Na een sepsis weer beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PearlThilda
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-01-24

Na een sepsis weer beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-24 23:35

Ik hoop hier wat tips te kunnen krijgen.

In 2022 hebben mijn dochter en ik kort na de bevalling een sepsis gehad door de GAS bacterie.
Ons dochtertje is helemaal hersteld.
We waren beide kritiek op ic en neonatologie en op dat moment in levensgevaar.

Maar, we zijn er nog.
Nu is het zo dat ik nog vele klachten ervaar, en tot op heden niets werkt.
Fysiotherapie, ergotherapie (revalidatiecentrum had bij lokaal aanbevolen ivm belastbaarheid) en medicatie is opgeschroefd.

Nu ervaar ik nog veel klachten, sommige vergelijkbaar met long covid.
Veel zoals problemen multitasken, concentratieproblemen, Geheugenproblemen, "hersenmist", extreme vermoeidheid, overprikkeling en noem maar op.

Vroeger kon ik mijn rust terug vinden bij de paarden en dat wil ik dus gaan proberen.

Overige problemen zijn verminderde spierkracht, pijn bovenarmen,onderrug,polsen, benen en enkels.
Dit zal eerst na rijden sowieso heviger worden natuurlijk na 10 jaar op een enkele keer na niet rijden.

Maar ik heb de stap genomen. Deze week staat een proefles in de planning.
Uiteraard aangegeven van de situatie en dat ik door alles niet verwacht het oude niveau L2/M1 nog te kunnen oppakken. Lang geleden en ik moet mijn lichaam weer leren kennen.

Mijn doel is 1x per week 1 uur te gaan lessen en tijdens deze lessen te gaan opbouwen.

Mijn man gaat de eerste keer (keren) mee omdat ik totaal niet weet hoe alles in m'n lichaam en hoofd gaat reageren.

Wie heeft er nog meer als oud sepsis patiënt of eventueel long covid patiënt na lange tijd dit opgepakt en hoe is dit gegaan?

Ik heb er zin in, maar ook erg spannend!

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:47

Misschien een gek idee , maar is een manege waar ook mensen met een geestelijke en of lichamelijke beperking ook heen gaan voor paardrijlessen?.

Dit gaat vaak in een rustig tempo met meer tijd en meer persoonlijke aandacht. En vaak is daar meer ervaring met lichamelijke problemen.

In ieder geval een zeer lief en geduldig paard is denk ik fijn om te hebben. Op zulke manages zijn de paarden erg goed getraind , het blijven natuurlijk dieren maar ze gaan er vaak ook zeer goed mee om. En ook fijn als je een rustig paard onder je hebt.

Ik weet niet of het kan hoor! Er zullen ook wel kleinschalige stallingen zijn die paardrijden ook als therapie om het lichaam te versterken aanbieden. Ik denk vooral dat persoonlijke aandacht heel fijn is ! En dat er wordt getraind door iemand die ook verstand heeft van het menselijk lichaam.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:02

Heel veel succes!

Persoonlijk denk ik dat een uur erg lang is. Ik rij zelf 30 minuten in een prive-les, en dat is over het algemeen gewoon genoeg.

En het zou heel goed kunnen dat het de eerste keer na 20 minuten al klaar is. Is ook niet erg. Fijn afstappen is meer waard dan het winnen van de klok.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 18:13

Ik heb ook een sepsis gehad na de bevalling, door een streptokokken A infectie. Maar heb naderhand niet in die mate klachten gehad zoals jij ze ervaart. Ik heb wel heel lang herstel nodig gehad na de bevalling, zo ben ik heel lang snel vermoeid gebleven, en duurde het zeker een half jaar voor ik weer wat conditie terug kreeg. Maar ik vind het lastig om te zeggen wat hoort bij normaal herstel na een bevalling en herstelling na een sepsis. Wij hebben altijd een eigen paard gehad, hier ben ik toen dat enigszins ging ook weer opgestapt. Maar dat kostte me in het begin heel veel moeite. Eerste keer dat ik er weer op zat was 2 maanden na de bevalling. Met kleine stapjes weer opgebouwd.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 19:45

Geen sepsis, maat wel vergelijkbare klachten. Ik was een aantal jaar gestopt met rijden en toeb ik weer begon ben ik 1 keer per week 15 minuten gaan rijden. Dat heel erg langzaam uitgebouwd naar een half uur en later 3 kwartier (als ik les had, anders alsnog een half uur max met in en uitstappen en later uitstappen er af)

Het heeft lang geduurd en beperkingen gaan nooit meer over, worden langzaam aan erger, maar ik rijd wel weer M/Z niveau. Ja, bepaalde dingen aangepast en nog steeds met heel veel fysio begeleiding, maar het is wel heel goed voor mijn mentale gezondheid.

Maar meteen met een uur beginnen is wel heel extreem. Ik moest echt naar huis gebracht worden na 15 minuten en kon daarna letterlijk niks meer die dag en dagen erna. Denk goed na dat je niet meteen volgas over jouw eigen grenzen heen gaat.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:02

Ik wil je het advies geven om rusig te beginnen. Mijn moeder had een burnout en long covid gehad. Ze was er toen ook een tijdje uitgeweest en wou toen ook weer gaan rijden. Zij is toen gelijk de les in gegaan en wou gelijk op volle kracht mee. Toen ze moe was is ze niet gaan stappen, maar door gegaan. Ze kon het niet goed bijhouden, waardoor ze toen in galop heel vervelend is gevallen. Er gebeurde niks, maar door de omstandigheden kom ze het gewoon niet meer bijhouden. Ze is toen raar met haar nek terecht gekomen, waardoor ze gelijk eem kon met de ambulance. Ze had een wiplash opgelopen. Is hierna nooit meer echt goed gekomen, zowel fysiek als mentaal. Dus doe echt rustig aan en begin even lekker aan de longeerlijn zal ik zeggen. Na dat soort ziekten is je lichaam gewoon uitgeput en merk je dat paardrijden toch wel echt een sport is.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Na een sepsis weer beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:07

Ik heb long covid.
Een half uur rijden/hobbelen is al pittig genoeg.
Eén uur is voor mij niet vol te houden. Ik denk dat het teveel is (op het moment) een uur les.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:16

Hier een sepsis patient. Heb niet op de ic gelegen gelukkig. Mijn herstel heeft meer dan een jaar geduurd. Uiteindelijk ben ik met suikers gestopt of iig drastisch geminderd en dat heeft mij heel veel opgeleverd.

De truc is doseren, doseren en nog eens doseren met je energie. Goed luisteren naar je lichaam en op tijd rust pakken.