meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 00:52

Omdat ik zelf ontzettend twijfel en het even niet meer weet, zoek ik meedenkers/mensen met ervaring hiermee.

In begin mei is er een paard op mijn rechtervoet gesprongen, ontzettend gezwollen, zwaargekneusd. Sindsdien kracht- en gevoelsverlies, uitkomst groot deel van de zenuwen beschadigd door de klap en de zwelling.
Ik heb hier met het rijden ontzettend last van, ik kan met de desbetreffende voet geen goede druk op de beugel houden, waardoor ik deze snel verlies. Ivm het rijden van jonge paarden is dit echt niet handig en gevaarlijk.
Ik heb gedacht met een elastiek aan mijn voet te gaan rijden, echter mag dit op mijn opleiding (paardensport en houderij) niet. Verschillende beugels plus lengte maakt geen verschil helaas. Ik heb ook al verscheidene laarzen geprobeert. Ook is het bij ieder paard zo.
Ik wil ook vermelden dat ik dit enkel rechts heb, ik zit niet scheef (dus meer druk op links). Dit komt puur door de zenuwschade.

Conclusie, ik twijfel ontzettend hoe nu verder, gezien mijn opleiding hierdoor op het spel staat. Ik kan op deze manier mijn rijden examen niet halen namelijk.
Heeft er iemand nog een goed idee om te proberen? Alle tips zijn welkom!!

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 00:55

Laatst bijgewerkt door Avelienvd op 06-08-23 00:57, in het totaal 1 keer bewerkt

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 00:56

Beugels met magnetische zool? Bvb van ophena?

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 00:57

Avelienvd schreef:
Beugels met magneet? Dan blijft het iig aan je laars zitten. Dus kan je je beugel niet meer zomaar verliezen

dit is helaas kwa kosten geen optie. Op school rijd ik ook verschillende paarden, dus kan en mag helaas geen beugels verwisselen. Als het goed is zijn deze beugels ook niet goedgekeurd door het KNHS.
Bedankt voor het meedenken wel!

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 01:51

Bezoek eens een chiropractor of osteopaat om te kijken wat de mobiliteit in je voet is. Met goede doorbloeding in dat gebied kunnen zenuwen teruggroeien met 1mm per dag.
Er zitten veel botjes in je voet dus lijkt me goed eens naar de oorzaak te kijken ipv een oplossing bedenken voor een probleem wat dan alsnog blijft.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 03:06

Symmetry streps? Ik weet niet of dit een oplossing zou zijn aangezien jij het over drukverlies hebt.

Mij is iets soortgelijks overkomen; paard springt uit vrachtwagen, duwt mijn bovenlijf opzij maar heeft mijn onderbeen,enkel en voet gebruikt als landingsbaan. 3 breuken, gescheurde enkelbanden, veel littekenweefsel en nu (een jaar later) enorme last bij het rijden.
Ik heb de straps gekocht puur omdat ikzelf mijn voet niet meer stil kan houden, wat juist weer enorme pijn geeft. Ik rijd met gpg beugels i.v.m. knie dit lijkt ook dempend te werken op mijn enkel, gewone beugels zijn een kwelling.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 07:41

Misschien een podotherapeut? Wellicht dat er met een zooltje of een kleine aanpassing in je schoen/laars veel mogelijk is.

In Zwolle zit een podotherapeut die zelf ook paarden gehad heeft, misschien kan zij met je meedenken?

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:28

MimixDaina schreef:
Avelienvd schreef:
Beugels met magneet? Dan blijft het iig aan je laars zitten. Dus kan je je beugel niet meer zomaar verliezen

dit is helaas kwa kosten geen optie. Op school rijd ik ook verschillende paarden, dus kan en mag helaas geen beugels verwisselen. Als het goed is zijn deze beugels ook niet goedgekeurd door het KNHS.
Bedankt voor het meedenken wel!



Heb je al een gesprek aangevraagd op school om het hier over te hebben? Lijkt mij dat het nu vooral stugheid is omdat ze allles standaard willen maar in het werkveld wordt ook gewoon gewisseld van beugels en soms zelfs zadels door ruiters.
Je hebt immers een goede reden omdat je nog met je blessure zit die (nog) niet genezen is en je daardoor problemen ervaart. Je zou dan eerst andere beugels kunnen proberen waarmee je meer druk houdt.
Ik raad je ook aan om een goede (fysio)therapeut te zoeken die ervaring heeft met ruiters. Wellicht dat school je op dit vlak ook nog tips kan geven.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:33

Als dit ongeluk gebeurde op je school/stage/werk zou ik zelfs denken om eens advies te vragen aan een letselschade-advocaat. Dit gaat niet alleen maar om de oplossing voor nu, maar ook om de kans op wel of niet deels arbeidsongeschikt te raken. Ik denk dat het goed is om te kijken wat daar allemaal aan vast zit (moet het bij het UWV gemeld worden bijvoorbeeld), en welke verplichting je school heeft om jou te helpen om ondanks je blessure je opleiding te kunnen vervolgen, of om een goed alternatief te vinden...

(En dit gaat niet om het onderste uit de kan halen ofzo, maar als het goed is zijn hier verzekeringen voor en die zijn er ook niet voor niets. Wat gewoon echt niet moet gebeuren is dat jij straks eindigt zonder opleiding of inkomen.)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:41

Intapen kan misschien helpen? Zelf heb ik bijna een jaar op krukken gelopen en in die tijd zonder beugels gereden. Uiteindelijk is die zenuw doorgebrand en nu kan ik wel weer rijden, het makkelijkst is om de beugel schuin over mijn voetzool te hebben maar ik weet niet waar jouw zenuw probleem zit. Bij mij in de voorvoet

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:49

Als je iets wilt dat mag bij de KNHS, kan je het elastiek ook vergeten :)

Ben je al bij een neuroloog geweest door advies. Is er therapie mogelijk om dingen te verbeteren? Dat lijkt me stap 1.

En qua kosten zou ik ook even kritisch nadenken. Als je na 1x investeren weer goed kunt rijden en je opleiding af kunt maken, is dat waarschijnlijk minder duur dan moeten stoppen met je opleiding

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:03

Hier hetzelfde eens gehad met mijn eigen paard, artsen hadden het al opgegeven dat het gevoel ooit terug zou komen en de kans op een klapvoet werd heel groot. Maar ik en mijn eigenwijze fysio toendertijd wilden niet opgeven en zijn zo begonnen met laser therapie. Onder het mom van het kan er niet echt slechter van worden. (lasertherapie was toen nog niet heel bekend)

Uiteindelijk na een aantal keer begon ik weer langzaam gevoel terug te krijgen en na een aantal maanden was al het gevoel en beweging weer terug. Dus zeker niet opgeven! Totaal heeft het bij mij bijna een jaar geduurd na het ongeval om alles weer terug te krijgen maar zenuwen groeien langzaam.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:05

Even de knuppel in het hoenderhok: is de zenuwschade blijvend? Moet je dus naar een permanente oplossing zoeken of is dit een tijdelijk iets om toch je opleiding te kunnen afronden?
Want als dit blijvend is dan is het afronden van je opleiding het laatste waar je je druk over hoeft te maken.
Als het tijdelijk is zou ik op school uitstel vragen of compensatie. Je wil geen ongelukken natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:21

Leren om je been lang te houden zonder dat je druk op je beugels moet voelen. :) (en ja dat kan.)
Ik heb door een CVA nog amper gevoel in mijn linkerbeen en heel beperkte coƶrdinatie. Ik heb geleerd om vanuit mijn heup te laten "afhangen" en ben eigenlijk nooit meer mijn beugel kwijt. Het was wel even aanpassen. :) En ik rijd nog steeds jonge paarden in overigens.

Suzanne F: Als het permanent is, waarom zou het afronden van haar opleiding dan het laatste zijn waar ze zich druk om moet maken? Ze is niet af geschreven. :?
Ze moet gewoon even omschakelen.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:40

Nou werken in de paarden is sowieso al heel erg moeilijk en keihard werken als je een gezond lichaam hebt. Als je dan met een beperking moeilijk kan rijden en geen jonge dieren meer kan beleren dan zou ik mijn werk hier niet meer in zoeken want dat is kansloos. Dan zal je altijd een andere inkomstenbron achter de hand moeten hebben dus een andere opleiding.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:43

Maar ze is nog maar van begin mei bezig en had waarschijnlijk in 1e instantie gedacht dat het over zou gaan dus ze zal pas vrij recent zijn gaan zoeken naar alternatieven. Alleen je voet slecht voelen hoeft echt geen beperking te zijn in het rijden. Dan hadden al veel mensen moeten stoppen. := Als ze er op kan wandelen kan ze er mee rijden. Ze zal alleen moeten zoeken naar een andere manier om te voelen.

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 14:37

Ik zie nu dat er een fout in de tekst staat, het ongeluk is begin mei 2022 gebeurt.
De schade is permanent en zal niet verbeteren aldus mijn neuroloog. Fysio/chiro en tapen is al geprobeert, dat doet niks helaas. Ik ben door de neuroloog doorgestuurd voor een afspraak met een revalidatie arts om te kijken wat hij nog kan doen, al is de kans ontzettend klein.

Voor elastiek kan je bij het KNHS suspensie aanvragen zover ik weet, de magnetische beugels niet.
De symmetry straps mag ook niet mee gereden worden op school, ook weer ivm veiligheid. beugels anders plaatsen zoals genoemd mag niet, ivm niet correct.

Ik ga niks met een advocaat beginnen, gezien ik toen minderjarig was zal het gegooid worden op onervarenheid. Daarbij is het een bekende stal, ik heb geen behoefte om straks nergens meer binnen te komen. Want dat is helaas iets waar je ook aan moet denken..

Ik vind het echt super dat iedereen meedenkt! Ik wil het ook niet overlaten komen alsof ik geen moeite wil doen, echter heb ik veel dingen al geprobeert.

@Dwyne heb je wat meer info erover? Dit is namelijk nog niet aangeraden oid.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:01

Ik zit niet heel goed in deze materie, maar volgens de classificatiespas is met dispensatie zowel elastiek als magnetische beugels toegestaan. Ik zou dan toch daarin investeren en aangeven aan je opleiding dat je voor jouw veiligheid toch beugels moet wisselen. Als ze jouw veiligheid dusdanig onbelangrijk vinden, zou ik hogerop in het management hulp zoeken

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:02

Je kan op google zoeken naar een HPLT therapeut, zijn best veel fysio's die dit doen of misschien heeft de jouwe dit ook wel in de praktijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:05

Bowo schreef:
Ik zit niet heel goed in deze materie, maar volgens de classificatiespas is met dispensatie zowel elastiek als magnetische beugels toegestaan. Ik zou dan toch daarin investeren en aangeven aan je opleiding dat je voor jouw veiligheid toch beugels moet wisselen. Als ze jouw veiligheid dusdanig onbelangrijk vinden, zou ik hogerop in het management hulp zoeken

je hebt het wel over werk in de paarden he... Het is geen kantoorjob. Als je het "hogerop" gaat zoeken mag je gewoon gaan gok ik.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:10

MimixDaina schreef:
Ik ga niks met een advocaat beginnen, gezien ik toen minderjarig was zal het gegooid worden op onervarenheid.


Als minderjarige weegt de aansprakelijkheid van anderen alleen maar zwaarder. Verder maakt het in principe niet uit: een ongeluk tijdens je werk = de werkgever is aansprakelijk.

Citaat:
Daarbij is het een bekende stal, ik heb geen behoefte om straks nergens meer binnen te komen. Want dat is helaas iets waar je ook aan moet denken..


Dat kan ik niet beoordelen... maar als jij permanent letsel hebt en je raakt daarbij gedeeltelijk arbeidsongeschikt gaat die stal je niet helpen... maar heb je ook niet zomaar recht op andere mogelijkheden, als je niet zelf aangeeft dat er een ongeluk is gebeurd. En een eerste gesprek met een advocaat is een advies he? Je mag daarna nog steeds bedenken wat je ermee wilt. Maar je neemt nu een risico waarvan ik denk dat je het niet helemaal overziet.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:12

MimixDaina schreef:
Ik zie nu dat er een fout in de tekst staat, het ongeluk is begin mei 2022 gebeurt.
De schade is permanent en zal niet verbeteren aldus mijn neuroloog. Fysio/chiro en tapen is al geprobeert, dat doet niks helaas. Ik ben door de neuroloog doorgestuurd voor een afspraak met een revalidatie arts om te kijken wat hij nog kan doen, al is de kans ontzettend klein.

Voor elastiek kan je bij het KNHS suspensie aanvragen zover ik weet, de magnetische beugels niet.
De symmetry straps mag ook niet mee gereden worden op school, ook weer ivm veiligheid. beugels anders plaatsen zoals genoemd mag niet, ivm niet correct.

Ik ga niks met een advocaat beginnen, gezien ik toen minderjarig was zal het gegooid worden op onervarenheid. Daarbij is het een bekende stal, ik heb geen behoefte om straks nergens meer binnen te komen. Want dat is helaas iets waar je ook aan moet denken..

Ik vind het echt super dat iedereen meedenkt! Ik wil het ook niet overlaten komen alsof ik geen moeite wil doen, echter heb ik veel dingen al geprobeert.

@Dwyne heb je wat meer info erover? Dit is namelijk nog niet aangeraden oid.


Voor de magnetische beugels kan je bij de Knhs dispensatie aanvragen. Die heb je natuurlijk alleen op wedstrijd nodig. Thuis of op je werk kan je er sowieso mee rijden. Ze zijn prijzig maar staan soms op marktplaats en ook op de Franse (leboncoin) en Duitse marktplaats tweedehands te koop.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:18

Ayasha schreef:
Bowo schreef:
Ik zit niet heel goed in deze materie, maar volgens de classificatiespas is met dispensatie zowel elastiek als magnetische beugels toegestaan. Ik zou dan toch daarin investeren en aangeven aan je opleiding dat je voor jouw veiligheid toch beugels moet wisselen. Als ze jouw veiligheid dusdanig onbelangrijk vinden, zou ik hogerop in het management hulp zoeken

je hebt het wel over werk in de paarden he... Het is geen kantoorjob. Als je het "hogerop" gaat zoeken mag je gewoon gaan gok ik.

Ze heeft het over de school/opleiding die moeilijk doet over de beugels, dat lijken me toch wel meer kantoortypes. Vanuit het opleidende instituut zullen ze niet blij zijn als een scholier wordt uitgesloten of zelfs in gevaar wordt gebracht. En of ze dan later tegen dezelfde problemen aan loopt tijdens een baan, dat weet ik niet, maar daar zou ze dan misschien kunnen zoeken naar een plek die daar niet moeilijk het doet

Ayasha
Blogger

Berichten: 57942
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:44

Bowo schreef:
Ayasha schreef:
je hebt het wel over werk in de paarden he... Het is geen kantoorjob. Als je het "hogerop" gaat zoeken mag je gewoon gaan gok ik.

Ze heeft het over de school/opleiding die moeilijk doet over de beugels, dat lijken me toch wel meer kantoortypes. Vanuit het opleidende instituut zullen ze niet blij zijn als een scholier wordt uitgesloten of zelfs in gevaar wordt gebracht. En of ze dan later tegen dezelfde problemen aan loopt tijdens een baan, dat weet ik niet, maar daar zou ze dan misschien kunnen zoeken naar een plek die daar niet moeilijk het doet

Dan kan ze net zo goed stoppen met haar opleiding want die gaat ze niet vinden in deze branche.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:46

Waarom zou een toekomstige stal moeilijk doen over aangepaste stijgbeugels?