Paardrijden met een beenprothese en armproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fish_n_Chips

Paardrijden met een beenprothese en armproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 19:22

Ik zit erover te denken om misschien weer te gaan paardrijden, maar ik heb een beenprothese. (dus ik heb een amputatie gehad en nu een 'uitwendige' prothese - ik heb geen nieuwe knie/heup o.i.d. (ik geloof dat dat ook onder de noemer prothese valt)) Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Verder heb ik ook problemen met mijn linkerhand: mijn pols staat in een afwijkende stand en ik kan mijn vingers niet buigen. In hoeverre zal dit problemen opleveren?

Anoniem

Re: Paardrijden met een beenprothese en armproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:45

Wat jammer dat hier (nog) geen reacties op zijn. Tips heb ik niet, maar ik vind het ontzettend leuk dat je weer wil gaan rijden!
Watvoor prothese heb je als ik vragen mag?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:50

Een kennis heeft ook een beenprothese maar hij doet deze af tijdens het rijden omdat het paard in kwestie (zijn paard) nogal heftig durft te reageren op het "dode" materiaal van de prothese. Braaf paard is sowieso een must. Hij heeft ondertussen wel een aangepast zadel laten maken om wat meer steun te hebben.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:52

Wauw wat goed van je dat je toch wilt gaan rijden. Misschien is western rijden een idee? Dan rijd je doorgaans met 1 hand, dus dan heb je je "slechte" arm nieteens nodig. Helaas weet ik niemand om je te helpen maar misschien kun je het bij een western manege vragen? Succes iig!

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:54

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:01

Jee wat goed en dapper/ stoer tegelijk van je.
Kan je helaas niet helpen met tips mbt je been.
Misschien kun je eens googelen naar mensen die meedoen met para dressuur, wrs liepen hun tegen dezelfde vragen aan en kunnen hun je wel helpen.
Idd een goed zadel waar je lekker en diep/stevig in kunt zitten lijkt mij wel fijn voor je.
Voor je handen zou je evt ook ringsteek teugels kunnen gebruiken, mocht je ze uit je hand laten glippen dan heb je ze in je andere hand nog beiden vast.
Van Borisje is ook een leuk idee Western.
Veel succes en plezier verder!!!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:06

Super dat je de stap neemt.

Misschien is lessen bij een manege voor mensen met een handicap iets voor je.
Deze hebben vaak ook lessen voor mensen die een normaal niveau kunnen rijden.
En zij beschikken over aangepaste zadels en teugels.

Je zou daar kunnen beginnen tot het vertrouwen terug is en je weer gewend bent aan het rijden. Dan kan je altijd nog hoger op.

Ik ken ruiters die zo begpnnen zijn en later met een eigen paard wedstrijden op M en zelfs Z niveau reden. Maar ook andersom die van Z niveau aftakelde. Maar tot het einde van hun ziekte wouden rijden zo lang hun lijf het aankon.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:09

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:24

Voor de prothese heb ik geen antwoord.
Maar het probleem met je hand zou ik eens voorleggen bij Frank Hosmar. Hij rijd Paralympische spelen en heeft ook een handafwijking.

Ik weet dat het wel mogelijk is om te rijden ondanks je prothese.
Mijn vader heeft ook een onderbeen prothese.
Zonder je te beledigen maar misschien eens informeren bij een zogenoemde "gehandicapten" manege.
Zij hebben aangepaste zadels en brave paarden en zo kun je kijken of je het leuk vind en of t goed gaat. En testen of je liever met, of zonder prothese wilt rijden.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:32

Ik heb nog een bijrijder gehad met een beenprothese :) Hoewel mijn paard een nogal heet en rillerig ding is, heeft hij daar eigenlijk nooit raar op gereageerd.

Ze reed in een westernzadel, omdat ze daar net iets vaster in zat. De bredere fenders in plaats van gewone stijgbeugelriemen zorgden er ook voor dat mijn paard de prothese wat minder gauw voelde. We hebben samen heel hard gewerkt om het paard op de stem te leren reageren, en om stelling/buiging te vragen gebruikte ze een dressuurzweep in plaats van haar been.

Zij reed dus wel mét prothese :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 18:19

Anoniem schreef:
Wat jammer dat hier (nog) geen reacties op zijn. Tips heb ik niet, maar ik vind het ontzettend leuk dat je weer wil gaan rijden!
Watvoor prothese heb je als ik vragen mag?

Bedoel je wat voor een amputatie ik heb gehad, of hoe de onderdelen van mijn prothese heten? Mijn amputatie was een knie-exarticulatie. Dat betekent dat ze "door de knie" amputeren: mijn scheenbeen en kuitbeen zijn in zijn geheel weggehaald, en mijn knieschijf is aan mijn dijbeen vast gezet. Ze hebben dus niet in botten hoeven zagen.

Qua prothese: als knie heb ik een C-leg, van de voet weet ik de naam niet meer. Als koker heb ik eentje met een verwisselbare en aanpasbare binnenkoker, omdat de omvang van mijn stomp nog wel eens verschilt. (Ik heb net 2 weken een nieuwe koker, mijn 4e inmiddels) En als liner (= de siliconen kous die tussen de koker en mijn stomp zit) heb ik een Alpha Smart-Temp.

Bedankt voor jullie reacties! Ik was inderdaad van plan om bij een gehandicaptenmanege te gaan kijken, omdat ik wel door mensen begeleid wil worden die er daadwerkelijk iets vanaf weten/ervaring hebben. Ik zal eens kijken op de sites en namen die jullie me gegeven hebben.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 18:20

Eline91, weet jij of jouw bijrijder haar eigen knie nog had, of dat ze een protheseknie had?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:36

Waar woon je?
Ik heb in emmeloord en in ijsselmuiden stage gelopen. Die hadden beide lesse voor mensen zonder verstandelijke beperking op een aardig niveau. Sprongen bijvoorbeeld ook etc. Was niet gewoon wat rond hobbelen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:40

Kan best hoor! Mijn instructrice helpt ook veel mensen met een handicap. Ze krijgen bijvoorbeeld een teugel met van die lussen erin zodat hij makkelijker vast te houden is en van de zomer heeft zij ook een Franse ruiter geholpen met een been prothese (als ik dat zo goed zeg). Met de juiste hulp en materialen komt dat helemaal goed ;)

Edit; Ze heeft trouwens ook een Japanse ruiter geholpen die verlamd was een 1 kant, hij reed met 1 hand terwijl zijn verlamde arm vast was gemaakt op zijn borst zeg maar.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:54

hoi,

qua beenprothese kan ik je helaas ook geen advies geven behalve dat een paard denk ik wel heel braaf moet zijn of in ieder geval niet rillerig is op het been.
daarnaast is een zadel waar je stevig in zit denk ik ook wel een must ik zou zelf denken aan een australian stockzadel of eventueel een western zadel dit vanwege de zit en fenders en bij stock zadel de ören" daar heb ik zelf zeer goede ervaringen mee.

qua handen heb ik zelf ook een heel groot probleem maar bij mij gaat het dan ook over beide armen nek en schouders.
dat is echt heel moeilijk voor mij omdat ze eigenlijk continu pijn doen dus poetsen en dergelijke is dan ook echt pijnlijk.
en de juiste houding met mijn armen en handen ook.
ik weet niet of je alleen een afwijkende stand heb met je pols of ook pijn daarbij hebt.
ik denk dat het in jouw geval fijn is als je dan een paard hebt/rijd die met zijn of haar hoofd of netjes naar beneden loopt en/of met een los teugeltje goed te rijden en te controleren is.
maar als het alleen om een afwijkende stand gaat dan is het denk ik makkelijker maar ik weet jouw situatie daarin niet.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 20:48

Fish_n_Chips schreef:
Eline91, weet jij of jouw bijrijder haar eigen knie nog had, of dat ze een protheseknie had?

Mijn bijrijder had wel nog haar eigen knie. Ze had wel niet zo veel controle over de prothese, dus lichtrijden lukte bijvoorbeeld heel moeiliijk. Doorzitten kon ze na een tijdje wel als de beste :)

Ze heeft ook echt geleerd om mijn paard op de zit te rijden, zodat ze voorwaarts en terug kon schakelen zonder been te geven. Voor mijn paard is het kwartje vrij snel gevallen hoor, als ik er zelf weer op ga moet ik ook meer met mijn zit rijden, want op mijn been reageert hij niet zo goed meer.

Voor ze mijn paard kwam bijrijden heeft ze wel een tijdje op een gehandicaptenmanege gelest, omdat zij inderdaad beter weten hoe ze dit moeten aanpakken. Ze hebben haar daar ook geleerd om meer met haar zit te werken, en vast nog een hoop andere dingen die ik niet weet :P Op het einde ben ik een aantal keer mee geweest om te kunnen inschatten of mijn paard geschikt zou zijn voor haar.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:57

molenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:30

Hai fish n chips
zag dit topic toevallig, reageer hoogstzelden ergens op (lees nooit). maar heb me hier even aangemeld.
heb zelf ervaring met een vergelijkbare amputatie, maar dan dubbelzijdig.
heb een eigen paard, niet eens een super rustige en geloof me, het kan allemaal gewoon. lastig soms maar investeer vooral in een goed zadel. ik heb er zelf een laten maken. Is duur maar zeker de moeite waard als je echt weer lekker en zo goed mogelijk wil rijden.
Weet niet hoe je amputatie verlopen is maar dit soort geeft wel een goede kans om de stomp goed te gebruiken. Dus met rijden zeker een voordeel.
als je meer wilt weten of meer tips wilt moet je even een PB sturen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:33

Hoe gaat het intussen TS? Heb je al gereden ondertussen?

De tip van molenaartje voor een geschikt zadel is inderdaad een goeie :) Mijn bijrijder heeft vorige week op mijn eigen zadel gereden en daarmee kon ze veel minder makkelijk uit de voeten. Ook had ze het gevoel dat de prothese sneller ging schuren.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:46

In het een na laatste nummer van het klein hoefblad stond een artikel over een vrouw met een beenamputatie die ook juist weer was begonnen met paardrijden. Zij is op paardrijvakantie geweest en heeft uiteindelijk zelf een paard gekocht.

website van dit tijdschrift is http://www.klein-hoefblad.nl

Ben je bekend met de vereniging paardrijden gehandicapten? De FPG? Zij kunnen je ook zeker verder helpen met tips hoe je dit het beste aan kan pakken.

website is: http://www.verenigingfpg.nl

Ik wens je heel veel succes en paardrijplezier toe!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 19:08

Dank jullie wel. Nee, ik heb (nog) niet gereden. Ik ben heel erg aan het twijfelen - ik vind het namelijk best wel eng. En ik ga steeds meer twijfels krijgen waarvan ik niet weet of ze oprecht gegrond zijn, of dat ik ze als uitvluchten gebruik. Zowel bij het rijden zelf (je gaat toch maar op een dier zitten en die moet dan maar doen wat jij wilt.. klinkt niet helemaal 'eerlijk') als bij de plaats van rijden in mijn leven (ik heb eigenlijk al genoeg te doen, en ik wil ook nog eens zelfverdedigingslessen gaan volgen, wat ook weer tijd vreet, die ik eigenlijk niet heb.. en ik kan misschien ook beter sparen voor 'later' dan geld uitgeven aan paardrijles).

Ik heb wel op een paar sites gekeken van maneges en er zat er eentje bij die me wel wat lijkt.

Maar ik blijf dus nog even in de nadenk- en uitzoekstand.

molenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:23

Hai, goed dat je er over nadenkt. Hoop dat je een keus maakt die jou past en waar je van geniet. Mocht je nog advies willen over rijden dan hoor ik je wel. Mag ik jou via pb zelf nog een vraag stellen? Of pb mij anders even

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 06:49

Fish_n_Chips schreef:
Dank jullie wel. Nee, ik heb (nog) niet gereden. Ik ben heel erg aan het twijfelen - ik vind het namelijk best wel eng. En ik ga steeds meer twijfels krijgen waarvan ik niet weet of ze oprecht gegrond zijn, of dat ik ze als uitvluchten gebruik. Zowel bij het rijden zelf (je gaat toch maar op een dier zitten en die moet dan maar doen wat jij wilt.. klinkt niet helemaal 'eerlijk') als bij de plaats van rijden in mijn leven (ik heb eigenlijk al genoeg te doen, en ik wil ook nog eens zelfverdedigingslessen gaan volgen, wat ook weer tijd vreet, die ik eigenlijk niet heb.. en ik kan misschien ook beter sparen voor 'later' dan geld uitgeven aan paardrijles).

Ik heb wel op een paar sites gekeken van maneges en er zat er eentje bij die me wel wat lijkt.

Maar ik blijf dus nog even in de nadenk- en uitzoekstand.

Heb je wel eens gedacht aan mennen?
misschien iets minder eng voor je en kan je toch nog wat met paarden doen
weet niet waar je vandaan kom, maar je mag gerust een keer meerijden bij ons op de kar om het eens te ervaren