Paardrijden en oxazepam.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oxaatje
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-07-13

Paardrijden en oxazepam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 18:01

Toegestaan SA account.

Hoi,

Ik ben nogal stress gevoelig en als ik veel spanning heb onrustig ben of angstig dan
krijg ik op recept oxazepam.
Enkele jaren geleden dacht ik een geweldig paard te hebben gekocht,
maar deze bleek gedrogeerd te wezen.
Tijdens proefrijden schaap mak maar eenmaal thuis flinke rodeo's gehad.
Hierdoor ben ik zo angstig geworden dat ik mijn grootste hobby niet meer kon uitoefenen.
Nu had ik vandaag een gesprek met de GGZ en mijn psychiater zei dat ik gerust met oxazepam
mocht paardrijden als mij dat minder angstig maakt.
Nu kan oxazepam voor sufheid zorgen en het is een spierverslapper.

Even voor de duidelijkheid:
Ik slik al langer oxazepam, dus de sufheid is minimaal.
Ik rijd op een makke manege pony.

Nu is dus de grote ham vraag in mijzelf of andere bokkers ervaring hebben met rijden onder
invloed van oxazepam of een soort gelijk kalmeringsmiddel.

Welke uitwerking dit voor jouw had? En welke resultaten op basis paardrij gebied je behaalde?
Dan doel ik op durven draven, buitenrijden etc..

Je mag mij altijd een antwoord sturen via pb, ik heb immers ook een SA aangevraagd om dit
probleem voor te leggen.

Vriendelijke groet,
Oxaatje

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Paardrijden en oxazepam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:17

Ik heb jarenlang met allerlei kalmeringsmiddelen gereden. Oxazepam was nog wel de minste := Ik was niet bang voor paarden of het rijden zelf, dus ik kan niet zeggen of het je daarmee zal helpen, maar ik reageerde gewoon op tijd op m'n paard en ook op het verkeer tijdens buitenritten :)
Ik kan me voorstellen dat het de scherpe randjes van je angst zal halen en dat jenet even wat relaxter kan blijven, waardoor je paard natuurlijk ook wat meer rust kan vinden :)

bromfiets

Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Re: Paardrijden en oxazepam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:22

Het is maar net waar je op reageert :) Heb zelf geen oxazepam geslikt (alles wat overblijft wel, zo ongeveer :=) Maar bij bepaalde cocktails voelde ik zelf al aan dat het reageren minder werd. Mijn keuze was toen om niet op jonge paarden te gaan zitten, maar alleen op paarden waarvan ik wist hoe ze gingen reageren. Oftewel, je bent zelf de beste graadmeter :) Je zegt dat het suffe minimaal is omdat je het al langer slikt, als je er een goed gevoel bij hebt moet je het gewoon proberen. Als het niet werkt kun je altijd stoppen :)

pipo

Berichten: 8228
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:29

Ik heb ook indien nodig oxazepam maar ik heb er geen last van het is alleen soms nodig om mijn kop een beetje rust te gunnen. Ik denk dat je meer baat heb bij een goede en rustige instuctrice/teur die je je zelfvertrouwen kan geven op een paard. Want medicijnen slikken om toch maar op een paard te kunnen zitten is toch wel erg lijkt me. Ga s terug als beginner. Wat is er precies mis gegaan dat je zo gestressed op een paard gaat zitten?

Lughnassadh

Berichten: 1818
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Paardrijden en oxazepam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:51

Ik heb dit soort middelen ook gebruikt en vind eigenlijk dat je er niet mee moet rijden. Het beïnvloed je hoe dan ook, ook al merk jij daar zelf misschien niets of weinig van, en daarbij lost het je probleem niet op. Ik ga op dat punt dus ook met pipo mee. Bedenk ook dat als er iets gebeurd en er moet een verzekeraar aan te pas komen ze mogelijk moeilijk kunnen gaan doen omdat je gereden hebt met zo'n middel.

Ramona1993

Berichten: 446
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:43

Als jij goed op je oxazepam reageert en nog geen problemen heb gehad tijdens het gebruik, zou ik het gewoon eens proberen, ik zou wel degen die je les geeft op de hoogte stellen.

Inger1993

Berichten: 182
Geregistreerd: 27-09-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:25

Het is een beetje hetzelfde als auto rijden met medicatie.
Ik heb ook van alles geslikt en slik nog steeds vaste medicatie...

Ik ondervind er geen last van in mijn concentratie of kracht, dit heb ik ook laten testen.
Dus ik kan gewoon veilig achter het stuur of in het zadel.
Wat kan helpen is om mensen in je omgeving te vragen of je anders rijd of reageert op onverwachte dingen...

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Re: Paardrijden en oxazepam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:29

Zodra je gewenning hebt en je je niet heel versuft voelt maakt t echt helemaal niet uit.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 11:33

Je lichaam kan er goed aan wennen,vaak nemen de bijwerkingen af.

Ik zou zeggen; gewoon proberen en zorgen dat je hulp in de buurt hebt. Of eerst aan de longeerlijn. Je merkt het snel genoeg of het kan ;)

Maar ik zou het deelnemen aan het verkeer met paard laten zitten en eerst in de bak terug naar de basis en van je angst afkomen. Je hebt ook Equitherapie, dus misschien kun je daar eens naar kijken.

ffjor

Berichten: 78
Geregistreerd: 10-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 06:01

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je het al langere tijd gebruikt zou ik me geen zorgen maken. Waar ben je bang voor?

Saaams

Berichten: 13289
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Paardrijden en oxazepam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:01

Ik denk wel dat het kan. Maar met gekke sprongen zal je er wss sneller af liggen en trager zijn in je reflexen.
Alleen is oxazepam (alle pammetjes) wel heftig hoor, werkt enorm verslavend en vooral als je lijf er nu al aan gewend is.

Nienke89

Berichten: 1605
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Ja, aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:06

Ik heb ook oxazepam en kan er gewoon mee rijden, merk niet dat ik trager reageer ofzo!
ik slik het alleen niet omdat ik bang ben voor paarden/paardrijden maar om een andere reden.
Als je verder in je dagelijks leven niet veel merkt van de bijwerkingen dan zou ik gewoon gaan rijden, en idd wat al is aangegeven misschien wel even je instructrice waarschuwen!

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paardrijden en oxazepam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:54

Alleen jij kunt voelen hoe je er op reageert :)
Ik slik ontzettend veel rommel en gele stickertjes maar ben er aan gewend en kan en doe er van alles mee.
Zelf aanvoelen hoe je je voelt en anders gewoon eens voorzichtig onder begeleiding proberen.

Inkie1990

Berichten: 30
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardrijden en oxazepam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:32

Ik zou het gewoon proberen, zeker als je gewend bent aan je middel.. Voor de zekerheid evt de 1e keer iemand erbij.. Maar ik denk dat t prima moet gaan hoor, en als t niet gaat dat je t zelf dan echt wel merkt.