Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mapaardespul
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-13

Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 09:25

Mijn dochter rijdt sinds kort officiele wedstrijden. Door haar autisme lopen we tegen wat dingen aan. Zo heeft ze tijdens de regiokampioenschappen niet mogen losrijden omdat ze opeens ruim een half uur ingelopen waren (en door dat er geen parkeerplaatsen waren waren wij laat). Ook is ze een keer onterecht uitgebeld omdat haar jasje niet zou mogen. Dit leverd haar veel stress op waardoor het rijden dan niet goed meer lukt. Zijn er nog meer autistisch (wedstrijd)ruiters? En waar lopen jullie tegenaan.

Anoniem

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:29

Ik meld me. Wedstrijden is een hel voor mij. Ik ben enorm gestresst, snauw iedereen af en maak werkelijk altijd ruzie met mijn vader. Ik draag enorm veel spanning mee dat ik overbreng op mijn paard. Na de wedstrijd loop ik alleen maar te zeggen dat we beter vertrekken want ik ben toch laatste :P Toch eindig ik altijd mooi in het midden en ben ik eigenlijk wel trots.

Tips heb ik niet, daar ik ook nog altijd niet weet hoe ik met mijn stress moet omgaan :(

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:34

Heel veel tips waarmee je wat kan.
Wedstrijden rijden is natuurlijk voor een autist (om maar even te generaliseren) vol met onduidelijkheden en veranderingen.

Genoeg wat je daar aan kan doen, denk bijvoorbeeld gewoon simpel aan sportcoaching..
Je zult er mee om leren gaan. Er 'gewoonweg' aan wennen zul je waarschijnlijk niet snel doen.
Wel de situatie leren bekijken, je eigen gedrag en dat accepteren en waar nodig aanpassen.
In het begin gaat dat langzaam, en uiteindelijk leer je steeds sneller schakelen.

Allemaal gebaseerd op inzicht in wat er gebeurt en wat dat met je doet, dan leer je het begrijpen, en eventueel zelfs accepteren.

Maar dat is mijn visie :D

@demolenhoek, ooit al eens overwogen om daar een leuke coach bij te zoeken? Een de eventueel gewoon een paar keer mee naar wedstrijd gaat? Dat is vaak bijzonder verhelderend, en geeft vaak veel handvatten, tips en pointers :)

Teiger_Baloo
Berichten: 64
Geregistreerd: 25-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:46

Westrijd rijden voor een persoon met autisme is wat moeilijker dan voor de mensen zonder, omdat er nog al eens onverwachte dingen gebeuren. Ik zelf vond het ook altijd erg vervelend met in en uitlopen van de starttijden en had dan ook altijd mensen bij mij die mij dan konden helpen, met bijvoorbeeld het klaarzetten van het paard en mijn haar doen. Ik probeerde zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van alle dingetjes die ik moest weten en ook de proef leerde ik uit mijn hoofd,of las ik een paar keer door mocht de lezer fouten maken, dat ik het dan zelf goed wist. Na 5 wedstrijden ging het beter, inmiddels heb ik er al 22 opzitten en eigenlijk vind ik wedstrijd rijden alleen maar leuk, mits ik mensen om mij heen heb die mij helpen, ik goed op de hoogte ben van uitloop/inloop en een goede planning heb. Ik zelf rij nu geen wedstrijden meer, want ik ben ook gestopt met paardrijden.

Meeerel
Berichten: 114
Geregistreerd: 04-11-11

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:30

Wedstrijden rijden is voor een persoon met autisme is natuurlijk veel lastiger. De situatie gewoon accepteren zo als hij is is voor iemand met autisme heel lastig. Door de spanning en stress kan de persoon zich dan echt niet concentreren, zeker bij een wedstrijd niet. En als het dan ook nog eens voorkomt dat ze onterecht word uitgebeld, kan een kind (met autisme) daar zeker heel boos en verdrietig om worden. Misschien is het een idee om wedstrijden te rijden bij een wat rustigere manege, of vragen of je als een van de errste of laatste mag starten, dan is het wat rustiger, en waarschijnlijk ook meer vertrouwd. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik heb zelf een broertje met autisme

mapaardespul
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 09:14

We proberen inderdaad te starten bij kleinere, rustigere wedstrijden. Ook heeft ze tegenwoordig een autipas; een kopie daarvan met korte uitleg van wat mijn dochter nodig heeft stuur ik nu mee bij de aanmelding. Bij de afgelopen regiokampioenschappen (grote, drukke wedstrijd) kwam de ringmeester gelijk naar ons toe. Ze vertelde heel rustig aan mijn dochter dat alles goed op tijd liep en waar ze kon losrijden. Ze maakte veel komplimenten en vroeg na de wedstrijd ook nog hoe het gegaan was. Alles waar invloed op uit te oefenen was verliep super rustig en goed. Helaas zijn er altijd onverwachte omstandigheden. Zo bleek ons paard in een scherp steentje getrapt te zijn waardoor zijn hoef wat ging splijten. Dit is nog voor de wedstrijd door de hoefsmid behandeld. Gaf even stress maar daarna blijdschap te weten dat het niet door doorrijden verergerd. Ze werd bij de eerste proef 5e.

Meeerel
Berichten: 114
Geregistreerd: 04-11-11

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:36

Fijn dat het goed ging! Zo een autipas klinkt heel handig. En gefeliciteerd met haar 5e plaats!

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:12

Ik heb wedstrijden gereden. Maar momenteel gestopt. Ook ik Ben autistisch.

Ik heb erg veel stress. En snauw iedereen af. Ik werk met een lijstje zodat ik niks vergeet.

Het in en uit lopen is idd erg vervelend. En Ben er graag ruim op tijd zodat ik rustig kan kijken waar alles is. En ging graag naar steeds dezelfde locatie's.

Ellis_1990

Berichten: 99
Geregistreerd: 09-12-12
Woonplaats: arnhem

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:24

ik heb eerder ook altijd actief wetstrijden gereden!! zelf heb ik PDD-NOS NLD en een emotie regulatie stoornis! ( ik ben gewoon compleet :P ) ik heb het eerste jaar dat ik starte heel slecht gereden ivm de veranderingen en stress en veel dingen die onverwachte stress opleveren! uit eindelijk een heel fijn team van mensen om me heen gehad die mij door dik en dun gesteund hebben waardoor alles op de pootjes terecht is gekomen! ik weet niet hoe oud je dochter is en hoe erg haar autisme is maar ik mijn ervaring is hoe ouder je word hoe makkelijker het word! ik ga het in ieder geval volgen ben heel erg benieuwd!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:29

Ik weet niet in welke regio je woont, maar misschien is dit iets voor je dochter (niet specifiek gerelateerd aan autisme):
https://www.knhs.nl/21909.aspx

mapaardespul
Berichten: 11
Geregistreerd: 05-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 09:37

Mijn dochter is 15 jaar en we wonen in Noord-Holland. De training in Ermelo lijkt me heel erg leuk en leerzaam maar is wel heel ver weg.
Normaal gesproken niet zo erg voor een keertje maar ze moet ivm de Mac Ridercup 26 oktober in Assen rijden. Ik ga wel informeren en mogelijk kunnen ze deze cursus een keer in Noord-Holland geven. Super tip! dank je wel.

luna_kiara
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:42

mapaardespul schreef:
Mijn dochter rijdt sinds kort officiele wedstrijden. Door haar autisme lopen we tegen wat dingen aan. Zo heeft ze tijdens de regiokampioenschappen niet mogen losrijden omdat ze opeens ruim een half uur ingelopen waren (en door dat er geen parkeerplaatsen waren waren wij laat). Ook is ze een keer onterecht uitgebeld omdat haar jasje niet zou mogen. Dit leverd haar veel stress op waardoor het rijden dan niet goed meer lukt. Zijn er nog meer autistisch (wedstrijd)ruiters? En waar lopen jullie tegenaan.


ik ben ook autistisch en loop er vaak tegen aan dat het vaak heel chaotisch is op de wedstrijden, en ook dat er veel door elkaar heen geschreeuwd word. tip wat ik hiermee doe is, alles op papier zetten heb ik alles en is alles goed voorbereid. en voor de lawaai heb ik oordoppen in. en werk met duidelijke gebaren met mijn coach.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:56

mapaardespul schreef:
Mijn dochter rijdt sinds kort officiele wedstrijden. Door haar autisme lopen we tegen wat dingen aan. Zo heeft ze tijdens de regiokampioenschappen niet mogen losrijden omdat ze opeens ruim een half uur ingelopen waren (en door dat er geen parkeerplaatsen waren waren wij laat). Ook is ze een keer onterecht uitgebeld omdat haar jasje niet zou mogen. Dit leverd haar veel stress op waardoor het rijden dan niet goed meer lukt. Zijn er nog meer autistisch (wedstrijd)ruiters? En waar lopen jullie tegenaan.


Wedstrijd rijden voor een iemand met autisme is best lastig omdat structuur en te weten wat je kunt verwachten zo belangrijk is. Zorg er in ieder geval zelf voor, dat je de zaken die je zelf in de hand hebt goed regelt. In of uitlopen van tijden en tegenzittend verkeer kan altijd gebeuren. Zorg er dan voor dat je ruim de tijd neemt zodat je minimaal een uur voor je starttijd aanwezig kunt zijn en houd rekening bijvoorbeeld een kwartiertje voor het geval dat je moet zoeken naar het adres of parkeerplaats. Beter te vroeg aanwezig dan te laat. Kijk van te voren op de ANWB verkeersite of er files te verwachten zijn.
Ik zorg er zelf altijd voor dat alles een dag van tevoren staat (moet ze zelf doen) in een wedstrijdtas, paspoort en startpas klaarliggen. Als we ze s morgens start het paard de avond ervoor is ingevlochten. Zo verklein je al een heleboel factoren die stress zouden kunnen opleveren.

Markschilder
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-10-13

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:10

Altijd lastig, vooral proberen om de routine erin te houden. Dat zorgt al snel voor minder stress

ffjor

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 06:00

Ik kan er niet meer van maken dat het gewoon lastig is. Belangrijk is dat het routine wordt. Mensen zonder autisme vinden het al lastig als de planning ineens anders loopt, zeker in het wedstrijdgebeuren (er spelen toch altijd wel zenuwen mee, hoe klein ook).
Veel doen is denk ik het beste advies. Er geen drama van maken als het een keer anders gaat dan anders, zelf relaxt blijven.

Herlinde98

Berichten: 481
Geregistreerd: 19-08-13

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 22:03

Ik heb ook autisme, voor mij helpt het altijd als ik een tijdschema maak. Ook is het handig om de proef thuis een keer te rijden/doornemen. Ik ga meestal zo vroeg mogelijk naar het concours en dan kijk ik in de inrijhal en bij de ring/parcours zodat ik weet wat ik daar kan verwachten en kijk hoe ik me zo min mogelijk kan aantrekken van de rest om mij heen. Ik ben altijd erg optijd met inrijden maar goed, beter te vroeg als te laat, ik kan altijd nog een tijdje stappen. Als ik mij in de ring moet melden kijk ik altijd nog even en ga ik gewoon de ring in en probeer me in te beelden dat ik de proef gewoon thuis rijd. Succes met de concoursen !

BalouLovertJ
Berichten: 51
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:13

Ik!
Ik rijd op een speciale manege voor gehandicapte mensen. (www.hetpaardrijk.nl)
Ik kan er totaal niet tegen als mensen kijken tijdens te proef.
Dat is voor mij heel lastig waardoor ik een lagere score haal.
Ik ben er nu wel mee bezig om dat er een beetje vanaf te helpen.
Het lukt nu al wel beter als in het begin ;)

xx

floortje1001
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:41

Tijdschema is inderdaad heel handig. En er rekening mee houdne dat er altijd onverwachte dingen kunnen gebeuren.

DvdH98

Berichten: 4
Geregistreerd: 19-08-13
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 16:36

Een tijdschema is heel handig, ook veel te vroeg zijn er werkt goed zodat je alles rustig kan voorbereiden. K heb zelf asperger en rij soms een keer een wedstrijd en doe dan altijd de bovenstaande dingen

gr NSR

PM1
Berichten: 78
Geregistreerd: 11-10-13

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 18:59

Een vriendin van mij zegt dat ze tegen het veranderen van rijdpaarden aanloopt, zij rijdt echter wel op een gewone manege.

Hannah

Berichten: 328
Geregistreerd: 12-11-13
Woonplaats: (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:05

Ik zou zeggen probeer een vaste routine aan te houden en ruim op tijd te zijn zodat het geen stress last minute werk wordt

DanonePower
Berichten: 505
Geregistreerd: 07-12-13

Re: Wedstrijdruiter met autisme? Waar loop je tegenaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:54

ik als autist loop altijd tegen die stress op. Je hebt nooit een vaste plek wanneer je begint. Ik loop ook altijd tegen die bakletters op dat geen plaatjes zijn.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:01

mapaardespul schreef:
We proberen inderdaad te starten bij kleinere, rustigere wedstrijden. Ook heeft ze tegenwoordig een autipas; een kopie daarvan met korte uitleg van wat mijn dochter nodig heeft stuur ik nu mee bij de aanmelding. Bij de afgelopen regiokampioenschappen (grote, drukke wedstrijd) kwam de ringmeester gelijk naar ons toe. Ze vertelde heel rustig aan mijn dochter dat alles goed op tijd liep en waar ze kon losrijden. Ze maakte veel komplimenten en vroeg na de wedstrijd ook nog hoe het gegaan was. Alles waar invloed op uit te oefenen was verliep super rustig en goed. Helaas zijn er altijd onverwachte omstandigheden. Zo bleek ons paard in een scherp steentje getrapt te zijn waardoor zijn hoef wat ging splijten. Dit is nog voor de wedstrijd door de hoefsmid behandeld. Gaf even stress maar daarna blijdschap te weten dat het niet door doorrijden verergerd. Ze werd bij de eerste proef 5e.



nou dat vind ik echt top zeg. Iemand die even de tijd neemt en je dochter op haar gemak stelt. Moet erg fijn zijn geweest