zadel wat schuift door dystrofie in onderbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

zadel wat schuift door dystrofie in onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 17:44

Hallo

Mijn nieuwe zadel schuift naar links omdat ik door dystrofie minder kracht heb in mijn rechterbeen
Mijn paard is nog jong en heeft nog moeite met zijn balans en gooit mij dan in draf naar links.
Ik probeer uit alle macht om recht te blijven zitten maar dit lukt niet altijd.
Nu is dat voor hem niet fijn maar voor mij ook niet.
Ben nu met rijden alleen nog maar bezig met p mijn zadel te letten en de ontspanning is ver te zoeken.
Hoe lossen andere mensen dit op?

Ik zal niet de enige zijn met een belemmering/beperking en hoop hier een aantal goede tips /iedeen op te doen

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: zadel wat schuift door dystrofie in onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:05

Ik vraag mij af of de dystrofie de oorzaak is. Dan zou mijn zadel ook naar links moeten schuiven, wat niet gebeurt.

Je hebt een jong paard wat moeite heeft met balans, en tijdens de draf kom jij meer naar links. Zou ik de oorzaak daar eerst zoeken en uitsluiten. Hoe is hij bespierd op zijn rug? Als rechts meer bespierd is de kans veel groter dat hij met draven (veel wisseling in rechter en linker spier groep) dat je meer links komt te zitten.
Blijf vooral niet steeds letten op je zadel. Jou zit en balans zijn veel belangrijker om je paard een beter balans te geven.

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: zadel wat schuift door dystrofie in onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 18:24

ja het wordt een soort van obsessie aangezien hij nog jong is en niet volledig bespierd zal daar ook wel een deel liggen maar goed ik vraag mij af hoe men dit opvangt cq oplost behalve de spieren trainen want dat doen we wel maar lukt niet in een week helaas

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: zadel wat schuift door dystrofie in onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:24

Niet opgeven of het anders uit handen geven tot hij wel in balans en sterk is. Veel stappen en wendingen maken is ook een goed iets om meer balans/evenwicht te krijgen. Longeren over balkjes. En ja, kan wel even duren voor hij meer balans heeft. Voor je zelf is rijden zonder beugels een goed iets, als jij het bent die het zadel verschuift kan het zijn dat je (te) veel gewicht op je goede been zet met lichtrijden bv. Ik rij puur op mijn zit, sta zelden in mijn beugels. Zelf niet met lichtrijden, dat doet zeer aan mijn enkel (dystrofie)

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: zadel wat schuift door dystrofie in onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 06:50

ja ik zet soms inderdaad teveel druk op mijn linkerbeugel met lichtrijden en soms ook niet.
Door zijn onbalans raak ik dan weer uit balans enz. Rijden moet vooral leuk zijn en ontspanning en ik merk dat dit even wat minder is door de verkeerde focus ( zadel en zit ik wel goed kan ik dit wel enz).

Zadel is gisteren gecheckt en dit past en ligt goed vandaag komt de fysio voor hem om te kijken of er ergens nog een probleem zit door het scheeft zakken/liggen. En ik ben bezig om voor mezelf ook iemand te vinden die kan zorgen dat ik ook minder scheef ben.

Rijden zonder beugels kan helaas nog niet hij is nog wel eens schieterig en vallen is het laatste wat ik wil.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: zadel wat schuift door dystrofie in onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 01:47

Zoek een goede fysiotherapeut met ervaring met paardrijden. Het kan zijn dat je door het ontlasten van je been scheef gaat zitten en hierdoor je zadel dus ook scheef gaat. Mogelijk dat het lukt om je te leren om meer je rompspieren te trainen waardoor je wel recht kan blijven zitten. Succes!

EllenCesar
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-02-13
Woonplaats: midden Nederland

Re: zadel wat schuift door dystrofie in onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 08:56

Zelf mis ik na een hernia een deel van het gevoel in mijn rechtervoet, waardoor ik eerst ook balansproblemen had, en het zadel de schuld gaf. Ik ben zelf oefentherapeut en heb heel hard gewerkt om mijn rompbalans te verbeteren. Dit heeft erg goed gewerkt. Ik woon bij Amersfoort, als je wilt kunnen we een keer afspreken om samen te oefenen. In mijn werk geef ik ook ruiters training, met de nodige lichamelijke klachten en problemen. Werken aan je eigen houding is altijd goed voor je zit te paard.

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: zadel wat schuift door dystrofie in onderbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 10:03

Ellen ja dat is zeker waar ik zou graag wat tips en trucs van je leren zodat ik beter in balans raak en ben dank voor je aanbod

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 12:35

Ik heb dit probleem ook wel een beetje. Deels door dystrofie deels door verminderde kracht en sturing ivm ms. Alleen mijn zadel blijft wel recht liggen trouwens, dat is een kwestie van goede pasvorm bij knollie. Alleen merk ik dat ik zelf scheef kan zakken daardoor.nof mijn been begon te zwabberen en uit te steken

Inmiddels rijd ik bijna niet meer en als dan een kwartiertje stappen of zo. Maar mij heeft een ander zadel heel erg geholpen. Het beste werkte een zadel (in mijn geval een oude boomloze vanwege breedte van knollie) met een opgesloten zit waardoor mijn bekken niet de ruimte krijgt weg te zakken. Het andere zadel is een westernzadel dat vanwege de bredere beugelriemen. Daardoor blijft die beter op zijn plek en mijn been rustiger waardoor ik minder wegzak.

One tinker is door mij ingereden terwijl ik al dystrofie had. Later is de rest erbij gekomen. Hij weet dat ik met beide benen minder kracht zet (rechts bewust getraind zodat hij in ieder geval gelijkmatige beenhulpen krijgt). Ik rijdt en stuur vooral met bovenbenen en kort springzweepje.