Paardrijden na verbrijzelde vingers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 17:53

Bowen schreef:
Heb zelf gewrichts problemen waardoor ik het "normale" idee van de teugels stevig vasthouden gewoon niet kan. Maar ik heb geleerd dat een zachte hand eigenlijk erg prettig is voor het paard, het helemaal niet nodig is om zo stevig vast te houden.
Heb het voordeel door mijn aandoening dat ik handen heb die langzaam sluiten en erg graag weer "open" gaan, wat eigenlijk gewoon ideaal is.

Op de manege voelde ik me altijd rot erom, moest altijd "stevig" vasthouden wat gewoon meer dan onprettig tot pijnlijk was voor mij. Nu doe ik dat nooit meer, mijn handen sluiten misschien iets om een vraag te ondersteunen en meer is niet nodig.
In de tussentijd geleerd om op mijn zit te rijden, de teugels zijn een "neutraal".



Dat leerde ik dus ook altijd, dat stevige vast houden. vervelend dat ik het vond, ook al heb ik niks aan mijn gewrichten/handen, vandaar ook dit topic! pas toen ik meer ervaring kreeg liet ik meer los en ging ik op mijn zit rijden.

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:58

ElizaL1993 schreef:
Bowen schreef:
Heb zelf gewrichts problemen waardoor ik het "normale" idee van de teugels stevig vasthouden gewoon niet kan. Maar ik heb geleerd dat een zachte hand eigenlijk erg prettig is voor het paard, het helemaal niet nodig is om zo stevig vast te houden.
Heb het voordeel door mijn aandoening dat ik handen heb die langzaam sluiten en erg graag weer "open" gaan, wat eigenlijk gewoon ideaal is.

Op de manege voelde ik me altijd rot erom, moest altijd "stevig" vasthouden wat gewoon meer dan onprettig tot pijnlijk was voor mij. Nu doe ik dat nooit meer, mijn handen sluiten misschien iets om een vraag te ondersteunen en meer is niet nodig.
In de tussentijd geleerd om op mijn zit te rijden, de teugels zijn een "neutraal".



Dat leerde ik dus ook altijd, dat stevige vast houden. vervelend dat ik het vond, ook al heb ik niks aan mijn gewrichten/handen, vandaar ook dit topic! pas toen ik meer ervaring kreeg liet ik meer los en ging ik op mijn zit rijden.


Heb jij daarin dezelfde ervaring als ik heb, dat het daardoor veel beter en lichter ging? Dat paardrijden voor zowel jou als paard een stuk beter en prettiger ging?

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 18:03

Bowen schreef:
ElizaL1993 schreef:



Dat leerde ik dus ook altijd, dat stevige vast houden. vervelend dat ik het vond, ook al heb ik niks aan mijn gewrichten/handen, vandaar ook dit topic! pas toen ik meer ervaring kreeg liet ik meer los en ging ik op mijn zit rijden.


Heb jij daarin dezelfde ervaring als ik heb, dat het daardoor veel beter en lichter ging? Dat paardrijden voor zowel jou als paard een stuk beter en prettiger ging?


Ik ging met veel meer plezier naar de les toe daarna, ineens ging de knop om en kreeg ik ook veel meer voor elkaar als ik wat vroeg van het paard (ik reed natuurlijk wel op verschillende paarden in de manegeles). De beginnersles reed voor ons, en ook daar heb ik wel eens naar staan kijken, en het viel op dat eenzelfde paard in onze les ineens veel relaxter over kwam

Ayasha
Blogger

Berichten: 58006
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paardrijden na verbrijzelde vingers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:05

Ik heb een gedeeltelijke verlamming waardoor ik links weinig kracht heb. :) Je hebt niet meer kracht nodig om te rijden dan de kracht om de teugel vast te houden. :)
Ze moet dan alleen veel sneller leren op been en zit te rijden. Maar IMO is dat geen slecht iets. :) Tis zelfs jammer dat dat niet standaard is.

ElizaL1993
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Utrecht/Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 18:07

Ayasha schreef:
Ik heb een gedeeltelijke verlamming waardoor ik links weinig kracht heb. :) Je hebt niet meer kracht nodig om te rijden dan de kracht om de teugel vast te houden. :)
Ze moet dan alleen veel sneller leren op been en zit te rijden. Maar IMO is dat geen slecht iets. :) Tis zelfs jammer dat dat niet standaard is.


Een goede basis heeft zo veel voordelen voor de rest.. maar ik vind het enorm fijn om ervaringen van mensen met eenzelfde soort probleem als die van haar te lezen, dit zal voor haar ook wel een geruststelling zijn. ze is bang dat ze zometeen hierdoor haar droom niet kan waarmaken

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:19

misschien kan je het ook aangeven aan de manege als je dat nog niet heb gedaan. dan kunnen ze er rekening mee houden dat ze ook geen sterk paard krijgt of een paard die aan de teugels trekt of zo.