onze grote vriend de fries Tjalling is vernoemd. Maar misschien dat zij nog ideeen of tips hebben!

Succes er mee, want ik begrijp dat dit erg sneu is!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:29

Priveles zou een oplossing zijn, maar niks is leuker voor die kleintjes om in een groepje kids te huppelen.
Heb je manege Oosterboer al eens geprobeerd in Meppel?

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:41

Mijn pleegzusje heeft een licht verstandelijke handicap en rijd gewoon bij mij in de les op onze manege. Mijn instructrice houd rekening met haar.
In december gaat ze voor de eerste keer op mijn shetlander een dressuurwedstrijdje meedoen. Ik heb dat met ze afgesproken en ik mag haar extra helpen tijdens de wedstrijd. En vorig jaar heeft ze een springwedstrijdje meegedaan, mijn zusje mocht in het parcour ook gewoon helpen.

Deze manege zit in appelscha.

De les voor mij is gevuld met een stuk of 5 6 kinderen, nog heel jong en die hebben echt zo'n beginnerslesje met de rustigste pony's echt heel goed op hun niveau met veel spelletjes enz.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt?

Edit:
Eigen pony's mogen gewoon meerijden in de lessen, word geen probleem van gemaakt. Wij en nog meer rijden met eigen pony's mee. En die staan niet op de manege.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:35

Ik heb je een pm gestuurd, misschien heb je er iets aan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:41

Als je een cluppie kids bij elkaar kunt krijgen wil ik wel komen lesgeven. Ik woon in De Wijk, ben Deurne gediplomeerd en heb veel ervaring in het geven van kinderlessen en kan ook goed met kinderen omgaan. Dus als je me kunt gebruiken,ik zou het leuk vinden!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:48

Oh wel een heel erg verhaal zeg!
Bij ons op de manege is er ook rijden voor gehandicapten, zowel geestelijk als lichamelijk, en mensen bloeien zo op als ze op een paard zitten!

Heb been dat altijd sleept valt niet meer op, er komt een big smile op hun gezicht, zo mooi om te zien.
Des te verschrikkelijker dat jou dochter niet in een les mag/kan.

Ik hoop echt, echt dat je een oplossing vind!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:54

blondje053 schreef:
http://www.manegedeboerskotten.nl
dat is een gehandicapten manege waar mijn zusjes en ik een jaar hebben meegelopen. Het ligt bij jullie te ver vandaan. Maar misschien kun je contact met ze opzoeken en misschien weten zij wel iets. Wij hadden daar lessen voor mensen met allerlei verschillende handicaps. EN er waren verschillende levels.Zodat ze ook konden groeien in hun rijden. De onderlinge wedstrijden waren altijd erg gezellig. Ik hoop dat zij je misschien verder kunnen helpen.

in ieder geval heel veel succes

Dat is idd een hele gezellig leuke manege, ik ben er een hele tijd vrijwilliger geweest.
De lessen zijn er afwisselend etc, misschien dat ze je idd verder kunnen helpen Lachen

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:57

Hey Angelique,
wat minder voor jullie mischien kun je op google zoeken voor een priveinstructie(weet niet hoe je dat schrijft) ik hoop voor jullie dat jullie een geschikte manege vinden