beperking (werk/paardrijden)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

beperking (werk/paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 23:47

ik ben benieuwd wie er hier nog meer paarderijden doen voor mensen met een beperking of helpen bij een manege of vereniging of zorgboerderij voor mensen met een beperking. en waar je dat doet

ik ben benieuwd wie er hier nog meer paarderijden doen voor mensen met een beperking of helpen bij een manege of vereniging of zorgboerderij voor mensen met een beperking. en waar je dat doet

ik rij zelf paard op vrijdag avond sins 2003 (met school) en sins 2004 bij VPG Opmeer. eerst reden we bij manege nibbixwoud en sins 2011 bij manege warnaar http://www.vpgopmeer.nl/ naast de lessen doen een paar keer per jaar wedstrijden. we doen onderlinge dressuur wedstrijden, wedstrijden tegen VPG de samenhang en de vrije teugel en de special olimpics. in alle lessen rijden ze verschillende viguuren in stap of draf. we hebben 4 les uren. in het 1e uur is er nog veel begeleiding nodig er word daar ook een rondje gedraafd en veel viguuren geleerd en ze doen daar ook spelletjes. in het 2e uur rijden de meeste los. bij het draven word er nog begeleid bij de gene die dat nodig hebben. in het 3e uur rijd iedereen zelf standig. er lopen wel meestal 1 of 2 begeleiders in de bak om hier en daar wat te helpen. in het 3e uur word er ook gegaloppeert voor wie dat wil en kan dat gebeurt een voor een de rest staat op de A C lijn. ik rij zelf op rozarella in het 4e uur daar word niet meer begeleid tijdens het rijden ida geeft in dat uur les. op het moment zijn wij met het 4e uur hard aan het trainen voor de carrousel wedstrijden van de manege zelf waar vooral mensen zonder beperking aan mee doen (van de manege lessen zelf). ook in het 4e uur word er gagaloppeert en dat gaat bijna het zelfde als in het 3e uur. wat er dan wel anders is, is dat er in het 4e uur ook wel met 2 of 3 personen tegelijk word gegallopeert maar nooit met de hele groep. er is ook een lift om mensen op hun paard te tillen en een lift naar de kantine. iedereen gaat voor de les met begeleiding zijn of haar paard borstelen of zadelen behalve als je paard het uur daar voor al heeft gelopen. na de les mag je ook zelf af zadelen als je paard dan niet meer gereden word. het 4e uur doet dit zelf maar er kan altijd om hulp gevraagd worden. wij mogen ook mee doen aan activiteiten van de manege. ze hebben bijvoorbeeld een paar keer per jaar springen of een parcours met een thema en dat is dan voor een week dus ook op vrijdag avond en dat is heel leuk ik kijk daar ondanks dat ik het ook wel erg spannend vind erg naar uit als er weer zo iets op het programma staat. we gaan natuurlijk ook 1x per jaar op paardrij kamp waar we van vrijdag tot maandag elkedag lekker door de bossen crossen en geen paardrij lessen hebben. ook daar rijden we in groepen. we hebben de stap groep, stap draf groep, draf groep, rustige galop groep en snelle galop groep. in de stap en stap draf groep word er nog begeleid in de rest van de groepen rijden er begeleiders mee waar van er een voor op rijd. naast paardrijden doen we ook spelletjes die ook met het thema van dat jaar t maken hebben. wat ik het leukste vind van de spellen zijn de speurtochten snachts in het bos. eerst gingen we met kamp naar de prinses margriet manege maar na een paar jaar waren we toe aan wat nieuws en dat was vorig jaar. dat werd de eekwal en ik had het er erg naar mijn zin ik voelde met ook al snel op mijn gemak op de 2 pony's waar ik op ree. ik mocht dat jaar kijken of ik het aan durfde om met de draf groep mee te gaan wat ik altijd heel eng vond. dat is gebeurd toen ik in 2007 een nare ervaring had (nog bij de prinsen margriet manege) toen ree ik voor het eerst op kaliber (groot paard), voor het eerst in de draf groep en voor het eerst zonder begeleider. we gingen draven maar kaliber besloot in een weiland te gaan galopperen wat ik toen nog nooit had gedaan. ik bleef wel zitten maar ik was er erg van geschrokken van af toe ree ik alleen nog mee in de stap draf groep met begeleiding. maar bij de eekwal stond ik de 1e dag in gedeeld in de stap (om te wennen) groep op de fjord okkeli. er liep iemand voor mijn mee maar die had al snel in de gaten dat ik het wel redde dus kon die kletsen met de andere begeleiders maar hij hield het wel goed in de gaten. op een gegeven moment dacht ik was ik maar met de stap draf groep mee gegaan dan kon ik draven. na het rijden gaf ik aan bij ida dat ik de volgende dag liever eerst nog met de draf groep mee wilde omdat ik nog niet gedraafd. de volgende dag ree ik dus in de stap draf groep ook op okkeli en als enige helemaal zelf standig ida en ik waren erg blij.wat grappig was is dat ik die dag had gedraafd maar ik wilde nog meet draven :). ik gaf dus bij ida aan dat ik de volgende dag met de draf groep mee wilde. ik stond de volgende dag in de draf groep voor tjitske (jonge pony). het regende dus reden we binnen we gingen spelletjes doen. ik was blij dat we binnen reden want ik vond tjitske toch wat te druk voor mijn de klik was er niet. er is heel erg lang (zelfs midden in de nacht nog) over na ge dacht welke pony geschikt zou zijn en dat werd de fjord pablo lief en rustig. de volgende dag konden we gewoon weer in het bos rijden. die dag ree ik dus voor het echt in de draf groep op pablo. sommige waaronder ida en ik zelf hadden er vertrouwen en sommige niet die dachten ze gaat het toch niet doen. nou ik heb ze wat laten zien ik heb van het begin tot het eind genoten en gewoon mee gedaan ik was het liefste nog een rondje extra gagaan. iedereen was trots op deze overwinning van mijn.

ik werk ook nog 3 dagen bij CSI stables. als ik daar aan kon ga ik de halsters van de paarden om doen terwijl de rest in de paddok bezig is. dan gaan we paarden buiten zetten en als dat klaar is gaan we koffie/thee drinken. na de koffie/thee gaan we aan het werk. ik ga dan in de zadel kamer op min gemak al het leer schoonmaken en invetten. om 1 uur gaan we lunchen en na de lunch mogen we leuke dingen doen waaronder paardrijden, borstelen of longeren. we hebben een bord waarop staat wie er die dag op welk paard mag rijden. we rijden met ze 2 of 3e en er is dan 1 iemand in de bak die hier en daar helpt. we hebben 3 rij paarden. senior is een ZZ licht KWPN ruin van 1.75. senior heeft kissing sprines. toen senior net bij ons was, was hij nog erg druk maar nu is het een heel rustig paard senior kan niet springen. jo is een haflinger merrie van 1.40 jo kan rustig draven maar ook heel snel. jo kan heel goed springen en dat doet ze ook erg graag. flip is een brave nuchtere KWPN ruin van 1.65 denk ik. flip is half blind maar kan ook springen. je mag ook zelf kiezen wat je wil doen met rijden. ik vind het erg leuk om te springen met jo. we doen dan lage sprongen. met senior doe ik graag dressuur ook oefeningen uit de ZZ licht en viguuren. ik kan al passage, travers, renvers, schouder binnenwaards en wijken. met flip vind ik het ook leuk om in de bak viguuren te rijden. voltige met jo of flip vind ik ook leuk. ik rij dinsdag op jo, donderdag op senior en vrijdag op flip.

pablo (zadel is naar voren geschoven)
Afbeelding

okkeli
Afbeelding

tjitske
Afbeelding

springen met jo (oude foto)
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 9430_n.jpg

1e keer op senior
Afbeelding

flip
Afbeelding

rozarella
Afbeelding

immiej
Berichten: 2
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:04

Hoi.
Ik help zelf bij het paardrijden bijj mensen met een beperking.
Ik heb zelf een beperking.. en het gaat prima! Ik doe zelf ook paardrijden

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 00:15

immiej schreef:
Hoi.
Ik help zelf bij het paardrijden bijj mensen met een beperking.
Ik heb zelf een beperking.. en het gaat prima! Ik doe zelf ook paardrijden


waar help je eigenlijk?

Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: beperking (werk/paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:18

Ik help elke dinsdag avond bij de Staps in Steenwijk.
En ik werk in de gehandicaptenzorg. :)

bjarnoos
Berichten: 35
Geregistreerd: 05-04-12

Re: beperking (werk/paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:20

wat mooi

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 21:30

bjarnoos schreef:
wat mooi


dankje. het is ook mooi. ik vind het zelf ook mooi om te zien hoe ze plezier hebben. ook om te zien dat de ruiters vooruitgang maken. van het met begeleider rijden naar het zelfstandig rijden en dat stap voor stap. eerst zelfstandig stappen en later ook zelfstandig draven. er is een jongen die rijd echt super goed. hij rijd is het 2e uur en heeft nog niet zo veel ervaring. hij heeft maar een hand en daar voor heeft hij een speciale teugel zijn pony heet saartje. hij rijd al helemaal zelfstandig ook in draf. lichtrijden doet hij nog niet echt maar als hij door zit, zit hij heel netjes recht op zonder te stuiteren. zelfs als saartje er even vandoor galoppeert (gebeurt heel soms) blijft hij netjes zitten.

NikavdRR
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:37

Ik heb ook een beperking en ik doe vrijwillegers werk 3 tot 4 keer in het week bij een FPG manege en ik rij 2 keer in de week...Een keer bij de FPG manege en een keer buiten rijden bij een gewoon manege.

Deeks93
Berichten: 1106
Geregistreerd: 22-09-13
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:17

Ik heb heel lang les gegeven aan kinderen met beperkingen bij t molnbelt in wierden, helaas is het verhuist naar enter en was de vrouw waar ik voor inviel al weer terug. Was wel echt super om te zien hoe mensen hun rust kunnen vinden bij de paarden.
ik had vooral kinderen met een spierziekte of adhd pddnos autisme of odd

Sababber

Berichten: 2696
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: beperking (werk/paardrijden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:23

Mijn verzorgpony is van een gehandicapte jongen. Ik vind het echt genieten! Lekker samen poetsen en kroelen en hij komt altijd kijken als ik aan het rijden ben! Ik dacht eerst dat ik moeite zou hebben met hem maar nu zijn we 2,5 jaar verder en het gaat echt super! Hij is vindt het erg leuk als ik er ben en vraagt dagelijks aan zijn ouders of ik kom. Het is ook wel raar. Want hij is 6 jaar ouder als ik maar ik begeleid hem dan met zijn paard.. terwijl andere mannen van zijn leeftijd nu uit huis gaan enzo.