dochter van bijna 6 met grote motorische achterstand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
debbysleeckx

Berichten: 4
Geregistreerd: 13-03-09
Woonplaats: Kapellen

dochter van bijna 6 met grote motorische achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 09:46

Hoi iedereen,

Ik ben de trotse eigenares van een super lieve 13-jarige PRE-ruin en ook mama van een schat van een dochter van bijna 6 jaar met een redelijk grote motorische achterstand die ook stapelzot van onze Orador is. Ik heb gehoord dat equitherapie gebruikt wordt om kinderen met motorische problemen vooruit te helpen. Aangezien ik hiervoor het ideale paard heb zou ik graag dagelijks met ons dochtertje Sam en Orador willen oefenen (uiteraard krijgt zij ook nog professionele begeleiding van een erkende kinésist) maar alle extra's zullen ook wel helpen denk ik dan maar en ze is toch met geen stokken weg te slaan van Orador. Via deze weg zou ik willen vragen ofdat jullie mij aan enkele "basis-oefeningen" kunnen helpen die ik Sam kan laten doen terwijl ze op Orador zit. Ik heb geprobeerd om zulke oefeningen op te zoeken op internet maar dit zonder resultaat.

Alvast bedankt aan iedereen voor jullie antwoord.

mama Debby, dochter Sam en Orador

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: dochter van bijna 6 met grote motorische achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:55

Mijn dochter van zes heeft een algehele achterstand en dus ook de motoriek.
Zij rijd ook en heeft daar heel erg veel baat bij.
Zij liep als een twee jarige (wankel moeite met hoogte ed inschatten) dankzij het paardrijden is haar motoriek en balans veel en veel beter geworden.
Je zou haar gymnastische oefeningen kunnen laten doen.
Dus eerst met een handje los en dan met twee handjes los.
Van links naar rechts laten draaien.
Naar voren toe laten buigen en naar achteren en dat soort dingen.
Hierdoor word haar balans beter waardoor ze motorisch ook vooruit gaat.
En het belangrijkste en dat weet je zelf ook wel met zulke kinderen hou het leuk en speels.
Je kan haar ook laten wandelen met hem (wel jij ook vast houden natuurlijk) want ook daardoor moet ze leren recht lopen wat goed is voor de motoriek.
Ik weet precies waar je ligt met je dochter vanwege mijn eigen en denk dat je deze dingen allemaal wel weet maar mocht je nog wat willen weten je mag me altijd een pbtje sturen

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:56

Ik heb geen ervaring met paardrijden en grote motorische achterstand, maar mijn zoon heeft wel een kleine achterstand (die heeft daarvoor cesartherapie). Hij had vooral problemen met de rompbalans, sinds hij echt iedere week twee keer op de pony rijd, is die helemaal weg. Gewoon door normale balans/zitoefeningen te doen. Ik weet niet of je dochter ook nog psychische aandoeningen heeft, maar ook daarvoor kan het contact met het paard goed zijn. Mijn neefje heeft een contactstoornis en is daardoor snel boos en weet daar niet goed mee om te gaan, maar zodra hij op de pony zit, neemt de pony de spanningen over en laat deze afvloeien. Zo gaat dat ook met mijn zoon, die ADHD heeft. Dus naast dat deze jongens het heerlijk vinden om te rijden, heeft het zeker een therapeutische werking.

troi
Berichten: 17035
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:58

Ik denk dat oefeningen an sich niet zo belangrijk zijn zolang ze maar zo zijn dat je dochter zich er veilig in voelt maar het nog wel een uitdaging voor haar is, dus dat ze er ook nog echt van leert. Je moet proberen op dat 'niveau' te zitten, dan is je 'rendement' het hoogst qua motorische vooruitgang.

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:00

Voor de beste inwerking naar het lichaam van je dochter, raad ik je aan om haar te laten rijden op een pad met een voltigesingel / anti rol singel met beugels eraan bevestigt.
Door dat ze de directe bewegingen van je paard voelt, moethet lichaam van je dochter steeds de balans corrigeren en anticiperen.
Dit werkt door in het hele lichaam, dus in de spieren en ook in de hersenen.

Je kan naast de gewone standaard manege figuren ook gymnastiek doen. Benen optrekken, met de armen rondjes zwaaien. Etc

Shadow0

Berichten: 43538
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:27

Ik zou inderdaad ook aanraden om te beginnen op een pad met voltigesingel ofzo. Dat geeft een veel directere feedback en minder kans om het op de verkeerde manier te compenseren door te verkrampen in de beugels. Daarnaast voelt het ook nog eens veel vrijer.

In eerste instantie, afhankelijk van hoeveel moeite ze heeft met haar balans, is het makkelijk om het met twee begeleiders te doen: 1 die het paard leidt en 1 die bij je dochter loopt. (Als je ook echt moet ondersteunen, dan gebeurt dat bij ons door over de bovenbenen heen de singel vast te pakken. Dus niet door het bekken vast te houden.) Alleen als het nodig is, want je wilt dat ze zoveel mogelijk zelf corrigeert. Meestal is dat na verloop van tijd niet meer nodig.

Geef ook (zeker in het begin) altijd aan wat je gaat doen: wegstappen, halthouden, bocht maken. Uiteraard is het ook fijn als ze zelf al snel mee kan doen, in het begin bv door stemcommando's.

Ook de teugels zou ik in eerste instantie niet meteen meenemen. Beginnen met zitten, eerst makkelijk rechtdoor en ruime bochten, daarna scherpere bochten en meer overgangen. Draven naar eigen inschatting of dat al veilig en leuk is.

In stap kun je allerlei dingen doen. Klopje op de hals, oren aanraken (/aanwijzen. Klein meisje op een pre haalt het misschien niet :P ), staart aanraken. Beginnen met 1 hand hoog in de lucht (andere hand vast), zijwaarts, naar voren, knie aanraken, teen aanraken (zonder je tenen op te trekken.) Dan met twee handen.
Neem balletjes die in emmers of wasmanden gegooid kunnen worden, ringen die om een staander heen kunnen, of je kunt gaan kegelen/blikgooien (flessen of pionnen of iets dergelijks opstellen en laten gooien.) Uiteraard als het paard dat allemaal geen probleem vindt.

Iets gevorderdere oefeningen: Neus naar de manen. (Let hierbij op dat ze haar onderbenen niet optrekt.) Helemaal achterover hangen. Ook een lastige is altijd de ogen dicht. Dan kun je bv ook slalom gaan lopen.

Dan kun je ook langzaam beenhulpen en sturen meenemen - dat zijn immers ook motorische handelingen. (Maar ik zou het wel afwisselen. Dus soms sturen, maar soms ook oefeningen zonder teugels.) Helpen met borstelen is trouwens ook een hele goede, en helpen met het opzadelen en afzadelen. Gespen en riempjes zijn uitstekend voor de fijne motoriek. De moeilijkheid kun je steeds uitbouwen door bv eerst de gespen los te maken zodat ze alleen de riempjes eruit hoeft te halen, laler ook steeds meer zelf laten doen. Het zijn allemaal logische handelingen die horen bij het paard en niet zozeer bij oefenen, maar ze vragen heel wat motorische vaardigheden, groot en klein.

Je kunt af en toe eens overleggen wat de kinesist zegt, en verder: houd het leuk :D Het moet niet teveel therapie worden, maar vooral ook veel ontspanning en 'stiekem' daarbij wat oefening.

Succes, en als je eens foto's wilt plaatsen, ik vind dat altijd leuk om te zien :j

debbysleeckx

Berichten: 4
Geregistreerd: 13-03-09
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 07:26

hallo iedereen,

Bedankt allemaal voor de tips, ik heb er veel van opgestoken en volop aan het oefenen met ons Sam :-)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: dochter van bijna 6 met grote motorische achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:29


debbysleeckx

Berichten: 4
Geregistreerd: 13-03-09
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 07:31


debbysleeckx

Berichten: 4
Geregistreerd: 13-03-09
Woonplaats: Kapellen

Re: dochter van bijna 6 met grote motorische achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 07:32

als iemand een leek nu nog even kan helpen dan plaats ik een foto van Orador en Sam (ik weet alleen niet hoe ik het moet doen)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:33

;-). Wanneer je wat anders hebt gevonden houd ik me aanbevolen.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: dochter van bijna 6 met grote motorische achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:48

Ga anders eens naar wat lessen kijken. Er zijn maneges waar ook lessen zijn voor mensen met minder motoriek. Wellicht steek je er wat van op.

veel plezier.

Shadow0

Berichten: 43538
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:36

Debbysleeckx: wat fijn dat het goed gaat. Hoe je foto's moet plaatsen staat beschreven in de Help (klik hier), ik ben benieuwd!

shuhi
Berichten: 41
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: omgeving wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:54

hallo ik las dit en dacht ik moet even reageren.
mijn zoon nu inmiddels al 14 maar geboren met heel dingetjes.
maar toen hij 5 / 6 jaar was heel veel problemen met zijn grove motoriek.
de arts in het ziekenhuis gaf aan dat hij daar therapie voor moest gaan krijgen.
bij de fysio aangeland die kon niet echt helpen. en op dat moment dacht dat paardrijden
wel goed voor hem kon zijn, met school overlegd ( speciaal onderwijs) met andere hulpverleners
overlegd. en bij een manege in de buurt gaan kijken speciale lessen voor kinderen met handicap.
Dit sloot erg aan. alleen even mijn zoon onderschat want hij wilde wel paardrijden daar maar niet op de paarden daar! nee, hij wilde alleen op onze eigen pony.
voordeel van de manege was dat ze mijn dochter samen met de pony alkende
dus pony mocht 1 keer proefles mee lopen en toen dit goed ging
moest stichting nog toestemminggeven. ook dit mocht een later is onze pony
nog ingezet voor een ander les uur. de artsen hadden gezegd over mijn zoon dat hij nooit zonder zo 3 wielfiets zou kunnen fietsen, maar nu heel veel jaren later en voornamelijk door het paardrijden.
daar zijn de artsen het wel over eens kan mijn zoon gewoon fietsen op een 2 wiel fiets.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: dochter van bijna 6 met grote motorische achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:23

Ook in de verzorging kan je de balans en de motoriek goed en op een leuke manier oefenen, twee rubberen borstels, elke hand één en dan grote circels op het paard borstelen, daarna met een andere borstel het haar weer met lange streken de goede kant uit borstelen, staart uitpluizen en vlechten, manen vlechten, samen hoefjes uitkrabben. Met de pony over balkjes stappen etc etc. Heel veel succes!

Shadow0

Berichten: 43538
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: dochter van bijna 6 met grote motorische achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 09:06

Shuhi: heel fijn om te horen dat soort dingen. :j Paardrijden kan zoveel verschil uitmaken! Maar wel mooi dat je zoon zo'n heel duidelijk idee had over met jullie pony - en dat de manege flexibel genoeg was om dat mogelijk te maken +:)+

pyelone
Berichten: 42
Geregistreerd: 05-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:29

Wat goed dat jullie zo samen bezig zijn. Zie je al wat veranderen bij je dochter?

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: dochter van bijna 6 met grote motorische achterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 12:50

Ik ga hier ook even meelezen! Ik geef zelf ook les aan kinderen met een beperking. Het is super leuk om te zien hoeveel plezier de kinderen er aan hebben. Daarnaast hoor ik ook vaak van ouders dat ze er erg positief op reageren en dat ze het beter doen dan verwacht.

Wat wij ook vaak doen is kegels zetten, en op die kegels laten we de kindjes dan eendjes zetten (van die badeendjes met een dopje onder). We houden de éne keer het eendje ver omhoog, de andere keer helemaal vanachter aan het paard,... op die manier moeten ze langs alle kanten rekken en strekken. En dat vinden de kindjes allemaal leuk om te doen!

pyelone
Berichten: 42
Geregistreerd: 05-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 13:06

Leuke opdracht!
Ook iets van de ene zijde vh paard naar de andere zijde brengen is leuk en goed, of ballengooien te paard.