Toen ik klein was heb ik het rijden van mijn tante geleerd, hoewel ik een beperking heb voel ik me op een paard vrij, zelfs bij het mennen. In 2003 moest ik naar een school voor mensen met een lichamelijke beperking, Lyndensteyn in Beetsterzwaag (Friesland). Hier ben ik ook gaan paardrijden op de manege, speciaal voor mensen met een beperking, Manege onder de Linde. Het was zeer gezellig, maar ik leerde er vrij weinig, kwam ook steeds in lessen met andere ruiters die nog niet zo goed waren als mij. Voor mij was hierdoor de uitdaging verdwenen. Na 6 jaar hier te hebben gereden ben ik gestopt. De jaren daarna heb ik af en toe bij mijn tante kunnen rijden, maar ik begon het toch te missen, het wekelijkse uur beweging en vrijheid.
Ik ben op een organisatie afgestapt en gevraagd of ze een manege voor me konden zoeken waar ze bereid waren om iemand les te geven met een lichamelijke beperking, ze vonden er een, Manege Nes. Sinds 2012 ben ik hier wekelijks te vinden om te rijden. Er is 1 pony aanwezig die geschikt is voor mij om te kunnen rijden, met mijn beperkte armkracht. De instructrice is ook aardig en wil ook altijd helpen. Ik rijd samen met een ander meisje (zonder beperking) en het klikt zeer goed. Er is ook altijd wel iemand die me helpt met het opzadelen enafzadelen van de pony. Met behulp van een krukje/trapje stijg ik op. In die 2 jaar dat ik nu hier rij heb ik veel geleerd. Ik vind het ook erg leuk!
Een nadeel van mijn beperking is dat er maar 1 paard beschikbaar is, voor de afwisseling zou ik best wel eens een andere willen rijden. Ik hoop nog ergens een stal of manege in Friesland te vinden waar ze ook open staan voor iemand met een beperking waar ik zou kunnen rijden, dan zou ik 2 x in de week kunnen rijden. Op een Fries of het lijkt me ook een keer leuk om western te rijden. (Ik rijd soms met 1 hand wanneer mijn andere niet de kracht heeft.) Zo kan ik meer ervaring opdoen en meer leren.
Beetje lang verhaal maar wilde mijn ervaringen delen en een vraag neerleggen, voor vragen of iets anders stuur gerust een berichtje of laat een berichtje achter.
Misschien kun je eens navraag doen bij Manege Molenruiters, zij werken samen met Stichting Paardrijden Gehandicapten Leeuwarden. Ik ben er zelf niet bekend, maar een klasgenootje van mij heeft daar vrijwilligerswerk gedaan en vond het een erg gezellige manege.
gothicpizza6
Geplaatst: 08-06-14 20:59
misschien ruitersport centrum sneek.
laraxXxemma
Geplaatst: 08-06-14 21:01
Ze doen ook iets met beperkingen bij de mennomaneezje maar weet hier zelf niks vanaf, dus even zoeken. zit in Burgum Edit; ik denk niet dat ze zoveel doen als jij wil gaan doen
Zelf geef ik les, ook aan mensen met beperking, in Hoogezand. Weet niet of dat te ver is, maar hebben zeker meerdere, Friese, paarden die hier geschikt voor zijn. Zeker het uitproberen waard. Mocht je belangstelling hebben geef maar een gil.
Manege Molenruiters zou inderdaad misschien een goede optie zijn. In Zwolle zit ook een manege (manege 't Hoefijzer), maar ik weet niet of dat is wat jij zoekt? Succes met je zoektocht in ieder geval!
Niiennke
Geplaatst: 18-08-14 20:31
Niet in Friesland, maar de prinses margriet manege in Westerbork is aangepast voor paardrijlessen voor mensen met en zonder beperking. Een super fijne manege met erg leuke instructeurs en fijne paarden!!